کد خبر: ۷۱۶۴۰
۱۴۵۷ بازدید
۳۷ دیدگاه (۳۱ تایید شده)

تکمیل جاده "کریق به آرموداق" در پیچ و خم وعده و عیدها ؛

34 سال از شروع پروژه گذشت

۱۳۹۶/۱/۲۸
۱۹:۳۱

احیای جاده کریق به آرموداق نیر به عنوان یک مسیر ارتباطی قدیمی می تواند فاصله مرکز شهرستان نیر را تا میانه و تهران نزدیک به 120 کیلومتر کاهش دهد و جایگزینی مناسب برای جاده خطرناک سرچم به حساب آید.

به گزارش صدای میانه، در زمان های گذشته مردم نجیب و پر تلاش روستاهای بخش کندوان شهرستان میانه محصولات کشاورزی به خصوص باغات خود را از طریق جاده عمدتاً مال رو کریق-آرموداق به شهر نیر منتقل کرده و آن را به فروش می رساندند و از این طریق بازار خوبی را در این منطقه ایجاد کرده بودند.

در این میان اهالی شهرستان به خصوص بازاریان نیر نیز با استقبال از آنان ضمن تامین مهمترین نیازهای این بخش، سود خوبی از این شریان اقتصادی می بردند و در واقع بخش عمده رونق بازار شهر نیر به واسطه عمده فروشان اهالی بخش کندوان به خصوص روستاهای سیدلر و آرموداق میانه در منطقه ایجاد شده بود.

با گذشت زمان و با فرسوده شدن این جاده و تغییراتی که در جغرافیای سیاسی این مناطق به وجود آمد متاسفانه این خط ارتباطی و شریان اقتصادی از بین رفت اما اهالی روستاهای همجوار این دو شهرستان هیچ وقت نتوانستند خاطرات شیرین گذشته را فراموش کنند و همواره در تلاش بوده و هستند که با احداث جاده ارتباطی کریق-آرموداق ارتباط اقتصادی این دو شهرستان آذربایجان شرقی و اردبیل دوباره برقرار شود.

در سال 62 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن جعفری از اهالی روستای کریق که هم اینک در اردبیل سکونت دارد استارت احداث جاده ارتباطی این دو منطقه را با تنظیم نامه و طومار به مسئولان ارشد آذربایجان شرقی و فرماندار اردبیل زد و درخواست اهالی این منطقه را به آنان منعکس کرد اما از آن زمان تا سال 88 به رغم برخی مکاتبات و پیگیری های مسئولین شهرستان نیر اقدامات قابل توجهی مشاده نشد تا اینکه با درخواست مکرر مردم نیر و ورود مجدد و جدی مسئولین شهرستان این پروژه خاموش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و یکی از نمایندگان مردم منطقه در مجلش شورای اسلامی نیز موضوع را از طریق وزارت راه و ترابری پیگیری کرد.

 

اگر چه در این مدت نیز اقدامات قابل توجهی ملاحظه نشد اما حداقل طرح احداث جاده ارتباطی نیر-میانه در دستور کار مدیریت شهرستان قرار گرفت و با اختصاص اعتبار، مطالعات احداث این پروژه حیاتی انجام شد.

با پیگیری های مسئولین و فرماندار نیر تحرکات جدیدی در عملیاتی شدن این خط ارتباطی و اقتصادی به وجود آمد و نمایندگان مردم منطقه در مجلس نیز این درخواست قلبی و یکی از آرزوهای دیرینه مردم شریف شهرستان را از تهران پیگیری کردند و همزمان عملیات بهسازی 8 کیلومتر از این جاده آغاز شد و در آن سوی مرز نیز نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و دیگر مسئولان این شهرستان نیز ساکت ننشستند و آنها نیز در حوزه استحفاظی خود با استفاده از امکانات موجود به تعریض و بهسازی جاده عشایری و تنها راه ارتباطی کریق-آرموداق کردند.

اما آنچه که مشخص است با توجه به اهمیت تکمیل این مسیر ارتباطی و نقش موثر آن در رونق اقتصادی هر دو منطقه، روند اجرای این پروژه رضایت بخش نبوده و بسیار کند است و لذا امید می رود با پیگیری های بیشتر مسئولین شهرستان و مساعدت های بیشتر نمایندگان محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی طلسم تکمیل مسیر ارتباطی این دو منطقه شکسته شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد ارتباط اقتصادی و اجتماعی بیشتر مردم نیر و آرموداق باشیم.

