کد خبر: ۳۷۶۵۶
۱۷۹۰۴۶ بازدید
۴۶۸ دیدگاه (۲۵۴ تایید شده)

عاقبت برادران، خواهران، همسران و دختران محمدرضا شاه چه شد؟ + تصاویر

۱۳۹۴/۱/۱۴
۱۰:۳۷

عکس دسته‌جمعی از خاندان پهلوی منسوب به شاه مخلوع ایران

به گزارش صدای میانه به نقل از هفته نامه امید جوان: 26 دی ماه (1357) سالروز خروج و در واقع گریز محمدرضا شاه پهلوی پس از 37 سال سلطنت (13 سال مشروطه و 25 سال مطلقه) بر ایران است.

از سرنوشت شاه همه باخبرند. حکایت آوارگی و سپس مرگ در دوم مرداد 1359. اما بر سر دیگر پهلوی ها چه آمد؟ فرجام برادران، خواهران، همسران و دختران محمدرضا شاه چه شد؟

گفتار حاضر به همه پرسش ها درباره سرنوشت همه اعضای خانواده شاه پاسخ داده است. این اشاره اخلاقا ضرورت دارد که از مقاله پژوهشی آقای محمد رجایی نژاد در نشریه حریم امام بسیار استفاده شده است.

رضا شاه

در 24 اسفند 1256 در روستای آلاشت از توابع سوادکوه به دنیا آمد. پدرش «داداش بیگ» یاور فوج سوادکوه بود و پدران او نیز نظامی بودند. مرگ پدرش در 40 روزگی وی موجب شد مادرش «نوش آفرین» که اصالتا تهرانی بود، به تهران بازگردد. رضا و مادرش در محله سنگلج در تهی دستی زندگی می کردند تا اینکه به دلیل سابقه خانوادگی از سن 12 سالگی وارد «فوج سوادکوه» شد.

 

رضا شاه ، همسران و فرزندان


از همین زمان است که زندگی نظمی او آغاز و به تدریج مدارج نظامی را طی می کند. سال 1299، پس از کودتای سوم اسفند با لقب سردار سپهی به وزارت جنگ منصوب شد و تا سال 1302 این سمت را حفظ کرد. از سال 1302 رضا خان به نخست وزیری منصوب و سرانجام با تشکیل مجلس موسسان در 21 آذر 1304 و اعلام انقراض سلسله قاجار، رضاخان خود را شاه نامید.

مراسم تاجگذاری در 4 اردیبهشت 1305 انجام شد. با وقوع جنگ جهانی دوم در سوم شهریور 1320، ایران توسط شوروی از شمال و از جنوب توسط انگلیس اشغال شد که نقطه پایان سلطنت رضا شاه بود. وی تحت نظر نیروهای انگلیسی از بندرعباس با کشتی از ایران تبعید شد. ابتدا به جزیره موریس منتقل شد، سپس در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تحت نظر قرار گرفت و همانجا نیز در ساعت 5 بامداد روز 4 مرداد 1323 (26 ژوئیه 1944) درگذشت.

پیکرش را پس از مرگ به مصر بردند. جانشینش محمدرضا، اردیبهشت 1329 جنازه پدر را به ایران انتقال داد و با تشریفات رسمی در حرم حضرت عبدالعظیم دفن کرد. این شایعه هم وجود دارد که در 24 دی ماه 1357 جسد وی به همراه جسد پسرش علیرضا توسط محمدرضا ابتدا به لس آنجلس و سپس به مصر منتقل شده است.

همسران رضاشاه

رضاخان در طول عمرش به طور قطع چهار زن گرفت که از هر کدام نیز فرزند داشت. بعضا زن پنجمی نیز به او نسبت می دهند، لذا در تعداد فرزندان او نیز بین 11 تا 12 فرزند اختلاف است.

1- در اولین ازدواج وی زمانی که واحد نظامی اش در همدان مستقر بود با زنی ازدواج می کند به نام «صفیه» که از او صاحب یک دختر می شود به نام فاطمه (همدم السلطنه). رضاخان با این زن همدانی بیشتر از یک سال زندگی نکرد و او را طلاق داد.

2- دومین همسرش که در بود و نبودش اختلاف است، مریم (یا زهرا) سوادکوهی است که از او نیز یک فرزند دختر به نام صدیقه پهلوی داشت. اختلاف اینجاست که بعضا این خانم و فرزندش را همان همسر نخست به حساب می آورند.

3- رضاخان پس از آن با تاج الملوک آیرملو ازدواج کرد که از وی صاحب 4 فرزند شد: خدیجه (شمس الملوک)، دوقلوها؛ محمدرضا و زهرا (اشرف الملوک) و علیرضا

 


تاج الملوک آیرملو همسر رضا شاه
4- سال 1306 رضاشاه با ملکه توران (از خانواده های رجال قاجاری) ازدواج کرد. این ازدواج که به دور از چشم تاج الملوک صورت گرفته بود، با اطلاع وی و مخالفت های شدید سرانجام به طلاق انجامید. رضاشاه از وی صاحب یک فرزند به نام غلامرضا شد.

 

 


ملکه توران  همسر رضا شاه)
5- آخرین همسر رضاشاه عصمت الملوک دولتشاهی، نواده فتحعلی شاه قاجار که محبوب ترین همسر رضاشاه بود. فرزندان رضاشاه از عصمت عبارت از: عبدالرضا، احمدرضا، محمودرضا، حمیدرضا و فاطمه.

 

 


همسر رضاشاه عصمت الملوک دولتشاهی
فرجام دختران رضاشاه

1- همدم السلطنه

او که نخستین فرزند رضاخان بود در زمان سلطنت پدرش در مجالس و محافل مطرح نبود؛ با ابوالفتح آتابای ازدواج کرد و سرانجام در سال 1357 در تهران درگذشت.

 

 


همدم السلطنه
2- صدیقه پهلوی

متولد 1296 شمسی، فرزند زهرا سوادکوهی بود که مادرش را در شیرخوارگی به علت بیماری سل از دست داد. صدیقه پهلوی تا زمان انقلاب اسلامی با نام خانوادگی پدرخوانده اش (کدویی) شناخته می شد و لذا هرگز به خاندان سلطنتی راه نیافت. او در دی ماه 1368 در سن 72 سالگی در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. یکی دیگر از علل اختلاف در تعداد همسر و فرزندان رضاشاه همین است.

3- خدیجه (شمس الملوک)

 

 


خدیجه (شمس الملوک)
معروف به شمس پهلوی، اولین فرزند رضاشاه از تاج الملوکبود. او در کاخ مهرشهر کرج معروف به نام کاخ مروارید زندگی می کرد. وی ریاست کانون بانوان ایران را که در اردیبهشت سال 1314 توسط رضاشاه برای پیشبرد و اجرای اهداف خود درخصوص کشف حجاب ایجاد شده بود برعهده داشت. شمس و خانواده اش در شهریور ماه 1357 کشور را ترک کردند و چندی بعد در کشور ترینیداد و توباگو در منطقه کارائیب ساکن شدند. شمس پهلوی در 10 اسفند 1374 در 78 سالگی درگذشت و در ایالت کالیفرنیا طبق آیین مسیح به خاک سپرده شد.

4- فاطمه پهلوی

سال 1307 متولد شد. پس از مرگ پدرش رضاخان، ابتدا در مرداد 1327 با یک روزنامه نگار آمریکایی ازدواج کرد و از او صاحب یک دختر و دو پسر شد. این ازدواج موجب اعتراضاتی در ایران شد.

 

 


 فاطمه پهلوی
از طرفی چون همزمان با خاکسپاری پدرش رضاشاه بود، موجب نارضایتی دربار گشت، لذا وی از امتیازات سلطنتی خود محروم گردید تا اینکه سرانجام دربار در سال 1332 به فاطمه پهلوی و شوهرش اجازه بازگشت به کشور را داد. در مرداد 1338 فاطمه از شوهر آمریکایی اش طلاق گرفت و در آبان همان سال با سپهبد محمد خاتمی ازدواج کرد.

خاتمی در سال 1354 در حال کایت سواری در حوالی سد دز با کوه برخورد کرد و کشته شد. فاطمه پهلوی یکی از سهامداران اصلی شرکت «سی آر سی» بود. سهامدار دیگر این شرکت محمد عبده بود و همین باعث شد بعد از انقلاب باشگاه پرسپولیس را از دست بدهد. اندکی پیش از انقلاب اسلامی روانه خارج از کشور شد. مدتی ساکن پاریس بود و سپس به لندن رفت و در سال 1366 همانجا درگذشت.

5- زهرا (اشرف الملوک)

معروف به اشرف پهلوی؛ وی همزمان (دوقلو) با محمدرضا پهلوی در 4 آبان 1298 در تهران متولد شد. به دستور پدرش با علی قوام ازدواج کرد و بعد از تبعید رضاشاه از او جدا شد. او از این ازدواج صاحب یک پسر به نام شهرام شد. پس از مدتی وی با فردی مصری به نام احمد شفیق ازدواج کرد و از او نیز دارای دو فرزند: شهریار شفیق (افسر نیروی دریایی بود و پس از انقلاب در پاریس ترور شد) و یک دختر به نام آزاده شفیق شد.

 

 


زهرا (اشرف الملوک)
اشرف پس از جدایی از احمد شفیق در پاریس با مهدی بوشهری ازدواج کرد. اشرف از بوشهری فرزندی ندارد. اشرف در سال های پس از انقلاب در آمریکا زندگی می کرد و در حال حاضر از سرنوشت او خبری در دست نیست. یکی دو سال پیش، جسته و گریخته، خبرهایی از ابتلای او به آلزایمر شدید شنیده شد. با اینحال ظاهرا اشرف پهلوی با 93 سال سن زنده است.

فرجام پسران رضاشاه

1- علیرضا پهلوی

از ملکه تاج الملوک در سال 1301 خورشیدی به دنیا آمد. در سال 1315 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1320 به همراه پدرش به تبعید رفت و تا زمان مرگ در کنار او بود. در سال 1323 وارد ارتش فرانسه شد و در سال 1326 به ایران بازگشت.

