کد خبر: ۷۴۷۶۱
۹۲۱ بازدید
۲۲ دیدگاه (۲۲ تایید شده)

سایه‌ی سنگین رقبا بر وزارت هاشمی

۱۳۹۶/۵/۷
۲۲:۴۳

سال‌هاست که با تشکیل هرکابینه و یا عزل و نصب و استعفای وزراء، سایت‌ها و محافل خبری میانه احتمال تکیه‌زدن یکی از میانه‌ای‌های نسبتاً سرشناس در پست‌های تخصصی و مرتبط با حرفه‌ی آن چهره می‌دهند و جالب این‌جاست که تاکنون هیچ‌یک از این شایعات پربسامد تحقق‌نیافته‌است.
سعیدفائقی، مهدی احمدی‌میانجی و حسین هاشمی سه‌تن از این ‌کهنه‌مدیران میانی و میانه‌ای کشورند که شانس این آخری در کابینه‌ی جدید روحانی به مراتب بیش‌تر است.  بعد از فروکاهی آرای هاشمی در دوره‌های آخر حضور او به‌عنوان نماینده‌ی میانه در مجلس و احتمال و هم‌دانی باخت‌اَش در دوره‌ی نهم، او عطای نمایندگی میانه را به لقایش بخشیده و انگیختارانه کاندید پایتخت شد.  اما با پیروزی قاطبه‌ی اصول‌گرایان در این انتخابات، هاشمی نخستین شکست‌اش را در انتخابات مجلس تجربه کرد و به حاشیه‌ای برساخته رانده شد و داهیانه هیچ‌یک از سمت‌های پیشنهادی دولت دهم را نپذیرفت تا این‌که با روی‌کارآمدن روحانی دست‌ودل‌بازانه در جلسات رأی‌اعتماد دولت یازدهم حضور یافت و از هیچ تلاشی برای کسب رأی برای کابینه‌ی پیشنهادی او (متشکل از اعضای احزاب راست‌جدید اعم از کارگزاران و اعتدال‌و‌توسعه) مضایقه نکرد. 
با این‌که انتظار حضور او در همان دولت به عنوان وزیر یا یکی از معاونین رئیس‌جمهور می‌رفت، اما گویا وزنه‌های هم‌داستان‌تری از او به روحانی بودند که استان‌داری پایتخت تنها سهم و مزد او برای تلاش در جلسه‌ی رأی اعتماد شد. 
با پوست‌اندازی و پویش سیاسی اخیر در نهادهای انتخابی کشور به نفع اصلاح‌طلبان امّا، شانس قدرت‌یافتن هاشمی افزایش یافته‌است.
به باور تحلیل‌گران شاید اگر او با کمی مردم‌داری و خضوع  بیش‌تر  در انتخابات دوره‌ی نهم هم از حوزه‌ی میانه حضور می‌یافت برنده‌ی میدان بود و می‌توانست در دوره‌ی دهم در قالب لیست امید جزو منتخبین اول تهران باشد اما شتاب‌ و  ‌داده‌های غلط و سرانجام شکست او ملامتی به بار آورد که بر افواه او و اطرافیانش باقی‌مانده‌است.
شانس دوچندان هاشمی، تأکید حامیان روحانی بر جوان‌گرایی در کابینه‌ی دوم روحانی و وعده‌های او مبنی بر این روی‌کرد است و اتفاقاً نام محمدرضا نعمت‌زاده -وزیر صنعت و تجارت- به‌عنوان مسن‌ترین عضو دولت اولین اسمی‌ست که پیش‌بینی می‌شود با قلم جوان‌گرایی از دفتر وزرای دولت دوازدهم خط بخورد.
هم‌گونی مهارت و خبره‌ی هاشمی با منصب نعمت‌زاده نام او را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت صنعت و تجارت -علی‌رغم تکذیب اطرافیانش- بر سر زبان‌ها آورده.  البته تکذیب و رد این خبر برای بلد دنیای سیاست دور از انتظار نیست. کتمان و اختفای پس‌آمدهای سیاسی به‌سبب اغفال رقیب از پرونده‌سازی جزو اولیه‌های این نرم بازی‌ها در صفحه‌ی شطرنج سیاست است.
رسانه‌ها و سایت‌های خبری امّا به‌حسب میز مایزشان با سایر سیاسی‌کاران، یعنی رسالت اطلاع‌رسانی و روشن‌گری خود، بی‌توجه به این ملاحظه‌کاری‌ها از ذکر هیچ‌نوع گمانه‌زنی خودداری نمی‌کنند.
عصر ایران هفته‌ی گذشته نوشت: درحالي كه گفته مي‌شد برنامه‌ی تعداد قابل‌توجهي از افراد براي تصدي پست وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت دريافت شده، اما خبرها حاكي از آن است كه از اين ميان پنج گزينه نهائي شده است، گزينه‌هايي كه فراجناجي بودن، مهم‌ترين ويژگي آن‌هاست.
از حوالي پاستور خبر مي‌رسد دولت در تغييرات و تحولات خود در چهارسال پيش‌رو، برنامه‌هاي ويژه‌اي براي حوزه توليد و تجارت دارد، از اين‌رو در انتخاب وزير صنعت، معدن و تجارت آينده شاخص‌هاي گوناگوني را مدنظر قرار داده است و از سوي ديگر سعي بر آن دارد تا كم‌ترين حواشي و عوامل غيراقتصادي بر عمل‌كرد اين وزارت‌خانه تاثير بگذارد. 
در چنين شرايطي گزينه‌هاي نهايي‌شده براي وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم رضا رحماني، سيدحسين هاشمي، محسن صالحي‌نيا، منوچهر منطقي و جواد نجم‌الدين هستند كه از اين ميان دو گزينه‌ی اول علاوه بر حضور در خانه‌ی ملت، سابقه مديريت در دولت يازدهم را هم دارند؛ سيدحسين هاشمي استان‌دار تهران است و رضا رحماني قائم‌مقام توليد در وزارت فعلي صنعت، معدن و تجارت. اين دو در رزومه‌ی خود رياست كميسيون صنايع‌ومعادن مجلس‌شوراي‌اسلامي را نيز دارند كه مي‌تواند امتيازي مثبت و قابل‌توجه قلم‌داد شود.
اما سه گزينه‌ی ديگر نيز نقاط‌مشتركي با يك‌ديگر دارند،‌ نخست نقش‌آفريني در سطوح بالاي مديريتي ايران‌خودرو در سال‌هاي نه چندان دور است. صالحي‌نيا كه سال‌هاست معاونت در وزارت صنايع‌ومعادن سابق و صنعت، معدن و تجارت فعلي را به‌عهده دارد از قديمي‌هاي اين حوزه است و تا چندي پيش نيز عضو و رئيس هيات‌مديره ايران‌خودرو بود. منطقي و نجم‌الدين نيز سابقه‌ی مديرعاملي اين خودروساز را در كارنامه دارند.
علاوه بر اين، انتخاب مديران صنعتي كه سه تن از آنها خودروساز نيز بوده‌اند، نشان مي‌دهد كه دولت دوازدهم در برنامه‌هاي جديد اقتصادي خود نگاه ويژه‌اي به صنعت، به ويژه خودروسازي دارد و يكي از محورهاي اصلي براي ايجاد رونق و دوري از ركود اقتصادي را تقويت بخش توليد قرار داده است.
حال بايد ديد وزير صنعت، معدن و تجارت در شروع دولت دوازدهم از اهالي سابق بهارستان خواهد بود يا يكي از قديمي‌هاي جاده مخصوص راهي خيابان سميه خواهد شد.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۵/۲۰ ۲۰:۲۱

از مسئولین سایت صدای میانه خواهش می کنیم کسی را از طرف خود وزیر معرفی نکنند. چون قبلاً هم مهندس فایقی و مهندس هاشمی را وزیر کردید ولی نشد و این بار هم نشد

۹۶/۵/۱۰ ۱۸:۵۲

درود خدا بر تمامی انسانهای با لیاقت ونترس وحق طلب خصوصا جناب آقای مهندس عبئداللهی فر عزیز.
حقیقتا تمام مطالبی که از جانب مهندس عبداللهی فر نوشته شده متقن بوده و از طیف این آقایان کسی نمیتونه پاسخگو باشه.
ای کاش ما میانه ای ها از امثال مهندس عبداللهی فر ها حمایت کنیم چرا که در این شهر متاسفانه کسانی که حرفهای حق طلبانه بزنند خیلی نادر هستند.

۹۶/۵/۹ ۱۳:۰۵

امان از جهل!!!!

۹۶/۵/۹ ۱۲:۳۵

برادر هنوزم که هنوزه خیلی از مردم میانه فکر میکنند فولاد کار هاشمی بوده وامتیازش برای شهر دیگری بوده و هاشمی اورده میانه حالا شما چطور میگین مردم باور نمیکنند

۹۶/۵/۹ ۰۸:۳۵

مردم میانه 20 سال پز ایشان را دیدند وآواخر هم که میانه تشریف آورده بودند با محافضینش پز دادند .
یکی نبود به ایشان بگوید 20سال میانه بودی یک نفر جلو شما راگرفت که با خود محافظ به میانه می آوری وچطور جناب حاج مهدی میانجی که عضو شورای عالی قضائی هستند ورئیس شورای حل اختلاف بدون محافظ وراحت رفت وآمد می کنند.

