کد خبر: ۱۵۸۶۸
۸۵۴ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

جنجال موسیقی زنان و واکنش علما و مراجع

۱۳۹۲/۸/۲
۱۷:۲۲

 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل ازجنجال موسیقی زنان و واکنش علما و مراجع پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، موسیقی ایران پس از انقلاب و در این چند سال گذشته دستخوش مقداری تغییرات نادرست مانند ابتذال، فقر هنر موسیقی و از همه بدتر ورود بانوان آوازه خوان به این هنر زیبا شده است.حبت های سخنگوی خانه موسیقی در مورد خوانندگی زنان و دفاع مسئولان وزارت ارشاد از وی، با واکنش های شدیدی از سوی برخی علما و مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی روبرو شد.

چندی قبل سخنگوی خانه موسیقی در مراسم چهادهمین جشن خانه موسیقی ایران با پا گذاشتن روی ارزش های ملی و اعتقادی ما با بیان اینکه "هیچ روایتی نیست که نشان دهد موسیقی حرام است و درست نیست که خیل عظیم جمعیت شنوندگان موسیقی را نادیده بگیریم. از فقها می‌خواهم توضیح دهند کجای دین موسیقی حرام اعلام شده است به علاوه از خواسته‌های مهم خانه موسیقی پخش شدن صدای زنان است. فقها باید پاسخگو باشند که چرا می گویند موسیقی حرام است؟ دکتر شریعتی هم گفته است آیه ای در قرآن درباره حرام بودن موسیقی وجود ندارد" آب سردی بر پیشانی پیشگامان انقلابی این هنر ریخت.

به چه اجازه ای برای خود فتوا صادر می کنید

این صحبت سخنگو، برخی افراد را به واکنش واداشته و آنها به صراحت با این گفته سخنگو مخالفت کرده تا جایی که حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج ار فقه خود با انتقاد از کسانی که خواهان ورود زنان به خوانندگی هستند ، تصریح کرد: برخی‌ها  جسور  شدند و از  فقها تقاضای پاسخ دارند و ادعا می‌کنند که فقها بی‌اطلاع اند و چون ادعا دارند که جمعیت زیادی از کشورمان را زنان تشکیل می دهند نباید برای خود فتوا صادر کنند.

این مرجع تقلید با در خواست از وزارت ارشاد گفت: اخیرا برخی از تاسیسات زیرزمینی در وزرات ارشاد، حرف‌های  نامربوطی زده‌اند، وزرات ارشاد جلوی  آنها را بگیرد، زیرا تکرار  این گونه حرفها موجب  فاصله گرفتن مردم می‌شود .

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با انتقاد از این سخنان گفت: داریوش پیرنیاکان، سخنگوی خانه موسیقی ایران در سخنان خود از دکتر شریعتی نام می برد و می گوید ایشان گفته بحث موسیقی در قرآن ذکر نشده که باید گفت اصلا این شخص تخصصی درباره این مسائل نداشته که بخواهد اظهار نظر کند.

دلیلی قرآنی

وی در ادامه با اشاره به آیه ششم سوره لقمان «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ»، گفت: از مصادیق روشن این آیه، موسیقی و غنا است و روایات بسیاری را داریم که ائمه معصومین(ع) این آیه را به غنا و نهایتا موسیقی معنا کرده اند.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم تصریح کرد: کلمه الغنا حرام و الموسیقی حرام در قرآن نیامده است، اما آیه ششم سوره لقمان طبق نظر مفسران در طول زمان دلالت بر حرمت استغنا و موسیقی دارد.

کنار رفتن حیا در جامعه

علیدوست در خصوص آزاد شدن صدای زنان برای خوانندگی، ابراز داشت: طبق نظر آسیب شناسان اجتماعی، ایجاد این گونه فضاها، غیر از کنار رفتن حیا در جامعه و دریده شدن حریم خانواده اثر دیگری ندارد.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قطعا صدای زن به عنوان خوانندگی، برای گوش کردن نامحرمان جایز نیست، مگر این که آقایان در اسلام چیزی خوانده باشند که ما آن را مشاهده نکرده ایم.

البته واکنش ها به سخنان سخنگو به اینجا ختم نمی شود ولی همین واکنش ها به نظر می رسد که داریوش پیرنیاکان را مجبور به استعفا کرده، البته خود ایشان دلیل استعفایش را خستگی ذکر کرده و تاجایی پیش رفته که خانه موسیقی مجبور به صدور بیانه ای با عنوان" شخصی بودن نظرات داریوش پیرنیاکان در جشن خانه موسیقی " کرده تا به نوعی توپ را از زمین خود خارج کند.

ولی متاسفانه این طور صحبت کردن چیزی جز متشنج کننده فضای اجتماعی ندارد و باید جلوی اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و غیر متعهدانه برخی افراد گرفته شود تا مردم ایران هیچگاه برسر دوراهی قرار نگیرند.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز