کد خبر: ۱۲۹۴۶۷
۳۶۵ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

۱۴۰۲/۳/۳
۱۲:۴۱

خبرآنلاین: اوایل دهه ۹۰ شمسی، بازار ایران میزبان یکی از مهم‌ترین خودروسازان ایتالیایی، یعنی مازراتی بود.

 یادآوری این موضوع که آرتا تاک موتور، نمایندگی رسمی مازراتی در ایران، از سال ۱۳۹۰ اقدام به واردات و ارائه خدمات پس از فروش در ایران می‌کرد، کمی ناراحت‌کننده است.

آرتا تاک موتور پس از عرضه چند مدل خاص مثل گرن‌توریسمو و گرن‌کبریو و کواتروپورته، در آخرین مرحله به سراغ مدل گیبلی رفت.

البته گیبلی در بدترین زمان ممکن وارد ایران شد.در همان زمان که قانون غیرمنطقی ممنوعیت ورود خودروهای لوکس تصویب شد، امثال خودروهایی مثل گیبلی و کواتروپورته و مرسدس‌بنز S کلاس W۲۲۲ و... کمیاب شدند.

گیبلی در واقع یک مدل پایین‌تر از کواتروپورته محسوب می‌شود و پس از دو دهه غیبت، از سال ۲۰۱۳ روی خط تولید رفت و با مدل ۲۰۱۴ در بازارهای جهانی از جمله ایران عرضه شد.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

طراحی گیبلی همان تهاجمی و خشن بودن سایر محصولات مازراتی را دارد و اصالت همیشگی این برند ایتالیایی را هم حفظ کرده است.

در نمای جلویی شباهت زیادی با مدل کواتروپورته ۲۰۱۴ وجود داشت و تشخیص مدل آنها در نگاه اول سخت بود.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

در نمای پشتی هم همین شباهت وجود دارد.

بین دو چراغ عقب فاصله بیشتری دیده می‌شود.

وجود دو اگزوز دوبل اسپرت در قسمت دیفیوزر، جذابیت این قسمت را بیشتر کرده است.نکته جالب درباره گیبلی این است که آخرین مدل معرفی شده، یعنی ۲۰۲۱، هنوز از همین طراحی استفاده می‌کند.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

کابین گیبلی از طراحی وسوسه‌کننده و خاصی نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی خود بهره می‌برد.

طراحی آبشاری داشبورد خودرو در کنار ساعت آنالوگ و نمایشگر ۸.۴ اینچی مرکزی و همچنین تریم رنگی متنوع، از جذابیت‌های فضای داخلی گیبلی محسوب می‌شدند.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

سنسورهای نور و باران، سنسورهای جلو و عقب، دوربین عقب، کروزکنترل هوشمند، تعلیق الکترونیکی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن و سردکن، ماساژور(سفارشی)، گرمکن و سردکن صندلی‌های عقب(سفارشی)، ۱۰ تا ۱۵(سفارشی) اسپیکر Bowers & Wilkins، 7 ایربگ و... از جمله امکانات گیبلی ۲۰۱۴ هستند که نسبت به رقبای آلمانی و ژاپنی خود، ضعیف‌تر ظاهر شده است.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

پیشرانه ۳ لیتری V۶ در این خودرو ۳۲۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.این قدرت توسط گیربکس ۸ سرعته ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

شتاب صفر تا صد در این مدل ۵.۶ ثانیه اعلام شده است.

قوی‌ترین مدل گیبلی با کد Q۴ که حضور آن در ایران هم تایید شده است، ۴۰۴ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب صفر تا صد این خودروی چهار چرخ محرک، ۴.۸ ثانیه اعلام شده است.

با این مشخصات، گیبلی یکی از پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین خودروهای ایران به حساب می‌آید.

 ابرثروتمندان ایرانی این خودرو را سوار می‌شوند!

اما به بحث جذاب قیمت می‌رسیم؛جایی که این خودرو، برای نشان دادن اوضاع افتضاح بازار ایران، مثال خوبی‌ است.

رقبای مستقیم این خودرو، بی‌ام‌و سری ۵ اتاق F۱۰، مرسدس‌بنز E کلاس اتاق W۲۱۲ و لکسوس GS۲۵۰ F Sport مدل ۲۰۱۴ هستند.

اگر قیمت تمیزترین و کم‌کارکردترینِ این ۳ خودرو را با هم جمع کنیم، ممکن است به ۳۰ میلیارد تومان هم نرسد.اما مازراتی گیبلی به تنهایی نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان قیمت دارد!

مهمترین دلیل گرانی وحشتناک این خودرو به کمیابی آن و همچنین ممنوعیت ورود خودروهای مازراتی به صورت گذرموقت برمی‌گردد.

این در صورتی است که قیمت جدیدترین مدل آن در خارج از کشور، از ۸۳ هزار دلار، یعنی چیزی حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود.این است بازار جذاب ایران!

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز