کد خبر: ۱۰۰۶۵
۸۶۶ بازدید
۷ دیدگاه

مددی:

قیمت‌های نهایی مربوط به مرجع دیگری است

۹۲/۲/۴
۱۸:۵۹

 



عضو شورای رقابت با تاکید بر این‌که دستورالعمل شورای رقابت مبنای علمی دارد، اعلام کرد: هیچ گونه ابهامی در دستورالعمل تعیین شده وجود ندارد بنابراین بهتر است کسی دنبال بهانه در این مصوبه نباشد.

محمدعلی مددی گفت: وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری بود که این امر نیز انجام شد و اعلام قیمت‌های نهایی نیز مربوط به مرجع دیگری است.

این روزها بازار با خبرهای متعددی روبه‌رو شده است، از افزایش قیمت روغن، کره، گوشت تا بلاتکلیفی قیمت خودروهای داخلی. با حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی و ورود آن‌ها به ارز مبادلاتی قیمت برخی از کالاها بالا رفت اما این امر کالاهای اساسی را از شمول قیمت گذاری خارج نکرد و مانند گذشته سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری است. درمورد خودرو نیز از ماه‌های پایانی سال 91، شورای رقابت وارد شد تا نسبت به قیمت‌گذاری خودرو که پیش از آن توسط سازمان حمایت صورت می‌گرفت نظر نهایی را بدهد و عملاً مسئول قیمت‌گذاری خودروها شود.

هر چند در این مورد انتقادهای فراوانی وجود دارد چرا که گفته می‌شود شورای رقابت باید در بخش‌هایی ورود کند که با ماهیت این شورا هماهنگ باشد، لذا خودرو و قیمت‌گذاری آن در شورای رقابت صحیح نیست. به هر ترتیب این شورا قرار بود در هفته‌های گذشته قیمت نهایی خودرو را اعلام کند اما هم‌اکنون به روز چهارشنبه (امروز) موکول شده است. این امر سبب شده مردم نیز از آینده بازار خودرو بی‌اطلاع باشند و نتوانند خریدی انجام دهند.
روز گذشته مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره تصمیم‌گیری‌های جدید این وزارتخانه، شبهه‌های مربوط به قیمت گذاری کالاهای اساسی و خودرو پاسخ دهد. زمانی که بحث قیمت‌گذاری جدید روغن و کره اعلام و گفته شد با توجه به حذف روغن از دریافت ارز مرجع، نرخ میانگین ارز مبادله‌ای و ارز مرجع مبنای قیمت‌گذاری جدید است، قیمت‌ها در بازار به یکباره بالا رفت و حتی قبل از تصویب این امر برخی از تولیدکنندگان نسبت به افزایش قیمت اقدام کردند. لذا این امر چنین شبهه‌ای را ایجاد کرد که رانت اطلاعاتی در این بخش وجود دارد. در این خصوص قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمات در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت یک شبه گرفته نمی‌شود.

بر این اساس، همواره با تشکل‌های تولیدکنندگان، تشکل‌های توزیع‌کنندگان و بخش‌های مرتبط جلسات کارشناسی داریم تا بتوان رویه قیمت‌گذاری را به درستی هدایت کرد به همین دلیل با حفظ محرمانه بودن جلسات،‌ هیچ رانتی وجود ندارد. ممکن است در این جریان بخشی از اطلاعات نفوذ کند اما این دال بر رانت اطلاعاتی نیست؛ با این اوصاف تمام سعی ما بر این است که از خروج اطلاعات جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم تصمیم‌های نهایی به‌خصوص در مورد وضعیت بازار و قیمت‌ها به راحتی نفوذ پیدا کند. وی با بیان این که قبل از تصویب هرگونه افزایش قیمت و ثبت آن در سامانه 124 سازمان حمایت، تولیدکننده‌ای حق گران کردن کالای خود را ندارد، تصریح کرد: اگر کالایی به این شکل افزایش پیدا کند، به‌شدت با تولیدکننده متخلف برخورد خواهیم کرد. بازرسان مقیم سازمان حمایت در کارخانه‌ها اجازه این گونه تخلف‌ها را نمی‌دهند.

وی با اشاره به قطع ارز مرجع روغن نباتی و کره در روزهای اخیر نیز گفت: با توجه به رانت موجود در این زمینه و یکسری گرایش‌های منفی و در نتیجه قاچاق صادراتی که در سال گذشته شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم ارز مرجع برخی کالاهای اساسی حذف شود. موحدی با بیان این که ارز مرجع واردات برنج و گوشت اتفاق افتاد، افزود: حال نیز ارز مرجع واردات روغن حذف شده و تغییرات قیمتی در این مورد به صورت تدریجی و پلکانی اعمال خواهد شد. وی تاکید کرد: باز هم به سمت تک‌نرخی شدن ارز برخی کالاها حرکت خواهیم داشت ولی در مورد گندم و نهاده‌های دامی هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و همچنان ارز مرجع به این کالاها اختصاص خواهد یافت. وی افزود: در حال حاضر ترکیبی از قیمت ارز مبادله‌ای و ارز مرجع در قیمت‌گذاری روغن مدنظر است و به این ترتیب، یک قیمت تلفیقی برای روغن اعمال می‌شود.
اعلام قیمت خودرو پس از رفع ابهامات
قیمت خودرو و روشن شدن وضعیت آن هم از سوالاتی بود که اکثر خبرنگاران از موحدی پرسیدند. با تعلل در تصمیم‌گیری قیمت خودرو، بازار خودرو در روزهای رکود به سر می‌برد و ضمن این که خرید و فروش‌ها به صفر رسیده است، خیلی‌ها از ثبت‌نام‌های خود انصراف دادند. موحدی پاسخ داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تمایل زیادی برای همکاری و همفکری با شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو دارد.

به هر ترتیب برای نهایی شدن قیمت خودرو، باید تمام ابعاد آن به‌خصوص شرایط تولید مورد توجه قرار گیرد تا صنعت خودرو که 19 درصد ارزش افزوده صنعت را برعهده دارد، لطمه نبیند. وی سهم صنعت خودرو را در تولید ناخالص داخلی 5/3 درصد و در اشتغالزایی بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر دانست و گفت: وزارت صنعت معتقد است که شورای رقابت قیمت نهایی خودروها را واقع‌بینانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعیین خواهد کرد.
هر چند قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ دادن به سوالات خودرویی ترجیح می‌داد موضعگیری‌ نداشته باشد اما در لابه‌لای صحبت‌هایش بارها به این موضوع اشاره کرد که شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو باید سعه صدر به خرج دهد و نظر خودروسازان را هم شرط قرار دهد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از اعلام فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، خودروسازان ابهاماتی را در مورد این فرمول مطرح کردند که قرار است در مذاکرات آن‌ها با اعضای شورای رقابت برطرف شود.

وی در مورد این ابهامات توضیح داد: یکی از مسائل این بود با توجه به اینکه قیمت خودرو در اول فروردین 91 و یا اسفند سال 90 به عنوان مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته است، آیا در آن زمان قیمت خودرو در شرایط متعادل بازار تعیین شده بود یا خیر. موحدی ادامه داد: یکی دیگر از ابهامات این است که آیا هزینه‌های تولید مالی یا تامین کالا برای خودروسازان از خارج از کشور در تورم بخشی مورد توجه قرار گرفته یا خیر.

وی با بیان این که خودروسازان با شورای رقابت در روزهای آینده بحث خواهند کرد، گفت: زمان اعلام قیمت جدید خودروها را باید از شورای رقابت پرسید. وی تصریح کرد: کیفیت خودرو از جمله معیارهایی است که در فرمول قیمت‌گذاری مورد توجه شورای رقابت بوده در حالی که مؤسسه استاندارد در جریان کیفیت نیست و باید منتظر باشیم تا ابهامات موجود برطرف شود. موحدی در پاسخ به این سوال که ارزیابی وزارت صنعت در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودرو چیست، اظهار داشت: ما به طور دقیق در جریان تصمیم‌گیری شورای رقابت نیستیم و منتظریم تا ابهام خودروسازان برطرف شود. وی در ادامه با بیان اینکه قاچاق گندم باید مدیریت شود، گفت: تصمیمی برای افزایش قیمت نان ایجاد نشده و در ماه‌های آینده با تغییر قیمت نان مواجه نخواهیم بود.
نان گران نمی‌شود
موضوع نان و افزایش قیمت آن که این روزها سر زبان‌ها افتاده است از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد. او صراحتاً گفت: برای افزایش قیمت نان تصمیم‌گیری نشده است.
وی ادامه داد: ما باید به موضوع قیمت نان از جوانب مختلف نگاه کنیم، به طور مثال گندم علاوه بر این که با قیمت مناسب از کشاورزان خریده شود از سوی دیگر نباید به معیشت مردم نیز آسیب برساند. موحدی با بیان این که اگر ما ملاک را عدم افزایش قیمت نان قرار دهیم گندمکاران ضرر کرده و انگیزه کافی برای تولید را از دست می‌دهند، تصریح کرد: از سوی دیگر باید معیشت مردم و ثبات آن را نیز در نظر بگیریم. به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد موضوع گندم و نان مواردی نظیر فرآورده‌های آن، مدیریت واردات و خروج گندم به شکل قاچاق و غیره نیز باید برنامه‌های خود را مدنظر قرار دهیم.
کاهش تعرفه واردات خودرو
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب تعرفه 40 درصدی برای واردات خودروهای زیر 2500 سی سی و 75 درصدی برای خودروهای بالای 2500 سی سی خبر داد و گفت: کماکان واردات خودروهای بالای 2500 سی سی ممنوع است اما برای آنها تعرفه در نظر گرفته شده است. موحدی گفت: سیاست‌های مدیریت واردات و سیاست‌های تجاری پایدار هستند و قرار نیست تغییری در آنها ایجاد شود؛ به این معنا که کالاهای اساسی و دارو کماکان در اولویت 1 و 2 قرار داشته و برخی از آنها ارز مرجع و برخی دیگر ارز مبادله‌ای می‌گیرند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی از کالاهایی که از ارز مبادلاتی استفاده خواهند کرد، فرصت بیشتری را برای دریافت ارز خواهند داشت، ضمن اینکه خودرو نیز با گنجایش زیر 2500 سی سی کماکان ارز مبادله‌ای می‌گیرد. وی در خصوص تعرفه واردات خودرو در سال 92 گفت: خودروهای زیر 2500 سی سی کماکان در اولویت 9 کالایی و با تعرفه 40 درصد برای سال 92 و خودروهای بالای 2500 سی سی در اولویت 10 کالایی و با تعرفه 75 درصد در کتاب تعرفه در نظر گرفته شده اما باید توجه داشت که واردات خودروهای بالای 2500 سی سی کماکان ممنوع است.
واردات خودرو از امریکا مطرح نیست
قائم مقام وزیر صنعت در مورد بحث‌های مطرح شده در خصوص واردات خودروهای امریکایی به ایران نیز گفت: تغییری در سیاست مدیریت واردات اتخاذ نشده و کالاهای گروه10 همچنان ممنوع‌الورود هستند.
وی ادامه داد: البته ممکن است در آینده، این ممنوعیت‌ها در یک شرایط با ثبات به محدودیت‌های خیلی شدید با تعرفه‌های خیلی بالا تبدیل شود. وی افزود: ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، چه امریکایی و چه غیرامریکایی ممنوع است، مگر این‌که برخی استثناها مانند ورود کالا از طریق برخی مبادی وجود داشته باشد. وی ادامه داد: من در مورد واردات خودروهای امریکایی چیزی نشنیده‌ام، هر چند در مورد مبدأ واردات، ممنوعیت و یا محدودیتی وجود ندارد.
کسری 15 میلیارد دلاری تراز تجاری
وی در ادامه با اشاره به واردات 53 میلیارد دلاری کالا در سال گذشته به کشور، گفت: در این مدت، ارزش صادرات به 41 میلیارددلار رسید که به این ترتیب در حوزه غیرنفتی کسری 12 میلیارددلاری را در تراز تجاری داشته‌ایم هر چند در کل، تراز تجاری کشور مثبت بوده است. موحدی با بیان این‌که در سال جاری باید بخشی از کسری تراز تجاری در حوزه غیرنفتی از طریق کاهش واردات تامین شود، افزود: در این جهت باید بخش قابل توجهی از نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی تامین شود. به گفته وی، با در نظر گرفتن 3 میلیارددلار بابت واردات مواد اولیه و تجهیزات به کشور، کسری تراز تجاری و حوزه غیرنفتی به 15 میلیارددلار می رسد که باید 20درصد از آن را از طریق کاهش واردات و 80 درصد آن را از طریق افزایش صادرات جبران کنیم. وی افزود: البته تحقق این هدف در سال92 کار مشکلی است ولی می‌توانیم طی یک یا دو سال به آن دست یابیم.
ذخیره کالاهای اساسی کافی است
وضعیت ذخیره کالاهای اساسی هم از دیگر سؤالات بود. گفته شده میزان ذخایر مناسب نیست و به همین دلیل دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده است. اما موحدی پاسخ داد: چنین موضوعی را به هیچ‌عنوان قبول ندارم، ذخیره کالاهای اساسی کافی است. سال گذشته در عملیات لجستیک بی‌سابقه‌ای 18 میلیون تن ذخیره‌سازی صورت گرفت و این امر در حالی محقق شد که در حوزه حمل و نقل دریایی و زمینی با تحریم مواجه بودیم لذا به مردم اطمینان می‌دهیم که در ذخیره کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۲/۲/۴ ۱۷:۰۸
[quote name="محمدصادق نائبی"] با این کارها [b]معروف [/b]خواهید شد لیکن [b]محبوب [/b]نخواهید شد. [/quote]
سلام معروفیت به چه قیمتی؟ خدا پدرو مادر مهندس هاشمی را بیامرزد که سالها نماینده بود و رئیس کمسیون صنایع ولی از این سوتی هایی که آقای مددی میدهد نمیداد البته مقایسه کردن این دو ظلم در حق مهندس هاشمی است پس از ماست که برماست مقصر خودمان هستیم و حقمان هست که آقای مددی اینگونه میانه ومیانه ای را بااین ناشی گریها سکه یه پول کند
۹۲/۲/۴ ۱۶:۰۵
لااقل اجازه دهید 24 ساعت از تناقض قبلی بگذرد بعد این اظهارنظر 180 درجه مخالف را بیان فرمایید.
۹۲/۲/۴ ۱۵:۱۵
[list][*]با این کارها [b]معروف [/b]خواهید شد لیکن [b]محبوب [/b]نخواهید شد.[/list]
۹۲/۲/۴ ۱۴:۴۸
یعنی چه؟؟؟
چرا مردم را سرکار می گذارید؟؟؟
چرا روی اعصاب مردم راه می روید؟؟؟
شما که می دانستید چرا قیمتهای خودرو را اعلام کردید که تا کنون هم قیمتهای اعلام شده شما محقق نشده است ؟؟؟
آیا می دانید چندین نفر به خاطر شما ضرر کرده اند؟؟؟
مگر تکلیف قیمت خودرو مشخص شد که می خواهید بروید محصولات پتروشیمی را قیمت گذاری کنید و مشکلاتش را حل کنید ؟؟؟
۹۲/۲/۴ ۱۴:۳۴
[quote]مددی:قیمت‌های نهایی مربوط به مرجع دیگری است. [/quote]
به قول یکی از دوستان :

[b]پس چرا آقای مددی جلوی دوربین ها و نزد سایتها قیمتها را اعلام کرد؟[/b]

اخبار روز