کد خبر: ۶۸۴۵۹
۸۸۲ بازدید
۳۵ دیدگاه

جوابیه روابط عمومی شهرداری میانه به مطلب ((چرا میانه اتوبوس شهری ندارد؟!))

جوابیه روابط عمومی شهرداری میانه به مطلب ((چرا میانه اتوبوس شهری ندارد؟!))

با سلام و احترام به کاربران محترم سایت صدای میانه، در پاسخ به مطلب منتشره در سایت وزین صدای میانه با عنوان ((چرا میانه اتوبوس شهری ندارد؟!)) مسئول محترم سازمان اتوبوسرانی شهر میانه و حومه در گفتگو با مسئول روابط عمومی شهرداری میانه به بیان علل و عوامل عدم راه اندازی اتوبوسرانی در شهر میانه و حومه پرداختند که ماحصل این گفتگو به استحضار مردم شریف و کاربران محترم سایت صدای میانه می رسد:

آقای مهندس واحدی مدیرعامل محترم اتوبوسرانی میانه در توضیح وضعیت سازمان مذکور و اینکه چرا در حال حاضر پس از گذشت چندین سال از تاسیس این سازمان هنوز هیچ اتوبوسی وارد چرخه حمل مسافر درون شهری میانه و حومه نشده است بیان داشت: مزایا و محاسن راه اندازی سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری و استفاده از وسایط جابجایی انبوه مسافر نظیر اتوبوس و مینی بوس و در مقیاس های بالاتر قطار شهری و نظایر آن بر کسی پوشیده نیست و اصولا در تعاریف مرسوم از مفهوم توسعه پایدار شهری سیستم حمل و نقل عمومی از اجزای بنیادین مورد توجه و تاکید عالمان مدیریت شهری می باشد.

اما اینکه چرا در میانه این اصل بدیهی جامه عمل نپوشیده و با وجود سازمانی به این نام هنوز هیچ اتوبوسی در خیابان های میانه مشاهده نمی شود دلایل متعددی دارد که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیاست تاسیس سازمان های اتوبوسرانی در شهرهای زیر دویست هزار نفر در کشور تغییر یافته و هم اکنون وزارت کشور در حال تغییر اساسنامه های این سازمان ها و تبدیل آن ها به سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری است و در این راستا سازمان اتوبوسرانی میانه نیز اساسنامه خود را تغییر داده و برای تصویب به وزارت کشور ارائه نموده است.
  2. در زمانی که شهرداری میانه پیگیر تاسیس سازمان اتوبوسرانی میانه بود دولت 82 و نیم درصد هزینه خرید و تجهیز اتوبوس های شهری را پرداخت می نمود و تنها 17 و نیم درصد هزینه ها را شهرداری ها تامین می کردند که متاسفانه تا تکمیل پروسه تاسیس سازمان اتوبوسرانی میانه شرایط اقتصادی کشور رو به وخامت گذاشت به طوریکه بسیاری از یارانه های دولت به شهرداری ها قطع گردید و از زمان تشکیل سازمان اتوبوسرانی میانه پرداخت یارانه بخش حمل و نقل عمومی نیز از سوی دولت به شهرداری ها متوقف شده است و اگر فرض کنیم برای راه اندازی اتوبوسرانی میانه و حومه حداقل 10 اتوبوس خریداری شود با احتساب قیمت متوسط هر اتوبوس بر مبنای 600 الی 700 میلیون تومان قریب به 6 الی 7 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با توجه به بودجه و درآمد فعلی شهرداری میانه و اولویت های عمران شهری امکان چنین سرمایه گذاری برای شهرداری میانه مقدور نمی باشد.
  3. گذشته از هزینه بالای خرید و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شهری راه اندازی و اداره این سیستم در شهر کوچکی مثل میانه که جمعیت ساکن در آن به زحمت به یکصد هزار نفر می رسد از لحاظ اقتصادی نیز صرفه و توجیه پذیری لازم را ندارد و از آنجا که برای این کار الزاماً باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود پیداست که این فعالیت جذابیت لازم و کافی برای هدایت سرمایه های اشخاص و فعالان صنعت حمل و نقل به این سمت را نخواهد داشت و حتی اگر جمعیت ساکن در شهرها و روستاهای واقع در حومه شهر میانه را (که مطابق قانون می تواند تحت پوشش سیستم حمل مسافر شهر میانه قرار گیرد) به این تعداد جمعیت اضافه کنیم باز هم ظرفیت لازم را ایجاد نمی کند.
  4. کوتاهی مسیرهای مسافرت درون شهری در میانه و پایین بودن هزینه جابجایی مسافر در سطح شهر میانه به وسیله تاکسی های خطی و تلفنی گویای این واقعیت است که سیستم اتوبوسرانی از جذابیت و سودمندی ترغیب کننده برای مسافران نیز برخوردار نخواهد بود زیرا زمانی که یک شهروند بدون انتظار در ایستگاه اتوبوس و با سرعت و سهولت و هزینه 400 الی 600 تومانی می تواند در شهر جابجا شود رغبتی برای استفاده از اتوبوس نخواهد داشت چرا که امروزه دولت یارانه های حمل و نقل درون شهری را پرداخت نمی کند و به ناچار باید کرایه های واقعی را تماماً از خود مردم دریافت کرد که در این صورت فرق چندانی بین کرایه تاکسی و اتوبوس نخواهد بود و مردم بیشتر خودروهای سواری را برای مسافرت درون شهری ترجیح خواهند داد.
  5. فراهم نبودن زیرساخت های ترافیکی و محدودیت های موجود در شبکه ارتباطی و معابر و میادین شهری و فقدان فضاهای مورد نیاز برای ایجاد پارک سوار و ایستگاه های مورد نیاز در نقاط مقصد در هسته مرکزی شهر از دیگر عوامل مشکل زا در برقراری سیستم اتوبوسرانی در شهر میانه می باشد. مثلا مسافری که از روستای حسن آباد (گلنگدر) عازم بازار اصلی است اگر در میدان بسیج (مقابل دارایی) از اتوبوس پیاده شود از این امر راضی نخواهد بود و انتظار دارد حتماً در چهار راه آیت الله طالقانی و یا هر نقطه دیگر که نزدیکی بیشتری به بازار دارد پیاده شود تا کمترین نیاز به پیاده روی تا مقصد نهایی داشته باشد.

با تمام این اوصاف عقیده مسئولان مدیریت شهری میانه و در رأس آن شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر بر این است که برای حل مشکلات ترافیکی شهر و راحتی و آسایش مردم و بخصوص خانواده های کم درآمد ساکن در محلات حاشیه شهر و شهرک های تازه تاسیس و کاهش حجم ترافیک در خیابان های تنگ و باریک شهر میانه و کاستن از اثرات مخرب زیست محیطی استفاده از خودروهای شخصی، لاجرم باید ناوگان مناسب حمل و نقل عمومی درون شهری راه اندازی شود و این جزو حقوق مسلم شهروندان محترم میانه می باشد و سعی ما به عنوان خادم مردم در سازمان اتوبوسرانی بر این است که با تصویب اساسنامه سازمان مدیریت حمل و نقل عمومی شهر میانه اقدامات لازم برای تقویت خطوط مینی بوسرانی و استفاده از خودروهای با ظرفیت متوسط در جابجایی مسافر را در اولویت فعالیت خود قرار دهیم.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۱۰/۱۲ ۱۲:۰۰

نخير بنده تاكسي ندارم شما كه ميخاي زودتر وبا امنيتتر برسي بايد پول خرج كني نشنيدي ميگن لوتيگري خرج داره

۹۵/۱۰/۱۱ ۱۶:۴۶

معلومه خودتان تاکسی دارید! شاید خانم خانه دار و یا نوجوان عجله کاری ندارم میخواهد 20 دقیقه دیر تر برسد ولی با کرایه کمتر و امنیت بیشتر ،

۹۵/۱۰/۱۱ ۱۵:۲۲

چرا ما هیچ وقت نگفتیم ما فلان امتیاز راداریم باید منطقه ویژه اقتصادی شویم کدام شهر ایران این موقعیت جغرافیایی رادارد کدام شهر ایران چهارراه ریلی میباشد مسولین باید پاسخگو باشند چرا میانه منطقه ویژه اقتصادی نیست هیچکدام از شهرهای منطقه ویژه اقتصادی در موقعیت میانه نیست چرا میانه منطقه ویژه اقتصادی نیست چرا اداره گمرک نداره چرا اداره میراث فرهنگی نداره آیا آثار باستانی ما کم هست مشکل کجاست آقای فرماندار پاسخ گویند هرچند همیشه در حسرت ماندیم دفتر روابط عمومی فرمانداری پاسخگو باشد جز یکبار