 

 


علیرضا پهلوی
وی پیش از بازگشت به ایران در پاریس با یک بیوه لهستانی به نام «کریستیانه شولوسکی» ازدواج کرد و از او صاحب پسری شد که اسمش را «علی پاتریک» گذاشتند. علیرضا از نظر خصال و شخصیت شباهت تام و تمامی به رضاخان داشت. وی در زمانی که شایعه ولیعهدی او به دلیل بچه دار نشدن شاه و ثریا اسفندیاری بر سر زبان ها افتاد، در 6 آبان 1333 در یک سانحه هوایی کشته شد.

2- غلامرضا پهلوی

تنها فرزند رضا شاه پهلوی از ملکه توران در 25 اردیبهشت 1302 در تهران به دنیا آمد. وی نیز همراه برادران ناتنی (عبدالرضا، احمدرضا و محمدرضا) برای ادامه تحصیل به سوییس فرستاده شد و پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشت. بعدها وارد دانشکده افسری شد و در سال 1350 به درجه سرتیپی رسید. وی در سال 1326 با هما اعلم دختر دکتر امیر اعلم ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند به نام های «مهرناز» و «بهمن» شد.

 

 


غلامرضا پهلوی
غلامرضا پس از جدایی از هما اعلم با منیژه جهانبانی دختر سرلشکر منصور جهانبانی ازدواج کرد و از او نیز صاحب 3 فرزند به نام های «مریم»، «آذردخت» و «بهرام» شد. وی سال 1357 از کشور گریخت و در حال حاضر کسی از سرنوشت وی خبری ندارد.

3- عبدالرضا پهلوی

وی نخستین فرزند رضاشاه از عصمت بود که در 9 مهر 1303 تولد یافت. بعد از تحصیلات مقدماتی برای ادامه تحصیل به سوییس فرستاده شد. وی سرانجام تحصیلاتش را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد به پایان رساند. در سال 1329 با پری سیما زند دختر ابراهیم زند ازدواج کرد.

 

 


عبدالرضا پهلوی
وی به دلیل مسائل شخصی و خانوادگی از دربار دوری می کرد. پس از انقلاب از ایران خارج شد و کسی از محل زندگی او اطلاعی ندارد و گفته می شود که نام خانوادگی خود را هم تغییر داده است. وی صاحب دو فرزند به نام های «کامیار» و «سروناز» بود که آنها نیز بعد از انقلاب، ایران را ترک کردند.

4- احمدرضا پهلوی

هشتمین فرزند و پنجمین پسر رضاشاه و دومین فرزند از عصمت بود. در 5 مهر 1304 به دنیا آمد، پس از تحصیلات ابتدایی مشغول تحصیل در مدرسه نظام بود که پس از برکناری و تبعید پدرش در سال 1320 با او به آفریقای جنوبی رفت. در سال 1323 برای ادامه تحصیل به بیروت رفت و پس از مرگ پدرش به ایران بازگشت.

 

 


فرجام برادران، خواهران، فرزندان و همسران محمدرضا پهلوی
در سال 1325 با سیمین تاج بهرامی دختر دکتر حسین بهرامی (احیاءالسلطنه) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند به نام های «شاهرخ» و «شهلا» بودند.

این پیوند در سال 1333 به جدایی انجامید و احمدرضا در سال 1337 با «رزا بزرگ نیا» دختر دانش بزرگ نیا ازدواج کرد و از او نیز صاحب سه فرزند به نام های «شاهین»، «شهرناز» و «پری ناز» پهلوی شد.

وی در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دخالتی نمی کرد و کمتر در دربار حاضر می شد. پس از انقلاب به همراه خانواده اش ایران را ترک و در سال 1361 با بیماری سرطان خون در فرانسه درگذشت.

5- محمودرضا پهلوی

نهمین فرزند رضا شاه و ششمین پسر وی از عصمت بود که در 12 بهمن 1305 از عصمت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و صنعتی در دانشگاه کالیفرنیا و میشیگان به آمریکار فت. پس از بازگشت به ایران در سال 1333 با مهردخت اعظم زنگنه ازدواج کرد که این ازدواج پس از سه سال به جدایی انجامید.

 

 


محمودرضا پهلوی
در سال 1343 با مریم اقبال دختر منوچهر اقبال ازدواج کرد ولی او نیز پس از مدتی از او جدا شد. محمودرضا در فساد اقتصادی شاخص ترین فرد خانواده پهلوی بود. وی در سال 1357 ایران را ترک کرد و در سال 1390 (2010) در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.

6- حمیدرضا پهلوی

یازدهمین فرزند رضاشاه و هفتمین پسر وی و پنجمین فرزند از ملکه عصمت بود. وی در 13 تیر ماه 1311 متولد شد. پس از تبعید رضاشاه با پدر به آفریقای جنوبی رفت و در سال 1323 برای ادامه تحصیل به بیروت رفت. در سال 1330 در سن 19 سالگی با دختر عموی مادرش مینو دولتشاهی ازدواج کرد که منجر به طلاق شد.

بعدها به دلیل مشکلات اخلاقی عنوان شاهزادگی از وی سلب و از دربار رانده شد. وی صاحب دو فرزند به نام های «بهزاد» و ««ازک» از مینو خامنه شد. این دو بعد از طلاق پدر و مادر، تحت سرپرستی عمویشان محمدرضا قرار گرفتند. او به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی، پس از انقلاب، ایران را ترک نکرد و در سال 1371 درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

7- محمدرضا پهلوی

متولد 4 آبان 1298، سومین فرزند رضاشاه، اولین پسر وی و دومین فرزند (به همراه خواهر دوقلویش اشرف) از تاج الملوک آیرملو بود که جانشین پدر شد. محمدرضا شاه تا شش سالگی تحت مراقبت مادربزرگ قرار داشت. در همین شش سالگی پدرش پادشاه شد و او به ولیعهدی ایران رسید. تحصیلات مقدماتی را در تهران و تحصیلات متوسطه را در سوییس به اتمام رساند. در بازگشت به ایران با درجه ستوان دوم از دانشکده افسری فارغ التحصیل شد.

 

 


محمدرضا پهلوی و مادرش
در جنگ جهانی دوم و هم زمان با اشغال ایران در 22 سالگی به پادشاهی رسید و از 25 شهریور 1320 تا انقلاب اسلامی 1357 بر ایران پادشاهی کرد.

با گسترش نهضت اسلامی در سال 1357 و فشار نیروهای مخالف رژیم، پایه های اقتدار رژیم پهلوی سست گشته و در نهایت منجر به فرار شاه در 26 دی ماه گردید. مقصد نهایی محمدرضا آمریکا بود ولی وی پس از توقفی کوتاه در «اسوان مصر» دعوتی از ملک حسن دوم پادشاه مراکش دریافت کرد. دعوت همتای مراکشی اش را پذیرفت. خانواده پهلوی چند هفته ای در آنجا ماندند تا اینکه به دنبال بی میلی پادشاه مراکش به ادامه توقف در آن کشور، آنجا را ترک کردند.

از اسفند 57 شمسی تا 10 فروردین 58 شاه و اطرافیان او برای یافتن پناهگاهی در اروپا یا خاورمیانه تلاش کردند ولی هیچ کشوری تقاضای آنها را نپذیرفت. از جمله این کشورها سوییس، انگلستان و فرانسه بود. اردن نیز این درخواست را نپذیرفت.

 

 


فرجام برادران، خواهران و فرزندان محمدرضا پهلوی
سرانجام در روزهای نخست فروردین، دوستان آمریکایی شاه «جزایر باهاماس» منطقه ای دور از سواحل فلوریدای آمریکا را پیشنهاد کردند که شاه و خانواده او در 10 فروردین از مراکش، عازم باهاماس شدند.

در همین زمان است که فرح در مصاحبه ای درباره اوضاع محمدرضا و خانواده اش اینگونه گفت «گاهی می اندیشم که دنیا طوری با ما رفتار می کند که گویی بزرگترین جنایتکاران روی زمین هستیم.»

محمدرضا به فکر اقامت در انگلستان نیز افتاد. او در آنجا یک ملک شخصی داشت؛ البته وقتی شایعاتی درباره مخالفت ملکه الیزابت و نخست وزیر وقت «تاچر» شنیده شد، آنجا نرفت و از این برخورد انگلیس شوکه شد و گفت: «باور کردنی نیست که بعد از آنچه من برای دوستان انگلیسی ام انجام داده ام، آنها اینطور صحبت می کنند.»

 

 


محمدرضا پهلوی
اتریش نیز از پذیرفتن شاه شانه خالی کرد. در نهایت شاه که رییس جمهور مکزیک را به خوبی می شناخت، لذا به چهارمین کشور وارد شد. در آنجا بیماری سرطان شدت یافت و چون امکان جراحی در مکحزیک نبود به آمریکا رفت و زمانی که در بیمارستان نیویورک بستری بود، تظاهرات بیست و چهار ساعته جلوی بیمارستان علیه او ادامه داشت.

میلیونها آمریکایی حضور شاه را در آمریکا عامل اصلی گروگانگیری می دانستند. سرانجام کوشش کارتر برای رهایی محترمانه از بن بست حضور شاه در خاک کشورش در ظاهر به نتیجه مطلوب رسید و پس از مذاکرات با فرمانده نیروهای مسلح پاناما ورود او را پذیرفت اما محمدرضا چون احتمال می داد آمریکایی ها و پانامایی ها با رهبران جمهوری اسلامی بر سر جان او معامله کنند، قصد کرد آنجا را ترک کند. در این هنگام، انورسادات از شاه دعوت کرد تا برای معالجه و سکونت به مصر بیاید تا اینکه در فرودگاه قاهره، انور سادات همراه همسرش جهان سادات به استقبال آمده بودندو از آنجا به «قصر قبه» رفتند. سرانجام محمدرضا بعد از عمل جراحی به اغما رفت و در ساعت 10 صبح 5 آبان 1359 (27 ژوئیه 1980 میلادی) فوت کرد.

آوارگی او 18 ماه طول کشید؛ 10 هفته در مراکش، 11 هفته در باهاماس، 17 هفته در مکزیک، 10 هفته در آمریکا برای معالجه، مدت کوتاهی هم در پاناما و سرانجام در مصر.

دختران محمدرضا شاه

1- شهناز

حاصل ازدواج محمدرضا با فوزیه بود. جهت تحصیل به اروپا رفت. پس از کودتای 1332 به ایران بازگشت و در سال 1335 به عقد اردشیر زاهدی پسر فضل الله زاهدی درآمد. پس از به دنیا آوردن فرزندشان مهناز در سال 1343 از اردشیر زاهدی جدا شد. مدتی به سوییس رفت و در آنجا با خسرو جهانبانی آشنا شد و بدون اجازه دربار با او ازدواج کرد. به همین دلیل طرد شد.

 

 


شهناز پهلوی و همسرش
وی سال ها آنجا ماند تا اینکه با وساطت فرح دیبا بخشیده شد و به ایران آمد. شهناز پیش از انقلاب ظاهرا به مذهب روی آورد و نام خود را به هاجر تغییر داد و از آن پس با روسری در مجالس خصوصی شرکت می کرد. وی از سیاست به کلی دور بود و بعد از انقلاب در پاریس زندگی می کند.

2- فرحناز

دختر دوم محمدرضا در سال 1341 به دنیا آمد. در ابتدا به آموختن زبان فرانسه مشغول شد. سپس در دبستان مخصوص در جنب قصر نیاوران به تحصیل پرداخت. 16 ساله بود که به دلیل انقلاب اسلامی ناچار به ترک ایران شد و در آمریکا مشغول تحصیل گشت. وی سهامدار چند موسسه و کارخانه بزرگ در آمریکاست و اکنون به صورت مجرد در آمریکا زندگی می کند.

 

 


فرحناز پهلوی
3- لیلا

سومین دختر محمدرضا و آخرین فرزند او و فرح است که در سال 1349 در کاخ نیاوران به دنیا آمد. 8 ساله بود که همراه خانواده از ایران خارج شد و در طول دوران در به دری همراه با پدر و مادر بود.

10 ساله بود که در یک مدرسه آمریکایی در قاهره نام نویسی کرد.

 

 


لیلا پهلوی دختر شاه

 


بعد از مرگ پدرش به آمریکا رفت. وی با وجود داشتن تحصیلات عالیه در رشته ادبیات تطبیقی به شدت افسرده بود و از سردردهای میگرنی و دردهای عضلانی رنج می برد. همچنین شکست عشقی او نیز باعث شد که سال 1380 در سن 31 سالگی دست به خودکشی بزند. لیلا پهلوی در پاریس دفن شد.

***************

مطلب مرتبط:

عکس دسته‌جمعی از خاندان پهلوی

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۱/۱۱/۹ ۲۳:۳۶

نه این که الان فقروفحشابیداد نمیکنه؟؟؟؟

۰۱/۸/۱۱ ۱۰:۲۱

سلام محمد رضا شاه شیر نر خاورمیانه و ژاندارم یعنی رئیس خاورمیانه بود...ببینید ایران الان به چه روزی افتاد بااین پول بی ارزشو.....

۰۱/۷/۲۸ ۰۶:۵۱

آفرین خوب گفتی .شاه هم برد و خورد اونا رو نمیگن دزدی الان هر کی میبره میشه دزد در ضمن این اراجیف درباره در به دری شاه الکی و بزرگنمایی برای مظلومیت شاه و خانواده اونه وگرنه هم تو پاریس کاخ داشت هم آمریکا تو همه جا هم بهش خوش گذشت عکسهایی هم داره تو آمریکا شیک و راحت و شاد مه آخرهای عمر شاه هست شاه سهامدار هواپیما و ماشین بوده کشتی و هواپیما از طلا داشت تلفنش از طلا لباس فرح زر دوز بود خوب کاری نداریم خاویار میخورد یا میگو درنا میخورد یا ماهی ولی کشاورز جای حمایت مالیات می‌داد این کجا انصافه دستان پینه بسته و ترک خورده بیاد به یکی که میره پول میده تا دبی رو برای تفریحات آقایان ساخته شه هر چند خیرش رو ندید ولی بچه‌های شاه دارند از زحمات ملوکانه میبینند درسته اینا میبرند ولی اونا هم بردند نسل امروز بدبختیهای قدیمی ها رو ندیدند میگن محمد رضا شاه خدمت کرد ولی پدرش در واقع خدمت کرد حالا کاری به سایر جزییات ندارم فقط ابنو بگم چقدر بچه یا بزرگ به علت نبود دکتر مردند ولی خاندان محمد رضا شاه وقت چکابشون نگذره

۰۱/۶/۳۰ ۱۴:۳۷

ما نبودیم ، نباید نظر بدیم.

هر خبری می شنوین ، (بین خودمون باشه😁) از هر زمان تاریخ ، انقدر تغییر دادن به نفع خودشون ، شله مشهدی شده چقدررررر زود باورن هموطن هام بمیرم براتون

۹۹/۳/۲۰ ۲۲:۴۷

خدایا روسای جمهورمون دوکلمه نمیتونن انگلیسی صحبت کنن.حالا شاه به المانی وفرانسوی انگلیسی کاملا مسلط بودند.

۹۷/۸/۳۰ ۱۹:۲۰

احسنت بر تو

۹۷/۲/۱۸ ۱۹:۱۶

شاه خودش آدم خوبي نبود ولي پدرش رضا شاه به ايران خيلي خدمت كرد روحش شاد

۹۷/۲/۳ ۲۳:۵۴

قرار بود کجا باشن

۹۷/۲/۳ ۱۵:۲۴

درود بر شماهاو غیرت ایرانیتان

۹۷/۲/۳ ۱۵:۱۴

حتما نظر سنجی ای که تو کردی؟

۹۷/۲/۳ ۱۵:۱۳

اه خدای من اه . جمع کن خودتو...

۹۷/۲/۳ ۱۵:۱۲

اره تو راست میگی

۹۶/۱۱/۲۳ ۱۰:۵۶

بی عدالتی فساد و فقر تو این دوران بیداد میکرد و خوشی مال شاه و اطرافیانش بوده خدا لعنتشون کنه

۹۶/۱۱/۲۳ ۱۰:۵۳

افرین به این غیرت دم ادمایی مثل تو گرم

۹۶/۱۱/۸ ۰۰:۴۹

افرین لایک

۹۶/۱۱/۴ ۱۸:۰۵

اگر ملت ایران را تحقیر نکرده بود شاید این سرنوشت دچارش نبود حقش بود

۹۶/۱۰/۲۱ ۱۹:۳۱

خدا لعنتش کنه هم شاه هم اونایی که سنگشو به سینشون میزنن ... آه شهیدا دامنتونو میگیره شک نکنین ... اللهم عجل لولیک الفرج.عشق فقط سید علی

۹۶/۱۰/۲۰ ۰۳:۱۴

منم.همچنین

۹۶/۱۰/۱۴ ۰۹:۰۵

خدا رحمتشون کنه اینا واسه ایران خیلی زحمت کشیدن

۹۶/۱۰/۱۴ ۰۰:۳۶

دوران حکومت جمهوری اسلامی حالا حالا ادامه داره وپایدار پس به خودتون زحمت ندید. مرسی اه

۹۶/۱۰/۱۲ ۱۸:۱۱

... مردم طبق نظرسنجی ها اکثریت مطلق طرفداری جمهوری هستند البته جمهوری که ازاد با رای مستقیم مردم باشد.

۹۶/۱۰/۱۲ ۱۵:۵۵

واقعا برات متأسفم

۹۶/۱۰/۱۱ ۰۳:۵۶

اگه یکی از کاخ های شاه رو به من بدن من نسبت به هیچ حکومتی معترض نمیشم

۹۶/۱۰/۹ ۲۲:۵۰

جااااانم فدای رهبر

۹۶/۱۰/۳ ۲۱:۵۶

شعر نگو آنموقع توانایی ساخت گلوله تفنگ هم نداشتن
اینقدر نفت میدونم تا خرج خرید سلاج رک دربیاری
الان ما به خودشکوفایی رسیدیم هرچند خیلی دزدی انجام میشه ولی از اوم موقع بهتره

۹۶/۹/۲۵ ۱۸:۱۴

اشرف پهلوی باعث آشنایی شاه و فرح شد مطمئنا شاه وپدرش پادشاهان بی نقصی نبودن اما بی انصافی اگه خدماتشون رو نادیده بگیریم

۹۶/۹/۲۱ ۱۵:۳۹

توهمون قرن حجر بمون

۹۶/۹/۹ ۱۵:۵۲

عالی بود ممنون ازتون

۹۶/۹/۹ ۱۵:۵۲

عالی بوووووووووووود

۹۶/۸/۲۸ ۱۳:۱۳

دقیقامن نمیدونم چرا خدمتایی که در حق ماها کردن ب چشم نمیاد ولی کوچک ترین اشتباهشو تو چش میکنن ....خدا رحمتش کنه

۹۶/۸/۱۴ ۲۱:۵۰

اللهم عجل لولیک الفرج .جاااااانم فدای رهبرم .هیچکس برای ما سید علی نمیشود .به کوری،چشم دشمنان غرب زده

۹۶/۸/۳ ۱۱:۵۹

شاه هم دزد بود نکته منفی ما ایرانی ها اینست ساده دل و ظاهر بین هستیم. زود فراموشکار میشویم. چگونه شاه با درامد نفتی سرشار روستاها حتی خود میانه بعضی مناطقش اب برق تلویزیون گاز نداشتند. اما بعد انقلاب جهاد طی چند سال رفاه اورد. شاه شعارش دروازه تمدن ها بود ،70 درصد جمعیت روستایی انزمان اصلا ادم حساب نمیکرد. وقتی فیلم های انزمان میبینم گریه ام میگیره .مردم در بالاشهر تهران مبل رفاه داشتند. روستاها و حتی شهر در خانه خشتی بودند. شاه هم فقط به دایره خاص و نوکران خود میرسید .معلوم هست کسانیکه این منبع ازدست دادند ناراحت هستند. البته قبول دارم این دوره هم یعده خاص ارتزاق دارند. اما حکومت با ظلم پایدار نمیماند . شاه خودش و اجدادش روستایی بودند ادعای تمدن پهلوی میکردند. شاه اگر خوب بود میلیون ها نفر ضد او بیرون نمی ریختند .

...در دوران او هم یعده خاص چاپلوس رفاه داشتند. البته بعد انقلاب هم همان ها ریش گذاشتند بعضی هایشان ماندند. شاه جنایت هایش هرگز فراموش نمیشود.

۹۶/۸/۲ ۱۹:۴۱

ما در ان دوره نبودیم

۹۶/۸/۲ ۱۹:۳۳

افرین شاه بدبختیش این بود که فقط به تهران می رسید

۹۶/۷/۲۲ ۲۰:۲۹

اون موقع همه کشورها اون جوری بودن

۹۶/۷/۱۹ ۱۲:۱۴

من از تاریخ زیاد نمیدونم .ولی آنجه که ثابت شده اینه که در زمان پهلوی خیلی ظلم در حق مردم علی الخصوص مناطق دور افتاده میشده .آیا در زمان پهلوی بیمارستان بود مدرسه بود وای اصلا قابل قیاس نیست.

۹۶/۷/۱۷ ۱۸:۳۶

خدا رحمتشون کنه

۹۶/۷/۹ ۲۳:۱۳

صديقه پهلوي و حميدپهلوي دوتا از فرزندان رضاخان كه مزارشون دربهشت زهراس!از دربار طرد شده بودن !صديقه بدليل بيسواد بودن كه دربار طردش كرد و حميدهم به دليل مشكلات اخلاقي !دكشون كردن !!!جالبه كه تو بهشت زهران

۹۶/۷/۶ ۱۶:۰۲

عالی خیلی اطلاعات به دست اوردم من پهلوی دوست دارم بدونم سرجد م چی اد

۹۶/۶/۱۰ ۱۳:۴۹

بروبمیر اخه توبیسواد چه میدونی ازتاریخ

۹۶/۶/۶ ۱۳:۱۳

درود بر شاهدخت ليلا پهلوي

۹۶/۵/۲۴ ۱۴:۴۵

در واقع چیززیادی نمی توان گفت مردم قضاوت کنید انصافا اگر این تحریم ها برای شاه هم بود به عنوان کشور مستقل می توانست با این تحریم ها مقا بله کند ؟ البته بر کشور جمهوری اسلامی ایران هشت سال حمله هم بود.

۹۶/۵/۲۴ ۱۳:۳۸

واقعا حرف مفت میزنی.تاریخ ثابت کرد که چه کسانی ظالمند.دروغ گفتند...ظلم کردند...

۹۶/۵/۱۶ ۰۹:۳۸

راحت شدن ازدنیا

۹۶/۵/۵ ۱۷:۰۵

درود بر شاهنشاه آرامهر

۹۶/۵/۵ ۱۷:۰۴

ساکت شو لطفا ب من و شما رطی نداره ک این آقا چند تا زن داشته وضعیت کشور مهمه ک معلومه این آقا واقعا صلاحیت کاملی برای شاه بودن داشتن

۹۶/۵/۵ ۱۱:۰۸

خدا عقلت بده

۹۶/۵/۴ ۰۳:۴۳

از کجا معلوم اگر شاه بر ایران حکومت می کرد وضعیت ما بدتر از این بود

۹۶/۵/۳ ۱۹:۳۲

سلام واقعا عالی بود

۹۶/۵/۲ ۱۳:۵۱

از نظر تاریخی این مطالب رو اگه بروز کنید ممنون میشم
درباره اونهایی که زنده اند مطالبی رو اگه هست لطف کنید

۹۶/۵/۲ ۰۴:۴۹

شما نمیتونی درمورد دیگران نظر بدی

۹۶/۵/۲ ۰۴:۱۷

عالی بود متن های فوق العاده ای بود

۹۶/۴/۲۴ ۱۷:۵۳

خیلی بد نیست

۹۶/۴/۲۴ ۱۷:۵۱

خیلی جالبه

۹۶/۴/۲۲ ۱۶:۳۰

واقعا خیلی بیشورن که اینقدر زن گرفتن خداروشکر که شاه ها و همسرانش مردند خیلی به ما ظلم کردند

۹۶/۴/۱۶ ۰۳:۰۷

واقعا بی انصافیه کسی بگه الان اوضاع کشور بهتر از اونموقس..کسیکه همچین نظری داره بدون شک یاخیلی بی سواده یا پول یامفت بهش میرسه وجیره خوره..مطمین باشید اگر شاه تاالان میبود ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا توی اقتصادوصنعت شده بود بلاشک

۹۶/۴/۱۵ ۱۳:۴۴

خیلی عالی بود متشکرم

۹۶/۴/۱۵ ۰۵:۲۱

سلام،آفرین عالی بود.

۹۶/۴/۹ ۱۶:۰۸

خیلی هم عالی

۹۶/۴/۹ ۰۶:۵۸

سلام بر پهلوی

۹۶/۴/۶ ۱۹:۱۶

عالی بود خیلی چیز ها رو نمیدونستم اینجا فهمیدم عالی بود ممنون. فقط چرا از ثریا چیزی ننوشتین؟

۹۶/۳/۲۵ ۱۴:۱۹

چرا از رضا پهلوی فرزند محمدرضا وعلیرضا پهلوی فرزند محمد رضا چیزی ننوشته

۹۶/۳/۱۷ ۱۹:۲۱

شهناز ب وساطتت فرح برگشت ایران؟؟؟
مگه شهناز خودش باعث اشنایی فرح و محمدرضا شاه نشده بود؟؟

۹۶/۳/۶ ۱۸:۱۲

عالی بود فوق العاده بود واقعا اطلاعات عمومیم رو زیاد کرد ...

۹۶/۲/۲۷ ۱۱:۳۴

من خیلی دوست داشتم درباره ی خانواده ی دانم خیلی ممنون همه چیرو این حقایق نوشتین چرا درباره ی ثریا ننوشته بودید؟

۹۶/۲/۱۶ ۱۳:۱۹

خدا دکتر مصدق رو بیامرزه که اهش بدجوری دامن این طایفه رو گرفت کسیکه به یه خادم کشور اینطور ظلم و تبعید کنه عاقبت بخیر نمیشه خدارو شکر که تابحال از هیچ ظالمی دفاع نکردم و مجیزشو نگفتم الحمدلله

۹۶/۱/۲۴ ۱۶:۱۴

خیلی عالی بود مرسی

۹۶/۱/۱۲ ۱۴:۴۴

ولی دزد نبودند در پی دزد باشید شاهان دزد ک گرگند در لباس میش

۹۵/۱۲/۸ ۰۷:۲۶

بسیارعالی ممنون که حقایق رو نوشتید

۹۵/۱۲/۵ ۰۰:۴۶

عالی بوداماازسرنوشت پسران شاه چیزی نبود

۹۵/۱۱/۲۰ ۲۳:۳۵

آخرین عكس دختر متعلق به كژه صاحب عكس كیه

۹۵/۱۱/۲۰ ۰۱:۳۳

چرا درباره ی همه نوشته اما درباره ی فرح ننوشته

۹۵/۱۱/۱۹ ۰۱:۵۵

متاسفم ...برات بخاطر خوی...

۹۵/۱۱/۱۱ ۱۷:۵۴

طاغوتی مراقب خودت باش

۹۵/۱۱/۹ ۱۹:۳۳

ممنون از شما خیلی کمکم کرد در نمایش بازی کردن

۹۵/۱۱/۵ ۰۱:۱۶

خییییلی درست وعااااااالی.باتشکر

۹۵/۱۱/۲ ۱۵:۰۵

خیلی ممنونم ازتون

۹۵/۱۰/۳۰ ۱۱:۲۴

فاصل نیست بلکه واصل درسته تواول بهتره بری سوادخوندن ونوشتن یادبگیری بعدبیای نظربدی...

۹۵/۱۰/۲۸ ۱۷:۵۳

ممنونم از شما

۹۵/۱۰/۲۷ ۱۲:۴۹

چرادیشب گفتید نظرتان ثبت شد دوباره نفرستید اما الان نظرات من نیست حرف بدی که نزدم شما دربین نظرات قرار ندادید

۹۵/۱۰/۲۴ ۰۲:۵۴

هنوزم خیلی ازروستاهاوشهرهابااینکه دومین کشوربامنابع گازهستیم گازکشی نشده

۹۵/۱۰/۱۹ ۰۹:۰۰

آفرررررررررررررررررین

۹۵/۱۰/۱۷ ۱۰:۳۴

تو برو مواظب اعمال خودت باش راجب دیگران قضاوت نکن

۹۵/۱۰/۱۶ ۲۳:۲۱

پس چرا در مورد علیرضا پهلوی و رضا پهلوی دو فرزند دیگر رضاشاه و فرح چیزی ننوشته اید؟

۹۵/۱۰/۱۶ ۰۹:۰۱

عالی بو د مرسی

۹۵/۱۰/۱۴ ۰۸:۰۳

چقدر خوبه انسان دوران حیاتش جوری زندگی کنه که آدمهای خوب و اهل ایمان بعد مرگش واسش خدا بیامرزی بگن ...

