کد خبر: ۶۴۸۳۶
۱۱۷۵ بازدید
۰ دیدگاه

باسواد شویم...

۱۳۹۵/۶/۳۰
۱۶:۵۹

ضمن تبریک عید غدیر، فرارسیدن ماه مهر و محبت و کوشش را به همه همشهریان و مخاطبان عزیز صدای میانه تبریک عرض میکنم و با این بهانه بحث زیر را عنوان میکنم.

چندی پیش مطلبی دیدم با عنوان « نرخ باسوادی در ایران طی سال های گذشته» که اشاره شده بود امروزه بالای 90% ایرانیان باسواد شده اند!... این مطلب باعث شد مواردی در ذهنم مرور شود و لازم دیدم همانند برره ای ها بلند بلند فکر کنم تا شاید بتوانم تفکراتم رو با شیرفرهادها و سایرین به اشتراک بگذارم.

چه شده است که ما با اینکه در حال ریشه کن کردن بی سوادی هستیم ولی همه روزه به آمار بیکاری و بزهکاری و طلاق و مشکلات در دین و حجاب و فرهنگ و ...مردم افزوده می شود.

سواد چیست و چه ابعادی دارد؟ نظام آموزشی ما تا چه اندازه ای قاعده مند و اصولی پیش می رود؟

 آیا سطح سواد متناسب با سلامت روحی و روانی افراد هست؟ آیا مهارت های زندگی و سلامت زیستن جایگاهی در نظام آموزشی ما دارد؟

آیا ...

 

نخستین نهادی که کودکان در تعامل و معاشرت با آن قرار می گیرند خانواده است. کودکان امروزی از بدو تولد تا سن 3 الی 4 سالگی در ارتباط تنگاتنگ با اعضای خانواده قرار می گیرند و بعد از آن به نهادهایی همچون مهدکودک، پیش دبستانی، دبستان و مدرسه ورود پیدا کرده و  سپس وارد سیستم آموزشی دانشگاه می شوند. و مسیر باسوادی را طی می کنند و سطح سواد خود را بالا می برند.

 مفهوم بنیادی که باید روی آن اشتراک نظر وجود داشته باشد، مفهوم سواد (Literacy) است. سواد شش بعد اساسی دارد: «سواد بصری»، «سواد رسانه ای»، «سواد خواندن و نوشتن»، «سواد فناوری»، «سواد فرهنگی» و «سواد سلامت». سازمان یونسکو در تعریف کاملی که از مبحث «سواد» دارد، هر گونه توانایی در راستای دریافت، درک، تفسیر، خلق و انتقال اطلاعات را با رویکرد اینکه سطح دانش از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوبتری برسد، سواد می نامد.

حال با این تعریف باید بسنجیم که تا چه اندازه ای نظام آموزشی ما موفق شده است بالای 90% ما ایرانی ها را باسواد کند؟ آیا تنها خواندن و نوشتن را میتوان ملاکی از سواد دانست؟ تا چه اندازه ای به تمامی ابعاد سواد توجه می شود؟ ... به جرات میتوانم ادعا کنم که به جز خواندن و نوشتن، دیگر ابعاد سواد در نظام آموزشی ما مظلوم واقع شده اند. میتوان ریشه این همه مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... را در همین مطلب دانست.

جالب است بدانیم که سازمان بهداشت جهانی در تعریف مدارس مروج سلامت گفته است: مدارس مروج سلامت مدارسی هستند که سه فعالیت «زندگی کردن»، «کار کردن» و «یادگرفتن» در آن اتفاق می افتد. حال کسی جرات مقایسه مدارس ایرانی با دیگر مدارس دنیا را دارد؟ یا کسی میتواند ریشه کن کردن بیسوادی را تیتر کند؟!

مدارس و دانشگاه های ما در کنار مشکلات عدیده، نگاه جامعی به سواد ندارند و همین امر باعث می شود جوان ایرانی بعد از تحصیل کارآمدی مناسبی نداشته باشند و آمادگی کافی جهت زندگی مناسب را نداشته باشند. سوای نقص های فنی و شغلی، تحصیلکرده ایرانی از نظر مهارت زندگی و تفکر سازنده و خلاق، اوضاع مناسبی ندارد. به عنوان مثال اکثرا جوان های ایرانی صرفنظر از باسواد و بی سواد درگیر مسائل جنسی و اخلاقی هستند و ارتباط با جنس مخالف به نوعی از مهمترین دغدغه های حال حاضر دانشجویان و دبیرستانی هاست. ضعف نظام آموزشی در تمامی جنبه ها کاملا مشهود است.

 اما...

ضعف نظام آموزشی یک روی سکه است. برای اینکه از مدارس و دانشگاه هایمان توقع باسواد کردن فرزندانمان را داشته باشیم و بخواهیم که بچه هایمان راه اندیشیدن و تفکر کردن و روش حل مشکلات را بیاموزند لازم است آستین همت بالا بزنیم و به یاری مدارس بشتابیم. همگان شاهد رویکرد ملت و دولت نسبت به مدارس هستیم که شدیدترین تحریم ها بر علیه مدارس انجام می شود مخصوصا در میانه و روستاهای اطراف.

بیایید

شعار ویرانگر تحصیل رایگان را به باد فراموشی بسپاریم و هر کدام در حد وسع مان از مدارس خود حمایت کنیم. بدانیم در کشورهای توسعه یافته، عامل سعادت و پیشرفت شان توجه به نظام آموزشی شان بوده است. گفتنی است در ژاپن خانواده ها نزدیک 70% درآمد خود را صرف تعلیم و تربیت فرزندانشان می کنند.

بیایید

 انجمن اولیای مدارس را تقویت کرده و از کوچکترین حمایت مادی و فکری برای تقویت مدارس، دریغ نکنیم تا شاهد تغییر باشیم. تغییری تدریجی که به تغییر جامعه منجر می شود.

بیایید

مدرسه و دانشگاه را به مفهوم واقعی خانه دوم فرزندانمان بدانیم و هم ارز با خانواده خود به مدارس توجه داشته و حمایت شان کنیم.

بیایید

منزلت و شخصیت معلمان را احیا کنیم و در روابط اجتماعی خود با این قشر تجدید نظر کرده و با اکرام و احترام با آن ها برخورد کنیم.

بیایید

اولویت های زندگی مان را اندکی تغییر دهیم و کمی دغدغه تعلیم و تربیت و آموزش و پروش فرزاندانمان را داشته و این مهم را نیز در اولویت فعالیت هایمان قرار دهیم.

در غیر اینصورت نباید انتظار سواد به معنای واقعی را داشته باشیم لذا از همگان خواهشمندم بیایید باسواد شویم...

برای شروع پیشنهاد میکنم در انتخابات شورای شهر، یکی از معیارهایمان را فعالیت کاندیدا در انجمن اولیای مدارس قرار دهیم.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

پیشگیری از کرونا

اسامی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در میانه

اخبار روز