لازم به ذکر است جاده نیر به روستای کریق حدود 12 کیلومتر فاصله دارد و جاده فرعی درجه 2 (آسفالته) محسوب می شود. از کریق بزرگ تا آرموداق میانه نیز 20 کیلومتر، 8 کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستات نیر و 12 کیلومتر در حوه استحفاظی شهرستان میانه قرار دارد از آرموداق به خود میانه نیز جاده آسفالته می باشد بنابراین اگر این 20 کیلومتر راه روستایی آسفالت شود، جاده ارتباطی نیر به میانه نزدیک به 120 کیلومتر کاهش خواهد یافت.

 

منبع :نیریمیز

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۶/۱/۳۱ ۱۱:۰۳

سلام دوروز نظرات منتشر نمیشند ایا نظرات ایراد داشتند و یا مراجع ذیصلاح ایراد گرفتند که نظرات محدودیت شود باتشکر .البته سیاست های صدای میانه برای ما قابل احترام هست که نظرات همراه با توهین و... منتشر نمیشود و همگان قبول داریم

۹۶/۱/۳۰ ۱۵:۰۴

بعضی از پروژه ها در قالب طرح ملی اجرا می شود که میزان بودجه سالانه آن در قانون بودجه هر سال که در مجلس تصویب می شود مشخص و اختصاص می یابد.

بعضی از پروژه ها در قالب طرح استانی اجرا می شود که برای کل پروژه های استانی هر استان یک بودجه ای در قانون بودجه هر سال در نظر می گیرند که نحوه تقسیم این بودجه در بین پروژ های استانی هر استان در اختیار مسؤلان آن استان می باشد و مجلس و مسؤلان کشوری دخالتی در این موضوعات ندارند.

متاسفانه پروژه های راهسازی میانه از جمله جاده کریق آرموداق و بزرگراه میانه سرچم در قالب طرح استانی اجرا می شود

۹۶/۱/۳۰ ۱۱:۴۶

من نمیخواهم وارد بحث وجدل شوم اما اگر با این منطق شما اگر میانه استان هم شود خواهید گفت استان تبریز بودجه زیادتری می گیرد وتهران بوجه ما را می خورد اینکه راههای دیگر شهرستان بودجه بیشتری گرفته اندهزاران دلیل می تواند داشته باشد اختصاص بودجه به راهها براساس مصوب مجلس صورت می گیرد وبرای اجرا ابلاغ می شوداگر کم یا زیاد درست یا نادرست بودجه تصویب شده حاصل میزان رای نمایندگان بوده است اینکه بصورت مبهم می گویید تبریز نمی گذارد بودجه فلان راه را استاندار بیشتر اختصاص داده اگر از روی اختیارات قانونی اش بوده چه اعتراضی می توان داشت اگر غیر قانونی بوده نماینده مسول نظارت قانون است برود پیگیری کند اینقدر کلی گویی نکنید کسی درخواب است که دایم افسانه می بافد وغیرمنطقی بحث می کند

۹۶/۱/۳۰ ۰۶:۳۹

نمونه بودجه پنجاه میلیارد تومان استانی مرند ایوغلی بزرگراه شدنش و از انور عدم تخصیص اعتبار به سرچم میانه ،جالب از ان ور هم همزمان ازادراه مرند بازرگان موازی اش درحال ساخت هست .
ازخواب لطفا بیدار شوید چرا فقط نواحی دورتر از تبریز مهاجرت افزایش یافته چون مدیریتی نیست میانه چار اویماق ...رها شدند

۹۶/۱/۳۰ ۰۲:۰۹

به گزارش نیریمیز، محبوب حیدری مدیرکل راه وشهرسازی استان اردبیل در جلسه بررسی مسائل و مشکلات راه های شهرستان نیر که با حضور فرماندار و مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل در محل فرمانداری نیر تشکیل یافت اظهار داشت: عملیات زیر سازی دو راه ارتباطی کریق به آرموداق و کورائیم خلفلو به اتمام رسیده و به محض مساعد شدن شرایط آب و هوا سه کیلومتر از راه ارتباطی کریق به آرموداق و سه کیلومتر از راه ارتباطی کورائیم به خلفلو روکش آسفالت خواهند شد.96/1/29

۹۶/۱/۲۹ ۱۸:۴۶

پیشرفت میانه در گرو تلاش نمایندگان است که از هیچکدام شان انتظاری نیست. میانه ای ها اشتباه کردند چهار سال عقب ماندند

۹۶/۱/۲۹ ۱۸:۰۳

کسانیکه استان شدن شهرستان را مطرح می کنند بیراهه می روند واب درهاون می کوبندبیشترمشکلات از عدم تخصیص بودجه عنوان میشود مسولین استانی مگر می توانند بودجه مصوب شهرستان رااختصاص ندهند اگر کارشکنی داشته باشند مجاری پیگیری در قانون تعریف شده مشکل شهرستان عدم همگرایی لازم درداخل شهرستان است وقتی نمی توانیم مشکلات را درداخل شهرستان حل کنیم چرا این وان را مقصر می شماریم تبریز یا شهرستانهای دیگر استان اگر پیشرفت در جنبه های گوناگون داشته به لطف وحدت وهمگرایی فرهنگی بوده توانسته جذب سرمایه گذار داشته باشد والا همه پیشرفتهایش مدیون اختصاص زیادتر بودجه دولتی نبوده اگر همین عدم همگرایی وهم افزایی فرهنگی وخنثی کردن عملکرد یکدیگررا درشهرستان ادامه دهیم استان سهل است اگر کشور هم شویم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت پیشر

۹۶/۱/۲۹ ۱۷:۴۱

مسئوله همه اینها بی خیالی و بی تفاوتی مردم میانه هست . مردم باید بخواهند .
مقصر خود مردم هست.

۹۶/۱/۲۹ ۱۵:۱۹

تکمیل این جاده 8 کیلومتری را عمر نوح می خواهد و صبر ایوب ما که نمی مونیم ببینیم ولی ممکن است نوه ها و نتایج مان ببینند.

۹۶/۱/۲۹ ۱۴:۵۵

فقط جداشدن میانه از تبریز می تونه نجات بخش این شهرستان باشه

۹۶/۱/۲۹ ۱۳:۳۰

باتکمیل وبهسازی این جاده,اردبیل وسراب هم راغب خواهندشدتاازاین جاده استفاده کنندوانوقت میتوان به بزرگراه شدنش برنامه ریزی کرد.

۹۶/۱/۲۹ ۱۲:۲۶

تنها راه پیشرفت منطقه تقسیم شدن شهرستان میانه به ۲یا۳ شهرستان هست،شهرستان میانه دارای ۵ شهر و نزدیک ۴۰۰ روستا هست که بودجه شهرستان کفاف نمی کند،میانه اگر جزو استان زنجان هم بشود بدلیل وسعت شهرستان از لحاظ پیشرفت هیچ فرقی نمی کند،به عنوان مثال بناب تنها ۲۹ روستا دارد و میانه ۴۰۰ روستا این در حالی است که بودجه شهرستان ها تقریبآ در یک حد هستن

۹۶/۱/۲۹ ۱۲:۱۱

واقعاخنده داره که دوشهرستان مجاوروهمسایه هم بعدازچندین دهه جاده اسفالته درست وحسابی هم ندارندونمیتونندبهم ارتباط داشته باشندالان این مطلبوفهمیدم,عجب.

۹۶/۱/۲۹ ۱۱:۵۷

چون تبریزمیدونه مردم میانه نجیب ندوهم لابی ندارندبهش اعتبارات نمیده

۹۶/۱/۲۹ ۱۱:۴۰

اگربجای نیر,اردبیل پیگیراین پروژه باشدبهترنتیجه میشه گرفت.اینجاست که نقش وتعامل نمایندگان بایکدیگردربه سرانجامیدن راههای مواصلاتی نتیجه بخش است.صدای نمایندگان میانه که درهیچ چیزی درنمیاد.قضیه راه اهن وکه اردبیلیهاپیش میبرندشایداین راه وهم اونابه سرامجام برسونند.

۹۶/۱/۲۹ ۱۱:۲۳

مردم میانه نجیب ومسولانش بیخیال.تاهست همینه.یامرکزاستان بودجه راههای میانه رومثل سایرشهرستانهابده یاتشکیل استان مستقل کنیم.

۹۶/۱/۲۹ ۱۰:۵۳

الان بزرگراه بستان اباد,سراب درحال تکمیل شدن است,سالانه میلیونهامسافربه سرعین هم ازسمت اردبیل هم ازسمت بستان ابادسراب میرندشماحساب کن اگربزرگراه سرچم,میانه,نیرتکمیل بشه چه تعدادمسافربجای اتوبان زنجان,تبریز یاجاده سرچم به اردبیل ازاین جاده مطمین استفاده میکنندهم باعث رونق گردشگری وازبن بست خارج شدن شمال شرق میانه وکندوان میشود.شایدمسولی که تومرکزاستان نشسته نمیدونه چنین جاده ای تومیانه هست,چون میانه فراموش شده یابه عمدچشماشوبسته و......

۹۶/۱/۲۹ ۱۰:۲۷

من کاغذکنانیم منطقه ما محرومه شهرستان میانه چی؟ ایا وضعش خیلی بهتره مگر کندوان با ما چقدر فاصله داره .کندوان اگر کشاورزی و ان اب نداشت از کاغذکنان هم شاید بدتر میشد .
کل شهرستان میانه از مرکز دور هست ایا مثلا کندوان با 20 کیلومتر نزدیکتر تبریز بودن ایا محروم نیست من که بنظرم کل شهرستان میانه محروم هست به حق خود نرسیده است .اما کاغذکنان بیشتر محرومیت هست ولی بگیم سایر نقاط محروم نیستند چرا هستند نمونه در همین کندوان ایا بیمار بخاطر عدم داشتن هلی کوپتر امداد جان نداد؟به رحمت خدا رفتند.
لذا باید برای مستقل شدن میانه تلاش مبارزه کنیم

۹۶/۱/۲۹ ۱۰:۲۱

بطور کل جنوب و شرق کاهش داشته بجز اهر
میانه سراب و چاراویماق سردمدار مهاجرت بودند.

۹۶/۱/۲۹ ۰۹:۵۴

۳۴سال ازشروع پروژه گذشته تکمیل نمیشه!!!به ایناهم میشه گفت مسول ونماینده.

۹۶/۱/۲۹ ۰۹:۵۲

منطقه شرق وجنوب شرق استان کلارشدمنفی جمعیت داردشماراماررشدمنفی جمعیتی میانه, سراب,اهر,کلیبرهریس وهم ببینیددرمقابل مراغه,مرندو...این امارخودگویای نگاه تبعیض الودمرکزاستان درعدم تخصیص اعتبارات به شرق بخصوص میانه ست.

۹۶/۱/۲۹ ۰۹:۴۶

تشکیل استان مستقل بهترین راه است شمافکرکن اگربه زنجان ملحق شودبازم منطقه کندوان دورترازمرکزقرارمیگیردچیزی که اکنون منطقه محروم کاغذکنان بواسطه فاصله دورش ازتبریزدچارش است.

۹۶/۱/۲۹ ۰۹:۱۹

قبل ازانقلاب مردم روستاهای سیدلر,حاجی خلیل و..محصولات کشاورزی خودرادرنیربفروش میرسانند,ولی دوسال پیش که ازنیرمیگذشتم دیگر,ان رونق قبلی رانداردمثل میانه,نیرهم باکاهش ورشدمنفی جمعیت مواجه است,فقط جاده اصلی که دارداردبیل به سراب است که ازان میگذرد,اینجاست که به اهمیت راههای ارتباطی دراقتصادورشدجمعیت هرمنطقه میتوان پی برد!.

۹۶/۱/۲۹ ۰۸:۳۷

باتکمیل این جاده فاصله سراب تامیانه ومرکزکشورهم کاهش می یابد.ازسراب تابستان ابادنزدیکه ۱۰۰کیلومتره درحالیکه سراب تانیر۵۰کیلومتر.همت مسولین ونماینده سراب راهم میطلبد.

