کد خبر: ۹۶۰۳۲
۱۲۰۶ بازدید
۱۲ دیدگاه (۱۱ تایید شده)

اندر حکایت جاده های میانه-سرچم و میانه-بستان آباد

۱۳۹۹/۳/۱۸
۱۲:۱۴

شهرستان میانه با 5595/3 کیلومتر مربع مساحت، 12/30 درصد از مساحت استان آذربایجان شرقی را شامل می شود که از این منظر وسیعترین شهرستان آذربایجان شرقی می باشد. شهرستان بزرگ میانه به چهار بخش به نامهای مرکزی ، ترکمانچای، کندوان و کاغذکنان و 17 دهستان تقسیم شده است که این واحدهای تقسیمات کشوری مجموعا 397 آبادی و 5 شهر به نامهای میانه، ترکمانچای ، آچاچی، آقکند و ترک را در خود جای داده است.جمعیت کل شهرستان میانه 182848 نفر می باشد که از این منظر رتبه چهارم استان را دارا می باشد. شهر میانه به عنوان مرکز شهرستان با 98973 نفر جمعیت در 165 کیلومتری تبریز واقع شده است.

طول راههای شهرستان میانه 1863/86 کیلومتر می باشد که 13/27 درصد از کل راههای استان در این شهرستان قرار دارد ، از این مقدار 22/1 کیلومتر آزادراه، 6 کیلومتر بزرگراه و 195/6 کیلومتر راه اصلی می باشد.

تا قبل از احداث و بهره برداری از آزاد راه زنجان تبریز، جاده تبریز میانه زنجان تنها راه ارتباطی مسافری و ترانزیتی کلیه شهرهای استانهای آذربایجان شرقی و غربی به مرکز کشور و همچنین تهران به اروپا بود. اتوبان تهران تبریز و جاده قدیم تهران تبریز(جاده شماره 32)از تهران تا حدود 40 کیلومتری میانه به موازات هم و به فاصله اندکی از یکدیگر از شرق به غرب کشیده شده است. در نزدیکی روستای رجعین جاده قدیم زنجان میانه با قوس 90 درجه ای به سمت شمال از اتوبان جدا می شود. این جدایی تا اندکی پس از شهر بستان آباد ادامه دارد.

هرچند احداث اتوبان اهمیت جاده قدیم را کاهش داد ولی جاده شماره 32 از تهران تا مرز بازرگان هنوز هم یکی از راههای مهم و پرترافیک و ترانزیتی کشور به شمار میرود، به طوری که قسمتهای زیادی از این جاده در استانهای تهران، البرز و قزوین به بزرگراه چهار بانده و حتی بیشتر از چهار بانده تبدیل شده است. در محدوده استان زنجان طرح چهار بانده شدن محور زنجان تاکستان در حال اجرا می باشد. در استان آذربایجان شرقی از شهر تبریز تا نزدیکی های بستان آباد و همچنین از تبریز تا شهر مرند  جاده شماره 32 بصورت بزرگراه چهار بانده احداث شده است.

در حدود 170 کیلومتر از مسیر جاده شماره 32 از سرچم تا بستان آباد که به علت دوری از اتوبان امکان ورود به اتوبان و خروج از آن در میانه های راه وجود ندارد و علیرغم تردد بسیار زیاد انواع ماشینهای سنگین و سبک بصورت رخ به رخ به عنوان حلقه مفقوده جاده تهران تبریز بصورت باریک و دو طرفه باقی مانده است که طرح چهار بانده میانه سرچم با وجود تصویب هیات دولت در سال 1385 و گذشت 14 سال هنوز حتی یک کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار نگرفته است در صورتی که عملیات اجرایی طرح مزبور در سالهای آینده نیز مانند این 14 سال ادامه یابد تا 50 سال بعد نیز این طرح تکمیل نخواهد شد.برای مسیر میانه بستان آباد نیز در سال 1390در شورای ایمنی ترافیک استان طرح تعریض و جدا سازی باند رفت و برگشت جاده میانه بستان آباد به طول 20 کیلومتر از سمت میانه تصویب و مقرر گردید اداره کل راه و شهرسازی استان با اولویت 5 کیلومتر ابتدایی آن اقدام نماید. ولی علیرغم گذشت 9 سال هنوز هیچ اقدامی بعمل نیامده است.

با نگاهی به آمار برخورداری شهرستان میانه از نظر انواع راهها و مقایسه آن با سایر شهرستانهای استان، به ذهن آدمی چنین متبادر می شود که با وجود 1863 کیلومتر از انواع جاده ها که 22 کیلومتر آن آزاد راه و بیش از 195 کیلومتر آن راه اصلی می باشد. میانه شهرستانی متمکن از نظر راههای ارتباطی می باشد. در صورتی که چنین نیست عبور اتوبان زنجان تبریز از منتهی الیه جنوب شهرستان  و عبور جاده سرچم اردبیل از منتهی الیه شرق شهرستان میانه منجر به افزایش طول راههای موجود در محدوده شهرستان میانه شده اند بدون آنکه این راهها مورد استفاده اکثریت جمعیت این شهرستان قرار بگیرند و اکثریت ساکنان میانه برای رفت و آمد به مرکز استان و مرکز کشور بالاجبار و باید از جاده باریک و پرترافیک و خطرناک دوطرفه استفاده نمایند. این در حالی است که دیگر شهرستانهای استان با وجود مقدار کم انواع راهها، ساکنان آن برای رفت و آمد به مرکز استان و مرکز کشور از بزرگراههای چهاربانده و بیشتر برخوردار هستند.

متاسفانه مسئولان استانی بدون توجه به میزان تردد خودروهای مختلف در جاده های استان، برخی از جاده های کم ترافیک استان را در اولویت تعریض و چهار بانده کردن قرار داده اند. برای بررسی میزان ترافیک جاده های شهرستان میانه و برخی شهرستانهای استان، اطلاعات ثبت شده در 24 ساعت شبانه روز 31 فروردین 1399 در دستگاههای تردد شمار برخی از جاده های استان را استخراج و مقایسه نموده ام که نتایج آن جهت بررسی و درک بهتر موضوع در جدول زیر منعکس شده است.

 

اتوبوس

انواع کامیون و تریلی

سواری و وانت

کل تردد

نام جاده

239

2548

2621

5408

میانه سرچم و بلعکس

274

3014

5646

8934

میانه بستان آباد و بلعکس

127

1659

4391

6177

بستان آباد سراب و بلعکس

369

2921

5363

8753

اتوبان بستان آباد هشترود و بلعکس

122

1164

3569

4873

سراب اردبیل و بلعکس

48

1960

6141

8149

هشترود مراغه و بلعکس

53

814

7277

8144

جلفا مرند و بلعکس

136

1050

8201

9387

تبریز اهر و بلعکس

همانگونه که در جدول فوق مشهود است در میان هشت جاده مورد نظر استان، جاده میانه بستان آباد از نظر کل تردد رتبه دوم و از نظر تردد انواع کامیون رتبه اول را دارا می باشد. این در حالی است که قسمتهای زیادی از محورهای سایر شهرستانهای قید شده در جدول فوق چهار بانده شده و بقیه قسمتها هم در حال چهار بانده شدن می باشد. ولی در محور پرترافیک و خطرناک میانه بستان آباد حتی یک کیلومتر چهاربانده نیز وجود ندارد.