۹۵/۱۰/۱۳ ۱۸:۰۸

لایک داری آفرررررریییییییییییینننن

۹۵/۱۰/۱۲ ۰۲:۱۷

پدر خانواده دزد باشه بچشم دزد میشه اینو از قدیم گفتن مگه این مردم همان مردم قبل از انقلاب نیستن مگه قبلا این مردم دین نداشتن یا اینکه بعد انقلاب با ایمان شدن چرا باید تو مملکت این همه دولت دزدی داشته باشه نمیتونه مجازاتشون کنه اسلامو آوددن تا جلوی دزدی گرفته بشه...

۹۵/۱۰/۱۲ ۰۲:۱۲

آب برق گاز هر حکومتی سر کار بود صدرصد این کارارو میکرد ایران روی معدن منابع طبیعی هستش از جیب باباشون این کارارو نکردن در ضمن قرن ۲۱هستش حرف زدنت به ماقبل قرون وسطی بر میگرده.

۹۵/۱۰/۱۱ ۲۱:۴۷

اونای که دم از شاه میزنید خدا کنه با شاه هم محشور بشید ای کاش من هم اون زمان بودم یه گلوله تو مغزش خالی میکردم عشق رهبر ما عشق فقط سید علی

۹۵/۱۰/۹ ۰۰:۰۵

شماکه نوشتی شاه شاه بود :برادربروتاریخ بخون نوکرانگلیس و امریکا بود کارهاش فرمایشی کدام ابادانی شماکجا بودی؟کجا رو دیدی ؟ از پدر مادرهاتون از شهرستانها بپرسیدکه نه اب داشتن نه برق نه تلفن وراه! مردم اکثرا سوادهم نداشتن!ناشکرنباشید و نباشیم که این نعمت خدای نکرده ازمون گرفته نشه.

۹۵/۱۰/۸ ۱۴:۳۷

درود بر رضا پهلوی شاه ایران

۹۵/۱۰/۸ ۱۳:۵۹

خیلی خوب و مفید

۹۵/۱۰/۸ ۱۳:۵۸

خیلی خوب و مفید

۹۵/۱۰/۳ ۲۳:۴۶

مصدق خودش مجلس روبابی فکری منحل کرد مجلسی که نخست وزیرانتخواب میکردوخوده مصدق هم همون مجلس انتخواب کرده بود وقتی مصدق مجلس رومنحل کرداوناییم که منتظرتوطئه بودنت خوده مصدق رو بکنه و کنار کردن وقبولش نداشتن.بی فکریه اولیه ازخوده مصدق بوده.درسته ک دکترمصدق خیلی کاری کرد برای ایران ولی این اشتباه روهم کرد

۹۵/۱۰/۲ ۱۶:۰۷

خیلی ممنون، مختصر و مفید بود.
نکته تاریخ اینه که ازش پند بگیریم. جمله معروفی که میگه حکومت با کفر زنده میمونه اما با ظلم نه.
اگر شاه به جای تکیه بر عوامل خارجی و غرب، به جای خودکامگی ها به داد مردم میرسید و به آنها تکیه میکرد به اینجا نمیرسید.
حالا اگر تو جمهوری اسلامی یک عده میان منافقانه در باطن همون کارهای شاه رو انجام میدن نباید انتظاری جز همون سرنوشت ها رو انتظار داشته باشند.
به جای بحث سر اینکه کی شاه دوسته و کی نیست، به جای خدای نکرده فحش دادن به هم سر این مساله که ارزش زیادی نداره، بیایم کمی بیشتر فکر کنیم...
هم امام خمینی فوت کردند و هم شاه. اون زمان گذشت.
الان در نظامی زندگی میکنیم که نقاط قوت و ضعفی داره. یه عده ی زیادی انقلاب کردند به خاطر آرمان هایی. اون آرمان ها را دریابیم.
با هم کمک کنیم و مملکت را از این حالت در بیاوریم. انقلاب دیگه نمیشه، هزینه بره. عقب گرده، تازه برای چه آرمانی؟!
بالاتر از آرمان های پدران و مادران ما که سال 57 آرزو داشتند پیدا میکنیم؟ چقدر صاف و با صفا بودند. همه جوره برای این آرمانها جنگیدند. حالا ما داریم چیکار میکنیم؟

آیا فقط دولتمردان ایراد دارند؟ آیا برای مثال بعضا از کارمان دزدی نمیکنیم؟ و...

بیایم متحد بشیم برای ایران...
بیایم تکیه کنیم به هم، اعتماد کنیم به هم، کار کنیم، زحمت بکشیم و تلاش کنیم، انسانیت را زنده کنیم و به فرموده امام حسین آزاده باشیم اگر دین نداریم.

۹۵/۱۰/۲ ۱۴:۰۴

درور بر رهبر عزیز تر از جانم
گور بابای شاه و رفتگانش و موندگانش
یاعلی

۹۵/۱۰/۱ ۲۳:۴۳

درسته اگه خائن بودن خادم هم بودن....

۹۵/۹/۳۰ ۰۹:۱۳

مگه میشه با دست خالی جنگید؟پس این همه اصلحه از کجا اومده بود؟ چرا اینقدر بدون فکر حرف میزنید یکم فکر کنید بد نیست

۹۵/۹/۲۹ ۲۳:۰۳

برا ملت که هیچ فرقی نداره کی رو کارباشه همش بدبختیه...

۹۵/۹/۲۴ ۰۸:۰۲

بچه ها کتاب بخونین کتاب، خاطرات درباریان شاه، تاریخ خاورمیانه، دلم براتون میسوزه،

۹۵/۹/۲۴ ۰۷:۵۷

این بهشتی که میگی فقط تو شهرای بزرگ بود، حاشیه شهرها و روستاها ویرانه بود

۹۵/۹/۲۴ ۰۷:۴۸

به این میگن حرف حساب

۹۵/۹/۲۴ ۰۷:۴۵

سراسر دروغ؟ آخه این چه حرفیه میزنی، خیلی از منابع این سریال نه چندان خوش ساخت خاطرات اطرافیان شاهه، اصلا بعضی از دیالوگهاش کلمه به کلمه مستنده، تازه بعضی از مسائلو بشدت تلطیف کردن، آخه چی بگم به تو دوست عزیز، یه کم مطالعه کن

۹۵/۹/۲۳ ۱۵:۴۱

زمان شاه فقط کاخ سعد آباد نبود جنوب تهران درفقر شدید بود
من نمیگم الان فقیر نیست میگم الان خیلی کمتر از آن موقع فقیر است دست امام زمان براین مملکته و برکت وجود رهبر وگرنه همون سال۸۸کار انقلاب تموم بود
(وقتی امام عاشقان غائب است اطائت از خامنه ای واجب است)
لبیک یا امام

۹۵/۹/۲۱ ۲۳:۵۴

واقعا دلم به حالت ميسوزه شاه شاه بود لياقت داشت به چند زبان زنده دنيا صحبت ميكرد خلبان نويسنده بود جلو امريكا وايستاد بخاطر پايين نياوردن قيمت نفت تواوپك خاندان پهلوي وقتي قدرتو بدست گرفتن ايران خرابه اي بيش نبود نه امنيتي نه راهي نه بهداشتي مردم حتي دستشويي نداشتن ولي حدود پنجاهرسال بعد حكومت پهلوي ايران به يكي از كشورهاي قدرتمند خاورميانه شد وخيلي چيزاي ديگه كه قضاوت با انسانهاي عاقله

۹۵/۹/۲۰ ۲۳:۳۰

الان مثلا ایران مدینه فاضله نه جرم وجنایتی نه فقروفحشایی نه خیانتی نه اختلاسی نه گرونی و بیکاری فقط تونستن بعد 30وچند سال ریال کنن تومان تمام

۹۵/۹/۲۰ ۱۷:۵۲

بنظر من کسی که به خاطر منافع خودش دکتر مصدقی که با رای مردم روی کار امده و سعی پیشرفت کشور داشت و صنعت نفت را ملی کرد را با کودتا عزل می کنه حقش است اواره کشورهایی بشه که ظاهرا دوست او بودند

۹۵/۹/۱۶ ۰۲:۴۸

عزیزم ایران اون چند سالی ک تونست بجنگه و دوام اورد بخاطر سلاح ومهمات زمان شاه بود اگه دقت کرده باشی تمام سلاح های الان مال اون موقع هستن

۹۵/۹/۱۳ ۱۰:۴۹

با قدر دانی از در دسترس قرار دادن اطلاعات مربوط به بیوگرافی خاندان پهلوی که به دور از جنبه سیاسی فقط به ارائه اطلاعات پرداختید. در مورد سفرهای اجباری شاه در دوران خروج ایشان از ایران این موضوع باید به لحاظ تاریخی مد نظر قرار بگیرد که در هر انقلابی فرد حاکم مورد هجو قرار گرفته و مطرود می گردد می خواهد شاه ایران باشد و چه زنرال پینوشه. اما علت اینکه شاه ایران نمی توانست در فرانسه یا انگلستان و چه آمریکا اقامت گزیند تنها علتش وجود ایرانیان بی شماری بود که در این کشورها به طرفداری از انقلاب 57 شروع خرابکاری و آشوب و تظاهرات بدون مجوز که بر هم زدن امنیت و نظم عمومی را در پی داشت می کردند. در مورد آمریکا نیز بار ها و بارها دانشجویانی که توسط خود این حکومت برای تحصیل و آوردن علم کشور های پیشرفته به ایران و آبادانی آن فرستاده شده بودند به تبعیت از آموزه های دینی تحت تاثیر افکار مذهبی پیرو رهبر دینی انقلاب 57 مدام دست به تبلیغات گسترده برگزاری میتینگ ها و تظاهرات در آمریکا می زدند. این دانشجویان با مقایسه این کشور های پیشرفته و با روستا و شهر های ایران گمان می کردند ایران چقدر عقب مانده است و علت آن را حاکمیت می دانستند و فراموش کردند که آمریکایی ها و اروپایی از 300 سال پیش شروع به تلاشی بی وقفه برای پیشبرد علم و فرهنگ نموده اند و ایران تازه و آن هم به همت مدیران عهد جدیدش شروع به این مهم نموده است.

