کد خبر: ۹۷۰۸۹
۸۶ بازدید
۰ دیدگاه

رقابت جدی «عادل آذر» با «کدخدایی» برای ریاست دیوان محاسبات

۹۹/۴/۲۶
۰۰:۴۱

 

البته هفته پیش خبر از نهایی شدن ریاست دوباره «عادل آذر» به عنوان یک فرد متخصص در دیوان محاسبات منشر شد، اما برخی بازیگران سیاسی در مجلس که لابی های دیگری در راه دارند، خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند؛ در حالی که رئیس فعلی دیوان محاسبات به جهت دارا بودن تجربه کافی و اشراف بر این حوزه، جناحی عمل نکردن، داشتن روحیه مبارزه با فساد، برخورداری از سوابق علمی...

 

صلاحیت حرفه ای شرط لازم برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات/ 8 گزینه در صف نشستن بر کرسی مهم دیوان!

این روزها مجلس شورای اسلامی درگیر انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور است . گفته می شود که کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس فرصتی را برای ثبت نام داوطلبان در نظر گرفته است تا با ارائه مدارک و مستندات در این فرایند ثبت نام کنند؛ سپس کمیته ای با ارزیابی مدارک، افراد واجد شرایط را به کمیسیون معرفی و پس از بررسی و احتمالا مصاحبه با آنان دو نفر را برای رای گیری به صحن علنی  مجلس معرفی خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، هرچند معیارهای ارزیابی کمیته اولیه و کمیسیون اعلام نشده است. ولی گمانه زنی هایی در خصوص اسامی  چهره هایی که ثبت نام می کنند  مطرح و برخی رسانه ها نیز در خصوص آنها اطلاع رسانی می کنند. براساس آنچه به طور غیر رسمی از طریق رسانه ها ابراز می شود، طیف نسبتا وسیعی از افراد به عنوان کاندیداهای احتمالی نام برده می شود که در بسیاری از موارد تجارب و تحصیلات آنها چندان سنخیتی با وظایف و نیازمندی های تخصصی دیوان محاسبات ندارند.

گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات چطور انتخاب می‌شوند؟

شایسته تر آن بود که کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قبل از هر چیزی شرایط احراز و ضوابط و امتیازاتی که برای تصدی این مسئولیت بسیار حساس و مهم حاکمیتی  در نظر گرفته است را به طور شفاف اعلام می کرد و بدین ترتیب با فیلتر شدن برخی درخواست کنندگان غیر واجد شرایط، بار کاری بررسی ها را کاهش  و شفافیت این فرایند را افزایش می داد. با این حال تاکنون چنین امری اتفاق نیفتاده است و بررسی اسامی کسانی که در رسانه ها مطرح می شوند نشان می دهد که پیشینه برخی از آنها تناسبی با وظایف و مسئولیت های دیوان محاسبات ندارد.

موسسات عالی حسابرسی و رسیدگی در  همه کشورها  به عنوان عالی ترین نهاد نظارت مالی و عملکردی، سازمان هایی کاملا تخصصی و حرفه ای محسوب می شوند که وظایف حساس و مهم حسابرسی را بر اساس دانش تخصصی این رشته  و در چارچوب استانداردهای بین المللی بومی شده به انجام می رسانند و احاطه علمی و تخصصی و داشتن تجربه مرتبط در آنها بقدری حائز اهمیت است که در ضوابط احراز شرایط نه تنها مدیران ارشد آنها بلکه حتی شرایط احراز کارشناسان و  کارکنان انها نیز لزوم اثبات" صلاحیت حرفه ای" به عنوان یکی از اصلی ترین معیارهای اشتغال به حرفه حسابرسی مورد تاکید قرار گرفته است.

صلاحیت حرفه‌ای؛ شرط مهم برای ریاست دیوان

موضوع " صلاحیت حرفه ای" در این حرفه تخصصی از چنان اهمیتی برخوردار است که به عنوان یکی از ارزش های بنیادی حرفه حسابرسی و اصول اخلاقی آن در تمامی استانداردهای حسابرسی ملی و بین المللی مورد تاکید و اصرار قرار گرفته است . صلاحیت های حرفه ای به  اشراف و تسلط علمی و عملی به دانش و فنون حسابرسی و بودجه ریزی  و آشنایی  با قوانین و مقررات حاکم برموضوعات مورد رسیدگی و همچنین توانمندی های لازم برای درک ، تفسیر، تحلیل و ارزیابی اسناد و مدارک مالی بودجه ای و دلایل قانونی اشاره دارد که از طریق آموزش ها و تجارب  مرتبط با نظامات مالی و بودجه ریزی و همچنین تلاش مستمر برای به هنگام نگاه داشتن مهارت ها و شایستگی فنی و حرفه ای  و ممارست در این امر حاصل می شود .