با این اوصاف از جناب آقای مهدی اسماعیلی نماینده محترم مردم که در آغازین روزهای شروع بکار مجلس جدید تحرکات مثبتی در راستای مرتفع نمودن مشکلات منطقه نشان داد تقاضا دارم ضمن پیگیری تسریع در اجرای طرح چهار بانده میانه سرچم ، سازمانهای ذیربط استانی را ملزم به تصویب طرحی برای چهاربانده شدن محور میانه بستان آباد نیز بنمایند.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۹/۳/۲۰ ۱۰:۲۳

الان این اکانت 10 تا دیدگاه دارد اکانتی که بسیار متین و بجا و درد دل همه میانه ای هاست در واقع خانواده ای نیست که یک عزیز خود را در جاده های میانه از دست نداده باشد
حال اگر اکانتی با یک مطلب دیگر مثلا درباره اظهارات یک نماینده یا مثلا درمورد طرح میدان نماز و بازار و... الان کامنت باران شده بود.
راستی چرا به فکر کل میانه نیستسم و اینقدر سطحی نگریم؟
آیا ما خودخواهیم و فقط خودمان و محله خودمان را دوست داریم و بقیه چیزها به من ربطی ندارد؟

۹۹/۳/۱۹ ۱۷:۰۵

در خبری که اقای فرماندار پس از دیدار با مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کردند قرار شده است در چند ماه اینده چند کیلومتر از جاده میانه سرچم که کار چهار بانده کردن ان انجام شده زیر بار ترافیک برود. هنوز ان پلی که نزدیک استخر اچاچی قرار دارد ساخته نشده است چگونه می تواند زیر بار ترافیک برود

۹۹/۳/۱۹ ۱۳:۳۱

وضعیت جاده های میانه بحرانی است،این رو اونی میفهمه که عزیزش رو از دست داده،نه اون مدیر بالادستی.
در بحران ها،نمیشه کل مشکل رو یکدفعه حل کرد.
اولویت اول،ممنوعیت ماشین های سنگین عبوری
اولویت دوم ساخت و تعمیر جاده ها.
مشکل اینجاس که اونی که باید ببینه و بشنوه،نه میبینه و نه میشنوه.
به نظرم ما خودمون باید یه کاری کنیم،مثلا....

۹۹/۳/۱۹ ۰۸:۰۹

وضعیت آسفالت و خطکشی وسط و کنار جاده میانه ـ بستان آباد خیلی خراب است

۹۹/۳/۱۸ ۲۳:۱۹

مرگ و زندگی و آبادی و ویرانی میانه بطور عمده به این جاده بستگی دارد

۹۹/۳/۱۸ ۱۶:۲۵

باید به مرگ بگیریم که به تب راضی بشن
علاوه برسرچم نه فقط بستان آباد بلکه هشترود و نیر و میاندوآب و ...باید بزرگراه بشه
کم خواستیم که هیچی ندادن
باید به مرگ بگیریم که به تب راضی بشن

۹۹/۳/۱۸ ۱۵:۲۷

فقط امیدمان به آسماعیلی نماینده است

۹۹/۳/۱۸ ۱۵:۲۶

وجود یکی نقض دیگری نیست
هردو باهم

۹۹/۳/۱۸ ۱۴:۴۸

میانه سرچم رابزرگراه کردیم مونده بستان اباد!!!
بنظرم بایدتمرکزروبرای سرچم بزاریم وازپراکنده کاری دوری کنیم,چنانچه اولویت مان سرچمه واعتبارات ان بسیارکمترازمسیربستان اباد.

۹۹/۳/۱۸ ۱۴:۴۳

باسلام
فقط نماینده مسول نیست
جدیدا جاده‌های اتوبان زنجان درحال تعمیر و بهسازی میباشد قطعا اقدامات اخیر دادستان زنجان قابل تحسین میباشد
دادستان میانه اقدامات موثری میتواندداشته باشد

۹۹/۳/۱۸ ۱۴:۳۲

فردارییس سازمان برنامه بودجه ازراه اهن میانه به تبریزومیانه اردبیل بازدیدخواهدکردهمچنین وزیرراه هفته اینده.
فرصت مناسبیه جهت طرح مشکلات جاده های مواصلاتی میانه به سازمان برنامه بودجه ووزارت راه.

اخبار روز