کد خبر: ۶۶۵۸۴
۱۲۱۴ بازدید
۶ دیدگاه (۶ تایید شده)

اهمیت اتصال ریلی بازرگان-قارص(ترکیه) برای میانه

۱۳۹۵/۸/۱۶
۲۲:۴۵

تاکید بر امنیت حمل‌ونقل و تکمیل خطوط ریلی بین ایران و ترکیه

 

تین‌نیوز| عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ضمن تاکید بر تکمیل اتصالات ریلی بین ایران و ترکیه، مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت را توسعه حمل‌ونقل دانست و گفت: ایران خواستار آن است که اقداماتی انجام شود که ایمنی حمل‌ونقل در مسیر ترکیه ارتقا پیدا کند. 

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ملاقات کرد و دو کشور در خصوص تسهیل روابط حمل‌ونقلی یکدیگر به بحث و گفت‌وگو نشستند.

عباس آخوندی در این دیدار تأکید کرد که مهم‌ترین ابزار برای توسعه تجارت توسعه حمل‌ونقل است و گفت: باید بتوانیم به روان‌سازی حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور بپردازیم تا اینکه بتوانیم از این مسیر به توسعه تجارت برسیم.وی تسهیل عبور و مرور مرزی را مهم‌ترین راهکار دانست و با اشاره به مشکلاتی از قبیل صف‌های طولانی کامیون‌ها که ناشی از دیب زنی و توقف در مرز است، گفت: هم‌چنین تفاوت قابل‌توجه قیمت سوخت در ترکیه و ایران باعث توقف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز شده است و از طرفی ناامنی‌های اخیر در ترکیه باعث توقف سیر قطارهای مسافری ما به ترکیه شده است.

آخوندی با اعلام اینکه سیر قطارهای باری ما به ترکیه هم چنان ادامه دارد، به دو خبر تأسف‌بار به آتش کشیده شدن کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و کشته شدن یک راننده اشاره کرد و گفت: ایران خواستار آن است که اقداماتی انجام شود که ایمنی حمل‌ونقل در مسیر ترکیه ارتقا پیدا کند.وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین در خصوص اتصالات ریلی بین ایران و ترکیه بخصوص بر اتصال ریلی محور بازرگان به خط ریلی قارص در ترکیه و هم‌چنین تکمیل دور دریاچه وان تأکید داشتند.

نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار با اظهار تأسف از اتفاقات رخ‌داده گفت: یکی از اقدامات مهم ترکیه این خواهد بود که در مسیر عبوری کامیون‌های ترانزیتی باید ایمنی با استاندارد بین‌المللی حاکم باشد.در این دیدار هم‌چنین طرف ترک بر ورود و مشارکت بیشتر در پروژه‌های زیربنایی ایران تأکید کرد که مبنا و بستر آن نیازمند به برقراری روابط بانکی است.

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد این کشور، وزارت اقتصاد مسئول نهادهای بانکی و مالی دولتی ترکیه است و حتماً این تسهیلات و روان‌سازی را انجام خواهد داد که راه را برای ورود پیمانکاران ترک باهدف مشارکت در پروژه‌های زیربنایی ایران هموار کند.وزیر اقتصاد ترکیه هم چنین خواستار آن شد که ترکیه بتواند سهمی را در تکمیل زیربناهای حمل‌ونقل در ایران داشته باشند.

 

نویسنده: اهمیت راه اهن بازرگان قارص از آن جهت هست که با ساخت راه اهن میانه تبریز و اتصال آن به این خط آهن ترکیه برای نخستین بار خط ریلی ایران و ترکیه مستقیم از تهران تا استانبول بدون توقف خواهد رفت خط قدیم که از مرز رازی عبور میکرد به دریاچه عظیم و آن برمیخورد که باید با کشتی ادامه مسیر میدادند همینطور ترکیه تونلی ریلی بین تنگه بسفر افتتاح کرده یعنی ارتباط ریلی از شهرستان میانه تا  لندن با قطار بدون توقف بصورت پیوسته با ریل                 

دومین اهمیت این خط آهن برای اولین بار دنیای ترک با خط ریلی در دوسوی دریای خزر بوسیله ریل بهم آنهم بدون عبور از مناطق کرد انهم بوسیله شهرستان میانه بهم متصل میشود یعنی از ارومچی ترکستان چین تا قزاقستان ازبکستان ترکمنستان وآذربایجان ایران به ترکیه این خط ریلی میرسد که راه آهن میانه تبریز بازرگان با اتمام ساختش شهرستان میانه متصل کننده برای اولین بار جهان ترکزبان ها بوسیله ریل پیوسته بهم متصل میشود و این موقعیت ژئوپلتیک و خط ابریشمی بوجود می اورد همینطور با ساخت راه آهن میانه اردبیل و اگر پیگیری جدی نمایندگان استان اردبیل و میانه اتصال ریلی به اردبیل  آستارا پیگیری شود جمهوری آذربایجان هم متصل به خط آهن میانه میشود که شهرستان میانه به پل ارتباطی دنیای ترکزبان ها در جهان تبدیل خواهد شد که مطمئنا باعث رونق اقتصادی شهرستان میشود .

لزوم توجه و پیگیری این موقعیت های ترانزیتی هویتی فرهنگی برای اشتغال و کاهش بیکاری توسط مسئولان احساس میشود.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۸/۱۷ ۲۳:۴۰

کلا بنفع آذری ها هست باکو قارص نخجوان بازرگان همه از ترکان آذری هستند ارتباط ریلی باهم باعث رشد اقتصادی میشود

۹۵/۸/۱۷ ۱۶:۵۹

محض اطلاع این را نیز باید اضافه کنم که خط راه آهن باکو تفلیس قارص نیز که اط هفت سال پیش شروعش آغاز شده بود در اواخر سال 2016 افتتاح خواهد شد و ترکیه برنامه دارد که خط قارص به نخجوان را نیز در ادامه ساخته شود.

۹۵/۸/۱۷ ۱۲:۵۸

اگه به میانه است که ارتباط ریلی بین جهان وصل نمیشه !میانه میاندواب ببینید نصفه مانده یا هزاران طرح دیگر هنر مسئولان میانه در به ثمر نرساندن پروژه هاست میخواهند دست برقضا در گینس ثبت شوند!

۹۵/۸/۱۷ ۰۷:۰۰

قارص و بازرگان هر دو شهری هستند که مردمش از ترکان آذری هستند حتی عده ای در قارص در ایران فامیل و خویشاوند دارند

۹۵/۸/۱۷ ۰۰:۲۶

امکن مساوی۰۰۰۰۰

۹۵/۸/۱۶ ۲۳:۵۹

لازم ذکر هست بگم شهر بازرگان صد درصد ترکی آذری هستند و همینطور شهر قارص هم صد درصد از شیعیان ترک آذری هستند و جالب برخلاف راه اهن سابق از رازی به استان وان میرود که اکثریت اکراد هستند خط اهن بازرگان قارص از مناطق ترک نشین ایران و ترکیه عبور میکند جالب اکثریت مناطق اطراف قارص هم آذری و از شیعیان هستند مطمئنا این خط آهن در صورت اتمام ساختش بسیار امن تر از خط اهن رازی میباشد که از مناطق نا ارام کرد عبور میکند جالب امسال دو بار مناطق کرد راه آهن ایران ترکیه اتش زدند و همینطور کامیون هارا چندین بار .حال اتصال ریلی بازرگان و قارص و همینطور آزادراه تبریز بازرگان مناطق کرد دور میزند و امنیت باز میگرداند و مناطق ترکزبان دو کشور و دو کشور بزرگ ایران و ترکیه بدون مزاحمی با هم ارتباط بازرگانی گسترش میدهند شما مقایسه کنید با ساخت بزرگراه تبریز ارومیه از روی دریاچه ارومیه که مناطق کرد و نا آرام دور زد و امنیت ارومیه دوچندان شد .فراکسیون نمایندگان ترکزبان باید از ساخت اتمام این خط ریلی و آزادراه حمایت کنند تا رشد و توسعه را شاهد باشیم همین الان فراکسیون کردها پیگیر کریدور شماره 10 هست .عشایر اکرادی هم در نزدیکی قارص شصت کیلومتری جنوب هستند که اگر این اقوام هم کوچ داده شوند مطمئنا امنیت خیلی بسیار بیشتر میشود

اخبار روز