کد خبر: ۷۱۶۲۹
۳۵۲۴ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

صدای هیس آغ دنبلان (آت گؤبلیی) از بزقوش به گوش می رسد!

۱۳۹۶/۱/۲۸
۱۵:۰۱

هر ساله افراد زیادی برای تفرج به منطقه زیبا و بکر برقوش راهی شده و گاه به قارچ عظیم الجثه سفید رنگ که آن را اغلب "آغ دنبلان" می نامند، برخورد می کنند که به این ترتیب هم، دشتی از طبیعت ناب این منطقه کرده و به این موجودات خوشمزه و باخاصیت دست می یابند.

 

 

این قارچ حسب معروفیتی که دارد با نام محلی عجیب تری چون قورد/جَنَوار پیسیداغی qurd/ cənəvar pısıdağı، پیس ­پیسا pıspısa، پیس­ پیسدا pıspısda، آت گؤَبَلَیی at göbələyi، قولاغا پیسیدان qulağa pısıdan یا آغ دُنبالان ağ dombalan نیز در جای جای آذربایجان معروف بوده و طرفداران زیادی دارد.

 

 

فارسی زبان ها این قارچ را قارچ توپی بزرگ یا پف­ توپی و به زبان انگلیسی آن را giant puffball می نامند. همچنین نام علمی این قارچ به زبان لاتین Calvatia gigantea است.

 

 

این نوع قارچ غیرچتری در چمنزارها، دشت‌ها و جنگل‌های برگریز معمولاً در اواخر تابستان و اوایل پاییز  در سرتاسر نواحی معتدله دنیا نشو و نما می­ یابد. در منطقه بزقوش میانه این قارچ در بهار پس از ذوب شدن برف‎ها تا اواسط تابستان ظاهر شده و طرفداران زیادی دارد و گاه به آن البته به اشتباه دنبالان سفید گفته می­ شود. این قارچ هنگام آزاد کردن هاگ های از درون خود به یک باره پاره شده و هاگ ها با صدای هیس با فشار از آن آزاد می شوند که دلیل برخی نامگذاری محلی است. 

 

 

اندام باردهی این قارچ به صورت توپی بوده و قطر آن معمولاً 10 تا 70 سانتی­متر است ولی ممکن است به اندازه 150 سانتی­متری هم رسیده و وزن آن تا 20 کیلوگرم هم باشد. رنگ داخلی اندام ­های نابالغ و خوراکی سفید بوده و بعد از رسیدن قهوه ای مایل به سبز می­ شوند. غیر از کاربرد خوراکی، مردم محلی از اسپور خشک شده آن برای بندآوردن خون‎ریزی استفاده می‎کنند.

 

قارچ پُف ­توپی از نظر غذایی بسیار غنی می‎باشد و اثر ضدعفونی کننده، ضدسرطان و نیز بالابرنده سرعت بهبود زخم‎ را داراست. این خصوصیت به‎ویژه در زخم‎های روباز به صورت قارچ پورد شده و یا ورق ­هایی به قطر 3 سانتی­متر اثر بیشتری دارد. این قارچ را قبل از این که سفیدی مرکز آن بعد از چند هفته زردی شده و پوسیده می­ شود که از مصرف آن بایستی خودداری نمود که ممکن است ناراحتی گوارشی ایجاد می­ نماید. همچنین می‎توان آن ورقه ورقه کرد و به صورت سرخ کرده مصرف نمود.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز