کد خبر: ۳۶۳۹۱
۳۷۲۰۷ بازدید
۸۵ دیدگاه (۷۸ تایید شده)

معروفترین سوغاتی های شهرستان میانه ؛

از تئل خیرچا تا ایشلی فطیر + تصاویر

۱۳۹۳/۱۲/۱۶
۱۹:۵۵

آرماغان یا سوغات چیست ؟

آرماغان یا سوغات نمادی از فرهنگ یا  محصولات یک منطقه جغرافیایی ست که مهمانان از آن منطقه خریداری کرده ، به دوستان و اقوام می دهند .

این تحفه ها می توانند نمایانگر سنت ودیرینه یک شهر یل روستا باشند ، بسیار شهرهایی داریم که با غذا ، میوه ، صنایع دستی و ... خود سر زبان ها افتاده اند .

از آنجایی که دامداری و کشاورزی دو رکن اقتصادی شهرستان میانه می باشد و روستاهای زیادی نیز دارد ، پس سوغاتی های آن نیز برگرفته از همین شاخص هاست .

گردآوری این اطلاعات از حدود یک ماه پیش آغاز شد و به خاطر این بود که مسافرین و مهمانانی که عازم میانه هستند یا گذرشان می افتد ، حداقل نام سوغاتی های میانه را بدانند و دنبال این اقلام بگردند .

 

سؤپؤرگه (جارو )

جارو یا سؤپؤرگه نام گیاهی ست که زادگاه آن آذربایجان و منطقه میانه است ، در روزگاران نه چندان دور این محصول تنها وسیله تمیزی بود .

با وجود تولید جاروهای پلاستیکی ، جارو برقی و انواع ماشین آلات تمیزکننده و کاهش تولید جارو (سؤپؤرگه) باز هم در بسیاری از خانه ها جاروی میانه دیده می شود .

کسانی که حرفه ای و قدیمی این کار هستند می گویند که مرغوب ترين نوع جاروي محلي در شهرستان ميانه برداشت می شود و دلایل را آن هم آب و هوا ، خاك مناسب ، پرمغز ، محكم ، نشكن و خوشه هاي بلند عنوان می کنند که جارو (سوپورگه) میانه را منحصر به فرد کرده است . این محصول در شهرهای شمالی ، تهران و خراسان خریداران زیادی دارد .

جاروبند ها ،  جارو را پس از جدا کردن مواد زائد به چندین دسته یا شاخه تقسیم کرده و  با نخهای نایلونی رنگی می بافند .  

نوع مرغوب جارو (سؤپؤرگه) دارای ریز شاخه های بسیار و سرشاخه ها تقریباً به رنگ قرمز میباشد  و نوع نامرغوب آن نیز برنگ چوب است ودراثر مصرف زود شکسته می شود البته برخی برای فریب خریدار سرشاخه ها را رنگ  می کنند که با دقت می توان آن را تشخیص داد .

جاروبندی یکی از هنرهای دستی بسیار کمیاب درکشور میباشد که در آچاچی و سبیز و مرکز شهر به دلیل اینکه عمده جاروی میانه را تولید می کنند افرادی مشغول به این حرفه هستند .

مهمانان می توانند با خرید این محصول کمکی در راستای حفظ سنت جاروبندی (سؤپؤرگه ) کرده و سوپورگه را بعنوان یک محصول سنتی در منزل نگه داری کنند .

 

تئل خیرچا (کمبوزه)

تئل خیرچا یا کمبوزه میوه ای ست خوش مزه به شکل گرد ، کشیده یا بیضی که مرحله کال میوه‌هایی مثل طالبی و خربزه است و مزه‌ای شبیه خیار دارد .

مردمان محلی بسیار این میوه را دوست دارند که در فصل تابستان به وفور یافت می شود .

تئل را بیشتر با نمک  میخورند که فوائد بسیاری نیز دارد و در گرمای تابستان ، دمای بدن را متعادل می کند ، قدیمی ها می گویند که در جیب مردم نمک سنگی کوچکی وجود داشت که بر روی خیار ، تئل ، گوجه یا هر محصول دیگر مالیده  و می خوردند .

در بین مردم تئل خیرچا را تئل و به نوع دیگر آن که از طالبی نارس می باشد ، شاماما می گویند .

هندوانه ، خیار و گوجه میانه نیز در بازارهای استان و پایتخت و حتی کشورهایی مثل عراق و ترکیه مقبولیت زیادی دارد .

 

سیب (آلما)

سیب میانه به عنوان یک برند در میادین تره بار تهران نسبت به سیب های تمام مناطق با قیمت بالاتر به فروش می رسد و  برای مدت طولانی در سردخانه ها با کیفیت عالی جهت مصارف تازه بوده و به سایر کشورها صادرمی شود .

توشمانلو یکی از بهترین مناطق در میانه برای تولید سیب است و هر ساله آیین محلی جشن برداشت سیب در این منطقه برگزار می شود . سیبی که از روستاهای دامنه های بزقوش برداشت می شود کیفیت بسیار عالی دارند .

سیب در شهرستان میانه مجموعا سالانه بسته به وضعیت آب و هوایی تولیدی مابین 130 – 150 هزار تن دارد که جزو سه تولید کننده استان است.

 

برنج میانه (دويو)

برنج میانه از دیرباز بسیار معروف بوده و شهره ای ملی به خود گرفته است و با در اختیار داشتن 95 درصد تولید کل استان ، رقیبی پیش رو ندارد ، دلیل مرغوبیت و استقبال از آن در سطح کشور طعم و عطر طبیعی ، خوش پخت بودن و هضم خوب می باشد که به دلیل نوع زمینهایی ست که در آن از کودهای شیمیایی استفاده نشده و کاملا طبیعی هستند .

عموما مقدار کمی از برنج میانه را با سایر برنج ها مخلوط کرده و مصرف می کنند تا بویی طبیعی در فضای خانه پیچیده شود .

روستاهای ممان ، خطب ، سبز ، ينگي کند ، ارباط ، بيرون ، استور ، ينگ آباد چاي ، چتاب ، خليفه باغي ، حصار ، چركينلو ، شيخدرآباد و گوندوغدي معروفترین برنج های میانه را دارند که از ارقام علي كاظمي ، حسن سرا ، دم سياه ، انواع طارم ، هاشمي ، گرده محلي بوده و هستند .

 

گیاهان دارویی میانه

معروفترین گریاهان دارویی که در شهرستا ن می روید و به فروش می رسد عبارتند از:  كهليك اوتو(كاكوتي) ، قاز آياغي ، شاتره ، داغ مرزه(مرزه كوهي) ، انواع قارچ ،  گون ، آويشن ، هفت بند ، رناس ، كاسني ، بومادران ، گل ختمي ، مخلصه ، پنيرك (امن کؤمنجی) ،درمنه ، شيرين بيان ، بابونه ، گل گاوزبان ، توكلوجه ، كنگر ، پونه ، بولاق اوتو ، مرزنگوش ، گون كتيرا ، شنگ(يئمليك) ، گل شقايق ، گل بنفشه ، گل مريم ، گل زبان در قفا ،آلاله ، تاج خروس ، خيارك ، شمعداني تيكمه اي ، قدومه كوهي ، شب بو ، آلاله ، اسپند ( اوزرلیک) ، رازيانه ، سماق ، تورشك ، شاه تره ، چاتلانقو ، چاتلانقوش ، شووَرَن، قارا تيكان ، يونجه. ریواس (اوشقون) و دنبالان

 

توضیحی درباره مهم ترین گیاهان دارویی میانه

كهليك اوتو(كاكوتي) : کهلیک اوتی طبیعتی گرم و خشک دارد و ضد باکتری و خلط آور سرما خوردگی و ضدعفونی کننده روده می باشد. اثرات کهلیک اوتی با گیاه آویشن خیلی شبیه هم است. کهلیک اوتی دارای نام علمی ziziphora tenuir از خانواده labiatae می باشد و thymus که نام علمی آویشن می باشد نیز از خانواده   labiataeمی باشد. آویشن بیشتر در بیماری های تنفسی استفاده می گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کاربرد دارد.

* (اصلاحیه دکتر جمشیدی : کاکوتی همان کهلیک اوتی نیست. کهلیک اوتی نام ترکی آویشن است.
نام جنس کاکوتی Ziziphora و کهلیک اوتی (آویشن) Thymus است که هر دو از خانواده نعناعیان (Labiatae = Lamiaceae) می باشند.)

بولاق اوتو: این سبزی  در فصل بهار بیشتر دیده میشود در طب سنتی ، بولاغ اوتی دارای طبعی « گرم و تر » است  ، در این سبزی ویتامین‌های زیادی چون B کمپلکس ، به خصوص B۱ , E , C و دارای املاحی چون گوگرد ، سدیم ، ید و کلسیم و همچنین دارای پنی‌سیلین گیاهی وجود دارد ، بولاغ اوتی خاصیت نیروبخشی داشته و مصرف آن باعث طول عمر در افراد می‌شود.

اسپند( اوزرليك) : از گياهانی ست که در كوهستانهاي مختلف میانه رشد می کند و دانه‏ هايش در آتش با بوي خوش و مطبوع مي‏سوزد و خاصيت ضد عفوني محيط را دارد.

 شؤوَرَن:  دانه‏ هاي  ريزي دارد مصرف طبي درطب سنتي دانه‏هاي ريز آن براي درمان گرمازدگي و رفع عطش در تابستان و درمان يبوست و تنظيم حركات روده استفاده مي شود.

دنبالان : با آغاز بارندگي هاي بهاره دنبلان ها  به صورت خود رو تولید و جمع آوري ، خريد و فروش و مصرف اين قارچ ها در رويشگاه هاي طبیعی در کوههای اطراف میانه شروع  می شود .

قارچ دنبلان، در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال می‌باشد و جزو غذاهای گران در سطح جهان است که رکورد قیمت یک دنبلان سفید در دسامبر ۲۰۰۷ زده شد و مبلغ 330 هزار دلار برای خرید یک دنبلان ۱٫۵ یک کیلویی پرداخت شد .

 

لبنیات (قاتیق ، خاما ، پنیر ، آیران و ...)

معروفترین صحنه ای که خیلی از میانه ای ها درایستگاه و ترمینال ها دیده اند ، مسافری ست که که در یک دستش دبه ای ماست یا پنیر دارد .

لبنیات میانه به دلیل اینکه از شیرطبیعی حیوانات تهیه می شود در شهرهای بزرگ خواهان زیادی دارد و بعید است کسی آن را امتحان کرده و خواهانش نشود ، لبنیات معروف میانه ماست ، پنیر ، کره و خامه می باشد که بیشتر ماست گاومیش (گامیش قاتیقی) و ماست گاو( اینک قاتیقی) معروف هستند ، ماست میانه ( قاتیق ) بسیار خوشمزه و پرچرب هست و سرشیر آن به قیماق معروف بوده که بسيار خوردنی تر از خود ماست می باشد .

غذایی که با ماست (قاتیق) درست می شود ، قاتیق شورباسی(شوربای ماست) نام دارد که به رغم ساده بودن ، طعمی لذیذ دارد .

لبنیات در همه بخش ها ، روستاها و شهر میانه تولید شده وقابل خرید است اما در روستاهای بزرگ و شهرهای میانه به دلیل طبیعت و تولید به شکل کاملا سنتی این محصولات خوشمزه تر و طبیعی تر می باشد .

هر چند در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی ها و مهاجرت ها تولید این محصولات کم شده ولی شهرستان میانه همچنان جزو صدرنشین های تولید لبنیات در سطح استان است .

 

ایشلی فطیر

ایشلی فطیر نانی ست که به دو صورت سنتی و فانتزی پخت می شود ، در شکل سنتی آن زنان خانه دار با اجاق ها و تنورهای خانگی آن را می پزند( نوع دوم بیشتر در روستاهاست) و در شکل فانتزی در مغازه ها با تنورهای مخصوص پخته می شود که به شکل یئددی قات ، خرما فطیری و ایشلی فطیر هستند .

خمیر این فطیرها از ترکیب کره ، آرد ، خمیرمایه ،  شیر گرم و آب ، نمک ،  شکر و روغن درست شده و لای داخلی یا مغز آن ترکیبی از آرد ، زردچوبه ، زنجبیل ، شیره خرما و شکر است ، روی خمیر نیز ترکیبی از زرده تخم مرغ ، شیر ، کنجد و سیاه دانه می باشد .

قرارگرفتن اینها کنار یکدیگر یکی از بهترین خوراکی های میانه را تشکیل می دهد که مشتریان خوبی نیز دارد و می تواند کام مهمانان نوروزی را شیرین کند .

فطیر دیگری در شهر میانه پخته می شود که به نان قندی معروف بوده و آن هم داری مزه و طعمی خاص است.

 

عسل ( بال)

زنبور دارى و توليد عسل  در میانه  سابقه طولانى دارد. مراتع و چمنزارهاى سرسبز، گلزارها و علفزارهاى معطّر دامنه‏ هاى بزقوش از نظر پرورش زنبور و توليد عسل ممتاز مى‏باشند و عسل اين مناطق از مرغوبيت بى‏نظيرى برخوردار است.

زنبور دارى در میانه  با استفاده از كندوهاى سنتى (سبدى شكل) و كندوهاى جديد (جعبه‏اى) صورت مى‏گيرد.

 

مهم ترین خوراکی های میانه

ساج بالیغی : در این خوراکی بعد از سفره کردن شکم ماهی قیزیل آلا ، آن را روی ساج پهن کرده و بعد از پخته شدن می خورند . ساج بالیغی مختص میانه بوده که مغازه های زیادی در سطح شهر به این کار مشغولند .

جیگرکی ها : آشاغی چارراه یکی از جاهایی ست در مغازه های مختلف جگر سیاه ، جغوروبغور (جیز بیز) را با سیخ روی منقل می پزند و با سبزی و نوشابه به مشتری می دهند .

بستنی سنتی با کیک مخصوص : از آنجایی که لبنیات میانه کیفیت بالایی دارند به تبع آن بستنی سنتی آن نیز خوشمزه در می آید . این بستنی که بسیار کش دار هستند در نقاط مختلف شهر تهیه میشود و در فصل تابستان مشتریان زیادی دارد ، عمده مغازه های این نوع بستنی ها اطراف پارک انقلاب و آشاغی چارراه هستند که بعضا با فالوده ، آب هویج و شیرموز ترکیب شده و با کیک مخصوص می خورند.

پاخلا و بورانی هم از دیگر خوراکی های معروف و پرتقاضا در فصل زمستان در شهر میانه هستند که در مغازه یا چرخ دستی ها فروخته می شود .

پفکی (تصویر) : شیرینی بسیار سبک که جزو شیرینی های قدیمی میانه هست که سالها قبل یکی از ارکان سفره های شب عید و مجالس شادی بود و از ترکیب سفیده تخم مرغ  ، آبلیمو  ، پودر قند و وانیل تهیه می شود .

تصویر طاهر نائبی

برای دیدن در سایز بزرگ کلیک کنید

 

گلیم و قالی میانه

گلیم بافی از رشته های اصلی و سنتی در منطقه آذربایجان است . از مهمترین گلیم‌های منطقه می‌توان به گلیم‌های شاهسون اشاره کرد.

گلیم رایج‌ترین کف پوش شاهسونها است و تعداد زیادی از آنها توسط آنها بافته و از نگاره‌های بزرگ و برجسته بصورت ردیفی استفاده شده است که توسط نوارهایی باریک با طرحهای ظریف‌تر و پیچیده‌تر از یکدیگر جدا شده اند.

باوجود اینکه شاهسونهای میانه و هشترود از لحاظ فرهنگی اختلاف ندارند ولی در بافت گلیم تفاوتهایی دارند. گلیم‌های شاهسون میانه بزرگتر از گلیم‌های شاهسونهای هشترود است و طرحهای نواری سنتی و ترنج‌های بزرگ کنگره دار از جمله نگاره‌های آنها است. تارها معمولاً پشمین یا نخی بوده و ریسمان‌های خود رنگ در متن گلیم به چشم می‌خورد. بافت چاک دار و خطوط حاشیه ای پیچ باف به وسیله رنگهای متضاد از دیگر قسمتهای آن متمایز می‌شود. زرد پرتقالی، قرمز گیلاسی، آبی روشن و قهوه ای ملایم از جمله رنگهای این منطقه است.

هنر گلیم و قالی بافی شهرستان میانه در زمره ی صنایع دستی می باشد که متاسفانه عدم توجه به ماهیت آن و نبود آگاهی صاحبان صنایع  از ارزش های این هنر منطقه ، آن را در میان ما به ساحل انزوا کشانده است ولی دستان نامرئی بسیاری وجود دارد که این میراث را ارزان خریده و با قیمت های قابل توجهی در کشورهای اروپایی می فروشند.

سوماک نیز نوعی زیرانداز است که هم سادگی و سبکی گلیم را دارد و هم ظرافت و زیبایی قالی را، سوماک به دلیل عدم استفاده از گره در بافت جزو گلیم و از جهت طرح، نقشه و شکل ظاهری مشابه قالی به نظر می آید ، در برخی مناطق از سوماک ها کیف نیز درست می کنند .

سوماک میانه از چشم جان ورتایم مخفی نمانده و در کتاب sumac bags of northwest Persia and Transcaucasia که در سال 1998 منتشر شده است به آن اشاره شده و  از منطقه میانه به عنوان یکی از تولید کنندگان سوماک های مرغوب و معروف یاد می کند او این تحقیق را در دهه 90 میلادی انجام داده است .(برگرفته از مطالب پیمان سلیمانی صدیق)


تصویر طاهر نائبی
 

برای دیدن گلیم و قالی های میانه در سایز بزرگ کلیک کنید

 

تصویر طاهر نائبی

نمونه ای از سوماک میانه

 

تجمیع همه سوغاتی های میانه در یک مقاله نمی گنجد ، مثلا در این مطلب عدس ، گندم ، زردآلو ، آلبالو نیامده ولی معروف هستند و شاید بقیه آرماغانهای میانه بماند برای فرصت و زمانی دیگر ...

 

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۰/۱۰/۹ ۰۵:۱۵

بله من میشناسم

۰۰/۹/۲۶ ۰۴:۴۵

سلام تو رو خدا کسی طرز تهیه قان چاناغی رو بلد هست بزاره مرسی

۰۰/۷/۲۶ ۲۳:۵۵

لطفا روش تهیه قان چاناقی رانوشته یا اگردراین رابطه کسی را می شناسیدمعرفی وآدرس اش را بگذارید ممنون میشم

۹۹/۶/۲۸ ۰۲:۲۶

ممنون از زحمات شما که به مردم اطلاعات دقیق میدین
کسی میدونه تل میانه یا خرچه بیشتر کدوم منطقه یا روستاهای میانه پیدا میشه
بانهایت تشکر 09128828242

۹۹/۵/۳۱ ۱۸:۱۹

منم هم تصویرشو هم دستورشو میخوام

۹۹/۵/۱۳ ۲۳:۱۳

خواص تا میانه را تل

خواص تل میانه را تلاش کردم ندیدم چون تهیه کردم آشنایی با خواص آن آگاهی من را بیشتر میکرد

۹۸/۱/۱۸ ۱۳:۵۰

ساغول داداش

۹۷/۱۲/۲۹ ۱۷:۴۶

در چند کتاب ذکر شده شهرستان میانه بادام کوهی خودرو می روید و زاگرس و میانه و چند نقطه فارس جز رویشگاه طبیعی بادام کوهی هستند البته صحت انرا نمی دانم تا چه حد هست. اما چند کتاب این مورد ذکر کردند

۹۷/۱۲/۲۹ ۱۵:۵۲

من دانشگاهم و میانه خوندم آدمای مهمان نوازی دارن و شهر باصفایی هم دارین.
کوههای بزگوش از شمال کم نداره

۹۷/۴/۲ ۲۳:۴۶

سلام حقیر عموها و کل کسو کارم میانه خانوادههای ایمانی وقرداغی و عبدالهی خودم خرم اباد کسی هست بشناسه

۹۷/۳/۱۵ ۰۰:۲۳

آقای اصلانی تصویری از قان چاناغی ندارین؟

۹۶/۱۰/۱۱ ۰۰:۱۷

برنج فقط برنج روستای ممان بنی ادم اعضای یک دیگرند ولی بچه های میانه یه چیز دیگرند میانه پرچم بالاس

۹۶/۹/۲۰ ۱۳:۰۸

از ارمغان شهر ما سالها قبل در زمستان مغازه های جولاب فروشی بودند همان عرضه کنندگان بستنی و محصولات تابستانی بودند که در زمستانها بال بورانی . لب لبی ، پاخلا و .... بودند
احمد قره داغی ونجانی

۹۵/۱۲/۱۷ ۱۸:۵۳

بسیارعالی خیلی ممنون

۹۵/۹/۲۴ ۰۴:۰۱

واقعا عالی بود خیلی ممنون

۹۵/۶/۱۶ ۱۷:۲۷

با سلام به مردم خوب میانه.مخصوصا خانواده ثاني عزیز.من تازه سوغات میانه به دستم رسید چقدر تل و فطیر و شیره انگورش عالی بود.مخصوصا روغن محلی.