فرایند های حسابرسی بودجه عمومی کشور،  رسیدگی و تفریغ بودجه از مرحله برنامه ریزی ، اجرا ، نظارت و کنترل کیفیت موثر و کار آمد این فرایند ها بدون اشراف و احاطه به آخرین دستاوردهای دانش حسابرسی  و سیستم های  بودجه ریزی نوین  و استاندارد های بین المللی آنها  امری نا ممکن است. به همین دلیل در تمام دیوان های محاسبات کشور های جهان ارشدیت و صلاحیت مدیریتی مستقیما  براساس " صلاحیت حرفه ای" تعریف می شود.

رعایت معیار"صلاحیت حرفه ای "  نه تنها بر کار آمدی فنی و اجرایی نظام نظارت مالیه عمومی موثر است، بلکه عامل اساسی در جلب اعتماد عمومی به نهاد نظارتی دیوان محاسبات است . اعتماد حاکمیت ، مردم و سایر ذینفعان به یک نهاد نظارت مالی  و گزارشات نظارتی آن حاصل اعتماد به صلاحیت حرفه ای مدیران و کارکنان آن نهاد است . از سوی دیگر از آنجا که دیوان های محاسبات سازمانهای دانش محور هستند اقتدار آنها مستقیما از صلاحیت های حرفه ای فردی، مدیریتی و نهادی آنها نشات می گیرد.

مبارزه با فساد یک دیوان محاسبات حرفه‌ای و منظم می‌خواهد

در شرایط حساس کنونی کشور که مبارزه با فساد و تخلف و بر قراری سلامت و انضباط مالی و اصلاح ساختار معیوب بودجه ریزی کشور از اهمیت  و یژه ای  برخوردار است، انتخاب درست رئیس کل دیوان محاسبات از میان داوطلبان نیاز به تامل بسیار جدی بر موضوع "صلاحیت حرفه ای " آنها دارد . انتخاب فردی مسلط به نظامات بودجه ریزی و نظارت بر بودجه و دارای تخصص علمی  و تجربه در این زمینه قطعا می تواند اثر بخشی فعالیتهای نظارتی دیوان محاسبات را بهبود بخشیده و اقتدار دیوان محاسبات و اعتماد عمومی به آن را افزایش دهد.

این نکته اساسی که در تمامی نظام های حقوقی دنیا قانونگذار را حکیم می دانند اصلی غیر قابل تردید و خدشه ناپذیر است و بر همین مبناست که مجریان و صاحب منصبان می بایست همیشه با محوریت و بر مدار قانون حرکت کنند.

فلسفه اصلی چنین رویکردی در تمامی نظامات حقوقی آن است که تدوین هر قانونی با مطالعه کافی و بررسی های لازم صورت پذیرفته است. در این راستا پر واضح است که قانون گذار در تبصره (2) ماده (51) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  یکی از شرایط اصلی برای داوطلبین ریاست کل دیوان محاسبات کشور را داشتن حداقل 20 سال سابقه کاری مرتبط با موضوع دانسته است. یقیناً بایدها و نبایدها و ضرورت های غیر قابل انکار و تردیدی وجود داشته است که انشاء کنندگان را به صرافت تعیین این شرایط برای انتصاب رئیس کل دیوان محاسبات کشور وا داشته است.

چگونگی ریاست دیوان محاسبات را نمی‌شود در دانشگاه فراگرفت

 اولا، این ضرورت ها جهت قوانین و ضوابط متبلد به حسابرسی، متون تخصصی هستند که در هیچ دانشکده و یا دانشگاهی تدریس نمی شوند و آموزش و شناسایی آنها جز در سایه تجربه مفید و مستقیم به دست نمی آید. دوما، وجود هم زمان هیأت های حسابرسی با رویکرد رسیدگی های مالی در بخش دولتی، دادسرای دیوان با رویکرد رسیدگی های حقوق مالی بخش دولتی و هیأت های مستشاری و محکمه تجدیدنظر با رویکرد رسیدگی های قضائی و شبه قضائی باعث شده است نظامی ویژه بر این سازمان حاکمیتی استقرار یابد که کشف روابط آنها و مدیریت این ارتباطات نیازمند تجربه مستقیم و سابقه مدیریتی مرتبط در این حوزه ها است.

