کد خبر: ۱۰۳۹۴۴
۷۳۸ بازدید
۳۰ دیدگاه

اختراع جدید استاد دانشکده فنی و مهندسی میانه – دانشگاه تبریز

 

آقای امین محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز (دانشکده فنی و مهندسی میانه)، موفق به اختراع دستگاه سپر ایمنی کنترل کننده جریان ترافیک شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی و مهندسی میانه، به کمک این دستگاه، وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه بسته به جهت جریان ترافیک، کنترل شده و از حرکات خلاف جهت جریان مورد نظر، جلوگیری به عمل می آید. با نصب و استفاده از این دستگاه ضمن حفظ امنیت مسیر، از حرکات نادرست و پر خطر برخی از رانندگان خاطی و بی احتیاط جلوگیری به عمل آمده و با کنترل جریان ترافیک، زمینه عبور و مرور ایمن، روان و سریع در راه­های شهری و بین شهری فراهم خواهد شد. این طرح به هیچ­گونه تجهیزات خاص و الکتریکی نیازمند نبوده و در هر شرایطی حتی هنگام بحران هایی همچون سیل، بارندگی و... کاربرد دارد.

این اختراع با اخذ تاییدیه از مراکز علمی کشور، در اداره کل ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است آقای امین محمدی، دارای اختراعات متعددی است و چاپ و پذیرش بالغ بر 48 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانس های بین المللی و ملی را در کارنامه علمی خود دارد.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۹/۱۱/۲۴ ۰۰:۵۳

موفقیت ها و افتخار آفرینی هایتان روز افزون جناب آقای دکتر محمدی

۹۹/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۷

با سلام و احترام

از الطاف و محبت های همیشگی شما دوست عزیز و بزرگوارم، نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

ارادتمندم

۹۹/۱۱/۲۳ ۲۳:۰۵

با سلام و احترام

برادر بزرگوار؛ جناب آقای رضایی

از حسن نظر و تعابیر زیبایتان، بینهایت تشکر و قدردانی میکنم. این نظر لطف شماست.

حقیقتا بیان کامل ساز و کار و نحوه کار یک دستگاه همراه با جزئیات طراحی آن، که مشتمل بر ده ها صفحه و تصاویر متعدد است، در یک گزارش خبری کوتاه ممکن نیست.

به همین دلیل در این گزارش سعی شد، صرفا بر کاربردهای اختراع فوق تاکید شود.

بنده از شما و دیگر فرهیختگان شهرم، استدعا دارم در صورت صلاحدید مباحث مفصل تر در یک جلسه حضوری بحث و بررسی شود تا با همفکری هم به نتایج بهتری برسیم و ایده هایتان در طرح های آتی لحاظ شود.

با تشکر

۹۹/۱۱/۲۲ ۲۰:۱۸

ضمن عرض سلام .

ابتدا تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق در زمینه پژوهش و صنعت را دارم .

لیکن برادر و استاد بزرگوار جناب آقای محمدی !

این حقیر به رغم مطالعه اصل خبر و توضیحاتی که در کامنت ها به جناب مهندس نایبی و یکی دیگر از همشهریان ارائه فرموده اید ، متوجه نحوه عملکرد دستگاه نشدم .

ای کاش لطف فرموده و توضیحی دقیق تر ( یا اگر ممکن بود تصویر شماتیک ) از طرح را منتشر بفرمایید که موجب اطلاع بیشتر حقیر و باقی عزیزان گردد .

۹۹/۱۱/۲۲ ۱۶:۰۱

🌷
اراده قابل تقدیر شما موفقیتتان را تضمین کرد
با آرزوی موفقیتهای روز افزون برای شما دوست گرامی 🌷

۹۹/۱۱/۲۲ ۰۰:۲۲

انشالله نام میانه و افتخار آفرینانش همیشه در اوج باقی بماند.
یا علی

۹۹/۱۱/۲۱ ۲۳:۲۶

خدمت استاد عزیزم جناب آقای دکتر محمدی تبریک عرض میکنم.
آرزوی توفیق روز افزون دارم.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۳:۳۸

با سلام و احترام خدمت شما برادر بزرگوار و ارجمندم.

از حسن نظر و الطاف همیشگیتان نسبت به بنده و دیگر مخترعان این شهرستان بینهایت ممنون و سپاسگزارم.

در توضیح طرح مورد نظر، خدمتتان عارضم:

زیرساخت های حمل و نقلی، همواره در معرض عبور و مرور وسایل نقلیه می باشند. در این بین برای حفظ امنیت مسیر و جلوگیری از برخی حرکات نادرست و پر خطر برخی رانندگان خاطی و بی احتیاط و یا برقراری ترافیک روان و تسریع عبور و مرور، نیازمند کنترل جریان ترافیک می باشیم. به کمک این سپر، وضعیت عبور و مرور را بسته به جریان ترافیک کنترل کرده و از حرکات خلاف جهت جریان مورد نظر جلوگیری به عمل آوریم. طرح فوق به صورت قطعات تکه تکه و با طراحی ابتکاری سه گانه در حفره دواری در داخل زمین، تهیه و نصب می­گردد. این طرح به هیچ­گونه تجهیزات خاص و الکتریکی نیازمند نبوده و در هر شرایطی حتی هنگام بحران هایی همچون سیل، بارندگی و... کاربرد دارد.