۹۵/۶/۲ ۱۳:۲۲

میانه شهر زیبا و روستاهای بسیار زیادی داره با کلی صنایع دستی و سوغاتی. اما متاسفانه مسولان شهر خیلی به لحاظ مدیریتی ضعیف هستند و من هر جای کشور که میرم و برمیگردم و میانه رو میبینم همیشه یه آه سنگین میکشم. این همه فضا برای ورود گردشگر و دریغ از سازندگی شهر و روستاهامون. کاش انقد فضای کسب و کار بود که همشهریامون از میانه مهاجرت نمیکردن . واقعا میانه چرا باید اینهمه نسبت به مراغه عقب باشه.باید چاره ای اساسی اندیشید. همت همگانی میخواد. در پناه حق

۹۵/۴/۲۱ ۱۵:۲۵

سلام یورولمیاسوز عزیز همشهری لریم سیب خاتقاه و روستاهای هم جوارش هم معروفه ودر میدان تره باربه نام سیب خان ایی بفروش میرسه لطفا نام خانقاه رو کنار توشما نلو درج کنید

۹۴/۱۲/۱۶ ۱۵:۵۰

همچنین برنج روستای قلعه جوق که خوش طعم و خوش عطر است واین روستا در منطقه اوچ تپه و در کنار رودخانه قرانقو قرار دارد.

