کد خبر: ۶۸۷۳۵
۲۰۸ بازدید
۷ دیدگاه

مشکل ترافیک شهر میانه از کجا نشأت میگیرد؟

۹۵/۱۰/۱۸
۰۳:۳۸

با سلام 

مطلبی را در چند روز پیش خواندم در مورد نا کارامدی اتوبوس در شهر میانه از زبان جوابیه شهرداری حال غرض از عرض بنده اتوبوس نیست مطلب یکی از بازدیدکنندگان که راه حل ترافیک را تعریض خیابان و ساخت بلوار میدانستند حالکه بنده خواستم نظرات و تجربیات کارشناسان همین حوزه را در مورد گسترش معبر های خیابانی بگویم ایا حمل ونقل و عمومی الویت حل ترافیک میباشد و یا ساخت جاده ها و بلوار ها و بزرگراه ها 

اینجا هم منظور از حمل و نقل عمومی اتوبوس نیست و یک ون یا تاکسی و یا مینی بوس هم حمل ونقل عمومی هستند

جالب بگویم طبق امارهای گرفته شده تعریض و ساخت بزرگراه ها ویا ...در کل کلانشهر های دنیا منجر به کاهش ترافیک و الودگی هوا نشده و بالعکس تقاضای استفاده از ماشین های  تک سرنشین افزایش مستقیم داشته است .

نمونه این مدل را در لندن میبینیم که محققان انگلیسی از 20 سال پیش به این نتیجه رسیدن ساخت بلوار و بزرگراه ها درون شهری بی فایده است و مانند قضیه من بدو و اهو  بدو میباشدجالب اینکه شهر لندن فقط 100 کیلومتر بزرگراه دارد وبا گسترش حمل و نقل عمومی و مالیات سنگین بر خودروهای تک سرنشین مشکل الودگی هوا و ترافیک حل کردند ودر حالیکه شهر تهران با 600 کیلومتر بزرگراه الوده ترین و پرترافیک تر میباشد که نشان میدهد افزایش معبر ها در کاهش ترافیک شاید در کوتاه مدت نقشی داشته باشند ولی در بلند مدت اتفاقا وضعیت ترافیک بیشتر و بدتر شده است شهر توکیو زمانی این الگو لندن را نپسندیدند لذا به سمت گسترش سیستم معبری و جاده ای رفتند تا جاییکه شاهد بزرگراه های چند طبقه!! تونل های گسترده و انواع تقاطع ها همسطح غیر همسطح رفتند حال توکیو شهری 47 میلیونی میباشد که ترافیک اش جالب باز سنگین تر هم شده است! و جالب توکیو هم گسترش حمل و نقل و عمومی و امر مهم دیگر فرهنگ سازی پیاده روی و دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی چندین سال هست شروع کرده اند و سرلوحه خود قرار دادند و جالب به نتایج درخشانی رسیدند

حال غرض از مطرح کردن این شهر ها این بود.درست هست میانه تهران لندن توکیو نیست ولی وجه مشترک همه انها با میانه ترافیک هست و عبرت گرفتن از تجربیات انهاست

همه انتظار داریم شهرداری بودجه کلانی برای ساخت بلوار و تعریض خیابان ها بدهد که میدانیم هزینه سنگینی از بودجه شهر به خود میکشد و جالب باید خانه های تخریب شوند که خود جدای مسایل مالی تبعات اجتماعی و فرهنگی دارند  راه حل ترافیک میانه در چند میدان و خیابان اصلی شهر میانه در بلند مدت تعریض و ساخت بلوار نیست شاید درکوتاه مدت موثر باشد ولی حقایق اماری ثابت کردند در کلیه شهر ها در بازه زمانی چند ساله همین فضای معبر ایجاد شده خود باعث رشد تقاضا ترافیک شده و دوباره مسئله ساز شده است 

تنها چند راه حل وجود دارد که :

1_ گسترش حمل و نقل عمومی میباشد لزوما نه وسیله خاص مثلا اتوبوس هر وسیله ای که با شرایط فیزیکی و جغرافیایی شهر میانه متناسب باشد

