شهرستان میانه از قدیم الایام بر سر راههای مواصلاتی قرار داشته است از گذشته های دور تا حدود پنج سال قبل کلیه خودروهای باری، سواری و مسافری مسیر ایران – اروپا و استانهای آذربایجان شرقی و غربی به طرف مرکز بالاجبار از میانه عبور می کردند. ولی از پنج سال قبل با بهره برداری از اتوبان زنجان – تبریز خودروهای عبوری این مسیر برای رسیدن به مقصد دو جاده متفاوت پیش روی خود دارند، یکی جاده ای عریض با 6 باند ، ولی کوهستانی و دارای گردنه های متعدد(اتوبان)، دیگری جاده ای باریک با دو باند، ولی مسطح و بدون سربالایی و سرپایینی(جاده قدیم).
با بررسی دستگاههای ترافیک شمار وزارت راه و شهرسازی مشخص می شود که حدود شصت درصد از خودروهای عبوری ، از اتوبان زنجان تبریز و بالعکس و چهل درصد بقیه از جاده بستان آباد – میانه – سرچم و بالعکس استفاده می کنند.
تعدادی از خودروهای مسیر جاده قدیم میانه، کامیونها و تریلی ها می باشند که بعلت وجود پیچهای متعدد و سرعت اندک آنها، برخی از خودروهای سواری هنگام سبقت دچار سانحه شده و در بیشتر موارد منجر به کشته شدن هموطنانمان می شود، که همین امر اعتراض اهالی شهرهای میانه و بستان آباد مبنی بر ممانعت از عبور کامیون از جاده قدیم را در پی داشته است. بطوریکه در طول پنج سال چند بار با ممنوعیت عبور کامیون از جاده قدیم، آنها را به اتوبان هدایت کرده اند ولی پس از چند روز و با لغو ممنوعیت، خودروهای سنگین دوباره مسیر جاده قدیم را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده اند.
با این اوصاف محاسن و معایب عبور کامیون از جاده های میانه را بررسی می کنیم تا در پایان نتیجه بگیریم که ممنوعیت عبور کامیون را پیگیری کنیم یا راههای دیگری را برای کاستن معایب این امر بکار گیریم.
الف) معایب عبور کامیون: همانگونه که در بالا ذکر شد تردد کامیون در جاده های باریک میانه تصادفات مرگباری را در پی داشته و دارد بطوریکه بسیاری از خانواده های میانه ای عزیزان خود را در این جاده ها در اثر تصادف از دست داده اند. علاوه بر آن راننده و سرنشینان خودروهای سواری در حرکت بصورت شاخ به شاخ با تریلی های سنگین که با فاصله کمی از کنارشان عبور می کنند دچار وحشت و استرس می شوند .
ب) محاسن عبور کامیون:
1- محاسن اقتصادی: دهها رستوران و غذاخوری واقع در جاده های میانه زنجان و میانه تبریز و دهها مغازه و سوپرمارکت واقع در حاشیه جاده ترانزیت آچاچی و صدها تعمیرگاه واقع در حاشیه جاده ترانزیت شهر میانه، همگی به لحاظ ارائه خدمات به کامیونها فعال هستند و در صورت عدم عبور کامیونها تعطیل خواهند شد.
2- محاسن عمرانی: در حدود 5/1 سال پیش عملیات اجرایی قطعه اول طرح چهار خطه میانه سرچم و مدتی قبل نیز عملیات اجرایی کنارگذر شمالی میانه آغاز شد ، با توجه به اینکه مدیر کل راه و شهرسازی استان چند روز پیش به همراه مهندس حسینی نماینده میانه در بازدید از پروژه های عمرانی میانه اظهار کرده بود هدف از اجرای پروژه کنارگذر میانه ، انتقال خودروهای عبوری سنگین از داخل شهر میانه به بیرون از شهر می باشد، چنانچه در سالهای گذشته از عبور کامیونها ممانعت می شد، به احتمال زیاد این طرح و طرح چهارخطه میانه سرچم اجرا نمی شد.
البته باید این نکته را نیز متذکر شد که تحت هیچ شرایطی نمی توان بطور کامل مانع از عبور کامیون از جاده های میانه شد. زیرا به لحاظ وجود کارخانه فولاد آذربایجان ، تعدادی کارخانه کوچک، شهرک صنعتی شماره یک میانه ، ناحیه صنعتی ترک،، مبدا یا مقصد تعدادی از کامیونهای در حال تردد، میانه و اطراف آن است.
همچنین در اعمال ممنوعیتهای قبلی کامیونها و تریلی هایی که محل سکونت راننده آنها میانه یا بستان آباد بود مجاز به عبور از جاده قدیم بودند که باز هم با اضافه شدن رانندگان میانه و بستان آباد که تعدادشان هم کم نیست تعدادی کامیون هم از این طریق از جاده قدیم عبور می کنند.
از طرفی عبور بارهای ترافیکی( بارهایی که طول و عرض آنها از حد استاندارد بیشتر است) از اتوبان ممنوع است این کامیونها هم از جاده قدیم تردد می کنند.
پس نتیجه ای که حاصل می شود اینست که امکان ممنوعیت کامل کامیونها از جاده های میانه وجود ندارد و حتی در صورت عدم عبور کامیونهای سایر شهرها باز هم با توسعه شهرکهای صنعتی میانه( شهرک صنعتی شماره 2 میانه ، ترکمانچای و آغکند) و بهره برداری از طرح فولاد میانه و توسعه شهرکهای صنعتی منطقه بستان آباد و طرحهای تولیدی و صنعتی آن منطقه، تردد ماشین های سنگین در جاده های میانه روز به روز بیشتر خواهد شد.
بنابراین بهتر است به جای درخواستهای مکرر برای ممنوعیت عبور کامیون که با وجود محاسنش دارای مضراتی نیز هست، از مسئولان مربوطه درخواست کنیم ، ضمن سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی بزرگراه میانه- سرچم عملیات اجرایی بزرگراه میانه بستان آباد نیز با شتاب بیشتری آغاز شود، در ضمن تا تعریض کامل جاده های فوق می توان در مناطق حادثه خیز با سه باند کردن جاده و ایجاد باند سبقت از میزان تصادفات کاست.
به این ترتیب در صورت پیگیری نمایندگان میانه و مساعدت مسئولان با اجرای کامل بزرگراههای فوق ، هم خطر تصادف کاهش می یابد و هم افرادی که شغلشان ارتباط مستقیم با جاده های مذکور دارد نه تنها شغلشان را از دست نمی دهند بلکه شغلشان رونق هم می گیرد.