کد خبر: ۷۳۶۸۵
۳۳۵ بازدید
۲۵ دیدگاه

چشم انداز تار راه آهن میانه - اردبیل

۹۶/۳/۲۷
۱۹:۳۷

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن اردبیل–میانه انجام شده و به همین میزان اعتبار نیاز است تا پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل، خادمی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اردبیل– میانه اظهار کرد: این پروژه از طولانی‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های اجرایی در سطح کشور است که با ۳۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۹ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی از پروژه‌های در حال اجراست که با حجم بالای بتن‌ریزی و در قطعات مختلف اجرا می‌شود.

وی افزود: این پروژه بیش از ۲۸ کیلومتر تونل و گالری دارد که در هیچ پروژه‌ای به این تعداد تونل و گالری نداریم.

خادمی اجرای پل‌های خاص و همچنین شرایط اجرایی متفاوت این پروژه را به‌عنوان سخت‌ترین و دشوارترین پروژه ریلی کشور یادآور شد و گفت: نباید برخی از مسئولان فکر کنند که این پروژه بزرگ ریلی کار کوچکی است در حالی که تاکنون برای این پروژه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بیش از هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این پروژه درمجموع با دو هزار میلیارد تومان ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکثر پیمانکاران تراز اول کشور در اجرای این پروژه مشارکت دارند و تنها مشکل اجرای این پروژه کمبود اعتبارات آن است که تلاش می‌کنیم از طرق مختلف نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر منابع تأمین کنیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس زمان‌بندی اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ظرف سه سال آینده در حوزه زیرسازی و یکسال بعد نیز در حوزه روسازی تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

خادمی تصریح کرد: به طور متوسط هر سال ۲۵۰ میلیارد تومان باید به این پروژه تزریق شود تا در وعده چهارساله بتوان راه‌آهن اردبیل – میانه را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور از اتمام بسیاری از پروژه‌های ریلی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها زمینه جذب اعتبارات بیشتر برای پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه فراهم می‌آید که این کار در اولویت وزارت راه و شهرسازی است.

 

نویسنده :با این مطلب وزارت راه یعنی حداقل درصورت تامین کامل منابع انهم محال است و هرسال تورم رقم هزینه بالا میبرد در صورت تامین صد درصدی پروژه 4 سال زمان میبرد انهم در شرایط ایده ال !

من خودم از پروژه راه اهن شهرستانمان به اردبیل بازدید کردم بخش فیروزاباد تا اردبیل هموار و صاف است و تقریبا 80 درصد پیشرفت کرده و مشکل پروژه در حوزه شهرستان میانه هست . متاسفانه مشکل مدیریت اشتباه وزارت راه است دلایلش خواهم گفت

اما پیشنهاد سازنده بنده ،حتی اگر راه اهن از سمت اردبیل تمام و ریل گذاری شود ولی قسمت شهرستان میانه تمام نشود کلا طرح بی فایده هست و اردبیل هیچوقت متصل به ریل سراسری نخواهد شد.چون میانه تمام نشده.

بنظرم باید از تجربه فرانسوی ها استفاده کنیم .

که سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن هست ،خود راه آهن سریع السیر پاریس به مارسی فقط 20 سال طول کشید و با فازبندی پروژه در شهرهای میانی بیشترین بهره برداری منافع را بردند.

 

در پروژه راه اهن میانه اردبیل هم قطعه یک و دو میانه با اهمیت ترین هست و باید کل بودجه برای پیشرفت به قسمت شهرستان میانه اختصاص یابد و سایر قطعات متوقف شوند  و اگر این دو قطعه کل بودجه را بگیرند مطمئنا از سربالایی این پروژه گذر کرده و قسمت فیروز اباد به اردبیل هم بسیار کم هزینه هست سریع تمام میشود.و به سرازیری یعنی راحتی پروژه میرسم

ولی با روش اشتباهی که وزارت راه در پیش گرفته است با تقسیم بودجه به کل قطعات هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد کما که تورم سالانه هزینه پروژه را مدام افزایش و افتتاح انرا دور از دسترس تر خواهد کرد .

و اگر میخواهیم در دوقطعه حیاتی میانه به موفقیت برسیم وزارت راه باید کل بودجه 400 میلیاردی را به این بخش فقط بدهد چون بعد از اتمام این دو قطعه از هزینه تورم سالانه زیاد خلاص میشویم و باقی قطعات به اسانی تمام میشود . چون این دو بخش بخاطر تونل سازی هزینه بر هستند و افتتاح سریعتر ان یعنی کاهش هزینه.

اما با این روش وزارت راه  با تقسیم بودجه در کل قطعات جز زخمی کردن پروژه بجایی نمیرسیم .جدا اینکه تا قطعات شهرستان میانه راه اهنش ساخته نشود کل پروژه بجایی نخواهد رسید

جالب بیشتر بودجه هم بعکس در بخش اردبیل خرج شده!! که باعث ابتر ماندن پروژه شده چون فایده ای ندارد.

.همین کار در ازادراه تهران شمال هم انجام شد قطعه یک الویت کردند.چون فهمیدند بهره برداری همزمان کل قطعات   غیر ممکن هست.اگر سنگ بزرگ قطعه یک شکسته  شود باقی قطعات هم امید افتتاح است.مگرنه به امید افتتاح کل قطعات همزمان حداقل پنجاه سال زمان میخواهد!

لب کلام اصلی ترین قسمت راه اهن اردبیل قسمت میانه هست که بایدکل بودجه بخش میانه تزریق شودتا امید افتتاح باشد.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۳/۲۹ ۱۱:۴۲

دوست عزیز هنوز شما تعصب دارید میانه هم کوهستانی بوده ولی از کناره های رودخانه که سخت هستند و صاف استفاده کردند و جاده ترانزیت متولد شد که برف ازادراه میبندد ولی جاده میانه باز هست و هموار فقط پیچ و خم دارد.


در جاده که از هشتجین به منجیل میکشند از کناره های رود قزل اوزن که در طارم متصل سفید رود میشه استفاده میکنند سپس امتداد سفید رود تا منجیل میرود .


در مورد سخت بودن ساخت ان ،انها هزینه کم راهداری و جنس خوب خاک که کمتر دچار نشست میشود.

مزیت راه های مثل جاده قدیم میانه که جدیدا توی جاده منجیل به هشتجین استفاده میکنند اسفالت نشستش کم است گرمسیری هست .

یعلت که بفکر این جاده افتاد وضعیت بد آزادراه زنجان تبریز ماهوری هست که بسیار دست انداز دارد و جنس ضعیف خاکش موجب نشست های متعدد و هزینه زیاد راهداری شده .


کسانی که جاده قدیم میانه قره چمن زدند مطمئن باش با فناوری الان راحت تر میزنند مضاف که از مناطق گردشگری مثل طارم ،منجیل دریاچه ،نمهیل میگذرد .



البته بنظر من باز هم برگ برنده دست میانه است ،و جاده نیرمیانه و سرچم اردبیل چون با فاصله کم به ازادراه شش بانده میرسند فعلا از جاده هشتجین منجیل بهتره .

ولی امکان دارد این جاده زمستان ها مردم بروند و سایر فصول از میانه

۹۶/۳/۲۸ ۲۲:۱۲

هشتجین منجیل کاملا کوهستانی هست و جاده ساختن براش سخت هست

۹۶/۳/۲۸ ۱۴:۱۹

خدا کنه این پروژه را زود اتمام کنند رفت وبرگشت از میانه به اردبیل خیلی سخت است
وضمنا به نظر میرسد مسئولان ونمایندگان میانه اصلا پیگیر این موضوع نیستند وفقط نمایندگان ومسئولان اردبیل پیگیری می کنند.

۹۶/۳/۲۸ ۱۳:۴۲

هنوز مناقصه اش برگزار نشده .و قراره در چند ماه اینده برگزار شه البته فعلا وزارت راه زده زیر حرفاش قبل از انتخابات میگفت تا زنجان قبل از 97 دو خطه میکنیم الان گفته تهران تا تاکستان و زنجان بعد از ان شروع میشه .

کلا هنوز معلوم نیست اینده اش روشن نیست

.اونجور که پیگیر شدم راه اهن رشت استارا برایشان الویت اوله چون ترانزیت روسیه هست . راه اهن میانه تا تبریز چون راه اهن جایگزین میانه مرز رازی دارد زیاد برایش نگران نیستند نقش کمکی دارد.
این راه اهن هم برای کوتاهی مسیر ساختند

کما که راه اهن از بستان اباد تا تبریز و وصل کردن ان هنوز ساخته نشده .و
البته نماینده بستان اباد هم پیشنهاد کرده تا ساخته شدن ادامه راه اهن در بستان اباد بندر خشک بزنند تا مسافت کوتاه راکامیون ها بار ترانزیت تا راه اهن قدیم ببرند.
وزیر راه هم موافقت کرده و گفته تبریز 10 هزارتا سوله انبار کالا دارد که بستان اباد میتواند میزبان شود .خود همین چند صد شغل ایجاد میکنه چند صد نگهبان کارگر و راننده کامیون


