کد خبر: ۱۲۰۰۱
۶۹۲ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

چهار روحاني ناکام در انتخابات رياست جمهوري

۱۳۹۲/۳/۳۰
۲۱:۰۴
با نگاهي گذرا به دوران پيش از انتخابات ما را به ياد برخي از روحانيون سرشناس مي اندازد که از نامزدي معين جانبداري کرده و تلاش کردند از خود مايه بگذارند تا نامزد مورد نظرشان يا به اصطلاح ديگر،‌ نامزد "اصلح" از نگاه آنان، در انتخابات پيروز شود.
به گزارش افکارنیوز،۲۴ خرداد ۱۳۹۲،يازدهمين دوره انتخابات رياست  جمهوري در ايران برگزار شد و در نهايت برخلاف پيش بيني اکثريت قريب به اتفاق کارشناسان و حتي رأي دهندگان، حجة الإسلام و المسلمين شيخ "حسن روحاني" با کسب اکثريت آراء، پيروز انتخابات شد.

در اين ميان، با نگاهي گذرا به دوران پيش از انتخابات ما را به ياد برخي از روحانيون سرشناس مي اندازد که از نامزدي معين جانبداري کرده و تلاش کردند از خود مايه بگذارند تا نامزد مورد نظرشان يا به اصطلاح ديگر،‌ نامزد "اصلح" از نگاه آنان، در انتخابات پيروز شود.

اما با پيروزي "حسن روحاني" در اين انتخابات، اين روحانيون به هدف خود دست نيافته و ناکام ماندند. در ذيل به چهار روحاني سرشناسي که به طور آشکار براي نامزدهاي مشخصي تبليغ يا فعاليت مي کردند، را آورده ايم:

۱- آيت الله شيخ "محمدتقي مصباح يزدي": تا پيش از کناره گيري "کامران باقري لنکراني" از رقابت هاي انتخابات،‌ آيت الله مصباح يزدي در چندين سخنراني مختلف، او را اصلح معرفي کرد. کار به جايي رسيد که حتي اعلام کرد که نزديک به ۷ سال درباره آقاي لنکراني فکر کرده و به اين نتيجه رسيده که اصلح نامزدها است. اما با کنار کشيدن باقري لنکراني از عرصه، ظرف چند روز "سعيد جليلي" توانست نظر آيت الله را کسب کند و از سوي ايشان به عنوان اصلح معرفي شود. با شکست جليلي در انتخابات، آيت الله مصباح يزدي نيز ناکام ماند و نتوانست اصلح خود را که برايش تبليغ کرده و به نفعش صحبت کرده بود را راهي ساختمان رياست جمهوري کند.

۲- حجة الإسلام و المسلمين شيخ "عليرضا پناهيان": ديگر چهره سرشناسي که او نيز با تمام قامت در کنار "سعيد جليلي" ايستاد و از وي حمايت کرد. طرفداري پناهيان از جليلي به گونه اي بود که حتي در روز رأي دادن نيز او را همراهي مي کرد و کنارش ايستاده بود. پناهيان در چندين سخنراني و محافل مختلف به طور علني و آشکار از "جليلي" يا به عبارتي ديگر "گفتمان جليلي" حمايت کرده بود و از هوادارانش خواسته بود که به وي رأي دهند. با شکست جليلي در انتخابات، پناهيان نيز ناکام شد و نتوانست به آرزويش يعني پيروزي "سعيد جليلي"‌ دست يابد.

۳- حجة الإسلام شهاب مرادي: چهره ديگر سرشناس در روزهاي قبل از انتخابات،‌ حجة الإسلام "شهاب مرادي" بود. او با تمام قدرت و توان در اختيار "محمدباقر قاليباف"‌ ديگر نامزد اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري بود. جانبداري حجة الإسلام مرادي از قاليباف به قدري بود که حتي در برخي از برنامه هاي تبليغاتي که در برخي از استان ها از سوي ستاد قاليباف برگزار مي شد، هنگامي که قاليباف نمي توانست و يا نمي رسيد در آن حضور يابد، "شهاب مرادي" به جاي او در مراسم حضور مي يافت و به سخنراني مي پرداخت و از قاليباف دفاع مي کرد. با شکست قاليباف، آرزوهاي "شهاب مرادي" هم برآب رفت.

۴- حجة الإسلام و المسلمين سيد "مهدي خاموشي": ديگر روحاني سرشناس که در عرصه انتخابات فعاليت داشت، سيد "مهدي خاموشي" بود. البته او کمي با هوش تر از سه روحاني قبلي عمل کرد و به هيچ وجه به طور علني و آشکار از نامزد مشخصي حمايت نکرد اما بر هيچ تحليل گر و يا کارشناس سياسي پوشيده نيست که آقاي خاموشي براي پيروزي "محمدباقر قاليباف" تلاش مي کرد. حتي يکي از اهداف ميانجيگري خاموشي براي تشکيل ائتلاف سه گانه "ولايتي،‌ قاليباف و حدادعادل" تلاش براي به قدرت رساندن شهردار تهران بود. اما با شکست قاليباف، تلاش سکاندار سازمان تبليغات اسلامي،‌ به بن بست رسيد زيرا نه تنها نامزد مورد علاقه وي، بلکه ولايتي، ديگر عضو باقيمانده ائتلاف هم شکست خورد.

 

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز