کد خبر: ۸۷۲۱۱
۹۲۹ بازدید
۵۱ دیدگاه

سفری به میانه:

شرایط دردناک امروز پرسودترین شهر ایران +تصاویر

۹۷/۱۱/۴
۱۱:۳۳

سفری به میانه: شرایط دردناک امروز پرسودترین شهر ایران 

 زمان زیادی بود که برای مسافرت از تهران خارج نشده بودم، هفته گذشته به دعوت تعدادی از دوستان خود به میانه یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی سفر کردم. هوا بسیار سرد بود اما پاکی و صافی هوا در تاریکی شب نمایان بود.

شب را مهمان تعدادی از این مردم بودم که با وجود وضعیت معیشتی  که در این روزها مردم ایران را گرفتار کرده است در مهمان نوازی چیزی کم نگذاشتند. زندگی سنتی و ساده این مردم با زندگی در تهران قابل مقایسه نبود، لبنیات محلی این شهرستان را در کمتر جای از ایران می‌توان پیدا کرد.

صبح با یکی از دوستان برای گشت و گذار به محله‌های  از شهر میانه رفتیم. حس کنجکاوی خبرنگاری من را بر آن داشت تا گزارشی از وضعیت مردم میانه تهیه کنم به همین خاطر ابتدا به بازار مرکزی این شهر رفتم تا با تعدادی از کسبه یک گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشم.

 

اتوبان زنجان_تبریز میانه را از رونق انداخته است

 

کسبه خانم یکی از مغازه‌های لباس فروشی می‌گفت که در میانه وضعیت اشتغال بسیار اسفناک است و از زمانی که اتوبان زنجان_تبریز را زدند به دلیل اینکه مسافران دیگر از شهر میانه عبور نمی‌کنند کسب و کار در میانه به شدت کاهش پیدا کرده است.

او می‌گوید: به دلیل اشتغال ضعیف در این شهرستان زنان رو به ایجاد شغل‌های کوتاه مدت مانند زدن آرایشگاه آوردند که به عبارتی این شغل هم مانند خیاطی اشباع شده است.

این فروشنده خانم معتقد است که در میانه هیچ گونه شغلی برای زنان تعریف نشده و تنها به کار آرایشگری، خیاطی، قالی بافی یا فروشندگی با دستمزد پایین روی می‌آورند.

خانم خوشنام یکی دیگر از فروشندگان خانم در بازار میانه بود که می‌گفت: اگر کسی بخواهد در میانه کارآفرینی کنند آنقدر سنگ جلوی پاییش می‌اندازند که از اشتغالزایی پشیمان می‌شود.

او می‌گوید بیکاری سبب شده که سن ازدواج در دختران و پسران میانه بالا برود و به خاطر بیکاری افسردگی در این شهر درحال شیوع است.

خانم خوشنام مدعی است که نگاه به زنان در میانه نسبت به سایر شهرها دیگر هنوز رشد پیدا نکرده است و باید شرایط جامعه را برای کار و حضور زنان بیشتر فراهم کنیم.

 

قول پیگیری اتوبان میانه را داده بودند

تصویر یادگاری از مردم میانه

آقای عالی یکی از فروشندگان لوازم التحریر از وضعیت بد اقتصادی و بازار گلایه دارد. او می‌گوید اگر اتوبان میانه درست می‌شد مهاجرت از این شهر صورت نمی‌گرفت، جوانان بیکار نمی‌شدند.

عالی اضافه کرد: به ما قول داده بودند که اتوبان زنجان تبریز از داخل میانه برود اما این اتفاق صورت نگرفت و اتوبان خارج از میانه زده شد و همین عامل سبب شد به شدت درآمد و اشتغال شهرستان لطمه ببند این درحالی بود که نمایندگان و مسئولان قول داده بودند که پیگیر این موضع باشند.

در پرس و جویی که از کسبه داشتیم بسیاری از افراد از وضعت کاسبی ناراضی بودند و علت آن را بی توجهی نسبت به بازار می‌دانستند.

وقتی در خیابان‌های میانه در آن هوای سرد زمستانی قدم می‌زدم دو جوان فروشنده  نظرم را جلب کرد که با ماشین، پرتغال می‌فروختند. شاید این صحنه را بارها و بارها در تهران و شهرهای دیگر دیده باشیم اما آنچیزی که بیشتر انسان را رنج می‌داد جوانان و مردان میان سالی  بودند که در اوایل روز روی کرسی کنار این فروشندگان نشسته بودند.

اینکه یک فرد میان سال و جوانی که در آن موقع روز باید به کاری مشغول باشند اما بیکار در کنار خیابان نشسته بودند بسیار زجرآور بود. نزدیک رفتم و در مورد شرایط زندگیشان پرسیدم. ابتدا مقاومت می‌کردند و حاضر نبودند که چیزی بگویند اما به مرور زمان شروع به صحبت کردند.

آب آشامیندی میانه سالم نیست

یکی از آن‌ها که جوانی ۳۰ ساله بود و از روستا‌های اطراف میانه برای خرید کردن آمده بود می‌گفت پول برگشت ندارم. حتی ۱۰ هزار تومان ندارم که هزینه یک سواری بدهم.

آقای حسینی می‌گوید: حتی یک سرویس اتوبوس نداریم که بتوانیم با هزینه کمتر از روستا به شهر بیاییم و مجبور هستیم هزینه‌های سنگی پرداخت کنیم.

این جوان سی ساله که به قول خودش بعد از ایجاد اتوبان زنجان_تبریز بیکار شده است می‌گوید: کل کشور آب سالم آشامیندی دارند اما هنوز شهر میانه با داشتن جمعتی بالغ بر ۱۸۰هزار نفر دارای آب آشامیندی سالم نیست و مردم به خاطر همین موضوع دچار امراض مختلفی شده‌اند.

 

آقای اسماعیلی مرد میان سالی که در کنار این جوان نشسته بود با تایید حرف‌های آقای حسینی می‌گفت: آب میانه ناسالم است و دارای املاح غلیظ می‌باشد اگر کسی تصفیه خانگی نداشته باشد امکان خوردن آن وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه الان حدود ۱ ماهی است که بیکار شده  اذعان کرد: آنقدر شرایط کار سخت شده که دیگر نمی‌توانیم برای خانواده خود نان تهیه کنیم. آنقدر مسئولان این شهر سنگ اندازی جلوی پای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌کنند که فرد از ایجاد یک کارگاه در این شهر پشیمان می‌شود.

وی افزایش اعتیاد در میانه را موضل بسیار وحشناک عنوان کرد و در همین مورد گفت: هر روز به جوانان بیکار میانه افزوده می‌شوند، هر روز شاهد افزایش اعتیاد آن‌ها هستیم نه مکان تفریحی ساخته می‌شود نه اجازه ورود به سرمایه‌گذار می‌دهند.

اعتیاد، بیکاری، اتوبان و آب از جمله مشکلات اساسی بود که تعدادی از مردم میانه آن را مطرح کردند.

توان پرداخت دستمزد هم ندارم

در ادامه به یکی از کارگاه‌های نجاری به نام نجاریقلی‌پور رفم. حدود سه الی چهارنفر در این کارگاه مشغول فعالیت بودند.

آقای قلی‌پور صاحب کارگاه می‌گفت: تقریبا بیش از ۸۰درصد کارگاه‌های نجاری تعطیل شدند و من هم به سختی در حال ادامه فعالیت هستم. نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

او افزود: روزی نیست که یک جوان با تحصیلات عالی برای کارگری به من مراجعه نکند اما متاسفانه توان پرداخت دستمزد بیشتر ندارم.

این تولید کننده هم از وضعیت آب شرب گلایه داشت و معتقد بود که  اگر مسئولان و نمایندگان همت می‌کردند می‌توانستند مشکلات را حل کنند.

آقای حبیبی یکی از کارکنان این کارگاه با بیان اینکه وضعیت میانه اسفناک است گفت: کارخانجات در میانه تعطیل شده است. برادرم با مدرک دکترا از دانشگاه‌های تهران الان بیکار است.

او می‌گوید هیچ گاه میانه را با این همه مشکل ندیده است. میانه‌ای که روزی شاه‌راه اصلی ایران و به عنوان یک شهر اصلی تلقی می‌شد امروزه به دچار بدترین دردها شده است.

 

قبل از اینکه به میانه سفر کنم، همان شهر پر جنب و جوش و سر حالی را تصور می‌کردم که روزی همه آرزوی رفتن به آنجا را داشتند. خامه محلی، عسل طبیعی، زندگی پر رونق و بی سر و صدا که تمام دردهای این روزها را از یاد انسان می‌برد. مردم این شهر با تمام این مشکلات هنوز هم همان مهربانی و صفا را دارند.

هنوز حتی برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر آسفالت نداشتند، اینکه آب آشامیندی یک شهرستان با این تعداد از جمعیت هنوز مشکل‌دارد قابل تصور نیست.

رکود تورمی حاکم بر کشور سبب شده که بیشتر مردم ایران زیر فشار سخت اقتصادی باشند.  رهبر انقلاب در دیدارهای مختلف خود به اهتمام مسئولان کشور در رفع مشکلات مردم تاکید داشتند.

با وجود تمام مشکلات مسئولان در هر شهرستان به اندازه توان خود می‌بایست راهی برای توسعه اشتغال فراهم کنند. ما در گزارشات بعدی قصد داریم که به صورت مستقیم پیگیر این موضوعات از سوی مسئولان شهرستان میانه بشویم.

حمایت از سرمایه‌گذار و کارآفرین یکی از اصولی است که بارها رهبر انقلاب در توسعه اقتصادی به آن اشاره کرده است. مقام معظم رهبری چندین سال است که خطالب به مسئولان کشوری و شهرستانی عنوان می‌کنند که در جهت اقتصاد مقاومتی و ایجاد تولید و اشتغال قدم بردارند.

گذری بر تاریخ پردرآمدترین شهر ایران

شهرستان میانه به عنوان یکی از شهرهای تارخی ایران شناخته می‌شود میانه شرقی‌ترین شهر در بین مراکز شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری شهرستان میانه است. این شهر در جنوب‌شرق استان قرار دارد و به واسطهٔ اینکه سال‌ها تنها راه ارتباطی منطقهٔ از طریق زنجان به بدنهٔ اصلی کشور از طریق درهٔ قافلانکوه بوده، به عنوان دروازهٔ آذربایجان شرقی شناخته می‌شود.

همین راه ارتباطی سبب شده بود که این شهر را به عنوان یکی از شهرهای پردرآمد کشور محسوب کنند.

شهرستان میانه با دارا بودن بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده رتبه اول استان آذربایجان شرقی را در بین آثار تاریخی ثبت‌شده دارد و در جذب توریست و گردشگر از پتانسیل بالایی برخوردار است

این شهر همچنین دارای آب و هوای کوهستانی و زمین‌های حاصلخیز بسیاری است. افتتاح اتوبان زنجان_تبریز و با وجود قول نمایندگان و مسئولان برای پیگیری اتوبان میانه این شهر از رونق افتاد و همین عامل سبب مهاجرت بسیار از خانواده‌ها از این مکان شد.

در ادامه به مشکلات شهرها و روستاهای اطراف این شهرستان می‌پردازیم و مطالبات مردم این شهرستان را با مسئولان استانی در میان می‌گذاریم. به زودی گزارش تخبری و تصاویر این سفر منتشر می‌شود.

 

منبع :عصرپایتخت

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۷/۱۱/۱۱ ۱۰:۲۲

با سلام خدمت همشهریان ،بنظر بنده الان دیگه برای مقصر دانستن کسی خیلی دیر شده و الان وضعیت کل شهرهای غیر کویری ایران بجز شمال همینه ،باید همه ما بخواهیم ومطالبه گیری کنیم "آغلامیانا پپه یوخدی"،بابا اگه پا نشیم و نخواهیم نمیشود باید از فضای مجازی بهترین استفاده رو برد یا حتی با اعتراض خیابانی متاسفانه مسئولین شهرهای آزربایجان فقط بفکر جیب خودشانند، شما نماینده های اصفهان ،سمنان و...را ببینین بعد برا خودمون هم ببینین ،چرا برای شهرهای کویری بودجه هست ولی برای قزوین به این ور نیست !!...

۹۷/۱۱/۸ ۰۴:۱۴

اوووون‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کرده که مردم باید ساعت ۵ صبح با کارت ملی توی صف وایستن گوشت یخ زده برزیلی بگیرن!

۹۷/۱۱/۷ ۲۳:۵۹

اتوبان بخاطر مسایل سیاسی بوده چون دوتا شاهراه داشته ریلی و اتوبان قبلی که مسولین تشخیص دادن اگر ترکها استقلال طلب بشن با بستن این دوراه میتوانند چهار استان به راحتی از کشور جدا کنن.به فکر چاره افتادن و عرض یکسال خورده ایی ازاد راه زدن که به نوعی به اهدافشون برسن..و نمیخواستن این ازادراه به موازات این دوراه قبلی بسازن

۹۷/۱۱/۷ ۱۰:۰۷

منبع خبری شمادرموردتلفات هفتصدهزارنفری تبریزکذب هست وهیچ مبنای علمی واکادمیک دراین باره نیست.تلفات زلزله هادرادوارمختلف تاریخی توسط موسسه بین اللملی لرزه شناسی ثبت ومکتوب هست.

۹۷/۱۱/۶ ۱۸:۴۸

سلام در گذر تاریخ ابادانی و پیشرفت و توسعه شهرها در افت و خیز بوده گاهی شهری سالها پیشرفت و ابادانی داشته و پس از سالها به فراموشی سپرده شده است انچه مسلم است در گذشته نه چندان دور میانه از اب و هوای بسیار گرم و سرد ی برخوردار بوده و محل دلنوازی جهت اقامت نبوده است یکی از علل اقامت خوبی اب و هواست تبریز در گذشته همیشه مملو از جمعیت بوده و حتی در سفرنامه ناصر خسرو نیز به ان اشاره شده که با امدن زلزله هفتصد هزار نفر در ان واقعه به هلاکت رسیدند پس بنابر این شهر ها در گسترده بودن از قدمت تاریخی برخوردارند انچه ما میانه ای ها انتظار داریم شهری با اسلوب مهندسی سالم خیابانهای تمیز اشتغال کافی و مدیریت نوین می باشد متاسفانه این موضوع سالهاست تحقق پیدا نکرده !چرا ؟ پاسخ به دلایل جمعیتی ؟ کافی است گشت و گذاری در سایر شهرها بزنیم سایر شهرهای کم جمعیت هم به سبک و سیاق میانه هستند و تفاوت انچنانی ندارند منتهی ما میانه ای ها کمال طلب بوده و انتظار داریم این مشکلات حل شود اشخاصی که از دیار رحل اقامت و مهاجرت برگزیدند به خوبی می دانستند که شهرهای اینچنینی بیشتر از این رشد و تکامل نخواهد نیافت البته مهاجرت موضوع دشواری است و هر کس توان سازگاری با محیط جدید را ندارد ولی کو این همه فارغ التحصیلان دانشگاهها ! هر سال صدها میانه ای در مقاطع عالی از دانشگاههای برتر فارغ التخصیل می شوند شما نشان بدهید پنج نفر از انها در این شهر اقامت گزینند تا رسیدن به شهر مطلوب سالها فاصله داریم !!!

۹۷/۱۱/۶ ۱۸:۰۶

مگه میشه مگه داریم؟به قول میرسلیم نرخ بالای پانزده درصدبیکاری شهرستان روچی میگی؟!

۹۷/۱۱/۶ ۱۱:۲۱

چرا همه فکر میکنید بقیه شهرهای ایران گل و بلبل اند و میانه عقب مانده
من ساکی یک شهر دیگرم که اتفاقا مرکز استان هم هست. ولی شرایط فرهنگی و اجتماعی به مراتب بدتری از میانه دارد.

۹۷/۱۱/۶ ۰۰:۲۰

من که مطمئن هستم اگر حرف نزنم بسیار شیرین تر یا لااقل بی تلخ هستم و اگر حقیقت را بگویم، آجیلیق یا تلخی خواهم داشت اما باز حرفم را زدم. می خواهید قبول کنید میخواهید رد کنید.

گذر اتوبان از میانه هیچ تأثیری در اعتلای و ارتقای میانه نخواهد داشت چراکه عوامل عقب افتادن میانه چیزهایی بسیار فراتر از اتوبان است منجمله افکار مسموم و مخرب تعدادی از شهروندان که ناخواسته چهره های ورزشی، هنری، اقتصادی، علمی و دینی را تخریب می کنند و فراری می دهند.

۹۷/۱۱/۵ ۲۳:۳۹

میشه بگید چرا حاضر نیستید قبول کنید اتوبان باعث شکست میانه شد؟

۹۷/۱۱/۵ ۲۲:۳۲

سلام میانه برای اکثر مردم مانند یک خوابگاه محل استراحت می باشد .

۹۷/۱۱/۵ ۲۰:۴۹

یعنی حرف نزنم؟!

۹۷/۱۱/۵ ۱۹:۴۹

آقای نایبی شما که جزو میانه ای های مهاجر هستی؟

۹۷/۱۱/۵ ۱۷:۱۳

مثل دانش آموزان تنبلی که مشقشان را دیگران می نویسند 😂

۹۷/۱۱/۵ ۱۵:۵۵

احسنت.بهترین راه حل اینه که تمام مشکلات به گوش نمایندگان برسه.ودر ضمن پیگیر حل مشکلات از نماینده های محترم باشیم.

۹۷/۱۱/۵ ۱۴:۱۷

هرچه هست دلیلش اتوبان نیست چراکه اتوبان 20 سال بعد از تاریخ شما (65) افتتاح شد. پس دلیل قهقرایی میانه را باید در چیز یا چیزهای دیگری جست. در ابتدای قرن حاضر از نظر جمعیت و وسعت جزو 10 تا 20 شهر کشور بود. چنان چشمگیر بود که در نخستین تقسیمات کشوری، جزو 50 شهرستان کشور شد. چنان غیرقابل چشمپوشی بود که دو نماینده مجلس به آن اختصاص دادند درحالیکه مراغه همراه با بناب و ملکان و عجب شیر صاحب یک نماینده شد (نگوییم دو نماینده بودن برایمان دردسر شد!)، چنین شهرستان بزرگی دارای رجال بزرگ کشوری بود چندانکه یک سوم طول تاریخ وزارت امورخارجه ایران را سه نفر میانه ای وزارت کردند.

با این مقدمه و معرفی، چه بر سر میانه آمد که از بین 700 تا 800 هزار میانه ای زنده، کمتر از 200 هزار نفر در میانه زندگی می کنند؟ چرا رفتند؟ کجا رفتند؟ عوامل رفتنشان چه بود؟

آیا منطقی است با یک کلمه "دور شدن اتوبان!" همه کاسه کوسه ها را سر اتوبان بشکنیم؟ واقعاً پیش از 1385 میانه گلستان بود؟ گردشگر داشت یا مسافر گذری؟ کدام متخصص و کدام سرمایه گذار در رفت و آمد هفتگی بودند؟

دلایل قابلِ گفت و غیرقابل گفتِ این درد، بسیار است و سربسته بعضی ها را اشاره کردم. 

۹۷/۱۱/۵ ۱۳:۲۵

ما هم گفتیم همه شهرها این مشکل و داشتن ولی حتی اگر رشد جمعیت میانه ۱درصد بود ولی رشد مثلا مراغه نیم درصد بود یا سایر شهرستانهارشدشان نسبت به میانه کمتر بود منظور ما بین سالهای ۳۵ تا ۶۵ میباشد که چرا کاهش رشد میانه در سالهای ۳۵تا۶۵ یاحتی قبلتر از آن کمتر بود و آیا این موضوع به دلیل رشد راهها درمیانه بوده است یا دلیل دیگری داشته است؟

۹۷/۱۱/۵ ۱۳:۰۹

مطمئن باشین اگه قضیه اتوبان حل نشه بین 30-50سال میانه یکی از بخش های سرچم خواهد شد.شک نکنین

۹۷/۱۱/۵ ۱۲:۱۴

من که جواب دادم. رشد جمعیت میانه آنزمان 4% بود ولی رشد جمعیت میانه 1% بود. یعنی میانه 3% مهاجرت سالانه داشت. سیر مهاجرت در آن دوره خیلی بیشتر بود.

۹۷/۱۱/۵ ۱۱:۵۴

ولی شما همچنان پاسخ سوال مرا ندادید
چرا میانه تا سال ۶۵ رشد جمعیتی بسیار فراتر از رشد جمعیت کشوری داشته است؟
آیا این رشد جمعیت ارتباطی به رشد راههای میانه نداشته است؟

۹۷/۱۱/۵ ۱۱:۲۳

کل اذربایجان بعلت تنگ نظرهای که درگذشته درحقش شده کم وبیش درمضیقه قراردارند.
تبریزهم بواسطه جسارت ولابی های که داره تونسته مقاومت کنه.
میانه بواسطه اینکه باهرسه مرکزاستان تبریزاردبیل زنجان ارتباط جاده ای وریلی داشته وخواهدداشت میتواندیکی ازقطب های توسعه منطقه تبدیل گرددبشرطی که اراده مردم ومسئولانش بیش ازگذشته باشد.

۹۷/۱۱/۵ ۱۰:۴۳

با سلام مشکل شهرمان نه تقصیر دوری اتوبان هست ونه مشکل به طرز فکر ان مردم البته تاحدود بسیار کم مربوط میشود ولی مسئله اصلی این که وقتی مرکز نخواهد که نقطه ای از کشور پیشرفت کند حتما این اتفاق خواهد افتاد شما الان به مقایسه مراغه و میانه پرداختید ولی چرا مراغه را با رفسنجان دامغان و.....دیگر شهرهای مرکزی مقایسه نمی کنید در زمانیکه مراغه بر ای خودش تاریخ و تمدن داشت رفسنجان کوره دهی بیش نبود ولی الان اگر مقایسه کنید مراغه از نظر رفاه و صنعت یک دهم رفسنجان هم نمیشود

۹۷/۱۱/۵ ۰۹:۴۳

میانیا هیچ کس یتیشمیر چونکی بیز میلت میانا ایسته میروخ و مشکلمیزی تبریزین و تهرانین بوینونا اتیریخ 2 نمایندون وار دیگینن نینیبسن

۹۷/۱۱/۵ ۰۸:۲۱

اگر ما برای درد خود سراغ طبیب برویم و درد خود را صحیح و صریح به دکتر نگوئیم, او نسخه اشتباهی برایم خواهد نوشت. ممکن است در تشخیص سنگ کلیه یا آپاندیس اشتباه کند و شکم ما را به اشتباه پاره کند.

دنبال درمان یا لااقل کشف مشکلی هستیم که میانه را عقب نگه داشته است. آن مشکل, اتوبان نیست. میانه بسیار پیش از 1385 دچار فرسایش و فرار جمعیتی شده بود. 

پس دلیل این خشک شدن دریاچه ی جمعیتی میانه چیست؟

میتواند تقابل ناخوب ما با مشتری و رهگذر باشد.

میتواند عدم باور ما به درآمد سرشار گردشگر باشد.

میتواند همت کوتاه مسؤلین در معرفی جاذبه های گردشگری و فراهم نمودن شرایط بازدید باشد.

میتواند به نبود حتی یک هتل سه ستاره یا رستوران درخور مربوط باشد.

و دهها دلیل دیگر.

اما آن دلایل اتوبان نیست. هرچند فقدان اتوبان مشکلات زیادی برایمان دارد لیکن گره ما اتوبان نیست که تمام تنبلی ها و کاستی ها را مانند آن موش داستان "چه کسی پنیر مرا برد؟" به اتوبان مربوط کنیم.

 

۹۷/۱۱/۵ ۰۰:۵۳

اینکه چرا جمعیت میانه متناسب با رشد کشور بالا نرفته و میانه الآن ۸۰۰هزار نفری نیست این موصوع خاص،میانه نیست پس از انقلاب جز معدودی از شهرها ازجمله قم و تهران و کرج ومشهد همه شهرستانها کاهش جمعیت داشتن و رشد متناسب با کشور و نداشتن تبریز قبل از انقلاب دومین شهر پرجمعیت بود اگر مثل تهران رشد میکرد باید الآن جمعیت ۶میلیون نفری داشت ولی ما جای بحثمان فرق میکند
آقای نائبی شما گفتین که راه در پیشرفت میانه هیچ وقت تاثیری نداشته چون مردمش فلانجورن منم سوال پرسیدم که چرا از سال ۳۵تا سال ۶۵ رشد جمعیت درمیانه نسبت به سایر شهرستانهای استان و یا حتی کشور بیشتر بوده؟ آیا به دلیل رشد راه درمیانه نبوده است

۹۷/۱۱/۴ ۲۳:۵۷

چه صعودی؟ جمعیت میانه از 140 هزار نفر در نخستین سرشماری عمومی کشور در سال 1335 بجای اینکه به 700 تا 800 هزار نفر برسد، با شیب مثبت بسیار نرم یا شیب منفی، به قهقرای 180 هزار نفری رسیده است. چه آن زمانی که از 210 هزار نفر به 230 هزار نفر می رسید و چه آنزمان که از 190 هزار نفر به 180 هزار نفر رسید، به شدت مهاجرفرست بود. به راحتی از روی اعداد رسمی کشور اثبات می کنم که مهاجرت در همان دهه 60 به مراتب بیش از الآن بود. آن زمان جمعیت میانه بجای آنکه از 210 به 300 هزار نفر برسد، به 230 هزار نفر رسید یعنی 70 هزار نفر مهاجرت. الآن از جمعیت 190 هزار نفری بجای اینکه به 210 هزار نفر برسد به 180 هزار نفر رسیده است. یعنی 30 هزار نفر مهاجرت و کاهش جمعیت. اگر مقایسه کنید می بینید که آن زمان کاهش جمعیت شدت بسیار زیادتری داشته است.

۹۷/۱۱/۴ ۲۳:۴۲

آقای نائبی چرا از سال ۳۵ تا ۶۵ جمعیت میانه صعودی بوده؟ درصورتیکه مردمش همان هستن

۹۷/۱۱/۴ ۲۱:۴۷

باسلام،مشکلات وکه همه میدونیم بنظرم راهکارهایی برای رونق وتوسعه هرچه بیشترشهرستان داده بشه بهترنتیجه میگیریم.

۹۷/۱۱/۴ ۲۱:۰۷

اتفاقاً این حرفتان هم تایید ادعای من است. جمعیت میانه از سال 1385 کاهش نیافته بلکه از دهه های پیشتر، سیر مهاجرت، یک نمودار صعودی بوده است.

۹۷/۱۱/۴ ۲۱:۰۵

بابا دیگه اردبیل که جلوی چشممان هست و میدانیم به تازگی، جاده قتلگاه سرچم را براش کشیده اند. کجا بزرگراه داره؟ در حد 10 کیلومتر بزرگراه که خیلی از شهرها دارند ولی فاصله سرچم تا اردبیل 180 کیلومتر جاده قتلگاه و کوهستانی با 14 تا تونل هست ولی تا میانه 50 کیلومتر است ولی اردبیل، ماتم نمی گیرد که بنشیند و کار نکند و نبودن اتوبان را بهانه بگیرد.

۹۷/۱۱/۴ ۲۰:۳۳

توعکس بالاهمشهری پرتقال به دست رودیدم یادجاده اهلندافتادم که چندهفته پیش برای بارکردن تامسون ازاین جاده به شمال رفتیم.
کاش ازوضعیت جاده وچاله های ان عکس میگرفتم تاروی بقیه جاده های شهرستان روسفیدمیکرد.
راهداری شهرستانی که چاله های جاده هاشوبجای اسفالت باشن پرکنه دیگه جای بحث نداره.
بااین وضعیت راه طولانی برای توسعه گردشگری درپیش داریم

۹۷/۱۱/۴ ۱۹:۲۵

پس چراجمعیت بیست وپنج سال پیش شهرستان اینقدرکم شد؟علتش چیه؟

۹۷/۱۱/۴ ۱۹:۲۱

پارسال رفته بودم سی تاچهل کیلومتری اطرافش بزرگراهه.حالامرکزیت وفرودگاه داشتنش بجای خود.
نمیخاییم قیاس کنیم ولی همین خلخال هم برای رونقش درحال احداث جاده هایی بسمت درام وماسوله ست.
شمابهترین جاذبه روتوسداونلیق،ایدوغموش،ابگرم ممان و..درست کنی ولی مسافراون جاده عهدقجری میانه روببینه یه روزهم نمیمونه، سعی میکنه زودتر جان سالم بدرببره

۹۷/۱۱/۴ ۱۹:۱۵

اتوبان نعمت بزرگی است لااقل امنیت زیادی دارد لیکن عرض بنده این بود که علت عقب ماندگی میانه نه اتوبان است. به قول ملانصرالدین, در جوانی هم کاری نتوانست بکند! 

۹۷/۱۱/۴ ۱۸:۲۸

کسانی که اتوبان را بهانه عقب افتادگی شهر می دانند توضیح دهند که وجود آن چه خیری برای ما به ارمغان می آورد؟ مگر لزوما اتوبان گردشگری را رونق می دهد؟ اتوبان اگر از دو کیلومتری میانه هم می گذشت هم لزوما گردشگران به سمت میانه نمی آمدند...

۹۷/۱۱/۴ ۱۸:۱۰

لطفا جدل کنیم. الان خود اردبیل که خاستگاه یک امپراطوری, قطب شمالغرب کشور تا پیش از حمله مغول و نیز مرکز استان است, فاقد بزرگراه است چه رسد به سرعین. می توانم قسم بخورم که اگر اتوبان از یوخاری چارراه هم گذر کند, ما توانایی ارتقا را نداریم. اعم از نداشتن اخلاق خوب در مواجه با غریبه, تا بی حوصلگی در خلق فرصت.

۹۷/۱۱/۴ ۱۸:۰۵

مشهد و سرعین یه اعتبار خاصی دارندکه شهرت جهانی دارد و توریستپذیر است و میانه آنرا ندارد ولی از سایر شهرها درطول سالهای اخیر شما شیرازو اصفهان و مقایسه کنید اصفهان چهارراه مرکزی کشور هست ولی شیراز از نظر جعرافیایی موقعیتش را ندارد علاوه برآن
درست هست که برخی شهرها به خاطر حاده رشد نکرده‌اند ولی این دلیل نمیشه که شهری را بن‌بست کنی و بگویی به فلانجا نگاه کن که جاده نداره چقدر خوبه که هم به فلانجا نگاه کنی هم جاده داشته باشی
حالا میانه نه جاده داره نه به فلانجا نگاه میکنه

۹۷/۱۱/۴ ۱۷:۵۵

مهندس سرعین فرق داردسالانه حداقل شش میلیون گردشگرداردضمناهتل های مجهزی داردازهردوسمت اردبیل ونیرراهش بزرگراه هست.پس اول زیرساخت درست کرده تاازیه روستابه شهرستان تبدیل شدهورشدچندبرابری داشته.مثل میانه نیست که چهل ساله جاده های کوهان شتریش همونطوری مونده.
بایدقبول کنیم زمینه هرتوسعه ای درگام اول زیرساخت هست.

۹۷/۱۱/۴ ۱۶:۴۱

ده تا شهر نشان بدم که اتوبان ندارند ولی اخلاق و اندیشه دارند و توریست جذب می کنند؟ وردست خودمان سرعین مگر اتوبان دارد؟ در مورد 100 سال پیش صحبت نمیکنیم بلکه سخن از 12 سال پیش است. روزانه بیش از 300_200 اتوبوس از میانه رد میشد ولی 3 نفر هم شب را نمی ماندند و روز را گردش نمی کردند. نه برادر! بهانه دیگری برای تنبلی و سستی خود بیاوریم.

۹۷/۱۱/۴ ۱۶:۳۶

سرمايه گذاران و كار آفرينان ي كه هستند رو اذيت ومجبور به فرار نكند آوردن سرمايه دار جديد پيشكش. خداوند از رئيس امور مالياتي شهرستان ميانه در ٥ سال گذشته نگذرد كه باعث و باني فراري شدن ميلياردها سرمايه و سرمايه گذار از شهر شد براي اينكه خودش را در سازمان مريوطه اول بكند... خدا ازش نگذره

۹۷/۱۱/۴ ۱۶:۱۶

آقای نائبی همه به اهمیت حذب توریست به دلیل رونق رستورانهاو.... آگاهند و همه دربه در به دنبال جذب توریست هستند تا شهرشان رونق داشته باشد ما الآن هم میگوییم که فلان کارو کنیم تا مسافر تمایل داشته باشد به شهر بیاید دریغ از روزیکه مسافر مجبور بود به میانه بیاید چه ما میخواستیم چه نه.
حاده همه راه پیشرفت نیست ولی بزرگترینش هست درضمن درزمانهای قبل از ۸۵ نیز دربسیاری از شهرها دانشگاه و... نبود خاص میانه نبود جالبه که قبل از ۸۵ میانه از معدود شهرهای دارای دانشسرا بود ولی الآن بسیاری از شهرهادانشگاه و... دارند و میانه ندارد و اکثر پیشرفت سایر شهرها و پسرفت میانه در طول ۲۰سال اتفاق افتاده هست حالا تو این دوسه سال اخیر به خاطر وحود نمایندگانی پرتلاش در این شرایط بدکشور شهر میانه اندکی رونق داشته است

۹۷/۱۱/۴ ۱۵:۵۷

تکرار این بهانه واقعا حوصله بر شده است. پنهان شدن پشت دوری اتوبان تا چه حد میتواند توجیه گر تنبلی و بی انگیزگی ما باشد؟ همین اتوبانی که از ما دور شده و از 40 کیلومتری ما گذشته و به مراغه نزدیکتر شده, هنوز هم فاصله مراغه تا اتوبان 2 برابر ماست یعنی 85 کیلومتر. اما آنان چنان مردم بااراده و باانگیزه ای هستند که حتی در طول تاریخ از نعمت جاده ترانزیت هم محروم بودند ولی خللی در اراده آنها وارد نشده بود.

اجازه دهید از زاویه دیگری به معضلات دوری اتوبان بنگریم:

اتوبان زنجان تبریز در سال 1385 افتتاح شد. مگر قبل از این سال میانه چه رونقی در دانشگاه, بیمارستانهای تخصصی, تجارت, صنعت و از همه مهمتر در گردشگری داشت که الان ندارد؟

من می گویم آن موقع هم نداشت الان هم نداریم. همچنانکه برای مراغه و بناب, آن موقع هم رونق داشت الان هم دارد.

درد آدم از اینجاست که خیلی ها دوری اتوبان را فقط ناکامی در سوار شدن به هر اتوبوس شمالغرب کشور میدانند.

۹۷/۱۱/۴ ۱۵:۰۷

شک نکن قسمت عمده بدبختی های میانه عاملش مرکزاستان هست.
چطورتونل جفت جفت برای اتوبان وراه اهن میزنندگردنه شیبلی باان کلفتی رومیشکافندولی حاضرنشدندونمیشونداتوبان ازمیانه بگذرد؟
چراسرمایه گذارانش حاضربه سرمایه گذاری دربناب مرندمیشوندولی درمیانه خیر!!
فقط پایاب سداستورمیتواندهزاران شغل مستقیم وغیرمستقیم ایجادوتثبیت کند.مردم فقیرمیانه که نمیتوانندازجیب خودهزینه های گزاف اجرای پایاب وابرسانی ازگرمی چای وساماندهی جاده هاروبدند.
کارزیربنایی از دولت وسرمایه گذاری بخش خصوصی جداازهم هست.

۹۷/۱۱/۴ ۱۴:۲۶

خدا وکیلی دم این خبرنگار گرم،مشکلات میانه را خوب تونسته بازتاب بده.ای کاش بیاد میانه ویه کرسی آزاداندیشی توی یکی از میدانهای شهر بگذاره تا مردم هم بیان مشکلاتشان را به گوش پایتخت نشیننان برسانند.
خدا بر باعث وبانی این همه مشکلات لعنت کنه(کارگزاران حاکم بر میانه....)

۹۷/۱۱/۴ ۱۳:۵۵

با سلام و تشکر از لطف شما از اینکه چند روزی مهمان شهر ما شده بودید. دوست گرامی شاید یکی از مواردی که باعث این همه مشکلات در شهرستان میانه شده و می باشد اتوبان باشد. ولی متاسفانه تنها اتوبان نیست که باعث این همه مشکلات در شهرستان میانه شده است. مواردی که می تواند به آن اشاره نمود عملکرد ضعیف عده ای از نمایندگان ادوار گذشته و فعلی در مجلس و شورا،مسئولان و مدیران شهری و ... و همچنین بی تفاوتی مردم به مسائل می باشد.

موضوع انشاء:

شهر محل زندگی خود را معرفی کنید.

شهر من مرکز بزرگترین شهرستان استان آذربایجان شرقی از نظر وسعت است.

شهر من قدمت تاریخی بیش از چندصد ساله دارد.

شهر من در زیبائی و فرهنگ زبان زد است.

شهر من گسترده در دامنه های زیبای بزگوش است.

شهر من بین رودخانه های که از کوه های کردستان، بزگوش و سهند سرچشمه می گیرندقرار گرفته است.

شهر من در کنار جاده ترانزیت و راه آهن سراسری ایران و اروپا قرار گرفته است.

شهر من دارای منابع طبیعی و انسانی زیاد است.

شهر من جزو یکی از تولید کنندگان بهترین برنج ایران است.

شهر من دارای صنایع دستی و بهترین محصولات کشاورزی و باغی است.

شهر من مردمان سخت کوش ،دلسوز، فرهیخته و دانشگاهی دارد.

شهر من در مجلس شورای اسلامی دو کرسی برای قانون گذاری و نظارت بر قانون دارد.

شهر من فرمانداری ویژه است.

ولی: افسوس و هزاران افسوس و هزاران افسوس

شهر من رتبه اول بیکاری در استان است.

مردم شهر من در روستاها و شهرهای کوچک گالن بدست بدنبال آب آشامیدنی هستند.

جوانان تحصیل کرده شهر من بجای اشتغال در مراکز تولید در قلیان سراها مشغول هستند.

بیشتر مردم شهر من راهی کلان شهرها و شهرهای اطراف شده اند.

جاده های شهر من معرف به جاده های مرگ است.

مردم شهر من بخاطر نبودن تجهیزات و امکانات بیمارستانی و درمانی در کلان شهرها و شهرهای اطراف آواره و سرگردان هستند.

در شهر من خانواده ای نیست بخاطر این مشکلات عزیزی را در جاده های مرگ از دست ندهد.

در شهر من بزرگترین تفریح کودکان و خانواده ها گشت و گذار در خیابان های تنگ و باریک است.

در شهر من در فضاهای سبز اگه بفروش نرفته باشد تنها چیزی که نیست رنگی به سبزی و شادابی است.

در شهر من بجای درختان سبز و تنومندتیرهای برق و میله های تابلوهای تبلیغاتی است.

خیابان های شهر من تا دلت بخواهد پر از چاله چوله های است که می توان بجای استخر پرورش ماهی استفاده کرد.

درشهر من باران اگر ببارد باید در خیابان هایش با قایق رفت و آمد کنی.

در شهر من تا دلت بخواهد بلند سازی است که هر لحظه همسایه ات می تواند داخل اطاقت را ببیند.

در شهر من نردبان آتش نشانی اش تا طبقه دوم می رسد.

آرزوی من و پدرو مادرم این است که خدا نکند از شهرهای دیگر مهمانی برایمان بیاید چون بجای گشت و گذار باید در خانه زندانی کنیم مثل شبگردها شبها گشت و گذار کنیم.

کمی همت مسئولان و نمایندگان شهر من  را می طلبد تا شهر من شکوفا تر شود.

این است شهر من البته بیشتر روستای بزرگ من است تا  شهرمن

۹۷/۱۱/۴ ۱۳:۲۴

این گزارش را نه یک غریبه، که یک آشنای خیلی نزدیک نوشته و اتفاقا خیلی هم ناشیانه نوشته چون با انگشت گذاشتن روی نکته های نخ نمای تکراری، در پنهان کردن قصد و نیت سیاسی خود ناموفق بوده است. از زمان نگارش و انتشار این گزارش بگیر تا انگشت های اشاره نویسنده به سوی متهمان نام آشنا که همه با یک اشاره کوچک آن ها را در ذهن تداعی می کنند. همه و همه گویای چرایی و چیستی انتشار این مقاله در یک جریده به ظاهر غریبه آن هم در این مقطع زمانی هست. متهم تراشی و مقصر یابی، دردی از دردهای این شهرستان دوا نمی کند، انداختن همه تقصیرها به گردن کسانی که در سال های دور اینجا مسئولیت داشتند چه سودی برای این مردم دارد؛ در حالیکه می دانیم کسانی که بعد از آن ها آمدند هم با همه ادعاهایی که داشتند نتوانستند هیچ تحول بزرگی در وضعیت موجود ایجاد کنند.

۹۷/۱۱/۴ ۱۳:۰۵

نویسنده،زمین وزمان و همه مشکلات رابه دورشدن اتوبان ازمیانه نسبت داده!!
بنظرم بیشترتقصیرخودم مردم میانه هستندیکی ازاون مردم هم منم.
بعضی هاامال وارزوهای خودرادرتهران کرج تبریزدیدندوازمیانه هجرت کردنداینهاهم نوعی ظلم به شهرستان واردکردند.سرمایه هایشان زینت دهنده واحدهای تولیدی وصنعتی دراسلامشهروکرج شده.
بناب مراغه مرندچراکریدورترانزیتی نبودندولی توسعه یافتند؟

۹۷/۱۱/۴ ۱۲:۳۳

کاش بجای حرف زدن از مشکلات از راه حل های گذر از این مشکلات حرف بزنیم. با هر کس حرف می زنی ناراضی است، ولی هیچ کس هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع نمی کند. انتظار ندارید که کوچه خود به خود آسفالت شود یا کیفیت آب شرب خود به خود بالا برود؟

اینکه منِ شهروند نوعی حاضر نیستم برای بهبود کیفیت زندگی خودم وقت بذارم و پیگیر آسفالت کوچه محل زندگی ام باشم دقیقا چه ربطی به فاصله اتوبان از میانه دارد؟

۹۷/۱۱/۴ ۱۱:۴۴

باعث و بانیش را به خدا سپرده‌ایم
مردم باید تاوانش را پرداخت کنند هنوزم دیر نشده اتوبان رفته ولی موقعیت جغرافیایی میانه سرجایش هست اگر مردم بخواهند اتوبان میتواند ساخته شود
اگر مردم بخواهند ساخته میشود
خداوند حال هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان بخواهند
اگر مردم بخواهند ساخته میشود

اخبار روز