۹۵/۹/۱۱ ۲۰:۲۱

به نظر من شاه رفت وعده اي روستايي دوباره شاه شدند وچه بسا بدتر از محمد رضا پهلوي . تاريخ در آينده قضاوت خواهد كرد .

۹۵/۹/۱۰ ۲۰:۴۵

عاقبت...

۹۵/۹/۲ ۱۴:۲۸

دقیقا زنده باد رهبر

۹۵/۸/۲۸ ۱۹:۳۱

عاقبت هر کس که بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست

۹۵/۸/۲۷ ۲۲:۳۴

خاک تو سرت
درود بر رهبر عزیزم

۹۵/۸/۲۷ ۱۱:۰۷

همیشه نباید به نیمه یخ الی لیوان نگاه کرد .خاندان پهلوی همانقدر که واسه پیشرفت کشور زحمت کشیدند .همانقدر نیز خیانت کردند. و بیشتر آن به خاطر نداشتن اخلاق سیاست وبزرگی وپادشاهی بود .و قبول کنیم که اطرافیان با دخالت های نابه جا وطمعکارانه یک حکومت را از پای در میارن .مگر زمانی که به حکومت رسیدند مردم چقدر از آنها استقبال کردندو لی بعد از ی مدت به خاطر سیاست های غلط و ظلم به مردم موجبات تنفر مردم را به وجود آوردند . واین در طول تاریخ از زمان حکومت هخامنشیان بوده تا الان که تو انقلاب امام عده ای سود جو با اختلاس ها وکارهای منافقانه ضربه بر پیکر انقلاب میزنند .و به فکر مردم نیستند. ودل رهبر عزیزمان را به در میارند. تاریخ به ما نشان داد که هر وقت دولتمردان مردم را در نظر نگرفتند موجبات نابودی خودشان را فراهم کردند.
به قول امام مظلوم شیعیان علی (ع) .عبرتها چه فراوان وعبرت پذیران چه اندک. تلاش لازم است .مبارزه با نفس لازم است که حب قدرت ما را به بیراهه نکشد .و شاید اگر ما نیز در راس بودیم همین کاها را می کردیم.
به هر حال هر چی هست ( از ماست که بر ماست)

۹۵/۸/۲۶ ۰۰:۱۹

خاک تو سرت
درود بر رهبر عزیزم

۹۵/۸/۲۳ ۱۱:۰۸

وای چقدر فرحناز خانم خوشگله مثل قرص ماه میمونه

۹۵/۸/۲۰ ۱۵:۳۰

فرحناز خانم چه قیافه ی نازی داره شبیه آدم های اولیه ست

۹۵/۸/۲۰ ۰۲:۰۶

انگاربیسوادی برومطامعه کن شاه نوکربیگانه هابوده 30سال حکومت گرد چند تاهواپیما جنکی داشت چندتاداروخونه داشت ؟ایرأن باخون شهدا بادست خالی جنگید

۹۵/۸/۱۹ ۱۷:۳۵

ایا رضا پهلوی به ایران بیاید خوبه یا نه خوهش جمله جواب بده ممنون از فرانسه

۹۵/۸/۱۷ ۱۹:۲۳

چه کسایی تو ایران هست که شاه رو دوست دارند متاسفم...

۹۵/۸/۱۷ ۰۱:۴۱

خدا همه ى رفته هاشونو بيامرزد مونده هاشونم نگه داره درسته يه جاهايى بد بودن ولى يه جاهايى هم خيلى خوب بودن

۹۵/۸/۱۶ ۱۶:۲۴

همون معلومه از حرفهات که بیسوادی

۹۵/۸/۱۶ ۰۰:۵۰

به نظرمن شاه ایران شاید خیانتهایی به ایرانیان کرده باشه ولی هیچ وقت کارهای خوبش رونمی تونیم پنهون کنیم .ساخت راه اهن. ساخت کارخانه نساجی که پدرومادرمون تو اونجا کار میکردن خرج یه خانواده ی ده نفره از اون بدست میومد که الان حدودپانزده سالیه به یه انبار متروکه تبدیل شده.صلوات به روح
شهدا وتمام اسیران خاک

۹۵/۸/۱۵ ۰۰:۳۷

اطلاعات مفیدی بود.ممنونم

۹۵/۸/۱۳ ۰۷:۰۷

این اتفاقاتی که برای شاه و اقوامش و فرزندانشان افتاده، مربوط به آنها نیست بلکه برای همه مردم میافتد اما اینکه چرا برای ثروتمندانی مانند اقوام شاه بیافتد جای تعجب دارد.

مهمترین دلیل این اتفاقات، نبود تربیت مذهبی در میان آنها بوده است.
به علاوه گیاهخوار نبودن جمعیت ایشان، نیز موجب بیماری ایشان بوده است و البته علت خودکشی همیشه مربوط به نخواندن نماز است.
مذهب و نماز و دین و روزه، را دست شکسته و پا لنگان و حتی نصفه نیمه، نگاهدارید که شما را از چاهها و گودالها و خطرات زندگی نجات میدهد.

۹۵/۸/۱۰ ۱۰:۲۴

ای بابا تا بوده اوضاع ایران همین بوده همش دزدی و..کلاه برداری تا وقتی که ما معدن نفت داشته باشیم هر کی بیاد اینه میخوره میچاپه میبره پس اینقدر حرص نخوریم

۹۵/۸/۸ ۰۲:۵۰

دوست عزیز هموطن عزیز این سریال سراسر دروغه شما به تاریخ نگاهی بیاندازید اگر همین بزرگواران نبودند ما الان ابدا قادر به سریال ساختن نبودیم سرور گرامی کارگردان معمای شاه در دانشگاهی درس خونده که رضا شاه بزرگ ساختن

۹۵/۸/۸ ۰۲:۴۵

شایعات رو باور نکنید

۹۵/۸/۸ ۰۲:۴۱

فرحناز و رضا...

۹۵/۸/۸ ۰۲:۴۱

دروغخه دوست عزیز باور نفرمایید

۹۵/۸/۸ ۰۲:۲۶

زنده بادرهبرعزیزم ...جانم به فدایت ای رهبرکبیراسلام ......مرگ برضدولایت فقیه ..مرگ برامریکا..مرگ براسراییل ...مرگ برانگلیس...مرگ برشاه وخانذان شاه...

۹۵/۸/۴ ۰۰:۲۵

به نظر من که اون وقتا بهتر بوده تا الان که فقط پول حرف اول میزنه از بی کاری جوونا تا مجرد موندشون وافسرگی شون دولتیا مونم که به فکر جیباشونن واقعا انقلابی که شهدا وامام خاستند این بود

۹۵/۷/۲۳ ۲۱:۳۶

خیلی نفهمی

۹۵/۷/۲۱ ۱۱:۱۳

Khob bod vli enqad zan dashtn gij shodm 5

۹۵/۷/۱۸ ۱۹:۳۶

عالي بود من به عنوان يكي از جوانان كشورم خيلي دوست دارم درباره گذشته بدونم ممنون

۹۵/۷/۱۸ ۱۴:۰۵

کدوم از فرزندان شاه زنده است

۹۵/۷/۱۱ ۲۳:۲۱

درود برتو نظرخوبی دادی

۹۵/۷/۹ ۰۹:۵۲

من هم عاشق شاه هستم

۹۵/۷/۵ ۲۲:۴۸

خاک تو سرت

۹۵/۶/۲۹ ۲۳:۳۵

درود بر پهلوی ها

۹۵/۶/۲۹ ۲۲:۴۶

زیاد سخت نگیر این روزا تو شبکه های اجتماعی زیاد پیش میاد

۹۵/۶/۲۵ ۱۳:۳۸

خدا تو رو نیامرزه ....

۹۵/۶/۲۲ ۱۰:۱۵

ولیعهد کجاست

۹۵/۶/۱۹ ۱۴:۰۸

پس پسراش چی شدن

۹۵/۶/۱۹ ۱۴:۰۳

منم موفقم پلی کاش می گفتین پسراش کجان نظرتون؟

۹۵/۶/۱۳ ۲۰:۳۱

همه نظرها را خواندم سواد آنچنانی ندارم و دهه ش صتی هستم حیف که دارید یه طرفه قضاوت میکنید هم ما وهم دولت وقت ما متاسفانه واقعیت رانمی گویند ولی ما هرچی سد و جاده کارخانجات وصنایع دفاعی همش مال زمان شاه است این همه آسایش و امنیتی که در دوران جنگ داشتیم از درایت شاه بود که تجهیزات رو آماده کرده بود قضاوت از آن خداست و پشت سر یک ایرانی غیبت کردن درست نیست ایران را پهلویها ساختند به قضیه تعصبی نگاه نکنیم که تعصب افراطی نقصه

۹۵/۶/۱۱ ۰۴:۳۱

بیشتر مطالعه کنید تا حداقل واژه ها رو درست بنویسید!

۹۵/۶/۵ ۱۶:۴۱

به گندکشیدن هرچی سرمایه ملی وغرور ایرانیارو. خدانیامرزدشون

۹۵/۵/۲۳ ۱۱:۰۳

بد بود شاه ولی دیگه مرده پس به گذشته ها فکر نکنید وبه آیندهی ایران احترام بگذاریم..

۹۵/۵/۱۷ ۲۳:۱۲

نه قاجار نه پهلوی ونه .......هیچ منتی سر ملت ایران ندارندچون هرچه دارند از سر صدقه سر مردم ایران اینها به جایی رسیدند مگر پدر رضاخان چقدر برای او ارث گذاشت که رضاخان صدهزار هکتار زمین مازندران تصرف کردش!!! از پول خود ملت بیت المال خزانه فقط درصدی اش برای خودشان خرج کردند ما چرا ژاپن انزمان کره نمیبینیم همه در ایران دزد هستند .اتا ترک فرد بی رحمی بود ولی شیعه بود به لاییک بودن اعتقاد داشت و هیچوقت هم مال اندوزی نکرد موقع مرگش هم ثروتی نداشت چون ملت ارزش میدانست به گفته خسرو معتضد. ولی شاه ایران فقط ده میلیارد دلار پول از ایران خارج کرد!!! فرق اینها را از اینجا میشود فهمید اتاترک لاییک بود ولی دزد نبود ولی پهلوی ها هم دزد بودند هم طالم این گفته خود وزیر اقتصاد شاه هست اگر شاه همین پول ها را صرف زیرساخت ها مثل راه اهن بندر و روستا ها و شهر کوچک میکرد ایران به پیشرفت متوازن میرسید ولی الان ورزشگاه نقشش در اقتصاد چه بود جز نمایش جلال شکوه قدرت پادشاهی ؟؟؟؟ همین الان هم بعضی از افراد نظام اشتباهات شاه تکرار میکنند

۹۵/۵/۱۷ ۱۵:۱۶

متعسفانه تاریخ رو فاتحان هر جور بخان مینویسند

۹۵/۵/۱۷ ۰۳:۵۹

چه سرنوشت تلخ و غم انگیزی،واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم،هرچقدر هم که از ایشون و خاندانشون بد بگن ولی مستحق چنین سرنوشت تلخی نبودن.

۹۵/۵/۱۶ ۱۲:۴۴

من عاشق این شاهم

۹۵/۵/۱۶ ۱۲:۳۳

عالیی

۹۵/۵/۷ ۰۱:۵۵

ضمن تشكر از مطالب مفيدتان

قابل ذكر است كه در طول تاريخ بشريت معمولا كساني كه به قدرت ميرسن،اصولا همگي به انحراف كشيده شده و شروع به استبداد ميكنند ودر  أموال ملي دست يازي ميكنند و...

بنابراين اكثرا در عصر هريك از دولت ها،اين اقدامات منفي رخ داده است.لذا معيار ما براي تشخيص اينكه كدام دولت مردمي تر بوده بايد اين باشد كه ببينيم كدام پادشاه اعمال منفي گرايانه قليلي را مرتكب شده و هم چنين بايد ديد كدام پادشاه نسبت به اعمال منفور خويش،اعمالي مثبت نيز انجام داده است.

بنابراين انصاف نيست كه صرفا جنبه هاي منفيه پهلوي را بيان كنيم.

جنبه هاي منفي اي كه در هر دوره وجود دارد.

مگر ميشود در دوره ي حكومت يك دولت،أموال ملي در قالب حقوق هاي نجومي از دست نرود؟

مگر ميشود در طول تاريخ سران يك دولت از أموال ملي در كشورهاي ديگر سرمايه گذاريه خصوصي نكنند؟

بنابراين بهتر است در هر زمان،واقعيت هاي يك تاريخ را براي مردم مطرح كرد،نه صرفا قسمت هاي منفيه تاريخ را.

باتشكر

۹۵/۵/۶ ۱۹:۲۰

همین استادیوم که همتون اونجا پلاسین ساخت اون دورست یا تیم های استقلال و پرسپولیس که شما هم حتما سنگشونو به سینه میزنی زمان اونا ایجاد شدن با اسمای تاج و شاهین،یا ایجاد دانشگاه تهران(بعد میگن رضا خان بیسواده)،ممنوعیت مواد مخدر(میگن رضا خان تریاکیه) الآن هر دو قدم یه معتاد افتاده،محمد رضا شاه با همه ی زناش به طور شرعی عقد کرده بعد امثال تو اون موقع شعار میدادن شاه زنا زادست

۹۵/۵/۳ ۱۱:۱۷

تاريخ گواه اينه كه چه كساني در اين سرزمين چه كردند...

۹۵/۵/۳ ۰۸:۴۲

خب برو بخون

۹۵/۵/۲ ۰۰:۱۱

من موندم اینایی که تو کشورمون به مردم خیانت میکنن ،حقوق کارگر رو میخورن ،و دزدیهای میلیارد دلاری میکنن جزوه کدوم دسته هستن ...

۹۵/۵/۱ ۱۷:۰۲

من هم موافقم

۹۵/۴/۲۵ ۲۱:۵۹

ﺫﻟﺖ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﻘﻮﻝ ﺗﻮ

۹۵/۴/۲۵ ۰۱:۰۲

نمی‌دانم‌چرا‌‌هیچگاه‌خدمات‌دوران‌گذشته‌بیان‌نمی‌کنیم‌.

فقط‌فقط‌نقاط‌ضعف‌دولتها‌بعنوان‌تاریخ‌به‌عموم‌نشان‌می‌دهیم.

ای‌کاش‌مقداری‌منصف‌بودیم.

۹۵/۴/۱۹ ۰۰:۱۱

چقدر خوب می شد کارهای مهم رضاخان و محمدرضا شاه را که باعث اباد شدن مملک بود را هم می گفتید

۹۵/۴/۱۰ ۰۲:۰۲

خوب بود،اگر یکم منصفانه تر بعضی مطالب رو مطرح میکرد بهتر میشود

۹۵/۴/۹ ۱۹:۴۰

ذلت صحیح است نه بقول تو زلت!

۹۵/۴/۹ ۰۳:۱۴

شما فکر کنم یا آقازاده ای یا جز مرفعین بی درد از این دوحالت نمیتونی خارج باشی.

۹۵/۴/۵ ۲۳:۵۶

افرين خوب بود

۹۵/۴/۱ ۲۲:۴۴

به درویشی قناعت کن ، که سلطانی خطر دارد

۹۵/۳/۳۰ ۲۳:۰۲

آفرین برشما،خدمات شاهنشاهان رضاخان و محمدرضا هنوز که هنوزه ادامه داره اگه نمی دونین برین تحقیق کنین....

۹۵/۳/۳۰ ۲۲:۵۲

یکیشو نام ببر

۹۵/۳/۳۰ ۱۳:۴۳

به نظر من که خیلی خوب بودن بیچاره ها حقشون این سرنوشت نبود ...

۹۵/۳/۲۸ ۰۲:۵۳

خیلی ممنونم فقط پسره شاه چیشد علیرضا پهلوی پسر محمد رضا شاه بازم از اطلاعاتون خیلی ممنون و مچکر

۹۵/۳/۲۸ ۰۰:۲۱

ممنون خیلی عالی بود مرسی بابت اطلاعات خودتان

ولی خوب شد ک سرنگون شدن الانم ک هیچ کدوم هیچ پسری ندارن و خاندان شون داره از بین میره خوبه ولی خدایی خیلی دیوونن ک چن سال پیش اعتراضات تو آمریکا راه انداختن ک ایران رو آزاد کنید و میخاستم برگردن خیلی دوره ی پر ماجرایی بود ب امید مردن همچون

۹۵/۳/۲۷ ۰۷:۴۰

ای کاش راجب خدماتی که انجام داده هم میگفتید
یا بلعکس

۹۵/۳/۲۴ ۱۴:۰۸

2020عااااااالی تونستم توضیحات خوبی به دخترم درباره ی پهلوی ها بدم...

۹۵/۳/۲۴ ۰۳:۱۶

زنان جمع پهلوی ۸تابودن 20تاشوهرکردن

۹۵/۳/۸ ۰۰:۳۷

از بیوگرافی ها و تصاویر بسیار بسیار سپاسگزارم. خیلی اطلاعات مفیدی بود...

۹۵/۳/۷ ۲۱:۲۵

به درک واصل شد باسواد!!!!!!
تازه اونم از کجا میدونی؟؟
طبق اصول دین اسلام , مالک روز جزا خداست. و اونه که میگه کی بره بهشت و کی بره جهنم
و طبق همون اصول دین دخالت در کار خدا شرک محسوب میشه و جدای از توحیده
بنابراین نه به بهشت رفتن خودتون مطمین باشید و نه به درک فاصل شدن دیگران!!!

۹۵/۳/۳ ۰۵:۲۶

چه عاقبتی!!

۹۵/۲/۳۱ ۱۳:۲۳

اگه خودت دربدر میشدی چیکار میکردی

۹۵/۲/۲۸ ۲۲:۱۰

دربارهى فرزندان پسر شاه بنويس

۹۵/۲/۲۸ ۱۴:۵۶

اره خیلی خوب بود ...

۹۵/۲/۲۰ ۰۱:۲۰

عالی ولی ای کاش می گفتی پسرا ی محمد رضا کجان چی کار میکنن اثلا راسه که میان تو شبکه VOA دلم می خواد از تجربه های علوم سیاسی اون ها استفاده کنم چون خداييش سیاست پدرش عالی بود هر چند تلخه ولی باید قبول کرد ممنون

۹۵/۲/۱۷ ۱۴:۲۸

عالییییییییییییییییییییییی بوووووووووود

۹۵/۲/۱۱ ۰۳:۰۹

نظر م در خصوص خاندان پهلوی این هر کس که کوچکترین دشمنی با این دو پادشاه ایران ساز دارد فقط نکات منفی انها نوشته یک کلمه از کار های مهم انجام شده دیده نمشود مگر انها یک بهشت بزین از قاجار تحول گرفته بودند که در سال پنجاه وهفت یک ویرانه تحویل مردم دادند خلاصه هر به اندازه دیدش مینویسد تاریخ نگاران واقعی هم میبینند و هم منگارند بهتر انست که واقعه بین باشیم که متاسفانه ................ حیف

۹۵/۱/۲۴ ۲۱:۴۷

شاه آریایی شما به درک واصل شد یک خانواده آشوب

زده که بیشترش خودکشی کردند

۹۵/۱/۲۳ ۱۶:۲۸

واقعا چه عزت چه زلتی

۹۵/۱/۲۲ ۱۱:۲۷

هر کسی وقتی بره بالا پادشاهی میکنه ... مگر اینکه تعلق خاطری به این دنیا نداشته باشه... اون وقتم اصلا بالا نمیخواد بره...
دوستن اقتضای هر دورانی هستش که همه چی رو با هم داشته باشه تا بشه اسم زندگی رو گذاشت امتحان... زندگیتون سرشار از یاد خدا ...

