کد خبر: ۱۵۷۵۲
۵۵۵۳ بازدید
۸ دیدگاه

فراری 8.5 میلیاردی حمید سوریان با امضای طلایی محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم!+تصویر

۹۲/۷/۲۹
۱۷:۲۹
حميد سوريان قهرمان به نام کشتي ايران که 5 طلاي جهان و المپيک دارد ، چند سال قبل ناگهان مدالهاي طلايش را به رئيس جمهور پيشين ايران اهداء کرد. همان زمان گفته شد او در مقابل از رئيس وقت دولت مجوز ورود خودرو گرفته است.

خبرآنلاين: اين گزارش قصد دارد با ارائه اسناد و مدارک مستند، به افشاگري يکي از تلخ‌ترين مسائل ورزش ايران بپردازد. با وجود مشکلات معيشتي متعدد در کشور و همينطور، واردات پردردسر اغلب موارد مورد نياز، يکي از ورزشکاران ايران با «امضاي طلايي» وزراي دولت دهم موفق شده سه خودروي گران و لوکس را وارد ايران کند.

26 شهريور 1392

خبري مهم، بازار خودرو در ايران را تکان مي‌دهد. سايت‌هاي مختلف، از فروش 8.5 ميليارد توماني «فراري 458» در تهران خبر مي‌دهند. شنيدن اين خبر براي عده زيادي غير قابل باور است اما وقتي عکس‌هاي اين خودرو، با پلاک ايران و در خيابان‌هاي تهران منتشر مي‌شود، بي‌برو برگرد همه آن را باور مي‌کنند. عکس‌هاي منتشر شده، اين فراري لوکس و سوپر اسپورت را در حال گشت زدن در تهران و پارک شدن در باکلاس‌ترين مناطق تهران نشان مي‌دهد. با اين حال، هنوز سخت‌باورها منتظر ديدن اين فراري قرمز و اخمالو هستند. در يکي از تبليغ‌هاي تلويزيوني، سرانجام اين غول ايتاليايي براي تمام مردم ايران رونمايي مي‌شود تا پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته باشد. سايت‌هاي مختلف خبري به تحليل ورود چنين خودرويي مي‌پردازند و عده‌اي از «امضاي طلايي» براي ورود اين خودرو مي‌نويسند. خيلي زود، نام يک ورزشکار به ميان مي‌‌آيد، يک کشتي‌گير‌؛ حميد سوريان؛ او که مدال طلاي المپيک و جهاني را دارد و جزو پرافتخارترين‌ها به حساب مي‌‌آيد. سوريان مصاحبه مي‌کند و مي‌گويد: «تنها امتياز ورود ماشين براي من بوده و آن را به‌ فرد ديگري فروخته‌ام.» آگهي فروش ماشين نيز به اسم او در سايت‌هاي مختلف فروش خودرو، ديده نمي‌شود و در مقابل نام مالک اسم ‌فرد ديگري ديده مي‌شود‌. جست‌وجوها در اينترنت براي يافتن اطلاعات بيشتر از کسي که مالک خودرو ناميده شد، بي‌نتيجه مي‌ماند اما همچنان سايت‌هاي مختلف «کشتي‌گير» معروف را مالک اصلي اين فراري متحيرکننده، مي‌خوانند. تحليل‌هاي مختلفي از فروش چنين خودروي گرانقيمتي صورت مي‌گيرد. يکي ارز حاصل از خريد اين فراري را دلار 3200 توماني مي‌داند و يکي ديگر 300 تومان اما مستندات گمرک جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد اين خودرو در سال 90 با دلار پيش از گراني‌ها وارد شده است.

در اسناد گمرک جمهوري اسلامي ايران، قيمت خودروي خريداري شده از گالري «اتو پرويز دبي» به پول ايران در سال 88، 175 ميليون و 991 هزار و 127 تومان بوده است، در حالي که گمرک براي ورود اين خودرو تنها 171 ميليون و 767 هزار و 340 تومان دريافت کرده است. اين در حالي است که گمرگ خودروهاي وارداتي بالاي صددرصد است اما فراري 458، از اين قانون مستثني بوده‌؛ همان‌طور که قوانين ديگر مملکتي شامل حالش نشده است!

اين خودروي لوکس طبق اسناد، روز 27 مهرماه سال 90 به ايران وارد شده اما زمان فروش و آگهي آن، نزديک به دو سال بعد بوده است‌؛ يعني روز 26 شهريور 92. فراري قرمزرنگ در حالي با قيمت 8.5 ميليارد تومان براي فروش روي سايت‌ها قرار گرفت که مالک براي خريد و وارد کردن آن تنها 347 ميليون و 758 هزار و 467 تومان هزينه کرده است! اسناد نشان مي‌دهد موانع براي پلاک کردن خودرو، به نفع مالک بوده چراکه از زمان ورود تا آگهي شدن، قيمت خودرو در بازار ايران دو و حتي سه برابر شده بود. اگر 153 ميليون ديگر هم به قيمت خودرو اضافه کنيم و آن را براي خريدار 500 ميليون تمام شده بدانيم، او با فروش فراري خود 8 ميليارد تومان سود کرده است! اتفاقي که فقط و فقط ممکن است در ايران رخ بدهد.

پس از موضع‌گيري‌هاي مختلف مردم در سايت‌ها و همين‌طور شبکه‌هاي اجتماعي درباره وضعيت معيشتي مردم و وارد شدن چنين خودروي لوکسي، يکي از افرادي که در پلاک کردن اين ماشين نقش داشت در صفحه شخصي خود در شبکه‌اي اجتماعي خود نوشت: «اين پلاک ثمره 14 ماه کار شبانه‌روزي ماست. مالک خودرو به هرکس که فکر کنيد جواب پس داد و بارها نه شنيد ولي هرگز نااميد نشد تا اينکه موفق شديم پس از 35 سال اولين فراري را رسماً وارد ايران و مزين به پلاک ملي کنيم حالا هم... نوش جونش که به حق برازندشه!»

امضاي طلايي متعلق به «محمدرضا رحيمي» بود!

وارد کردن خودرو کار آساني نيست، به ويژه خودروهاي خاص. به عنوان مثال پس از موفقيت‌هاي فوتبال، واليبال و کشتي، دولت محمود احمدي‌نژاد به ملي‌پوش‌هاي اين رشته‌ها حواله خودرو داد. در ابتدا، به نظر مي‌رسيد آنها هر نوع خودرويي مي‌توانند وارد کنند اما خيلي زود مشخص شد، مجوزي که در اختيارشان قرار گرفته، اجازه حضور خودروهايي تا سقف قدرت 3500 سي‌سي را مي‌دهد. اغلب ورزشکاران تصميم گرفتند تا «لندروور رنجروور» وارد کنند‌؛ خودرويي لوکس و گرانقيمت در ايران اما به دليل رابطه نامناسب ايران و انگليس، دولت ورود اين خودرو را ممنوع کرد اما چند روز بعد، سروصداي برخي از بازيکنان تيم‌ملي فوتبال درآمد: «چطور رنجروور ممنوع‌الورود است که 10 دستگاه از اين خودرو در ايران پلاک شده است؟!» عابران در خيابان شريعتي وقتي از کنار نمايشگاه يکي از معروف‌ترين کمپاني‌هاي تيونينگ ماشين ايران عبور مي‌کردند، يکي از اين رنجروورهاي پلاک شده را مي‌ديدند اما کليد اين ماجرا، فراري قرمزرنگ بود‌؛ اينکه چطور حميد سوريان موفق شده، مجوز ورود فراري را بگيرد؟!

اسناد نشان مي‌دهد هيأت وزيران در تاريخ 88/12/16 با ورود «3» دستگاه خودروي لوکس به ايران موافقت کرده است. در اين نامه آمده: «ورود و ترخيص سه دستگاه خودرو متعلق به آقاي حميد سوريان بدون رعايت شرط سال ساخت و داشتن نمايندگي رسمي خدمات پس از فروش در ايران و ضوابط فني واردات خودرو موضوع تصويب نامه شماره..... ... و بدون انتقال ارز و با رعايت ساير قوانين و مقررات مربوط مجاز است.» پاي اين نامه که رونوشت آن به وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت بازرگاني ارسال شده است، «امضاي طلايي» معاون اول رئيس جمهوري ايران در دولت دهم يعني محمدرضا رحيمي به چشم مي‌خورد. اين نامه 6 روز بعد در دبيرخانه وزارت اقتصاد به ثبت رسيده است و مهر «پيام توسط سيستم دريافت گرديد» ذکر شده است.

اما اين نامه دو نکته کليدي دارد؛ اول‌ ورود ماشين بدون داشتن نمايندگي رسمي! اين با قانون جمهوري اسلامي ايران مطابقت ندارد. طبق قانون، تنها خودروهايي در ايران پلاک مي‌شوند که نمايندگي رسمي داشته باشند اما خودروي فراري 458 بدون داشتن نمايندگي اين کمپاني در ايران، پلاک شده است! جالب اينجاست که تا به حال هيچ‌يک از نمايندگان مجلس و يا ساير مسئولان دولتي که درباره مسائل مختلف به ويژه فوتبال اظهار ‌نظر مي‌کنند، پس از انتشار عکس‌هاي پلاک‌شده اين خودرو، به طور کامل سکوت کرده‌اند اما بايد اين سؤال را از مسئولان دولتي ايران پرسيد که با مشکلاتي که در واردات دارو وجود دارد و با مشکلات اقتصادي موجود در جامعه، چطور به يک ورزشکار مجوز ورود چندباره چنين خودروي گرانقيمتي داده مي‌شود؟!

دومين نکته به خط اول نامه هيأت وزيران بازمي‌گردد که در آن ذکر شده «حميد سوريان» اجازه ورود سه دستگاه خودرو را دارد! اسناد فاش‌شده در خبرورزشي که براي مردم ابعاد تازه‌اي از اين اتفاق را موشکافي مي‌کند، نشان مي‌دهد دو خودروي فراري 458 با نام حميد سوريان وارد گمرک ايران شده است. خودروي اول در تاريخ90/7/27و خودروي دوم در تاريخ 92/5/14. يعني هنوز يک فراري ديگر در گمرک ايران وجود دارد که مالک خودرو که در اسناد «حميد سوريان» ثبت شده به دليل تغيير دولت، موفق به ترخيص اين خودرو نشده است. سوريان امسال همزمان با وارد کردن فراري دوم، يک «BMW» سري 6 هم وارد کرده است که لوکس‌ترين سواري اين کمپاني به حساب مي‌‌آيد. اين خودرو در بازار ايران ناياب است و در روزهاي گراني تا يک ميليارد و 400 ميليون تومان، به فروش مي‌رسيد. طبق اسناد، اين خودرو 249 ميليون و 193 هزار و 396 تومان از آن سوي آب خريداري شده و مالک آن 214 ميليون و 50 هزار و 812 تومان به عنوان حق گمرک پرداخت کرده است.

سرنوشت فراري دوم چه مي‌شود؟


در يکي از انبارهاي گمرک نوشهر، يکي ديگر از غول‌هاي خفته فراري آرام گرفته است. در تاريخ92/5/14 دومين فراري وارد گمرک ايران شده است و مالک که نام او «حميد سوريان» ذکر شده، مثل خودروي اول مراحل را براي پلاک کردن اين ماشين لوکس پشت‌سر مي‌گذارد. فراري اول نزديک به دو سال در گمرک ايران بود و سرانجام پلاک شد و به خيابان‌هاي تهران راه يافت. به نظر مي‌رسد دومين فراري لوکس نيز تا سال 94 از گمرک ترخيص خواهد شد تا زير پاي يکي از ميلياردرهاي ايران بيفتد.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۱/۱۲ ۱۳:۰۱

پول داشته خریده شماهم پول داشته باشید برید بخرید نوش جونش اینهمه مدال اورد عرق ریخت به حقشم رسید

۹۴/۴/۱۰ ۱۳:۴۴
نوش جونش حقشه همه ی ما انسانیم و انسان بهترین مخلوق خداست پس بهترین ها واسه انسانه هرکی دوره ای از زمانش عرق ریخته هیشکی یه شبه پولدار نشده پس نوشه جونش
۹۴/۲/۱۳ ۱۱:۴۳
بیچاره اون بدبختایی که جولان این دور وبریای دلت نهم و تو خیبان میبینند وای خدا کجایی
۹۳/۷/۲۸ ۲۲:۰۱
واقعاکه عجب ورزشکاری ...
۹۲/۱۱/۱۶ ۱۳:۱۳
کار بدی کرده نباید مدال قهرمانیش را می فروخت
۹۲/۱۱/۱۶ ۱۳:۱۰
به نظر من ماشین عالیه
۹۲/۸/۲ ۱۷:۰۶
پس خرده نگیرید اگر بی دین شدم .....

اخبار روز