۹۴/۱۲/۱۴ ۱۷:۳۹

عالی است من پشتی بانی میکنم

۹۴/۳/۲۳ ۱۱:۱۵
در سالها هاي اخير برنج روستاي گلنگدر جزء بهترين برنج هاي مينه شده كه لازمه اين مطلب نيز لحاظ شود با تشكر
۹۴/۲/۳ ۱۴:۳۲
سلام و ادب مطالب جالبی رو به اشتراک گذاشتیذ اگر امکانش هست روش پخت فطیر 7 قات رو عم در صورت امکان به اشتراک بگذارید ممنون
۹۳/۱۲/۲۲ ۱۰:۵۶
قوربان بستنی سی
۹۳/۱۲/۱۸ ۲۳:۴۴
[quote name="نیگ اباد"] خیلی ممنون آقای نایبی ، دستتون درد نکنه. خرپزه روستای نیگ اباد چای ( ینگ آباد قوهونی ) هم جزو سوقات میانه میباشد. کاش بجای کشت جارو ، کشاورزان ما برنج یا گندم میکاشتند . جناب آقای نایبی ، کاشت محصول جارو باعث می شود که خاک به مرور زمان خاصیت خود را از دست بدهد. در شرایطی که کشور ما وارد کننده گندم می باشد ایکاش دولت سیاستی را در شهرستان میانه اتخاذ می نمود که مردم تشویق شوند به جای کشت جارو ، گندم بکارند. [/quote] متاسفانه این محصول خوشمزه میانه بسیار کمیاب و در زمان خاص و با حجم اندک وجود دارد ، به رغم اینکه هر کسی از این خربزه خورده هیچ گاه مزه آن را فراموش نخواهد کرد . به دلیل مهاجرتها از روستاها انگور قلعه جوق هم در کنار این محصول دارد به خاطره تبدیل می شود .
۹۳/۱۲/۱۸ ۲۳:۳۱
خیلی ممنون آقای نایبی ، دستتون درد نکنه. خرپزه روستای نیگ اباد چای ( ینگ آباد قوهونی ) هم جزو سوقات میانه میباشد. کاش بجای کشت جارو ، کشاورزان ما برنج یا گندم میکاشتند . جناب آقای نایبی ، کاشت محصول جارو باعث می شود که خاک به مرور زمان خاصیت خود را از دست بدهد. در شرایطی که کشور ما وارد کننده گندم می باشد ایکاش دولت سیاستی را در شهرستان میانه اتخاذ می نمود که مردم تشویق شوند به جای کشت جارو ، گندم بکارند.
۹۳/۱۲/۱۸ ۱۲:۵۹
با احترام واحد سیب کیلو میباشد ودر اندازه بزگتر تن ...
۹۳/۱۲/۱۸ ۰۰:۱۳
[quote name="محمدصادق نائبی"] [quote name="موسی اصلانی"] برخی چیزها نیز نوع خاصش تو میانه تهیه میشد مثل باقلوا ( به زبان ما باغلاما) [/quote] باقلوا همان باغلاوا هست نه باغلاما. هر چند هر دو از مصدر باغلاماق هستند ولی دو واژه مستقلند. [/quote] منظور من بیان اصطلاح صحیح کلمه نبود بلکه بیان کلمه باقلوا به زبان کودکی خودمان بود یادش بخیر میخوندیم شیره لیدی باغلاما پولون یوخدی آغلاما
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۹:۵۰
ممنون کارمند فولاد وآقای صالحی . امیدوارم که توانسته باشم در این مسیر قدمی هر چند کوتاه برداشته باشد .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۹:۴۲
ساغول آقای طاهر نایبی ... در پیشرفت توسعه صنعت گردشگردی شهرمان میانه گام برداشتین ... یاشاسین
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۹:۳۴
انگار در میانه زندگی نمی کردم. خیلی چیزها یاد گرفتم. ممنونم آقای نایبی
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۱۷
[quote name="موسی اصلانی"] برخی چیزها نیز نوع خاصش تو میانه تهیه میشد مثل باقلوا ( به زبان ما باغلاما) [/quote] باقلوا همان باغلاوا هست نه باغلاما. هر چند هر دو از مصدر باغلاماق هستند ولی دو واژه مستقلند.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۱۲
[quote name="مهدی چهره"] [quote name="محمدصادق نائبی"] فقط یک سوغات یا محصول یا یک اثر باستانی یا دیدنی کافیست تا مسافرین راه خود را کج کرده و به شهری بروند. این هنر ما و مسئولین ماست که چطور سوغاتهای شهرمان را معرفی کنند. مسافر دهها و شاید صدها کیلومتر راهش را کج می کند تا از گلاب قمصر بخرد. خانه های کندوان را ببیند. کلوچه لاهیجان را بخرد.کافیست طی یک سمینار منطقه ای و یک دوره آموزشی، بتوانیم یکی از محصولات صدرالذکر را معرفی کنیم. کافیست فرماندار محترم میانه برای مهمانان و مقامات استانی و کشوری یک دبه ماست بدهد. کافیست نماینده محترم برای دیگر نمایندگان یا مسئولین یکی از سوغاتهای مورد اشاره را هدیه دهد. اگر در یک سمینار یا یک اتاق فکر پس از مشورت به یک اجماع برسیم و همه با هم برای معرفی آن سوغات متحد و منسجم شویم، می توانیم مسیر مسافرین را به سوی میانه کج کنیم. [/quote] ... همچنین از طاهر عزیز ممنونم که در تهیه ی این مطلب خوب در فضای مجازی زمان گذاشتند و سپاس همه دوستانی که همراه شما هستند که واقعا کامنتهای زیبا و در خور تحسین و آموزنده ای از آنها شاهدیم. [/quote] ممنون آقای چهره ، لطف داری .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۱۲
[quote name="مرتضی دانیالی"] سلام آقا طاهر حیفم آمد با نام کاربری وارد نشم. واقعا آفرین خیلی تحقیق زیبایی بود که در کتاب مهندس هم ندیده بودم. البته اونجا اشاره کوتاهی به سوغات شده ولی این مقاله خیلی ارزنده بود. خیلی هوای میانه و این سوغاتها را کردم. [/quote] سلام آقای دانیالی ، ممنون ، مشتاق دیدار .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۰۸
[quote name="موسی اصلانی"] مطلب و نظرات یک طرف مخالفت یک نفر با آقای طاهر نایبی یک طرف!! یک نفر نشسته ازدم با همه نظرات ابراز مخالفت میکند فکر کنم سه چهارتا مخالفت هم بزنه دلش خنک خواهد شد [/quote] حتما دلیلی بر مخالفت دارند ، چیکار میشه کرد ؟
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۰۷
[quote name="محمدصادق نائبی"] فقط یک سوغات یا محصول یا یک اثر باستانی یا دیدنی کافیست تا مسافرین راه خود را کج کرده و به شهری بروند. این هنر ما و مسئولین ماست که چطور سوغاتهای شهرمان را معرفی کنند. مسافر دهها و شاید صدها کیلومتر راهش را کج می کند تا از گلاب قمصر بخرد. خانه های کندوان را ببیند. کلوچه لاهیجان را بخرد.کافیست طی یک سمینار منطقه ای و یک دوره آموزشی، بتوانیم یکی از محصولات صدرالذکر را معرفی کنیم. کافیست فرماندار محترم میانه برای مهمانان و مقامات استانی و کشوری یک دبه ماست بدهد. کافیست نماینده محترم برای دیگر نمایندگان یا مسئولین یکی از سوغاتهای مورد اشاره را هدیه دهد. اگر در یک سمینار یا یک اتاق فکر پس از مشورت به یک اجماع برسیم و همه با هم برای معرفی آن سوغات متحد و منسجم شویم، می توانیم مسیر مسافرین را به سوی میانه کج کنیم. [/quote] استاد گرامی،این کامنت تان مثل الماس می درخشد دستتان درد نکنه. واقعاً همه نبشته های شما تحلیلگرانه و خیلی تأثیر گذار است... بسلامت و باسعادت باشید. همچنین از طاهر عزیز ممنونم که در تهیه ی این مطلب خوب در فضای مجازی زمان گذاشتند و سپاس همه دوستانی که همراه شما هستند که واقعا کامنتهای زیبا و در خور تحسین و آموزنده ای از آنها شاهدیم.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۶:۰۵