۹۵/۱۰/۱۱ ۱۲:۵۲

جناب نايبي بسيار عالي فرموديد همين مياناليها حوصله ندارند تا چراغ قرمز كاملآ سبز شود تا ماشين جلويي حركت كند دو سه ثانيه مونده فوري بوق ميزنن در ضمن تو ميانه تو همين تاكسي كه چهار نفر سوار ميكنه طرف انتظار داره تا خودش سوار شد تاكسي حركت كنه فكر اينو نميكنه كه راننده اگه تو مسير مسافر نباشه بايد خالي بره اونوقت شما حساب كن اين ملت منتظر ميشه تا خط واحد پر بشه عمرآ در ضمن تو ميانه هر كي منتظر خط واحد بشه يا سوار خط واحد بشه مسخره اش ميكنن و ميگن گدا گشنه است و حساب كرايه تاكسي رو ميكنه حالا اينا جداي بحث ترافيك وخيابوناست

۹۵/۱۰/۱۰ ۲۳:۳۱

همچنان اعتقاد دارم پیش از چنین اقدام اشتباهی، 10 ون خصوصی (نه دولتی) به خطوط تاکسی ها اضافه کنند که کرایه اش 25% کمتر از تاکسی ها است. ببینید آیا استقبال خواهد شد؟ اگر استقبال شد از بی.آر.تی های 80 نفره استفاده کنید.

۱قای نایبی خودت شوخی رو شروع کردی ها مسخره نکن ون دهات هم سوار نمیشن

۹۵/۱۰/۱۰ ۲۳:۲۳

اقای نایبی تو که میانه نیستی لا اقل بزار پوزش و بدیم در ثانی اگه بیاد مسولین موانع ترافیکی هم برمیدارند والا تا کی ؟ تو فک میکنی زیر ساخت درست میشه بعضی چیزها زوریه یعنی شهرهایی مثل میانه باید بیاد بعدا . والا اولش به فکر زیر ساخت نیستند
در آخر توصیه میکنم زیاد مخالفت نفرمایید . ممنون . جسارت نشه!

۹۵/۱۰/۱۰ ۲۲:۲۰

همشهری عزیز! با فرض اهدای 10 دستگاه اتوبوس دولتی به میانه و خرج نکردن یک ریالی برای این موضوع از جیب شهرداری باز بنده آنرا مخل ترافیک میانه می دانم.
------------------------------------------------
بیایید امکانات را بخواهیم سعی نکنیم مخالفت کنیم ببینید من کاملا با نظر فنی شما موافقم اما این دلیلی نمی شود نخواهیم در بعضی جاها برای یک شهرستان تاسیسی و راه اندازی اتوبوس شهری هم یک امتیاز محسوب می شود حتی 10 دستگاه هم باشد. برای مثال الان ما با احداث فرودگاه در میانه مخالفیم ولی یکی از امتیازات اخذ منطقه ویژه اقتصادی وجود فرودگاه است برای همین مراغه به این امکان نایل آمده گرچه فرودگاهش الان در حکم تعطیل باشد من از گذشتگان خود شنیدم روزی اکثر بزرگان شهر از تاسیس سربازخانه در میانه مخالف بودند شاید هم واقعیت داشت که میانه نباید پادگان داشته باشد و اکنون هم من بر ین باورم اما همین پادگاه برای شهرستان علاوه بر توسعه اقتصادی توسعه نظامی هم داشته در زمان بمباران شهر میانه پادگان به داد ما رسید
خللاصه درسته که خیابانهای میانه کم وسعت اند اما شاید وجود اتوبوسرانی مجبور کند تا خیایبانها بهتر شوند،بافت های فرسوده احیا شوند و مهم تر از همه با احداث کنارگذر شمالی شهر از پلیس راه تا گذر از پشت پارک جنگلی و اتصال به جاده تبریز ( به طول 12 کیلومتر) خیابان امام خمینی پیاده رو شود و بلوار زینبیه جانشین خیابان اصلی شهر شود.

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۹:۳۱

وقتی قطار پردیس اومد همه میگفتن کسی سوارش نمیشه کی حاضره به جای قطار ۱۷۰۰تومنی سوار قطار ۵۰۰۰تومنی بشه ولی گذشت و دیدیم که همان قطار پردیس تا حدی استقبال شد که امروز دوتا نگین داریم و کسی سوار قطار ۱۷۰۰سابق نمیشه مشکل ما میانه ایها اینه که خودمون و خیلی دست کم گرفتیم درصورتیکه بافرهنگترین و متمدنترین شهر آذربایجانیم همان میانا هستیم یعنی سرزمین مادر آذربایجان

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۹:۰۳

شما حدفاصل میانه رااز کجا تا کجا میدانید میانه محدود به خیابانهای کوچک مرکز شهر نیست که البته اونها هم کنار بافت فرسوده وقابلیت بلوار شدن دارند میانه وسیعتر از خیابانهای باریک میباشد

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۸:۴۵

همشهری عزیز! با فرض اهدای 10 دستگاه اتوبوس دولتی به میانه و خرج نکردن یک ریالی برای این موضوع از جیب شهرداری باز بنده آنرا مخل ترافیک میانه می دانم. موضوع اتوبوس پیش و بیش از آنکه به جمعیت بستگی داشته باشد به وسعت شهر بستگی دارد. یعنی به عرض و طول خیابانها بستگی دارد. میانه دارای خیابانهای عریض نیست و قابلیت طراحی خط ویژه ندارد. شهری است فشرده با خیابانهای باریک. 

همچنان اعتقاد دارم پیش از چنین اقدام اشتباهی، 10 ون خصوصی (نه دولتی) به خطوط تاکسی ها اضافه کنند که کرایه اش 25% کمتر از تاکسی ها است. ببینید آیا استقبال خواهد شد؟ اگر استقبال شد از بی.آر.تی های 80 نفره استفاده کنید.

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۶:۴۸

وزارت راه باید پیرو قانون عمل کند باید نمایندگان قانون را ازمجری دولت در شهرستان( فرماندار) مطالبه کند که مجری دولت از دادن اطلاعات دراین شهر طفره میره نماینده شهرستان باید از مجری دولت مطالبه کند آیارنگ خون بنابیها وابهریها و خرمدره ایها و ...از میانه ایهارنگینتر هست نماینده باید مطالبه کند از فرماندار فرماندار انعکاس به استاندار و استانداری به دولت تا دولت به اشتباهش در تقسیم بودجه پی ببرد فرماندار مجری دولت میباشد ونمایتده ناظر بر رفتار فرماندار میباشد توبیست سال گذشته میانه نماینده ای نداشته ولی امیدوارم نماینده های کنونی واقعا نظارت براحرای قانون در شهرستان باشند البته محقق شدن این امر به مطالبه مردم ازنماینده و حمایت از آنها دارد

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۳:۵۸

چرا درمیانه پایانه تاکسی وجود ندارد و تاکسیها در خیابانها می ایستند درصورتیکه فضای زیادی از بافت فرسوده را میتوان به آن اختصاص داد همان خ شهید حاج اصغری که تاکسیهای اندیشه می ایستند وکلی ترافیک ایحاد میکنند کلی داخل کوچه ها بافت فرسوده هست که شهرداری میتواند خریداری کرده و پایانه تاکسی کند به نظر میرسه مشکل از شهر میانه نیست مشکل از مدیریت نادرست میباشد

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۲:۲۸

باسلام ماشاالله جناب قای مهندس واحدی افکار وایده های منحصر به فرد دارند .می توان از وجود ایشان برای حّل مذل ترافیک کلان شهرها استقاده کرد ضمنا جناب آقای واحدی شهرستان میانه منحصراٌ حدّ فاصل میدان طالقانی تا شهرداری نیست یک کمی دید مثبتی به موضوع داسته باشید

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۱:۵۸

البته این را هم جناب نایبی قبول دارم میانه ای ها با عدم استقبال خود باعث میشوند دولت هم حاضر به سرمایه گذاری در شهر میانه نباشدو سرمایه گذاری برای انها را عبث بداند من ماندم فقط اتوبوس در بناب حرکت میکنند با جمعیت کمتر خالی نمی مانند اما در میانه با جمعیت بیشتر می ماند شاید مشکل از مردم میانه هست تا مسئولین یا هردو؟
خدا میداند .بهر حال کلا انگار در میانه وسایل عمومی جایگاهی ندارد و وسایل شخصی و فرد گرایی هست باید ترافیک را هم تحمل و عادت کنیم شهرداری میانه هم مانند نواحی دیگر قادر به اجرای تقاطع غیر همسطح و تونل و یا ساخت بلوار وسط بافت فرسوده نیست تا ترافیک کنترل کند حال بنظرم من یا باید حمل و نقل عمومی انتخاب کنیم یا شروع به عملیات عمرانی کنیم که هزینه زیادی دارد و یا باید به ترافیک عادت کرد و منتظر بیشتر شدن بود