سپر ایمنی کنترل کننده جهت جریان ترافیک، شامل قطعاتی همچون پلاستیک فشرده، فنرهایی با قابلیت ارتجاعی بالا، جک هیدرولیکی – پنوماتیکی، پیچ­های فلزی، حفره دوار، دستگاه مکانیکی تغییر وضعیت می­باشد، که این وسیله جریان حمل و نقل و ترافیک را بسته به نظر مجموعه عوامل سازمان یا افراد مسول، جهت ­دهی و کنترل کرده و ضمن هدایت جهت جریان حمل و نقل و ترافیک به سمت دلخواه و مورد نظر، از عبور و مرور وسایل نقلیه در جهت خلاف جریان مد نظر، جلوگیری به عمل می ­آورد.

به طور خلاصه: به کمک این سپر ما از حرکت خلاف جهت مورد نظر توسط رانندگان، جلوگیری به عمل می آوریم.(مثلا فرض کنید راننده ای در یک جاده بین شهری یک دوربرگردان را رد کرده و درصدد است با حرکت دنده عقب که یک حرکت خلاف و خطرناک در جاده های بین شهری است مجددا در محل تقاطع قرار گرفته و دور بزند با نصب این سپر، این امکان برای راننده وجود نخواهد داشت و راننده از انجام چنین حرکت خطرناک و ترافیک زایی منصرف خواهد شد. و یا فرض کنید در یک منطقه سیاحتی و تفریحی چنانچه بخواهیم بعد از ساعت معینی از ورود خودروهای جدید جلوگیری کنیم، می توانیم با نصب این سپر امکان ورود را از خودروهای جدید سلب کرده و در عین حال از همان مسیر امکان خروج برای خودروهایی که از قبل در منطقه مورد نظر حضور داشتند کماکان باقی بماند. با این شیوه ضمن عدم امکان ورود خودروهای جدید زمینه تخلیه آرام منطقه مورد نظر فراهم خواهد شد.)

البته نوع پیشرفته تر این اختراع قابلیت کوردینیت با چراغ راهنمایی را نیز داراست تا در صورت نیاز هماهنگ با چراغ راهنمایی عمل کند و در ساعات غیر پیک ترافیک این سپر به حالت تخت دربیآید....

ارادتمندم

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۳:۱۲

نوع معمولی و عادی دستگاه بی نیاز از هرگونه تجهیزات خاص الکتریکی است تا از صدمات احتمالی بحران هایی همچون باران و سیلاب در امان بماند. ولی نوع پیشرفته آن جهت هماهنگی با چراغ راهنمایی باید مجهز به یک سری از تجهیزات ITS باشد.

عرض کردم برای اطلاع از جزئیات و بهره مندی از نقطه نظرات حضرتعالی میتوانیم حضورا بحث کنیم.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۳:۰۸

با سلام و احترام

از لطف و عنایت شما برادر ارجمندم ممنون و سپاسگزارم.

مانا باشید.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۲:۵۸

دکتر محمدی!

باسلام و احترام

ثبت این ابتکار و خلاقیت را به جنابعالی تبریک عرض می کنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم. تقاضامندم این طرح را بیشتر توضیح دهید و اگر مقدور است تصویری از آن ارائه دهید. من اصلاً متوجه نشدم چه نوع طرحی است.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۲:۴۰

اقای دکتر عزیز. در متن خبر نوشتین هیچ دستگاه الکترونیکی ندارد و الان در جواب من نوشتین که میتواند با چراغ راهنمایی هماهنگ شود. این هماهنگی بدون سنسور یا رابط فرمان دهنده و گیرنده چگونه ممکن است؟

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۲:۳۳

با سلام و آرزوی موفقیت برای جناب آقای دکتر محمدی 

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۵۵

با سلام و احترام

برادر بزرگوار و ارجمندم، از حسن نظر و دعای خیرتان نهایت تشکر و قدردانی را دارم. لطف فرمودید.

ارادتمندم

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۵۰

بینهایت ممنون و سپاسگزارم.

 

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۴۹

با سلام و احترام

از حسن نظر و محبت های شما برادر بزرگوار و ارجمندم بینهایت ممنون و سپاسگزارم. انشالله بتوانیم در زمینه هایی که اشاره فرمودید برای جامعه مفید و موثر باشیم.

ارادتمندم

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۴۵

بینهایت ممنون و سپاسگزارم. لطف فرمودید.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۴۴

با سلام و احترام

مدیریت و کنترل ترافیک با همبستگی مردم و ارگان های متعدد، محقق می گردد. طبیعتا" عملکرد و کارآیی هر کدام از این موارد متفاوت ولی در یک راستا خواهد بود.

نصب و بهره برداری از این اختراع، در مناطق مورد نظر، قطعا به کاهش ترافیک و تصادفات کمک شایانی خواهد کرد.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۴۰

با سلام و احترام

از حسن نظر و محبت حضرتعالی، بینهایت ممنون و سپاسگزارم.

انشالله بتوانم لایق محبت ها و توصیف های زیبای حضرتعالی باشم.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۳۸

با سلام و احترام

ضمن تشکر از دقت نظر و توجه جنابعالی، در خصوص تفاوت اختراع مورد نظر با طرح های مشابه نکات زیر، خدمتتان ارائه می گردد.

1. برخی از طرح های مشابه مانند طرح مورد اشاره حضرتعالی، موجب صدمه دیدن وسایل نقلیه و سرنشینان آن هنگام عبور از خلاف جهت مد نظر می گردد. به گونه ای که اگر راننده  سهوا" یا عمدا" خلاف جهت مد نظر حرکت کند، خودرو یا سرنشین دچار آسیب می شوند. در صورتی که اصولا ما حق چنین کاری را نداریم و در صورت بروز آسیب جدی زمینه شکایت حقوقی نیز برای فرد آسیب دیده فراهم خواهد شد.

در طرح اختراعی ما ضمن اینکه از حرکت وسایل نقلیه در خلاف جهت مورد نظر جلوگیری به عمل می آید، چنانچه راننده بخواهد خلاف جهت مد نظر حرکت کند، صرفا با ممانعت فیزیکی دستگاه مواجه شده و آسیبی به وسیله نقلیه یا خودرو وارد نمی شود.

2. این اختراع توانایی تغییر جهت به هر سه حالت (چپ به راست - راست به چپ و مستقیم) را دارد و به گونه ای طراحی شده که از انعطاف پذیری و قدرت مانور بالایی برخوردار است.

3. این طرح در نوع پیشرفته اش قابلیت کوردینیت (هماهنگی) با چراغ های راهنمایی رانندگی را دارد.

ضمنا این طرح تفاوت های عمده و چشم گیر دیگری با سایر طرح های مشابه دارد و برای رویت مستندات می توانید به دفتر بنده در دانشکده فنی و مهندسی میانه، مراجعه فرمائید.

با تشکر

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۰:۴۹

ضمن عرض تبریک به همشهری جوان آقای امین محمدی و پدر بزرگوارشان آقای اسماعیل محمدی، برای ایشان و همه جوانان موفقیت و بهروزی آرزو می کنم.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۰:۲۴

حل شدن مساله ترافیک علی الخصوص در شهرهای بزرگ یکی از نیازهای اساسی شهروندان جامعه است.
روزانه وقت و انرژی فراوانی در ترافیک هدر میشه.

۹۹/۱۱/۲۱ ۱۰:۲۱

همواره پیروز و موفق باشید جناب دکتر محمدی
امیدوارم در شهرستان ارزش این بزرگوار را بدانیم.

۹۹/۱۱/۲۱ ۰۶:۱۱

باسلام و احترام و عرض تبریک خدمت استاد محترم جناب آقای محمدی و آرزوی توفیقات روز افزون و سربلندی و سعادت و شادکامی. امیدوارم ثمره چنین فعالیتهایی در خدمت به خلق و محرومین و کاهش آسیبهای اجتماعی مربوطه از جمله تصادفات و نزاع های ترافیکی و بالابردن بردن سطح آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه مفید به واقع باشد. یا حق.

۹۹/۱۱/۲۱ ۰۲:۱۲

امیدوارم زمینه استفاده از این نوع طرح های خلاقانه فراهم شود.
موفق باشید.

۹۹/۱۱/۲۱ ۰۲:۰۲

با آرزوی موفقیت های روز افزون و افتخار آفرینی های همیشگی برای استاد عزیز و فرهیخته ام جناب آقای دکتر امین محمدی.

۹۹/۱۱/۲۰ ۲۰:۳۳

کاهش میگفتند چطور ترافیک را کنترل خواهد کرد؟
دستگاه در نهایت دیتا میگیرد و سیگنال می فرستد که همچین کاری با استفاده از سیستم کنترل هوشمند ترافیک در حال حاضر هم انجام میشود و چیز جدیدی نیست.

الان در ایران پلیس با زور و جریمه هم نمی تواند ترافیک را مدیریت و کنترل کند شاید این دستگاه بتواند انشالله.

۹۹/۱۱/۲۰ ۱۹:۴۴

با تبریک و شاد باش به اقای محمدی دانشمند و مخترع جوان و خانواده محترمشان امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون این جوانان عزیز که سرمایه ارزنده انسانی این مرزو بوم هستند باشیم با دیدن خلاصه رزومه علمی ایشان به وجودشان بالیدم.
ایزد یارتان بادا

۹۹/۱۱/۲۰ ۱۶:۰۲

دوستان عزیز راهبند نیزه ای رو سرچ کنین. وسیله ای است که در جهت صحیح حرکت کنین نیزه ها میخوابد ولی در جهت مخالف موجب پنچری می گردد. از اقای دکتر استاد محمدی میخواهیم عکس یا کانسپت اختراعشون رو بذارن تا متوجه تفاوتشون با این اختراع شویم.

پیشگیری از کرونا

از برخورد نزدیک با افراد دارای علایم بیماری خودداری نمایید.

اخبار روز