کد خبر: ۶۷۸۴۱
۱۲۷۸ بازدید
۱۳ دیدگاه (۱۲ تایید شده)

مدیرعامل جدید راه آهن درحال انجام مذاکره برای برقی کردن خط آهن تهران-میانه-تبریزهستیم

۱۳۹۵/۹/۲۰
۲۲:۳۰

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سفر به قزوین خبر داد:

ریل‌گذاری ۶۰ کیلومتر از خط دوم راه‌آهن کرج - قزوین/ قابلیت اعزام قطار در هر ۸ تا ۱۰ دقیقه برای جابجایی بیش از ده میلیون مسافر

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به قزوین با تأکید بر سیاست دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور از انجام مذاکراتی جهت برقی نمودن مسیر ریلی تهران- میانه -تبریز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سعید محمدزاده در جلسهٔ شورای برنامه‌ریزی و توسعهٔ استان که با حضور استاندار، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس و معاونین وزیر راه و شهرسازی در استان قزوین برگزار شد گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی از برنامه‌های مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید بوده و در همین راستا افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی از تهران به سمت غرب کشور در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تحقق این موضوع خط سوم و چهارم مسیر ریلی تهران به کرج احداث شده و به امید خدا تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از کرج به قزوین نیز عملیات زیرسازی و روسازی خط دوم راه‌آهن در حال انجام است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است.

محمدزاده عنوان کرد: پس از تکمیل این پروژه قابلیت اعزام قطار در محور قزوین تهران به صورت هر ۱۵ دقیقه یک‌بار نیز میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه‌ای که برای ناوگان ریلی در این مسیر در نظر گرفته شده گفت: با توجه به شرایط و فضای موجود استفاده از ریل بأس و قطارهای دوطبقه در این محور در دستور کار قرار دارد که قطارهای دوطبقه امکان حرکت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را نیز خواهند داشت.

محمدزاده عنوان کرد: محور قزوین – تهران با همین شرایط موجود قابلیت حرکت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد که البته در حال حاضر واگن مجاز برای این کار وجود ندارد که امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی و تأمین توسعه ناوگان ریلی کشور به انجام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموعه مذاکراتی در حال انجام است که بتوانیم از طریق تأمین منابع مالی محور ریلی تهران-میانه- تبریز را برقی نماییم، که در صورت تحقق با این سیستم می‌توان حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را در این محور اجرایی کرد.

محمدزاده با بیان اینکه مجموعه قراردادهای مسیر راه‌آهن تهران قزوین نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است گفت: در صورت تکمیل پروژه و انجام عملیات تراک بندی که در قراردادهای منعقده نیز هست، ظرفیت این مسیر برای اعزام قطار در هر ۸ تا ۱۰ دقیقه نیز وجود خواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید بستر مناسب برای ورود شرکت‌های مسافری جهت تأمین ناوگان فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این محور بهره‌برداری نماییم.

محمدزاده از استاندار و اعضای کمیسیون عمران درخواست کرد تا ظرفیت تأمین ناوگان موردنیاز به ویژه در محورهای کوتاه برد مانند تهران قزوین فراهم شود تا بتوان بیشترین تعداد مسافر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جابجا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بررسی و مطالعه جهت ایجاد یک مجتمع تجاری اداری خدماتی در ایستگاه راه‌آهن قزوین نیز در حال انجام است تا با ارائه خدمات موردنیاز به مسافرین امکانات رفاهی موردنیاز آن‌ها را فراهم نماید.

محمدزاده در پایان یادآور شد: امیدواریم با حمایت راه‌آهن جمهوری اسلامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم پروژه راه‌آهن قزوین – رشت را هم پیش از پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری برسانیم.

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۹/۲۳ ۰۰:۵۷

با سلام این همان موقعیت خوب هست برای میانه برای اشتغال .در میانه تعویض لکوموتیو میکنند یعنی لکوموتیو برقی جدا و دیزلی متصل و ادامه مسیر میدهد این به نفع خود اردبیل و ارومیه هست چون مسیر تهران تا میانه با سرعت بالا می ایند .
بعد در قطاربرقی چون انرژی خود را از کابل میگیرد دیگر نیازی به مخزن سوخت دیزل و موتور دیزل نیست و قطار بسیار سبک میشود خود همین قطار برقی مزیتش است . هیچ مشکلی هم برای قطارهای معمولی اردبیل ارومیه و حتی رشت که از قزوین بروند بوجود نمی اید بلکه بنفع انهاست

۹۵/۹/۲۳ ۰۰:۵۷

یاتومیانه لوکوموتیوشون راعوض میکنند یا باهمان دیزلی میرن چون خط برقی قابلیت حرکت قطاردیزلی رو هم داره

۹۵/۹/۲۳ ۰۰:۳۹

چرا نمیدانم حرفهای خنده دار میزنید یک نیروگاه برق با راندمان 40 درصد که بهترین حالتش 60 درصد درجهان هست یک دهم الودگی دارد معادل همان میزان سوخت که اگر در بخش ماشین های شخصی و وسایل دیزلی تولید میشود لطفا با چند مهندس برق صحبت کنید بعد بگید .نکته بعدی کجای جهان که قطار برقی دارند با نیروگاه بادی و خورشیدی تامین انرژی میکنند که ما شعار الکی میدهیم حداقل به نیروگاه چند صد مگاوات نیاز هست بهترین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی به 50 هم نمیرسد .
نکته بعد الودگی نیروگاه برق بسیار کمتر از وسایل و موتور های بنزینی و دیزلی هست که بهمان اندازه سوخت مصرف کردند همینطور نیروگاه ها خارج از شهر هستند از سوخت برق پاک تر کجا داریم؟؟ بعد راندمان تولید و مصرف نیروگاه خیلی بصرفه تر است .پشت همه اینها چند ده سال تحقیقات بوده جالب است بدانید قطار برقی اولین بار سال 1890 بوده است یعنی چیز جدید عجیبی نیست مزیت خوبی که قطار برقی دارد میتواند در ترمز ها انرژی اصطکاک حاصل از ان دوباره به برق تبدیل کند چنین امکانی در دیزلی نیست .

۹۵/۹/۲۱ ۲۰:۴۴

قطار برقی وقتی توجیه زیست محیطی دارد که مولد برق سوخت فسیلی نباشد

۹۵/۹/۲۱ ۱۶:۴۰

باسلام.قطارهای دیزلی که ازسمت اردبیل وارومیه به میانه میرسندچطورادامه مسیررابابرقی شدن خط طی خواهندکرد.

۹۵/۹/۲۱ ۱۵:۱۷

قطار برقی چهار برابر مسافر و بار با یک هفتم مصرف سوخت مشابه قطار دیزلی میبرد این دلیل اصلی راه اهن برقی هست که وزارت راه دنبالش هست یعنی صدتا لکوموتیو دیزلی تا میشه 25 تا لکوموتیو برقی یعنی صرفه جویی اقتصادی بالا که هزینه ها را بشدت کاهش میدهد و سوخت مصرف کمتر ،درمورد سرعت 250 این غایت نهایی هست اگر قطار های مخصوص ان استفاده شود به 250 میرسد بعد حرف شما که راه اهن معمولی هم 200 میرسد واقعیت هست بله ولی انها هم قطارهای ویژه میخواهند و همینطور ریل هایی با استاندارد uic66 که نداریم امیدواریم ریل دوم که دوخطه سازی میکنند نمایندگان پیگیری کنند و با استاندارد بالا زده شوند .
نکته دیگر به همه همشهریان انها به دنبال راضی کردن میانه ای ها نیستند که بیاییم ناز کنیم بگیم ما نمیخواهیم یا ایراد بگیریم هدف ارتقای ارتباط تهران تا تبریز هست که خوشبختانه و القصه میانه بین این دو هست و ما منتفع میشویم برویم خدایمان شکر کنیم بجای ایراد گیری ،چون با این مسئولان بی تفاوت میانه و نمایندگان کمکار میانه هیچوقت میانه همین راه اهن را هم نمی دید .بجای ایراد گیری بنی اسراییلی بفکر استفاده از این موقعیت ها باشیم الان منافع اردبیل و تبریز همراستا منافع میانه شده چرا ما استفاده نکنیم بعد علت اصلی دوخطه سازی هم اغاز زمینه برقی شدن هست بدلایل اقتصادی که گفتم

۹۵/۹/۲۱ ۱۵:۱۵

بر درغگو لعنت

۹۵/۹/۲۱ ۱۳:۴۶

شکی نیست که این خبر هم وعده ای دروغ است.مثل بزرگراهمان، مثل آب شربمان، مثل اشتغالمان، مثل بهداشت و درمانمان.
مسولان کشورمان با استراتژی دروغ و وعده های خیالی در حال نیل به اهدافشان از جمله انتخابات آینده هستند.در ۴ سال کاری نکردند الان به یکباره وعده های عجیب می دهند.ما هم باور میکنیمممم

۹۵/۹/۲۱ ۱۳:۰۸

فعلا همون دو خطه عادی بشه .برقی کردنش بمونه

۹۵/۹/۲۱ ۱۲:۵۰

همین سیستم فعلی رو نمیتونید تموم کنید. برقی می کنیم هم یعنی اینکه حالا حالا قرار نیست قطاری حرکت کنه.

۹۵/۹/۲۱ ۱۱:۴۶

برقی شدن به معنای سرعت 250 تا نیست!
همین قطارهای معمولی هم تا 200 تا میتوانند بروند ولی یک بانده بودن مسیر و نبود زیرساخت ریلی مانع است
راه آهن برقی از لحاظ زیست محیطی و .. خیلی اهمیت دارد.
برقی شدن فقط یک پروژه ای است برای خرج تراشی که تا 20 سال آینده میانه ای ها را به خود مشغول کند
معقولترین پروژه که میشه برای این راه ریلی تعریف کرد 2 بانده کردن آن است

۹۵/۹/۲۰ ۲۳:۰۸

اهمیت راه اهن برقی بیش از آزادراه هست مطمئنا سرعت 250 کیلومتر در ساعت درمقایسه با آزادراه 120 یک تحول هست باید پیگیری جدی شود البته در واقعیت درکوتاه مدت میدانیم امکان پذیر نیست چرا که هنوز ما برقی شدن راه اهن تهران مشهد میبینیم ده سال درجا میزند حال تهران میانه تبریز که معلوم هست چند سال دیگر باید درصف انتظار بماند .همگان میدانیم باید برقی شود ولی ارزو برای جوانان عیب نیست تا فاینانس و سرمایه گذاری خارجی نیاید با منابع دولتی 200 سال هم پروژه های عمرانی تمام نمیشوند فقط درایران 60 میلیارد دلار طرح خط اهن داریم نهایت دست دلبازی دولت برای ریل تازه الویت سوم خود اعلام کردن نهایتا شده اختصاص 3 تا چهارهزار میلیارد تومان که بیشتر یک شوخی است راه آهن چابهار مشهد داریم اصفهان اهواز،میانه تبریز بازرگان قارص ،میانه اردبیل ،تهران کرمانشاه کربلا ،گرگان مشهد ،راه اهن بوشهر شیراز ،میانه اردبیل استارا ، مراغه ارومیه رازی و اتصال انتنی به خط اهن تبریز بازرگان ،سنندج همدان ،رشت ساری استارا و....
اگر حضور بخش خصوصی مردمی در ایران و سرمایه گذار خارجی نیایند همین روند ادامه میابد که راه اهن میانه تبریز 16 سال هست ساخته میشود حالا میگویند تازه به بستان اباد رسیده! درحالیکه خط اهن سراسری جنوب به شمال ایران و تبریز در عرض سه سال ساخته شدند !! انهم پنجاه سال پیش

اخبار روز