2_ فرهنگ سازی میباشد مهمترین قضیه حل مشکلات ریشه در فرهنگ دارد که راه حل ان با عوامل فیزیکی حل نمیشود  که باید از  مدارس شروع شود بطور مثال اکثر ماشین های درگیر در ترافیک را ببینیم تک سرنشین هستند چه میشود مردم به روحیه نوع دوستی تشویق کرد مثلا افراد یک اداره بجای اینکه پنج ماشین بیاورند همه با یک ماشین بیایند و بطور دوره ای هریک در روزهای هفته اینکار بکنند مطمئنا هم هزینه ها کاهش  میابد و هم پنج برابر ترافیک  کمتر میشود  این قضیه میتواند بین حجره داران بازار باشدیا اگر همسایه ات هم همان مسیر میرود چه میشود به جای چند ماشین همگی با یک ماشین رفت و امد داشته باشید  در عوض دوستی ها و رفاقت ها عمیق میشوند شاید میگویید این کارها بچگانه است اما بواقع اثرات زندگی ماشینی هست که در میانه اثر کرده با گسترش رفاه و ثروت انسان ها بجای اینکه به همدیگر نزدیک شوند بعکس از همدیگر بیشتر  هم دور شده اند فرد گرایی و عزلت نشینی افزایش یافته بگونه ای که میبینیم ماشین های تک سرنشین نتیجه این تفکرند متاسفانه فرهنگ و روان در گسترش مشکلات تاثیر مستقیم داشته ما بجای راه حل های اسانتر پیش بسوی راه حل های فیزیکی گرفتیم که نتیجه عکس انرا میبینیم 

3_ راه حل برگزاری همایش های پیاده روی و دوچرخه سواری در داخل شهر میانه است امروزه در شهرستان به بیمارستان مراجعه کنید عده زیادی از چاقی و بیماری های قلبی و عروقی رنج دیابت رنج میبرند محققان خود میگویند پیاده روی بهترین ورزش برای سلامتی و کاهش وزن هست لزوما چه میشود روزانه 4 کیلومتر پیاده روی کرد ثابت شده انسان در روز تا 8 کیلومتر پیاده روی عادی میتواند بکند که بیشتر از انهم با مداومت امکان افزایش هست و کمک به سلامتی خود مطمئنا از هزینه های بهداشتی و ...میکاهد و همینطور کاهش ترافیک این امر در دوچرخه سواری نمود بیشتری میابد شهرداری میانه میتواند با ایجاد خط های دوچرخه سواری مانند دیگر شهر ها هم به سلامتی مردم کمک کند و هم ترافیک کاهش دهد

4_ لزوم ایجاد سرویس های ایاب ذهاب  اداره های شهر میانه ، مطمئنا اگر این سرویس ها ایجاد شوند خود چند برابر ترافیک را کاهش میدهند و کارمندان کمتر میل به استفاده از ماشین های شخصی خواهند کرد

 5_ ترویج خدمات الکترونیکی و موسسه های پستی در شهر میانه مطمئنا ایجاد شرکت های مطمئن تلفنی که کالا ها را با ارزانترین قیمت جابجا میکنند از تردد بی مورد شهروندان جلوگیری میکند

6_ لزوم مطالعه وتقسیم متوازن امکانات شهری در نقاط مختلف شهر بطور مثال در یک خیابان شهر ما ده بانک و داروخانه را میبینیم و در در نقطه ای دیگر از شهر میبینیم اصلا امکانات نیست که باعث هجوم مردم به یک نقطه خاص شهر و افزایش ترافیک میشود که باید امکانات شهری متوازن توزیع شوند تا مردم از ترددهای بی خود اجتناب کنند .

البته لازم بذکر هست منظور از گسترش فرهنگ سازی و حمل و نقل عمومی این نیست  بکل همه پروژه ها عمرانی شهری متوقف شوند ما کوچه های را در شهرستان میانه داریم که بکل تنگ و کوچک هستند که باید تشویق به تجمیع سازی شوند که در اتش سوزی ها و زلزله امکان امداد رسانی بسیار سخت هست .همینطور در ساخت کمربندی و جاده های بین شهری این امر صدق نمیکند ومنظور از خیابانهای پرترافیک داخل شهر میانه میباشد

 7_  ممنوعیت تردد کامیون و اصناف الوده کننده و ترافیک زا مثل مصالح فروشی ها و بعضی از کارگاه های الاینده چرا که هیچوقت در مرکز شهر و نقاط پرترافیک اجازه وارد شدن این وسایل نقلیه و مشاغل را نمیدهند لازم است در بلند مدت این مشکل چاره اندیشی شود

8_ جریمه خودروهای تک سرنشین و لا اوبالی در نقاط پرترافیک شهر میانه توسط راهنمایی رانندگی شهرستان چرا که باعث تحمیل ترافیک اجباری به مردم میشوند و این ضایع کننده حق و زمان عمر دیگران هست .

9_ایجاد پایانه های عمومی تاکسی ،ون و مینی بوس در مرکز شهر و نقاط پرترافیک برای راحتی مردم خود صف تاکسی ها در کنار خیابان باعث راهبندان میشود درصورت وجود پایانه خود همین معضل حل میشود و شهر نظم نظام میگیرد

 10_ تشویق بخش خصوصی به مشارکت در ایجاد حمل و نقل عمومی در شهرستان یا اشخاص حقوقی با مطالعه ترافیکی در شهر میانه و ایجاد خطوط پر مسافر

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۱۰/۱۹ ۱۰:۲۶

برادر من پول نیست معادل نصف همین پول برای تصرف خانه ها و تعریض خیابان ها میشود با راه های منطقی مثل حمل و نقل عمومی و ...ترافیک حل کرد شما لندن هر روز باران می اید دلیل نمیشه بگن دوچرخه میخواهند چکار ؟
بعد میانه مگر 365 روز سال یخبندان هست ما گفتیم مردم تشویق استفاده از دوچرخه بشوند بخاطر اینکه برای سلامتی خوب هست مصرف سوخت ندارد ترافیک ندارد .شما میگویید مردم حاضرند با ماشین شخصی در ترافیک بمانند این جزو عجایب هست فقط چند لیتر بنزین توی همین ترافیک ها مصرف میشه معادل مثلا ده هزار تومان حال که تاکسی با 1000 تومان مثلا میبرد ایا بازهم استفاده از ماشین شخصی در ترافیک عاقلانه است؟؟ اگر مردم واقعا بیندیشند متوجه این قضیه میشوند


بعد نمیخواستم اینرا بگویم ولی بافت فرسوده میانه توجیه اقتصادی ندارد مگر قیمت ملک در میانه چقدر هست که برای شهرداری بصرفد انهارا بخرد و خیابان ها تعریض در قبال ان مراکز تجاری درامد کسب کند؟ اگر طرح بافت فرسوده میانه جذابیت و صرفه اقتصادی داشت الان سرمایه گذاری خود بخش خصوصی صف بسته بودند مثل مشهد .
درحالیکه هزینه ساخت در میانه برابر همان مشهد هست با این تفاوت که انجا متری 10تا 40 میلیون هم مراکز تجاری اطراف حرم امام رضا فروش میروند در حالیکه در میانه با قیمت پایین ملک و املاک پول ساخت را هم به زور برمیگرداند

۹۵/۱۰/۱۹ ۰۹:۰۸

هیچکدام عملی نیست فقط دهن پر کن است هنوز شهرداری در اجرای کارهای اولیه اش مونده ، حمل و نقل مرحله آخرین است.

۹۵/۱۰/۱۸ ۱۹:۰۱

حالا که خیابانها رابزرگ کردن ترافیک اینطوری شده اگه بزرگ نمیکردن چی میشد باید برحسب تقاضای مردم خیابانها عریضترشود نه اینکه مردم رامجبور کنند از ماشین استفاده نکنند اینکه خیابانها راتعریض نکنی تا مردم مجبور شن ماشین نیارن آیا رفتار ضد حقوق بشری یا اجبار نیست ثانیا اگر درشهرهای دیگر مثل لندن و توکیو بزرگراه ساختن وترافیک بیشتر شد اولا جمعیت بیشتر شده ثانیا این امریعنی اینکه مردم حتی حاضرن تو ترافیک بمانند ولی ماشین بیارن باید طبق تمایل مردم برحسب پتانسیل شهر خیابانها بزرگ شود ومیانه پتانسیل بزرگ شدن خیابانها به دلیل وجود بافت فرسوده دارد پس باید طبق تمایل مردم بزرگ کرد نه اینکه بابزرگ نکردن مردم رامجبور کرد تا ماشین نیارن علاوه برآن آیا میشود تو میانه دوچرخه سواری کرد توزمستون با دمای منفی ۲۰درجه وتو تابستون باگرمای ۴۰درجه تو زمستون به دلیل لیز خوردن وشکستن پاها باید همه پرسنل تو خونه بشینن و شهر سکوت کنه
همه حرفهای شما از سرویس ادارات و... درست ولی وقتی میانه پتانسیل بزرگ کردن خیابانهایش از بافت فرسوده هست چرا استفاده نشود هردو درکنار هم خوب هست

اخبار روز