۹۶/۵/۹ ۰۸:۱۹

خدا مسببین انحراف اتوبان از میانه و پخش آن نامه دروغین گه اتوبان از 17 کیلومتری میانه می گذرد را لعنت کند .

۹۶/۵/۹ ۰۸:۱۰

برادر در واقعیت درسته کسی قبول نمیکنه ولی در شایعه سازی جهت رای گرفتن از روستاها شایعه متفاوت از واقعیت میباشد درضمن کسی که باعث اتوبان میشه شخص مرندی در اداره راه بوده البته باید تمامی کسان اون دوره به خاطر مسیر اشتباه اتوبان مجازات شوند بخصوص آقای مرندی که البته الآن حضور ذهن ندارم اسمشان چیست؟ ولی با تحقیق اندک مشخص خواهد شد

۹۶/۵/۹ ۰۷:۴۸

اگر نظر سنجی کنید ثابت می شود که آقای مهندس هاشمی کمترین محبوبیت را در میانه داراست و علت عدم موفقیت اطرافیان و طرفداران ایشان همین موضوع است

۹۶/۵/۹ ۰۱:۰۲

ضمنا کدام عقل سلیم قبول میکند که فردی نماینده شهرستان مرند(کریم شافعی) بوده وبرادر آن نیز وزیر صنایع وقت(غلامرضا شافعی)باشد و یکی از امتیازهای مهم شهر خود را توسط نماینده شهر دیگه(هاشمی)اون امتیاز را به این شهرستان واگذار کند؟...
باز اگر نماینده ضعیفی را میگفتند (نماینده های ضعیف بعضی از شهرستانها همانند بستان آباد را میگفتند)میتوانستند عوام فریبی کنند واما با توجه به مراتب بالا فتامل؟!

۹۶/۵/۹ ۰۰:۵۵

باسلام.
فولاد آذربایجان حاصل دوندگی وتلاش سیدبزرگوار حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای حججی بود وهاشمی هیچ نقشی در آن نداشتند.
دوست عزیز لطفا نام وعنوان فرد مذکور را بفرمایید تا از خود وی ونماینده وقت مرند وعلمدار وجلفا وگرگر جناب آقای مهندس کریم شافعی (برادر وزیر صنایع وقت)استعلام گرددتا جوابهای آن بصورت مستند به استحضار همگان برسانیم.
باتشکر_عبداللهی فر

۹۶/۵/۸ ۲۲:۲۸

بسیار سپاسگزارم

۹۶/۵/۸ ۲۲:۰۹

به‌قول خاتمی «فقط ديكتاتورها هستند كه غيرخودشان‌را قبول ندارند».

خاطر ندارم پیامی‌رو سانسور کرده‌باشم.

۹۶/۵/۸ ۲۱:۵۲

پس از بمباران میانه به دستور مستقیم امام خمینی فولاد آذربایجان برای میانه تصویب میشه و در زمان حججی بسیاری از کارهاش انجام میشه وقتی هاشمی میاد و دست روی حاضرو آماده همه چی میذاره برای اینکه بگه مثلا من کاری برای میانه کردم و ۲۰ سال رای مردم را بگیره شایعه میندازه فولاد مال مرند بود من آوردمش میانه در همین زمان این حرف به گوش مرندیها میرسه در همین زمان شخص مرندی در اداره راه استان بوده میگه تو اتوبان بلایی سر میانه میارم که قابل جبران نباشه واین بلا رو سر میانه میاره فقط به خاطر حرف هاشمی درسته اتوبان طرح ملی بوده ولی میانه هم جزیی از این ملی هست نقش راهداری استان و نماینده بوده که از میانه رد بشه که چوب هاشمی رو خورده هم در کمکاری نمایندگی هم به خاطر حرفش در راهداری استان
یعنی میانه به خاطر حرف هاشمی به خاطر آش نخورده دهنش میسوزه
لطفا پیام مرا تایید کنید به خاطر هاشمی حرف حق را نپوشانید

۹۶/۵/۸ ۱۹:۰۰

باسلام.
حقیقتا خسارت محض برای حوزه صنعت مملکت هست که ایشان وزیر صنعت ومعدن وتجارت بشوند .ایشان چه گلی به سر شهرستان میانه زدند که حالا بخوان به سر صنعت کشورمون بزنند.البته لازم به ذکر است دوستانیکه نمیدونن بدونن که اخذ امتیاز شرکت فولاد آذربایجان کار سیدسجاد حججی بوده نه ایشان.
ضمنا دوستان عزیز ماها نباید تعصبا به موضوع نگاه کنیم بلکه باید حق طلبانه موضوعات را دنبال کنیم .
باید از کسی دفاع کنیم که در دادگاه عدل الهی بتوانیم پاسخگو باشیم!!!!
ایشان زمانیکه جناب محلوجی(وزیر وقت صنایع وفلزات)بودند بخاطر اینکه استیضاح نشه در مجلس با اکثر نمایندگان رایزنی کردند حالا چطور شد که بخاطر اتوبان نخواستند با نمایندگان بابت طرح استیضاح وزیر مربوطه رایزنی کنند؟ یعنی محلوجی مهمتر از میانه بود؟
باتشکر

۹۶/۵/۸ ۱۵:۱۱

قضیه اتوبان یک طرف؛ بلاتکلیفی استخدام زود هنگام فولادی ها از طرف دیگر...
گاهی نباید بخاطر یک همشهری بودن چشم از همه چیز ببندیم...

۹۶/۵/۸ ۱۲:۵۷

ایشان 20 سال نماینده بودند یک روز اصول گرا شدند یک روز عضو اصلی کارگزاران شدند سالها هیئت رئیسه بودند سالها رئیس کمسیون صنایع مجلس بودندمردم میانه از ایشان پز خالی دیدند .
ایشان همه کارهایی را که برای پیشرفت خودشان وارتقاع پستشان انجام دادند منتش رابه مازدند وگفتند افتخارش مال شماست و آن موقع که پیشرفتهای ایشان مال خودش بود وعقب افتادگی شهر مال ماو آینده شهر را به روشنی آفتاب میدید شهرهای دیگر استان پیشرفت میکردند وما منتظر روشنی آفتاب بودیم .
ایشان در جریان اتوبان چنان خیانتی کردند که تاریخ میانه هیچ وقت فراموش نمیکند وقابل جبران هم نیست .
امیدوارم ایشان که عادت دارند به پشت سرشان نگاه نمیکنند هیچ وقت پایشان به وزارت باز نشود .

۹۶/۵/۸ ۱۱:۳۷

مبارکش باشه ما چیکار کنیم؟


ایشان وزیر هم بشوند هیچ کاری برای میانه نمیکند همانطور که در دوران استانداری نکردند

۹۶/۵/۸ ۱۰:۳۲

میانه را آباد کرده حالا رفته تهران: بارای مردم میانه مشهور شد وحق شهروندی را پایمال کرد

۹۶/۵/۸ ۰۹:۳۰

جناب آقای مهندس هاشمی 20 سال سمت نمایندگی مردم میانه را در مجلس شورای اسلامی به یدک میکشید . که یقینا بانی خیراتی نیز شدند که هرکسی انکار کند یا دروغگو است ویا فراموشکار. اما با یک عمل خود واقعا تمام زحماتش را به باد داد و آن نیز انتقال اتوبان از 50 کیلومتری میانه علی رغم پخش نامه موافقت وزیر راه ترابری وقت (آقای ترکان) دم انتخابات . مثل آقای هاشمی به میانه مثل کسی است که یک عمر بهداشت را رعایت کند ولی در آخر با یک قاشق سم خودکشی کند است. حال ایشان چه وزیر باشند وچه رئیس جمهور ، به حال من وتو که هیج ، به حال میانه هیچ فرقی نمیکند.

۹۶/۵/۸ ۰۸:۳۹

خدا را شکر یکک حرف منطقی زدید ((به باور تحلیل‌گران شاید اگر او با کمی مردم‌داری و خضوع بیش‌تر در انتخابات دوره‌ی نهم هم از حوزه‌ی میانه حضور می‌یافت برنده‌ی میدان بود))

۹۶/۵/۸ ۰۸:۳۴

با سلام
به نظرم موضوعات و تحلیل های بیان شده در ارتباط با مهندس هاشمی تنها بیان ظاهر وقایع است. مسائل سیاسی و نوع دولتهای قبلی مهمترین عامل در مسیر حضور ایشان بوده اند که در این تحلیل به آن اشاره نشده است .

۹۶/۵/۸ ۰۸:۳۲

با سلام
به نظرم موضوعات و تحلیل های بیان شده در ارتباط با مهندس هاشمی تنها بیان ظاهر وقایع است. مسائل سیاسی و نوع دولتهای قبلی مهمترین عامل در مسیر حضور ایشان بوده اند که در این تحلیل به آن اشاره نشده است .

اخبار روز