حرفهایی این ها هر ماه عوض میشود تابع زمان استیضاح ،زمان انتخابات ریاست جمهوری ،مجلس ،سفرهای استانی هست .بعد ان فراموش میشود مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی باید پیگیر باشند

۹۶/۳/۲۸ ۱۳:۲۳

اردبیل تابستان ابادنزدیکه ۲۰۰کیلومتره خب شمافاصله بستان ابادتامیانه روهم روش حساب کن,نزدیکه۳۰۰میشه.درحالی که اردبیل مستقیم تامیانه حدود۱۷۰کیلومتره.پس مسیرراه اهن میانه اردبیل کوتاهترازاردبیل,سراب,بستان اباد,میانه ست.

۹۶/۳/۲۸ ۱۳:۱۶

من خودم نقشه هم دیدم درست هست توی اینترنت نقشه جاده کلور درام لوشان بزن .که از روستای مزرعه از جاده سرچم اردبیل به سمت جنوب جدا میشود سمت هشتجین میره بعد کلور از انجا روستای درام زنجان و بعد لوشان و منجیل .
توی عکس ها گذاشتند 80 کیلومتر کوتاه تره ولی یک نقص بزرگ داره جاده فعلا دو طرفه ساخته میشه .در حالیکه موازی ان ازادراه قزوین تبریز 6 بانده میره .

اما جاده اشتباه هم نیست ادم نباید ایمانش بفروشه .
من تحقیق کردم این جاده از نظر کولاک و برف گیر بودن گرمسیر هست و نسبت به جاده نیر ارموداق و سرچم اردبیل که سردسیر هستند .گرمسیر هست چون کناره های رودخانه ساخته میشه مثل جاده قدیم میانه .
و کولاک انرا نمیتواند ببندد .
حتی جاده ارموداق توی خرداد هم توی بازدید برف داشت .
قبول کنیم جاده جدید کلور درام از نظر کولاک از هر دو جاده میانه بهتره

خلخال هم پشتش هست و انقدر اصرار کردند که استانداری اردبیل جاده های میانه کنار گذاشت .

بعد سرچم اردبیل هم اشتباه نبود چرا هر وقت منافع شما چیزی تضاد باشد اشتباه محسوب میشه؟ از هزار سال پیش هم از پل پردلیس به اردبیل میرفتند .شاردن نوشته هاش هست .

قزوین برای کل شهرهایش بزرگراه میزند ما هنوز تفکر قومیتی داریم . چون کاغذکنان میگذره کلا اشتباهه! از کندوان بگذره درسته!



چرا وقتی جاده ابریشم از نوروزاباد به سمت جمال اباد پنجاه سال پیش منحرف سمت رودخانه گردنه قافلانکوه شد اشتباه نشد ؟.

من بنظرم بجای تخریب بفکر پیگیری باشید . شما جاده بسازید خود مردم انتخاب میکنند از کدام مسیر بروند

توسعه باید همه جانبه باشد کل شهرستان اباد شود

۹۶/۳/۲۸ ۱۲:۴۵

اینو نقشه هم دیدم و حرف وزارت راه هست .
دقت کنی ازادراه تاکستان قزوین بصورت مثلث میرود .نقشه نگاه کنی متوجه میشی .

زنجان و خلخال هم دنبالشند این راه چون از کناره رود میره گرمسیری هست


بعد دوست عزیز رشت هم نمیره توی ازادراه رشت قزوین به شهر منجیل متصل میشه نه رشت

۹۶/۳/۲۸ ۱۲:۰۲

فاصله رشت تا تهران تقریبا برابر با فاصله میانه تهران هست حالا اردبیل میانه فقط 120 کیلومتر هست ولی از اردبیل تا رشت بیشاز23برابر اردبیل میانه هست حالا با چه فرمولی اونجا 80کیلومتر کوتاهتره به نظرم اصلا فاصله اردبیل تا هشتجین را حساب نکردن
باز هم فرمول اشتباهی دیگر مثل سرچم اردبیل

۹۶/۳/۲۸ ۰۵:۲۸

کندوان اصلا ایستگاه ندارد.
بعد از مناطق غرب کاغذکنان بیشتر میگذرد کمتر کندوان کلا از مناطق خالی از سکنه یا اهل سنت.قطار تا فیروز اباد وانمی ایستد

۹۶/۳/۲۸ ۰۵:۲۵

جدیدا جاده مزرعه هشتجین به لوشان درحال ساخت هست بطور کل اصلا شهرستان میانه دور میزنند .مستقیم از زنجان به منجیل و ازادراه قزوین رشت میروند
80 کیلومتر هم کوتاهتر هست و غیر برفگیر.