[quote name="محمدصادق نائبی"] چند توضیح در مورد این مقاله لازم می دانم بدهم: 1 ـ مصرف جارو فقط در منزل نیست. همین الآن هم حیاط و دم در و مغازه و ... را با جارو تمیز می کنند. جاروبرقی نمی تواند جای جارو دستی را بدهد. جارو پلاستیکی هم قدرت جارو دستی را ندارد. لذا نباید گفت: هر کسی جارویی بخرد و به یادگار در منزل نگه دارد. 2 ـ سیب میانه در تهران نیز پیدا نمی شود. این سیب بخاطر کیفیت خوب و اندازه بزرگش به خارج صادر می شود. 3 ـ سالانه یک میلیارد عدد (بله 1.000.000.000 عدد)سیب در میانه تولید می شود. این عدد خیلی بزرگ است و می توان آنرا ارتقا هم داد. 4 ـ دلیل خوشمزگی لبنیات میانه بنا بر ادعای شما استفاده از شیر خالص نیست. مگر در شهرهای دیگر از شیر خالص استفاده نمی کنند؟ مگر در زمانهای قدیم که این کارخانجات فریبکار و "قش" دار نبودند، همه شهرها چنین لبنیاتی داشتند؟ دلیل خوشمزگی لبنیات میانه ، مراتع آن است. برای همین است که گوشت دام میانه نیز خوشمزه تر از گوشت شهرههای دیگر است. مراتع میانه با مراتع زنجان و مراغه و تبریز متفاوت است. گاو و گوسفندی که از این لبنیات می خورند، گوشتی لذیذ و شیری غلیظ دارند. این شاخصه قابل انتقال به شهرهای دیگر نیست. اگر فقط بخاطر استفاده از شیر خالص بود در زنجان هم که یکی از قطبهای لبنیات صنعتی کشور است (پگاه زنجان) باید این کار می شد ولی زمین و مرتع قابل انتقال به شهرهای دیگر نیست. لذا باید این شاخصه را قدر بدانیم و از آن برای معرفی میانه استفاده کنیم. دختر کوچک من که هیچ چیزی از این مسائل نمی داند تا به میانه می رسیم بستنی میانه را طلب می کند. این بستنی را نه من معرفی کرده ام نه جایی خوانده ولی از میان شاید 100 جا بستنی که خورده بستنی میانه را دوست دارد. این را قدر بدانیم. [/quote] ممنون ، از توضیحات علمی و طبیعی که گفتید،استفاده کردم ، نگاه از زاویه دیگر بود .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۵۹
[quote name="دکتر سلیمان جمشیدی"] برنج گرده با طول دانه طول دانه 5 – 6 ميلي متر ویژه میانه نیست و در ایران و خارج از ایران کشت می شود. با این حال، در ایران رقم گرده میانه یکی از شناخته شده ترین رقم هاست. رقم های دیگر گرده شامل گرده رشت، گرده لاهیجان، گرده شیرازی، گرده کلات، گرده لنجان، گرده مولائی خوزستان و رقم خارجی تایچونک 65 می باشد که در نقاط مختلف کشور به ویژه شمال کشت می شود. این نوع برنج از نظر تجاری و خصوصیات پخت وطعم ارزش کمتری دارد. دانه هایش گرد و عملکرد آن بیشتر از ارقام دیگر و نسبت به عوامل نا مساعد و بیماری ها و افات مقاوم تر است و در آش و شیربرنج از آن استفاده می شود. [quote name="موسی اصلانی"] [quote name="طاهر نائبی"] [quote name="اسماعیل مختاری"] جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند. [/quote] منظور شما همان "خیردین" هست ؟ [/quote] برنج سنتی میانه برنج آش است که گرد میباشد و به گرده نیز معروف است انواع برنج صدری از جاهای دیگه میانه اومده ولی بخاطر نوع خاکش از نوع اصلیش معطرتر و خوش خوراکتر میباشد [/quote] [/quote] طبق معمول توضیحات مبسوط و علمی ، یکی از سنت های مردم میانه در چهارشنبه سوری پختن شیربرنج ( سؤت آشی ) است که با برنج میانه خوشمزه تر و معطر می شود .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۵۶
[quote name="پیمان سلیمانی صدیق"] جامع کامل و تحسین برانگیز دست مریزاد نایبی عزیز [/quote] ممنون آقا پیمان ، سوماک را در لحظات آخر از نوشته شما برداشتم که منبعش در لینک تصویر است .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۵۵
[quote name="جاوید احمدزاده"] اقای نایبی سلام دستت درد نکنه فکردی کردی با این سوغاتی هایی که برایمان فرستادید دیگه مانباید به انایوردوم بیاییم ، نه مطمئن باشید انشا اله عید نوروز به میانه می اییم . [/quote] سلام آقای احمدزاده ، این سوغاتی ها مجازی هستند ، انشالله به شهر خودتان بیایید و سوغاتی واقعی تقدیم کنیم .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۵۳
[quote name="مهرداد اجلی"] طاهرجان عالی بود مرسی [/quote] ممنون آقای اجلی .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۵۳
[quote name="موسی اصلانی"] [quote name="طاهر نائبی"] [quote name="اسماعیل مختاری"] جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند. [/quote] منظور شما همان "خیردین" هست ؟ [/quote] برنج سنتی میانه برنج آش است که گرد میباشد و به گرده نیز معروف است انواع برنج صدری از جاهای دیگه میانه اومده ولی بخاطر نوع خاکش از نوع اصلیش معطرتر و خوش خوراکتر میباشد [/quote] از برنج های میانه ، "چای دؤیوسی" هم معروف است .
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۵:۳۱
[quote name="دکتر سلیمان جمشیدی"] برنج گرده با طول دانه طول دانه 5 – 6 ميلي متر ویژه میانه نیست و در ایران و خارج از ایران کشت می شود. با این حال، در ایران رقم گرده میانه یکی از شناخته شده ترین رقم هاست..... [/quote] ممنون از توضیحاتتان. این نوع برنج که در میانه مخصوص آش شناخته می شود در بعضی شهرها که برخورد داشته ایم شناخته شده نیست تولیدش آنقدر نیست که در همه بازارها ارایه شود.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۵۰
[quote name="موسی اصلانی"] مطلب و نظرات یک طرف مخالفت یک نفر با آقای طاهر نایبی یک طرف!! یک نفر نشسته ازدم با همه نظرات ابراز مخالفت میکند فکر کنم سه چهارتا مخالفت هم بزنه دلش خنک خواهد شد [/quote] من اصلا روی این مساله دقت نکرده بودم. الان کنجکاو شدم و شمردم. این مطلب علمی و تحقیقی که سیاسی هم نیست بیش از 100 تا مخالف داره و فقط 13 تا موافق داره!!!! جالبه که یه جایی آقا طاهر سئوال کرده آیا منظورتون خیردین هست؟ همین سوال 3 تا مخالف داره!!
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۲۸
سلام آقا طاهر حیفم آمد با نام کاربری وارد نشم. واقعا آفرین خیلی تحقیق زیبایی بود که در کتاب مهندس هم ندیده بودم. البته اونجا اشاره کوتاهی به سوغات شده ولی این مقاله خیلی ارزنده بود. خیلی هوای میانه و این سوغاتها را کردم.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۲۴
[quote name="محمدصادق نائبی"] [quote name="اسماعیل مختاری"] در اردبيل ديدم ميوه فروشي اي نوشته بود ((گيلاس ميانه)) [/quote] رفته بودم آبیک قزوین دیدم نوشته: "سیب اصل میانه رسید" [/quote] عظیمه کرج نوشته بود **تل خیرچای میانه**
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۲۲
[quote name="اسماعیل مختاری"] در اردبيل ديدم ميوه فروشي اي نوشته بود ((گيلاس ميانه)) [/quote] رفته بودم آبیک قزوین دیدم نوشته: "سیب اصل میانه رسید"
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۱۵
[quote name="موسی اصلانی"] مطلب و نظرات یک طرف مخالفت یک نفر با آقای طاهر نایبی یک طرف!! یک نفر نشسته ازدم با همه نظرات ابراز مخالفت میکند فکر کنم سه چهارتا مخالفت هم بزنه دلش خنک خواهد شد [/quote] یک نفر از حامیان سه نقطه را می شناسم که تنها ماموریت و تنها توانایی اش همین است که مدام با آی پی های مختلف نظر مخالف بدهد! آخه فطیر هم مخالفت میخواد؟
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۴:۰۰
فقط فطیر امامزاده اسماعیل
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۳:۵۸
مطلب و نظرات یک طرف مخالفت یک نفر با آقای طاهر نایبی یک طرف!! یک نفر نشسته ازدم با همه نظرات ابراز مخالفت میکند فکر کنم سه چهارتا مخالفت هم بزنه دلش خنک خواهد شد
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۱:۲۱
[quote name="محمدصادق نائبی"] [quote name="حسین پوربهرامی"] لایک! [/quote] بجای نوشتن لایک، آیکونش را طراحی کن تا همه راحت شوند. [/quote] حرف حق جواب ندارد! چشم.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۶
چند توضیح در مورد این مقاله لازم می دانم بدهم: 1 ـ مصرف جارو فقط در منزل نیست. همین الآن هم حیاط و دم در و مغازه و ... را با جارو تمیز می کنند. جاروبرقی نمی تواند جای جارو دستی را بدهد. جارو پلاستیکی هم قدرت جارو دستی را ندارد. لذا نباید گفت: هر کسی جارویی بخرد و به یادگار در منزل نگه دارد. 2 ـ سیب میانه در تهران نیز پیدا نمی شود. این سیب بخاطر کیفیت خوب و اندازه بزرگش به خارج صادر می شود. 3 ـ سالانه یک میلیارد عدد (بله 1.000.000.000 عدد)سیب در میانه تولید می شود. این عدد خیلی بزرگ است و می توان آنرا ارتقا هم داد. 4 ـ دلیل خوشمزگی لبنیات میانه بنا بر ادعای شما استفاده از شیر خالص نیست. مگر در شهرهای دیگر از شیر خالص استفاده نمی کنند؟ مگر در زمانهای قدیم که این کارخانجات فریبکار و "قش" دار نبودند، همه شهرها چنین لبنیاتی داشتند؟ دلیل خوشمزگی لبنیات میانه ، مراتع آن است. برای همین است که گوشت دام میانه نیز خوشمزه تر از گوشت شهرههای دیگر است. مراتع میانه با مراتع زنجان و مراغه و تبریز متفاوت است. گاو و گوسفندی که از این لبنیات می خورند، گوشتی لذیذ و شیری غلیظ دارند. این شاخصه قابل انتقال به شهرهای دیگر نیست. اگر فقط بخاطر استفاده از شیر خالص بود در زنجان هم که یکی از قطبهای لبنیات صنعتی کشور است (پگاه زنجان) باید این کار می شد ولی زمین و مرتع قابل انتقال به شهرهای دیگر نیست. لذا باید این شاخصه را قدر بدانیم و از آن برای معرفی میانه استفاده کنیم. دختر کوچک من که هیچ چیزی از این مسائل نمی داند تا به میانه می رسیم بستنی میانه را طلب می کند. این بستنی را نه من معرفی کرده ام نه جایی خوانده ولی از میان شاید 100 جا بستنی که خورده بستنی میانه را دوست دارد. این را قدر بدانیم.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۰:۵۵
[quote name="غریبه"] ارمغان یا آرماغان؟ کدوم میانه ای آرماغان میگه؟ [/quote] هر دو واژه ارمغان و سوغات ترکی است.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۰:۵۴
فقط یک سوغات یا محصول یا یک اثر باستانی یا دیدنی کافیست تا مسافرین راه خود را کج کرده و به شهری بروند. این هنر ما و مسئولین ماست که چطور سوغاتهای شهرمان را معرفی کنند. مسافر دهها و شاید صدها کیلومتر راهش را کج می کند تا از گلاب قمصر بخرد. خانه های کندوان را ببیند. کلوچه لاهیجان را بخرد.کافیست طی یک سمینار منطقه ای و یک دوره آموزشی، بتوانیم یکی از محصولات صدرالذکر را معرفی کنیم. کافیست فرماندار محترم میانه برای مهمانان و مقامات استانی و کشوری یک دبه ماست بدهد. کافیست نماینده محترم برای دیگر نمایندگان یا مسئولین یکی از سوغاتهای مورد اشاره را هدیه دهد. اگر در یک سمینار یا یک اتاق فکر پس از مشورت به یک اجماع برسیم و همه با هم برای معرفی آن سوغات متحد و منسجم شویم، می توانیم مسیر مسافرین را به سوی میانه کج کنیم.
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۰:۱۶
ارمغان یا آرماغان؟ کدوم میانه ای آرماغان میگه؟
۹۳/۱۲/۱۷ ۱۰:۱۰
برنج گرده با طول دانه طول دانه 5 – 6 ميلي متر ویژه میانه نیست و در ایران و خارج از ایران کشت می شود. با این حال، در ایران رقم گرده میانه یکی از شناخته شده ترین رقم هاست. رقم های دیگر گرده شامل گرده رشت، گرده لاهیجان، گرده شیرازی، گرده کلات، گرده لنجان، گرده مولائی خوزستان و رقم خارجی تایچونک 65 می باشد که در نقاط مختلف کشور به ویژه شمال کشت می شود. این نوع برنج از نظر تجاری و خصوصیات پخت وطعم ارزش کمتری دارد. دانه هایش گرد و عملکرد آن بیشتر از ارقام دیگر و نسبت به عوامل نا مساعد و بیماری ها و افات مقاوم تر است و در آش و شیربرنج از آن استفاده می شود. [quote name="موسی اصلانی"] [quote name="طاهر نائبی"] [quote name="اسماعیل مختاری"] جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند. [/quote] منظور شما همان "خیردین" هست ؟ [/quote] برنج سنتی میانه برنج آش است که گرد میباشد و به گرده نیز معروف است انواع برنج صدری از جاهای دیگه میانه اومده ولی بخاطر نوع خاکش از نوع اصلیش معطرتر و خوش خوراکتر میباشد [/quote]
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۹:۳۸
جامع کامل و تحسین برانگیز دست مریزاد آقای نایبی عزیز
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۹:۲۱
[quote name="طاهر نائبی"] [quote name="اسماعیل مختاری"] جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند. [/quote] منظور شما همان "خیردین" هست ؟ [/quote] برنج سنتی میانه برنج آش است که گرد میباشد و به گرده نیز معروف است انواع برنج صدری از جاهای دیگه میانه اومده ولی بخاطر نوع خاکش از نوع اصلیش معطرتر و خوش خوراکتر میباشد
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۸:۱۴
اقای نایبی سلام دستت درد نکنه فکردی کردی با این سوغاتی هایی که برایمان فرستادید دیگه مانباید به انایوردوم بیاییم ، نه مطمئن باشید انشا اله عید نوروز به میانه می اییم .
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۷:۲۰
طاهرجان عالی بود مرسی
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۵:۵۰
[quote name="اسماعیل مختاری"] جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند. [/quote] منظور شما همان "خیردین" هست ؟
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۱:۳۷
در اردبيل ديدم ميوه فروشي اي نوشته بود ((گيلاس ميانه))، يعني مهم بود كه مشخص شود گيلاسِ كجاست.
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۱:۳۴
جايي شنيدم كه هموطني كرد در مورد برنج مخصوص آش ممان كه اين برنج هم انگار فقط در ميانه كشت مي شود گفته بود بعنوان داروي گياهي از آن استفاده مي كنند و خواص درماني برايش قائلند.
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۰:۴۶
[quote name="حمیدرضا علیزاده"] [quote name="موسی اصلانی"] دستت درد نکنه آقای نایبی ، گردآوری این همه مورد هم دقت زیاد و هم حوصله میخواد ولی موارد زیر را فراموش کرده اید 1- خامالی : قدیمیها یادشونه که خامالی را در خیابان سرچشمه میپختند دو عد کیک شبیه اهری ولی سفید رنگ که مابین آنها خامه شیرینی پزی قرار میدادند 2- قان چاناغی : شیرینی بسیار خوشمزه و ترد که داخل آن شیره بود و با کوچکترین ضربه میشکست و شیرش میریخت بخاطر همین از قدیم کسی که زود گریه میکرد بهش میگفتند قان چاناغی [/quote] با سلام عالی بود آقای اصلانی، لطفا بیشتر به این قبیل سوغاتی ها اشاره نمایید.ممنون [/quote] با عرض سلام و تشکر آقای علیزاده من فکرم بیشتر در زمینه خوراکیها کار میکند یک نوع فطیر بود که لای آن نوعی سبزی پخته قرار میدادند اسمش یادم رفته اختمالا خیطاب بود برخی چیزها نیز نوع خاصش تو میانه تهیه میشد مثل باقلوا ( به زبان ما باغلاما)
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۰:۲۳
[quote name="حسین حسینخانی"] ممنون از آقای نائبی. اینها میتواند درحوزه های اقتصاد گردشگری، صنایع دستی، طبب سنتی (گیاهان داروئی)، و تجارت و بارزگانی برای شهرستان عزیزما بسیار مفید باشند. [/quote] ممنون ، از شما و آقای زمانی . اگر چنانچه به برخی از این ها و سایر سوغاتی و محصولات میانه توجه نشود مثل شیرینی خامالی که آقای اصلانی گفتند ، جزو خاطرات ما خواهند شد .
۹۳/۱۲/۱۷ ۰۰:۰۴
ممنون از آقای نائبی. اینها میتواند درحوزه های اقتصاد گردشگری، صنایع دستی، طبب سنتی (گیاهان داروئی)، و تجارت و بارزگانی برای شهرستان عزیزما بسیار مفید باشند.
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۳:۵۱
[quote name="موسی اصلانی"] دستت درد نکنه آقای نایبی ، گردآوری این همه مورد هم دقت زیاد و هم حوصله میخواد ولی موارد زیر را فراموش کرده اید 1- خامالی : قدیمیها یادشونه که خامالی را در خیابان سرچشمه میپختند دو عد کیک شبیه اهری ولی سفید رنگ که مابین آنها خامه شیرینی پزی قرار میدادند 2- قان چاناغی : شیرینی بسیار خوشمزه و ترد که داخل آن شیره بود و با کوچکترین ضربه میشکست و شیرش میریخت بخاطر همین از قدیم کسی که زود گریه میکرد بهش میگفتند قان چاناغی [/quote] با سلام عالی بود آقای اصلانی، لطفا بیشتر به این قبیل سوغاتی ها اشاره نمایید.ممنون
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۳:۴۷
همه اینها یه طرف ساچبالیغی یه طرف با روح و روان آدم بازی میکنه :-) اولین گزینه برای میهمان های از شهر های دیگر آمده است. کاش جا هایی که عرضه می کنند کمی سر و شکل شیکتری بگیرن.
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۳:۰۸
[quote name="طاهر نائبی"] [quote name="حمیدرضا علیزاده"] عالی بود دستتون درد نکنه. لواشک هم میتونست تو این لیست سوغاتی های میانا قرار بگیره. [/quote] ممنون آقای علیزاده ، اینها معروفترینشان بود ، مثل اینکه باید سری دوم را هم تهیه کنم . [/quote] بسیار سپاسگزار خواهیم بود اگر قبول زحمت فرمایید و لیست دوم را نیز تهیه فرمایید زیرا تنوع سوغاتی های میانه واقعا زیاد است مثل:قیسی زرد آلو، نان محلی، قوروت، دوشاب و...
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۴۶
[quote name="حمیدرضا علیزاده"] عالی بود دستتون درد نکنه. لواشک هم میتونست تو این لیست سوغاتی های میانا قرار بگیره. [/quote] ممنون آقای علیزاده ، اینها معروفترینشان بود ، مثل اینکه باید سری دوم را هم تهیه کنم .
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۴۴
عالی بود دستتون درد نکنه. لواشک هم میتونست تو این لیست سوغاتی های میانا قرار بگیره.
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۴۳
[quote name="موسی اصلانی"] دستت درد نکنه آقای نایبی ، گردآوری این همه مورد هم دقت زیاد و هم حوصله میخواد ولی موارد زیر را فراموش کرده اید 1- خامالی : قدیمیها یادشونه که خامالی را در خیابان سرچشمه میپختند دو عد کیک شبیه اهری ولی سفید رنگ که مابین آنها خامه شیرینی پزی قرار میدادند 2- قان چاناغی : شیرینی بسیار خوشمزه و ترد که داخل آن شیره بود و با کوچکترین ضربه میشکست و شیرش میریخت بخاطر همین از قدیم کسی که زود گریه میکرد بهش میگفتند قان چاناغی [/quote] ممنون آقای اصلانی ، اتفاقا امروز که این مطلب را جمع می کردم یکی از همکاران به خامالی اشاره کرد ولی فکر می کنم مثل قدیم ها معروف نیست و شاید هم کلا از بین رفته است البته گفتند که در دره خرمن یکی هست که از آن شیرینی درست می کنند ولی مثل قدیما در بین عموم مطرح نیست ، از این دست خوردنی ها زیاد هست مثل انواع جولاب آلبالو ، زردآلو خشک و انجیر قان چاناغی هم که مثل خامالی جزو نوستالژی ها شده است .
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۲۶
دستت درد نکنه آقای نایبی ، گردآوری این همه مورد هم دقت زیاد و هم حوصله میخواد ولی موارد زیر را فراموش کرده اید 1- خامالی : قدیمیها یادشونه که خامالی را در خیابان سرچشمه میپختند دو عد کیک شبیه اهری ولی سفید رنگ که مابین آنها خامه شیرینی پزی قرار میدادند 2- قان چاناغی : شیرینی بسیار خوشمزه و ترد که داخل آن شیره بود و با کوچکترین ضربه میشکست و شیرش میریخت بخاطر همین از قدیم کسی که زود گریه میکرد بهش میگفتند قان چاناغی
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۱۷
[quote name="رامین مهاجری"] اقا طاهر تا بحال شاید چنین مرجعی در میانه تهیه نشده بود . واقعا ممنون. کار قابل تحسینی در حوزه گردشگری انجام دادی [/quote] ممنون ، از دور دستی بر آتش بود .
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۲:۱۱
اقا طاهر تا بحال شاید چنین مرجعی در میانه تهیه نشده بود . واقعا ممنون. کار قابل تحسینی در حوزه گردشگری انجام دادی
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۱:۳۹
[quote name="حسین پوربهرامی"] لایک! [/quote] بجای نوشتن لایک، آیکونش را طراحی کن تا همه راحت شوند.
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۱:۰۶
[quote name="دکتر سلیمان جمشیدی"] به به عالی است. آقای نایبی عزیز، در مورد گیاهان مواردی هست که باید اصلاح نمایید. 1) کاکوتی همان کهلیک اوتی نیست. کهلیک اوتی نام ترکی آویشن است. نام جنس کاکوتی Ziziphora و کهلیک اوتی (آویشن) Thymus است که هر دو از خانواده نعناعیان (Labiatae = Lamiaceae) می باشند. متاسفانه همیشه این دو مورد با هم اشتباه می شود. 2) کلمه "گرامینه" را بردارید. گرامینه به همه گیاهان خانواده گندمیان اطلاق می شود و اسم یک گیاه نیست. [/quote] ممنون دکتر و آقای پوربهرامی . نکته بسیار جالبی بود ، شاید اگر از خیلی ها پرسیده شود ، معادل کهلیک اوتی را کاکوتی بگویند ، در متن قید شد .
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۵۰
به به عالی است. آقای نایبی عزیز، در مورد گیاهان مواردی هست که باید اصلاح نمایید. 1) کاکوتی همان کهلیک اوتی نیست. کهلیک اوتی نام ترکی آویشن است. نام جنس کاکوتی Ziziphora و کهلیک اوتی (آویشن) Thymus است که هر دو از خانواده نعناعیان (Labiatae = Lamiaceae) می باشند. متاسفانه همیشه این دو مورد با هم اشتباه می شود. 2) کلمه "گرامینه" را بردارید. گرامینه به همه گیاهان خانواده گندمیان اطلاق می شود و اسم یک گیاه نیست.
۹۳/۱۲/۱۶ ۲۰:۴۶
لایک!

اخبار روز