یقیناً عدم تسلط به محورهای ذکر شده و موارد متعددی از این دست که در این مجال نمی گنجد، جز ایجاد فترت در انجام و استمرار سریع وظایف و افزایش هزینه های نظارت نتیجه ای در پی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، سکانداری دیوان محاسبات کشور بیش از آنکه نیازمند وزن سیاسی باشد، نیازمند تخصص و دانش و سابقه مدیریتی مرتبط است.

8 گزینه مطرح برای ریاست دیوان محاسبات

«جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص گزینه‌های مطرح برای تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور گفته است: «تاکنون در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این مورد بحثی صورت نگرفته است. تمام افرادی که داوطلب برعهده گرفتن این مسئولیت هستند، باید رزومه، سوابق و تجارب خود را  برای کمیسیون ارسال کنند و از هفته آینده و پس از تعطیلات مجلس این مورد را در کمیسیون بحث خواهیم کرد.»

«عادل آذر، فرهاد رهبر، حسن سبحانی، عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی، محمد‌قسیم عثمانی و محمدعلی عبدالله‌زاده و امین‌حسین رحیمی» چهره هایی هستند که از آنها به عنوان گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات کشور یاد می شود. برخی کارشناسان بر این اعتقاد هستند برخلاف نظر برخی جریانات درون مجلس، انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور صرفا باید بر اساس مشخصه های حرفه ای و تخصص صورت بگیرد و قطعا در پیش گرفته شدن لابی های سیاسی زیان جدی به این نهاد با اهمیت وارد خواهد کرد.

انتخاب رئیس دیوان محاسبات با لابی سیاسی یا بر مبنای تخصص؟

با نگاه اجمالی به گزینه هایی که از آنها به عنوان چهره های مطرح برای تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور یاد می شود، این موضوع به چشم می خورد که برخی از این گزینه ها هیچگونه سابقه تخصصی برای کسب تصدی کرسی عالی این دیوان که ندارند؛ هیچ صرفا با توجه به روابط سیاسی و لابی های احتمالی که برای آنها در مجلس یازدهم متصور خواهیم بود، پا به عرصه رقابت گذاشته اند.  

البته هفته پیش خبر از نهایی شدن ریاست دوباره «عادل آذر» به عنوان یک فرد متخصص در دیوان محاسبات منشر شد، اما برخی بازیگران سیاسی در مجلس که لابی های دیگری در راه دارند، خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند؛ در حالی که رئیس فعلی دیوان محاسبات به جهت دارا بودن تجربه کافی و اشراف بر این حوزه، جناحی عمل نکردن، داشتن روحیه مبارزه با فساد، برخورداری از سوابق علمی و شفافیت در عملکرد، می تواند تکمیل کننده پازل اقدامات و عملکرد مجس یازدهم باشد.

چرا عادل آذر بهترین گزینه برای ریاست دیوان محاسبات است؟

«عادل آذر» که دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است؛ علاوه بر استادی دانشگاه و تالیف چندین کتاب مهم دانشگاهی در حوزه اقتصاد و مدیریت، دارای سابقه نمایندگی و عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است و در فاصله سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ برای مدت بیش از ۶ سال، ریاست مرکز آمار ایران را برعهده داشت.

نگاهی به رویکرد و اقدامات تخصصی و ضد فساد «عادل آذر» در کنار سلامت و پاکدستی او، جناحی عمل نکردن، دارای تجربه کافی بودن، داشتن روحیه مبارزه با فساد، طرفدار شفافیت بودن و دارا بودن سوابق علمی و عملی او را تبدیل به یکی از گزینه های جدی بر عهده گرفتن ریاست دیوان محاسبات کشور بدل می کند. مجلس یازدهم چرا باید کسی که عملکرد بسیار مطلوبی در دیوان محاسبات داشته،  با رویکردهای این مجلس همراه است و می تواند آن را تکمیل کند را کنار گذاشته و فرد جدیدی را برای این مسئولیت در نظر بگیرد که هیچ تجربه و برآوردی از اهمیت کار این دیوان ندارد؟

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

پیشگیری از کرونا

از برخورد نزدیک با افراد دارای علایم بیماری خودداری نمایید.

اخبار روز