حالا هی ایراد گرفتید چرا از کاغذکنان رفته بیایید .حسادت یک منطقه محروم میکردید

کلا شهرستان میانه دور زدند رفت .خوشحال بشوید

اینها بخاطر حسادت های زیاد هست .
چی میشه میانه هم راه میانه نیر باشه و هم سرچم اردبیل تا کل شهرستان میانه پیشرفت کنه هم غربش و شرقش .
خودخواه نباشیم پیشرفت کل شهرستان میخواستیم .ما یک شهرستان یعنی یک پیکریم

اما حسادت های ما به همدیگر باعث شد کلا آذربایجان شرقی دور بزنند.

البته برای من مهم نیست دیگر .


البته برای اون مدیر کانال .......هم متاسفم که میترسید زمین های روستایشان برای بزرگراه توی طرح بره ضد طرح فعالیت کردند .دریغ که همین باعث پیشرفت دهاتشان میشد .

دریغ که ما میانه ای ها اصلا سیاست نداریم و جلوی پایمان را بیشتر نمیبینیم همیشه هم به منافع زودگذر فکر میکنیم نه منافع بلند مدت و دایمی .

البته من یک نفرم اگر قراره بدبخت بشیم همه بدبخت میشوند لذا برایم دیگر مهم نیست.


امیر کبیر همیشه فکر میکردم کشور شاه دانا میخواهد بعدها وزیر دانا ولی فهمیدم که ملت دانا برای پیشرفت میخواهد.

۹۶/۳/۲۸ ۰۱:۲۸

کی میگه کوتاهتره / بستان آباد میشه 145 این حداقل 160 کیلومتره.

۹۶/۳/۲۸ ۰۰:۵۰

بله اگر قطعه قطعه بودجه اختصاص دهند ومرحله به مرحله افتتاح کنند خوب است واین کار درحیطه توانایی نمایندگان ومسولان محلی نمی تواند باشد( لااقل با همت وهماهنگی که از انها مشاهده میشود کمی بعید می نمایدهرچند نا امید نیستیم ) انشالله که مسولین امر توجه لازم باین پیشنهاد را داشته باشند

۹۶/۳/۲۷ ۲۳:۴۹

درسته خط ریلی زنجان,میانه,تبریزبرای میانه الویت هست,شمافقط شمالغرب,جنوبشرق میانه رونبینید,برخی مواقع یه جرقه عمرانی لازم ست تایه منطقه تومسیرتوسعه یافتگی قراربگیره,الان منطقه کاغذکنان واق کندباعبورجاده اردبیل,سرچم,ومنطقه کندوان باعبورخط ریلی میانه اردبیل ازبن بست بودن نسبتاخارج میشند.

۹۶/۳/۲۷ ۲۳:۱۹

البته نمایندگان اردبیل درتصویب بودجه برای این طرح موفق بودند,بارحقوقی کلمه تصویب وتخصیص متفاوته اونانمایندگانشون فعالندولی دربدنه دولت شخص قوی ندارند,بودجه هست ولی براساس بعضا برخی بی ظوابطی هاوالویت هااختصاص میابه,من خودم چندسالیه داماداردبیلی هاهستم,روزی که جاده اردبیل به سرچم افتتاح شدخیلیاشون خوشحال بودندکه بجای گیلان وجاده های شلوغش میتونندازمناطق ترک نشین به مرکزکشوربرسند,حالاقضیه میانه به سرچم روگفتیدببینیدمیانه دراین طرح تنهاست,کی میخادبامیانه همراهی کنه بستان ابادکوچک!؟تبریزکه میانه روفرزندناتنی هم نمیدونه وگرنه اتوباتوازاون مسیرعبورنمیدادند.زمانی که مسولان ونماینده های ماسرشون تولاک خودشون بوداردبیل جاده روبه سرچم رسوند,بجای عبورش ازمیانه.بعضی ازماتعامل باشهرهای همسایه مون روبلدنیستیم بعداانتظارداریم کارهامون به پیش بره

۹۶/۳/۲۷ ۲۲:۲۳

خیلی فرق میکند
یک سنگ بزرگ نمیشود جابجا کرد ولی اگر سنگ را کوچک تکه کرد راحت جابجا میشوند سنگ راه اهن اردبیل میانه هم قطعه یک و دو ان هست .
با تورم هرسال ،اگر ما درنگ کنیم مدام هزینه احداث این قطعه بالا میره.

حتی اگر سمت اردبیل که بسیار سهله تمام شود 100 درصد هیچ ارزشی ندارد چون بازهم متصل خط ریل سراسری نمیشوند.

جناب مهندس نایبی حرفش بسیار منطقی است .

پول اگر درست استفاده کنیم در جای مناسبش باعث رسیدن هدف میشود .
اما زخمی کردن کل پروژه به هیچ جا نخواهد رسید.

این حرف من نیست خود کارشناسان اقتصادی هم همینه میگویند .

نمونه آزادراه تهران تبریز یکهو تا تبریز نرسید .
اول کرج بعد قزوین بعد زنجان بعد تبریز

۹۶/۳/۲۷ ۲۲:۰۷

دوست عزیزخیلی فرق میکرد,راه اهن های اردبیل وارومیه که بعنوان دوبال برای چهارراه ریلی به مرکزیت میانه بحساب میانددراینده میشه ازاین موقعیت استفاده کرداداره کل مستقلی برای میانه ایجادکرد,درثانی اگرراه اهن اردبیل تامرزکشیده بشه که اوناهم قطعاخواستارندقطارهای خارجی هم ازمیانه میگذرند,ثالثاراه اهن میانه اردبیل کوتاهترازمسیراردبیل,بستان اباده

۹۶/۳/۲۷ ۲۱:۵۲

من بنظرم اگر میپذیرفتیم راه آهن سراب اردبیل بهتر بود .
چون با در اون مسیر هم قطارهای اردبیل باید از میانه عبور کنند تا به بستان اباد برسند و برای ما فرقی نمیکرد

۹۶/۳/۲۷ ۲۱:۴۶

جناب حامد خان چه توفیری می کند اول بودجه کدام قطعه را بدهند مشکل اول واخر بودجه است که نیست این نظر شما شبیه نظر مهندس نایبی در اختصاص بودجه به تعریض راه سرچم میانه است اینها با کمال احترام به نظراتتان راهگشا نیست متاسفانه پول نیست کل کشور با محدودیت منابع مالی برای اختصاص بودجه به طرحهای عمرانی وحتی جاری مواجه است

۹۶/۳/۲۷ ۲۱:۴۰

مطالعات اولیه راه اهن میانه,اردبیل دردولت اصلاحات انجام شده,البته جداازاین پروژه, مطالعات راه اهن بستان ابادبه سراب هم اخیراانجام شده,راه اهن به سراب کشیده بشه اتصال ان هم به اردبیل دورازانتظارنیست

۹۶/۳/۲۷ ۲۰:۳۶

کلابین میانه واردبیل سراسررشته کوهه,رضاخان ملعون ومیخاست کمترازدوسال این خط ومیکشید,هرچندبرای میانه هم این پروژه خالی ازمنفعت نیست ولی ازحق نگذریم اردبیلیامیتونستندازسمت بستان اباد,سراب سریعتروباهزینه کمتربه راه اهن برسند.

۹۶/۳/۲۷ ۲۰:۲۹

گذشته ازهزینه های زیادی که برای این پروژه شده وخواهدشدانچیزی که اهمیت فراوان داردامنیت جانی مسافران قطارهست,مدتی که دراین پروژه کارکردم به جرات میتونم بگم سخترین وخطرناکترین مسیرریلی کشور خواهدبوداگردراینده ازاین مسیرعبورکنیدخواهیددید,من اکثراوقات اخباراین طرح وپیگیری میکنم,انشالله به خیربگذره.

۹۶/۳/۲۷ ۲۰:۱۴

راستی ازدوخطه کردن میانه,زنجان چه خبر؟بادوخطه کردن زمان سیرچقدرکاهش پیدامیکنه؟.

۹۶/۳/۲۷ ۲۰:۱۱

کشورهای اسیای شرقی واروپایی قطارهای باسرعت۳۵۰کیلومتروعملیاتی وراه اندازی میکننددرحالی که مردم منطقه نزدیک پانزده ساله اندرخم منتظرافتتاح راهنی اونم بفرض اگه ۱۶۰کیلومترباشه هستند,بایدبه حال این مسولان افسوس خورد.

اخبار روز