۹۵/۱۰/۱۰ ۱۰:۵۴

با سلام جناب نایبی
ببخشید جناب نایبی بنظرتون این قضیه نیست و ضرب المثل که گربه دستش به گوشت نمیرسد میگوید اخ هست و ما میانه ای ها هم همچون بودجه ای نداریم و هم نه مسئولان و نمایندگان پیگیر که وزارت کشور مجبور به گرفتن این بودجه اتوبوس ها کنیم.این را برای خودمان توجیه میکنیم ؟؟

من یادم هست زمانی که خط 4 مترو تهران راه افتاد خلوت بود و به موازات ان هم خط بی ار تی در بالای ان انتقاد میشد که غیر لازم بود دوخط موازی مترو وبی ارتی برای شهر. حال با گذشت سه سال هم مترو خط 4و هم بی ارتی بقدری شلوغ هستند که جای سوزن انداختن نیست
قضیه اتوبوس و ون و مینی بوس در میانه هم همینطور که شاید سالهای اول استقبال نشود ولی با مرور و اشنایی مردم با ان و عادت جایگاه خود را پیدا میکند و باری از ترافیک شهر بر می دارد .
الان قم و کرمانشاه هم توجیه ساخت مترو ندارند ولی سرمایه گذاری شده است انهم برای اینده .
انگار ما خودمان هم باور کردیم شهر میانه دیگر رشد نمیکند و جمعیتش کاهشی هست ما افق شاید ده سال بعد اگر این نمایدگان و مسئولان را چشم نزنند!!میانه پیشرفت کرد و شهر میانه جمعیتش بالای 200 هزار هم رسید

۹۵/۱۰/۱۰ ۰۹:۵۱

ممنون از شفاف سازی

۹۵/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۶

شهرداری تهران ایا بزرگراه میزند از وزارت راه خواسته است؟ اگر ما به امید وزارت راه باشیم تا 10 سال هم تمام نمیشود الان قطعه یک بزرگراه سرچم میانه 12 کیلومتر ان ده سال هست در حال احداث هست جالب پیشرفت 30 درصدی هم نکرده
حال بنظرت کمربندی به اداره راه شهرسازی داده میشد توجه میشد البته حرفت کمی قبول دارم وزارت راه وزیر راه برای تقاطع غیر همسطح داخل بناب بودجه میده و بازدید میکنه که در حالیکه حیطه وظیفه شهرداری بناب هست اما کاش شهردار این قضیه را با فرمانداری مطرح میکرد که وزارت راه باید به شهرداری میانه کمک کند

۹۵/۱۰/۱۰ ۰۲:۳۶

الان در ميانه تاكسي به حدي زياد و فراوان هست كه شما وقتي در چهارراه بالا خيابان شهيد ميانجي در طول روز نگاه بكني صف تاكسي ها به تقاطع سرآسياب ميرسه واقعا برا اين شهر با خيابان هاي روستا اتوبوس لازم هست

۹۵/۱۰/۱۰ ۰۲:۳۲

چون در بناب در آن زمان يك ميانه اي فرماندار بود و كارش درست بود و انجام داد ولي تَو شهر خودش نشد كه بشه

۹۵/۱۰/۱۰ ۰۰:۰۸

درد شهرداری اینه که به جای اینکه اداره راه به وظیفش عمل کنه بیاد کمربندی بسازه شهرداری داره میسازه حالا شهرداری از فرماندار دفاع هم میکنه
حالا این کمربندی اسمش را کمربندی نذارید تا اداره راه بیاد به وظیفش عمل کنه همون خیابان بگوییم نه کمربندی شمالی یا جنوبی اداره راه موظف میباشد که برای شهری بزرگ مثل میانه کمربندی بسازه برای ابهر و خرمدره و امثال اون که کوچکترازمیانه هست ساخته چرا اداره راه تو میانه خوابیده حالا شهرداری داره جورش و میکشه

اخبار روز