قطار یکی از ایمن ترین و مطمئن ترین وسایل نقلیه میباشد که تلفات ان درسال صفر میباشد یعنی در سی سال گذشته نشنیده ایم که قطار میانه تلفات داده و یا مسافران قطار کشته شده اند ولی طی این مدت فقط 2000 نفر در جاده های میانه کشته شدند و 20 هزار نفر زخمی که بعضا سطحی و بعضی ها حتی به معلولیت انجامیده است .که نشان میدهد این حمل ونقل امتحان خود را پس داده است .نکته بعدی مزیت این وسیله حمل و نقل ایمن قیمت بسیار پایین تر ان به اتوبوس است که مورد استقبال مردم است .
همگان مردم میانه به خطرناک بودن جاده های میانه واقف هستیم جاده های دوطرفه و مورد تردد کامیون که بسیار انرا خطرناک کرده است و هم بسیار پشت کاروانی از ماشین ها پشت کامیون ها بوده ایم در مورد چهار بانده شدن هم میدانیم با این وضع امید چندانی نیست از طرف استان و دولت و با این وضع پیگیری نمایندگان شهرستان این جاده های شهرستان تا مدت های مدید دوطرفه خواهد ماند
اما نکته ای که مورد غفلت ما میانه ای ها مانده است ما پنجاه سال است که حمل ونقل ایمن ریلی داریم درحالیکه استان های بزرگ کشور و حتی شهری مثل شیراز در همین دو سه سال صاحب قطار شدند
جدیدا سیستم حمل ونقلی به نام قطار حومه ای در تهران تبریز و اصفهان ایجاد شده که وظیفه انتقال مسافران شهرهای شهر های نزدیک مثل کرج هشتگرد و شهر قدس به تهران دارند و هم بسیار ارزان هستند و هم سریع که از ترافیک آزادراه های تهران اندکی کاسته است .تنها تفاوتی که این سیستم قطار حومه ای با مترو دارد مترو هر 20 دقیقه یک قطار به مقصد کرج میرود ولی این قطار فقط سه نوبت در روز حرکت دارد انهم ساعت های 6 صبح 1 بعد از ظهر و شش بعد ازظهر تردد دارد که همزمان با پیک جابجایی کارگران کارمندان و دانشجویان میباشد
درشهرستان میانه هم لزوم ایجاد قطار حومه ای به زنجان و تبریز نیاز مبرم هست با توجه به دانشجویان و مسافران و بیماران میانه ای زیادی که به این دو شهر تردد دارند و رفت و امد روزانه با این شهر ها دارند و با این ضعیت جاده های شهرستان میانه لزوم احداث قطار حومه ای برای کاهش تلفات جاده ها و کاهش ترافیک جاده های شهرستان میانه بسیار الزامی میباشد
فعلا امکان ایجاد خط قطار حومه ای بین میانه با زنجان امکان پذیر میباشد بواسطه زمان بسیار کم و فاصله اندک ولی ایجاد قطار حومه ای بین میانه با تبریز با توجه به قدیمی بودن خط اهن میانه تبریز و پیچ های تند امکان که امکان سیر با سرعت بالاتر از 50 نیست و از میانه تا تبریز با قطار از خط اهن قدیمی میانه مراغه تبریز فقط 6 ساعت طول خواهد کشید که برابر زمان سیر قطار تهران تا میانه میباشد لذا تا افتتاح خط اهن جدید میانه تبریز فعلا قطار حومه ای میانه تبریز نمی تواند با اتوبوس رقابت کند و انتظاری استقبال از ان نمیرود که باید منتظر افتتاح خط اهن دو خطه جدید میانه تبریز بود.
البته قطار حومه ای بناب به تبریز در حال افتتاح می باشد و پیشنهاد بنده ایجاد خط حومه ای آذربایجان میباشد . حال ایجاد قطار حومه ای بین میانه با زنجان موجب تحول اساسی خواهد شد که دانشجویان میانه ای استادان و حتی پزشکان متخصص و جراح صبح با قطار حومه ای ایمن و بسیار سریع وارد شهر میانه میشوند و شب هم در ساعت شش به خانه خود برخواهند گشت که موجب میشود شهر میانه از حالت بن بست دربیاید قیمت بلیت قطار حومه ای بسیار کم است و قطار حومه ای تهران قم که هم مسافت با میانه زنجان میباشد فقط 4000 تومان هست که بسیار ارزانتر از اتوبوس میباشد و بسیار ایمن میباشد
حال ما از فرماندار محترم و نمایندگان انتظار پیگیری ایجاد قطار حومه ای بین میانه و شهر های اطراف را داریم با توجه به خطرناکی جاده های میانه و عبور کامیون و مراجعان زیاد میانه ای ها به زنجان و تبریز این خط ایجادش بسیار الزامی میباشد و موجب رفاه مردم میانه خواهد بود که هزینه بسیار کمی برای ایجاد ان نیاز هست باتوجه به ندادن بودجه مناسب برای بزرگراه های شهرستان از طرف دولت قطار حومه ای نبود انرا تاحدی جبران خواهد کرد
در اینده با افتتاح خط اهن میانه اردبیل میتوان انتظار ایجاد خط قطار حومه ای بین میانه و اردبیل بود که موجب افزایش رفت و امد و رونق هر دو شهر خواهد بود . ولزوم استفاده از این حمل و نقل در شهرستان میانه احساس میشود.