۹۶/۱/۲۹ ۰۵:۰۳

سه وزیر روحانی هستند که دولت را خراب کردند و مردم ناراضی اند وزیر صنعت که صنایع به فلاکت رسانده ،وزیر راه که پروژه های عمرانی و مسکن خواباند باعث رکود اقتصادی و رشد بیکاری شد و وزارت کشور که با انتخاب بد استانداران بیشتر تخم کینه را در مناطق مختلف ایران افکندند مثل دعوای سیرجان با کرمان دعوای مناطق غرب مازندران با ساری و میانه با تبریز .این سه اگر اصلاح نشوند و یا جایگزین با اشخاص اصلح تر اصلاح طلب نشوند وجهه اصلاحات در ایران ضربه اساسی میخورد .اگر مردم مشکل اقتصادی نداشته باشند دیگر طرف امثال احمدی نژاد نمیروند این ضعف این سه وزیر هست که با عملکرد ضعیفشان باعث گرایش بخشی از جامعه بسمت پوپولیسم شدند.
خود پسر کروبی میگفت اصلاحات خود باید از خود انتقاد کند تا شروع به رشد کند نه طرفداری چشم بسته چند وزیر این دولت باعث فاصله گرفتن مردم شدند

نمونه دیگر مدیریت ضعیف استاندار آذربایجان شرقی ببینید بجز تفرقه افکنی با تقسیم ناعادلانه‌ بودجه در استان عملکرد ضعیف داشته است جالب استان صنعتی آذربایجان شرقی در سیل 40 کشته داده و استان آذربایجان غربی فقط یک کشته!! ایا جای بحث و ایراد نیست عملکرد این استاندار و فرماندارانش جای بحث و صحبت هست که استان به عقب بردند

۹۶/۱/۲۹ ۰۴:۴۰

جز مستقل شدن و یا جدا شدن راه حلی نیست حتی توی جلسات استانی هم از کارمندان میانه دعوت نمیشوند و یا در میانه جلساتشان برگزار نمیکنند تا مشکلات ما را ببینند نمونه جاده ها نمونه بهداشت نمونه 30 درصد اب استان داریم ولی شهر ها و روستاهای میانه اب شرب درستی ندارند!! درحالیکه شهرهاییکه به اندازه میانه اب هم ندارند اب شرب درست حسابی دارند .مثل بناب عجبشیر منطقه اب ممنوع دریاچه ارومیه هستند
تنها شهرستان فاقد بزرگراه استان هستیم .جالب رتبه اول بیکاری داریم در استان داریم .

متاسفانه استاندار آذربایجان شرقی هم خویی هست برخلاف منش اخلاقی که باید عدالت در سراسر استان اجرا کند فقط بسمت شهرستان خود میرسد و جنوب استان شاهد افزایش مهاجرت هستیم .
تابحال ندیدم یک مسئول از تبریز درمورد رشد بیکاری و مهاجرت در میانه اظهار نگرانی کند خواستار راه حل و چاره اندیشی شود دغدغه فکری شان رفع مشکلات میانه نیست .

حتی فرماندار خودمان چند بار در مورد مشکلات اب شهر میانه و روستاهای شهرستان مراجعهکنید شده ولی هنوز اقدام نشده

۹۶/۱/۲۸ ۲۳:۳۴

توجه مرکز استان به دو منطقه از آذربایجانشرقی متمرکز است : اولویت اول غرب استان شامل مرند،مراغه و بناب و دومی شرق استان شامل اهر و سراب است و میانه در این وسط فراموش شده چرا باور نمی کنید؟

۹۶/۱/۲۸ ۲۳:۳۲

تنها علاج میانه جدا شدن از استان آذربایجان شرقی یا مستقل ماندن و یا پیوستن به زنجان است چون تبریز نمی تواند منطقه پهناور میانه را مدیزیت کند

۹۶/۱/۲۸ ۲۱:۵۳

میانه بعد از انقلاب فراموش شده است

۹۶/۱/۲۸ ۲۱:۳۱

در این زمان داشتن راه روستایی خاکی بسیار زننده است راه ارتباطی برخی روستاهای دور افتاده وکم جمعیت شهرستان خاکی است لااقل فرمانداری واداره راه همت کنند با ماشین الات راهسازی که دراختیاردارند وشن وماسه که اکثرا درنزدیکی روستاها موجود است این وضعیت راخاتمه دهند بغیر از گازوییل مصرفی ماشین الات هزینه دیگری این کار ندارد فقط همت می خواهد در این امر می توان از کمکهای اهالی روستا وخیرین هم استفاده کرد فقط نیازمند مدیریت جهادی مسولین شهرستان هست این کار بودجه واعتبار مصوب مجلس وغیرهم رانمیخواهد

۹۶/۱/۲۸ ۱۹:۵۴

میانه بدترین راه ارتباطی را در سطح کشور دارد.

اخبار روز