۹۵/۱/۱۹ ۱۲:۰۵

خوب بودولی متاثرشدم

۹۵/۱/۷ ۰۸:۱۷

كسي كه رفت تو سياست ديگه زنده بيرون نمياد
چه روحي چه جسمي

۹۵/۱/۶ ۱۸:۰۲

خیلی خوشحالم که شاه خائن به درک فاصل شد از شاه متنفرم ...

۹۴/۱۲/۲۲ ۱۰:۰۲

درموردپسران محمدرضا ولیعدودیگران پسران محمدرضا بنویسید تشکر

۹۴/۱۲/۱۹ ۰۶:۴۱

خوب بود کاش اقداماتی که ....

۹۴/۱۲/۱۸ ۱۹:۱۵

بسیار عالی بود

۹۴/۱۲/۱۴ ۰۰:۱۷

مرگ برضدولایت فقیه

۹۴/۱۲/۸ ۱۸:۱۶

نه بابا یه چندوقتی شایعه شده بود زنده اس ولی شاه مرده سرطان داشت دیگه

۹۴/۱۲/۵ ۰۹:۲۱

خیلی سختی کشیدن خدا از شون بگذره

۹۴/۱۲/۲ ۱۶:۳۴

میگن شاه نمرده و هنوز زنده ست!!!!!!!!!

۹۴/۱۱/۳۰ ۲۳:۲۷

خیانتای بزرگی که محمدرضا شاه به ایران کرد غیر قابل شمارش بود واقعا حقش بود

۹۴/۱۱/۲۸ ۰۱:۴۲

بسیارخوب بوداطلاعات عمومیم بیشترشد...

۹۴/۱۱/۱۷ ۲۳:۰۳

حق شون بود

۹۴/۱۱/۱۷ ۰۰:۳۷

نارحت شدم برای روزهای بد انها

۹۴/۱۱/۱۶ ۱۳:۲۷

وای چه حال وروز بدی داشتند

۹۴/۱۱/۱۳ ۲۱:۰۵

خیلی خوببب

۹۴/۱۱/۱۳ ۱۵:۵۵

واقعا سرگذشت سختی بود بخصوص اونجا که شاه ایران را به پناهندگی قبول نمیکنند من که دوستشون دارم هنوز

۹۴/۱۱/۱۳ ۰۳:۱۰

عالی بود اطلاعاتم زیاد شد.

۹۴/۱۱/۱۰ ۰۱:۲۸

مطالب خیلی عالی بودن ، آدم ناراحت میشه بخاطر عاقبتشون ، خدا کند همه ما مخصوصا دولتمردان ما از اینا درس عبرت بگیرند و تنها برای رفاه ملت کار کنند . اون همه ثروت رضاشاه و فرزندانش کجا رفتن و خودشان کجا . خدایا به حق خداوندیه خودت لحظه ای مارو به حال خود مگذار .

۹۴/۱۱/۱۰ ۰۰:۳۳

جالب بود اما هنوز روزهای خوششونه اون دنیا باید جواب خیانت کردن به مردم غیور ایران وخونهای که ریختن را بده اند

۹۴/۱۱/۹ ۱۷:۴۲

خوب بود اطلاعاتم زیاد شد

۹۴/۱۱/۷ ۱۳:۰۲

به نظر من شاه هنوز یک فرزند در ایران دارد شایعات چنین است در ایران.

۹۴/۱۱/۶ ۱۰:۳۸

عاااالی بودممنون خداروشکرکه کشورمون باوجودامام خمینی منورشدخداروشکر

۹۴/۱۰/۳۰ ۲۲:۱۸

خیلی خوب بود ممنون ازتون ک این اطلاعات را در مورد خاندان پهلوی در اختیار ما قرار دادید

۹۴/۱۰/۲۹ ۱۳:۱۰

عالی بود
رفتم تو حال و هوای مراسم های مدرسه
البته چیزی نمونده تا دهه فجر و مراسم شادی
مرگ بر اسرائیل

۹۴/۱۰/۲۸ ۲۳:۲۹

درس عبرت برای رئیس روسا

۹۴/۱۰/۲۸ ۲۲:۱۱

خوب بود.ولي كاش درباره كاميار پهلوي و شاهين پهلوي همچنين شاهرخ پهلوي نيز اطلاعات ميداديد.گويا پهلوي ها دارن تموم ميشن!!!پسر ندارن!!!!

۹۴/۱۰/۲۸ ۱۴:۵۳

ﻋﺎﻟﻲ ﺑﻮﺩﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭﻛﺎﻣﻞ

۹۴/۱۰/۲۷ ۲۳:۲۳

خوووووووووب بود

۹۴/۱۰/۲۶ ۰۱:۰۷

خیلی علی بود((دنیامحل گذراست نه ماندگاری))

۹۴/۱۰/۲۵ ۲۰:۰۸

جالب بود ولی کاش درموردپسراشم نوشته شده بود من عاشق تاریخم

۹۴/۱۰/۲۵ ۰۹:۴۲

عالی بود . خدا رو شکر که رژیم شاه زودتر سرنگون شد.

۹۴/۱۰/۲۴ ۱۳:۱۸

عالی. ممنون

۹۴/۱۰/۲۳ ۱۹:۴۹

خخخخخخیلی عالی بود

۹۴/۱۰/۲۳ ۱۹:۰۲

از نظر من بچه هاى رضا شاه در فاصله ٢-١ساله به دنيا أمده اند و اينكه اين سلسله و جد نسل در نسل جدايي داشتن و اين كار بينشان رواج پيدا كرده است

۹۴/۱۰/۲۲ ۱۷:۲۷

خیلی خوب بود مرسی

۹۴/۱۰/۲۲ ۱۴:۴۳

خوب بود فقط راجب راغب بودن خانواده شاه كه به امريكا بروند،و به جاي ان به مصر رفتند اين كاملا اشتباه هست شاه به خاطر اختلافاتي كه با امريكا و انگليس داشت اصلا هيچوقت نميخواستند كه به امريكا سفر كنند اگرچه هم كه امريكا هم راغب نبود

۹۴/۱۰/۲۱ ۱۸:۵۸

عالي بود . مرسي از اطلاعات خوبتون. به هرحال اونام ادم بودن من هيچي ازشون نمي دونستم . ولي چه حالي ميده فرزند يا نوه شاه بودن

۹۴/۱۰/۲۱ ۱۴:۵۰

عالی بود فقط چقدر خانوادشون شلوغ و دنباله دار و پر از غم بود

۹۴/۱۰/۲۱ ۱۴:۵۰

عالی بود فقط چقدر خانوادشون شلوغ و دنباله دار و پر از غم بود

۹۴/۱۰/۲۱ ۱۳:۳۶

عالي بود بهتر از اين نميشد

۹۴/۱۰/۲۰ ۱۸:۴۲

عالی بودخسته نباشیدفقط درموردزنهای رضاشاه وپسرش ولیعهدهم اگراطلاعات داریدمطلب بزارید(ممنون)

۹۴/۱۰/۲۰ ۱۳:۵۸

خاک تو سرشون کنن که حیف اون نام امامی که رضا شاه سر بچه هاش گذاشت

مرسی

۹۴/۱۰/۲۰ ۱۰:۵۵

بسیار عالی و عبرت اموز بود برای من که 19سال در ان دوره زندگی کردم خاطره انگیز است خاندان پهلوی قربانی تکبر و نخوت خود شدند .

۹۴/۱۰/۲۰ ۰۰:۴۹

عالی بود از اینکه این مطالب تاریخی راگزاشتین  تشکر

۹۴/۱۰/۱۸ ۲۳:۳۵

خیلی عالی بود من چون سریال معمای شاه را دنبال میکنم 

۹۴/۱۰/۱۴ ۱۱:۲۵

خیلی خوووووب بود 

واقعا ممنون 

۹۴/۱۰/۱۲ ۰۹:۵۲

خیللللللللیییییییییی خوب بودمرسی

۹۴/۱۰/۴ ۱۳:۴۸

عالی 

۹۴/۱۰/۴ ۰۲:۴۷

خیلی ممنون واقعاخوب بوددلم میخواست فقط بخونم وبیشتردرموردشون بدونم

۹۴/۱۰/۳ ۲۲:۴۵

خیلی اموزنده

۹۴/۱۰/۳ ۲۱:۲۵

عالی بود فقط در مورد پسراشم میگفتن بهتر میشد

۹۴/۹/۲۳ ۲۱:۰۰

عالی بود

۹۴/۹/۲۱ ۱۰:۰۵

بسیار عالی....

۹۴/۹/۱۹ ۱۵:۰۹

عالی بووووووووووووود.

۹۴/۹/۱۹ ۱۵:۰۷

بسیار بسیار عالی و مورد پسند من

۹۴/۹/۱۵ ۲۰:۵۱

بیشتر از اونی که فکرش رو میکردم تحریف شده!

۹۴/۹/۱۳ ۱۶:۳۴

من باید درباره ی خانواده ی رضا شاه تحقیق می کردم خیلی عالی بود

۹۴/۹/۱۱ ۱۹:۳۹

خیلی جالبه خیلی ازتون ممنونم که این مطالب آموزنده را گذاشته اید

۹۴/۹/۱۱ ۱۴:۵۲

من یه دختر ده ساله هستم .باید در مورد خانواده پهلوی تحقیق میکردم.اطلاعات جالبی بهم داد

۹۴/۹/۵ ۲۱:۳۷

عالی بود فقط ای کاش از همه ی خانواده اطلاعات کامل تری داشتید چون بعضیاشون معلوم نیست کجاان؟!در کل خوب بود با تشکر

۹۴/۹/۲ ۱۱:۲۷

خيلي عالي بود

۹۴/۹/۲ ۰۲:۲۲

عجب داستانی

۹۴/۸/۱۴ ۱۳:۱۶

ممنون عالی بود

 

اخبار روز