کد خبر: ۱۰۱۳۹
۷۸۱ بازدید
۲ دیدگاه

دوچرخه‌سواری در طولانی‌ترین قطر ایران

۹۲/۲/۶
۱۹:۵۷




 

سجاد صدیق‌پور، پس از 22 روز رکاب زدن از شمال غربی‌ترین نقطه‌ی ایران به جنوب شرقی‌ترین نقطه‌ی کشور رسید و به ماجراجویی‌اش در طولانی‌ترین قطر ایران پایان داد.
به گزارش ایسنا، این دوچرخه‌سوار 20 ساله که اهل استان ‌آذربایجان شرقی است‌، اول فروردین‌ماه امسال با شعار «انسان‌های سبز،‌ طبیعت سبز» و با انگیزه‌ی ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری حرکت خود را از مرز «بازرگان» در استان آذربایجان غربی آغاز کرد و در مدت 32 روز از شهرهایی چون ماکو، مرند، صوفیان، تبریز، میانه، زنجان، قزوین، کرج، تهران، قم، سلفچگان، دلیجان، میمه، اصفهان، نایین، اردکان، مهریز، میمند، انار، رفسنجان، کرمان، بم، پیرانشهر، نیکشهر و چابهار عبور کرد و سرانجام سفرش را در «خلیج گواتر» به پایان رساند.
او بیش از 2923 هزار کیلومتر از قطر ایران را با 33 کیلوگرم باری که به دوچرخه‌اش وصل بود، در 22 روز طی کرد که کمترین و بیشترین مسافتی که در طول روز رکاب زده به ترتیب 65 تا 202 کیلومتر بوده است.
صدیق‌پور که بدون حمایت مالی خاصی و با هزینه‌ی شخصی، این برنامه را اجرا کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: حدود پنج‌میلیون تومان برای کل این برنامه هزینه کردم و تقریبا از هیچ حمایت مالی‌ای برخوردار نبودم.
او با وجود آن‌که نامه‌ای از اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی برای هماهنگی در تامین بعضی از امکانات، مثل اقامتگاه همراه خود داشته است؛ ولی در عین حال گفت: بعضی از شهرها، مثل دلیجان خیلی به این نامه اهمیت نمی‌دادند، برای همین گاهی مجبور می‌شدم در کنار یک مکان امن، مثل پایگاه نیروی انتظامی یا هلال احمر، چادر بزنم. بعضی از شهرها هم مثل زنجان و یزد، خیلی از این برنامه استقبال کردند و جایی را برای اقامتم درنظر گرفتند. سازمان منطقه آزاد چابهار هم به عنوان نقطه‌ی پایانی سفرم، مهمان‌نوازی گرمی را به‌جا آورد.
این دوچرخه‌سوار که نسبت به روزهای نخست سفرش دو کیلو وزن کم کرده است، درباره‌ی تغذیه و مصرف آب روزانه‌اش هم گفت: برای کم کردن هزینه‌ها سعی کردم بیشتر مواقع غذا را خودم درست کنم. میزان آب مصرفی روزانه‌ام هم به شرایط آب و هوایی بستگی داشت که معمولا بین دو تا هشت لیتر در روز آب مصرف می‌کردم.
صدیق‌پور در طول مسیرش، یک‌بار هم با باد و باران شدیدی مواجه شد که به خاطر تامین امنیت جانی‌اش مجبور شد 40 کیلومتر از مسیر پایانی اصفهان تا نایین را با ماشین طی کند. او در این‌باره توضیح داد: باد آن‌قدر شدید بود که وقتی تریلی‌ها از جاده گذر می‌کردند، امکان پرت شدنم به کنار جاده وجود داشت، برای همین مجبور شدم این فاصله را با ماشین طی کنم تا برنامه را به پایان برسانم.
این دوچرخه‌سوار که شعار «انسان‌های سبز،‌ طبیعت سبز» را برای این برنامه‌اش درنظر گفته بود، درباره‌ی اثرگذاری آن، اظهار کرد: در طول مسیر، با افرادی آشنا شدم که تحت تأثیر برنامه‌ی من تصمیم گرفتند ورزش کردن و دوچرخه‌سواری را شروع کنند و خیلی هم پیگیر بودند و این بهترین اتفاقی بود که در این برنامه افتاد. در برخورد با دیگران هم تلاش کردم دست‌ کم درباره‌ی حفظ طبیعت و نریختن زباله، رفتارهایی داشته باشم که اثرش را هم بلافاصله در مردم، بویژه کودکان دیدم.

 

 

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۲/۲/۶ ۱۵:۵۸
[quote]... لااقل در شهر میانه هم تحویل نگرفتند.اما همچنان در سودای رکابزدن هستم.بعداز آن در بدترین شرایط در سال 91چند کشور را رکاب زدم...[/quote]

یکی از انتقادهایی که از مسئولین شهری همیشه بوده و هست ، عدم حمایت از ورزشکاران و المپیادی ها و ... است .
۹۲/۲/۶ ۱۵:۴۵
سلام
به این هم ولایتی تبریک می گوییم.اما سال 90 رکورد رکابزنی دور حداقل نوار مرزی ایران را کسی نشکسته است.آنهم متعلق به اینجانب بعنوان شهروند میانه ای است.تازه با سه رشته شنا و دو استقامتی و صعود به تفتان همراه بود.آخرش هم کسی تحویل نگرفت.تمام هزینه را خودم متقبل شدم.حتی آموزش و پرورش در کمترین حد برای استراحت در خانه معلم به یک نامه چند تومانی راضی به هزینه نشد.در 9 خبر سیمای استانی و خبر شبکه یک هم پخش شد.لااقل در شهر میانه هم تحویل نگرفتند.اما همچنان در سودای رکابزدن هستم.بعداز آن در بدترین شرایط در سال 91چند کشور را رکاب زدم.روزنامه ها و تمام شبکه های خبری کشور ترکیه و آذربایجان پوشش دادند.باز در فکرم سودای حرکت در تابستان 92 خارج از ایران را دارم.

اخبار روز