کد خبر: ۲۸۲۰۱
۳۱۱ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

زمان واریز "یارانه" نقدی مهر ماه

۱۳۹۳/۷/۲۰
۱۳:۳۵

در حالی حدود 7 ماه از آغاز سال 93 سپری می شود و موعد پرداخت یارانه نقدی مهر ماه فرا رسیده است که مسئولان دولتی تا کنون تصممی برای اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی اتخاذ نکرده اند و یارانه نقدی مهر ماه نیز همچون ماه های گذشته به تمام متقاضیان پرداخت خواهد شد.

این در شرایطی است که در ابتدای سال 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از شناسایی 10 میلیون ثروتمندی که به یارانه نقدی نیازی ندارند خبر داده و تاکید کرد یارانه نقدی این افراد به زودی قطع خواهد شد.

اما هم اکنون با گذشت 7 ماه از آغاز سال 93 همچنان موضوع حذف یارانه نقدی افراد ثروتمند یکی از بحث های اصلی اقتصاد کلان ایران به شمار می رود و علی رغم تاکید های فراوان مسئولان و کارشناسان اقتصادی مبنی بر حذف یارانه ثروتمندان، همچنان به تمام متقاضیان یارانه نقدی پرداخت می شود.

محمدباقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این رابطه اخیرا اعلام کرده است همچنان درحال شناسایی دهک‌های درآمدی هستیم و در صورتی که اطلاعات مطمئنی وجود داشته باشد به تدریج نسبت به حذف آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

همچنین رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به این سوال که آیا برای حذف یارانه افراد پردرآمد از اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک نیز استفاده شده، گفته است هنوز اطلاعاتی از سازمان ثبت و اسناد املاک کشور به مراکز هدفمندی یارانه‌ها برای حذف پردرآمدها ارائه نشده به دلیل اینکه به طور رسمی و مشخص درخواست نشده است اما در صورت درخواست سازمان ثبت آمادگی دارد که بدون افشای اطلاعات افراد با دولت همکاری کند.

این در شرایطی است که با توجه به نزدیک بودن زمان ارائه لایحه بودجه سال 94 به مجلس از سوی دولت به نظر می رسد اصلاح نحوه پرداخت یارانه نقدی در زمان تصویب بودجه سال آینده صورت بگیرد. در همین رابطه نوبخت گفته است قطعا در بودجه 94 نوآوری‌هایی در این زمینه نسبت به وضع موجود خواهیم داشت.

اما در شرایطی اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی یک امر ضروری به شمار می رود که اخیرا کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تخلفات موجود در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرده که در این گزارش 14 مورد انحرافی وجود دارد که بند نخست آن به نحوه پرداخت یارانه نقدی اشاره کرده و تاکید می کند برابر ماده (7) قانون هدفمندسازی یارانه ها دولت مجاز بوده حداکثر تا پنجاه درصد (50%) خالص وجوه حاصل از اجرای قانون را به خانوارها پرداخت نماید. با این وصف نیمی از مبلغ نهصد و چهل و هشت هزار ریال منابع حاصل از اصلاح قیمت ها یعنی رقم چهارصد و هفتاد و چهار هزار میلیارد ریال در طول سال های یاد شده می بایستی به خانوارها پرداخت می شد و 30 درصد آن به تولید اختصاص یافته و 20 درصد مابقی به خزانه برای اعتبارات عمرانی دولت واریز می شد. در صورتی که در طی سنوات مذکور طی 37 مرحله تا پایان سال 1392 مبلغ یک میلیون و سیصد و بیست هزار میلیارد ریال یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است و کسری منابع از بانک مرکزی، خزانه داری کل و بودجه عمومی دولت تامین شده است.

با توجه به تصمیم جدید دولت مبنی بر اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال آینده به نظر می رسد تا پایان سال یارانه نقدی به شیوه کنونی و به تمام متقاضیان دریافت یارانه نقدی پرداخت خواهد شد و در صورتی که دولت تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ کند از سال آینده اجرایی می شود.

تکمیلی:
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه مرحله 44 از پرداخت یارانه نقدی به مبلغ 45500 تومانی به ازای هر نفر امشب ساعت 24 به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

یارانه نقدی به ازای هر نفر 45500 تومانی و ماهانه پرداخت می‌شود و از ابتدای پرداخت یارانه تاکنون هر ایرانی بیش از دو میلیون تومان یارانه نقدی از دولت دریافت کرده است و در مجموع تاکنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به ایرانی‌ها پرداخت شده است.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز