مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد: با توجه به درخواستهای بسیار زیاد والدین دانش آموزان و آموزش و پرورش، آخرین زمان ثبت درخواست و یا ویرایش اطلاعات والدین جهت سرویس مدرسه در سامانه (سپند) 1 الی 15 شهریور ماه برای سال تحصیلی 1405-1404 میباشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، مسعود کاظمی مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با اشاره به بند 10 ماده 1 آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیات وزیران، عنوان داشت: به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاههای متولی، شرکتها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش آموزی، اولیاء متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط بصورت بر خط، توسط وزارت کشور سامانهای به نام سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» به نشانی https://irtusepand.ir ایجاد شده است.
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد: با توجه به درخواستهای بسیار زیاد والدین دانش آموزان آخرین زمان ثبت درخواست جهت سرویس مدرسه در سامانه (سپند) 1 الی 15 شهریور ماه برای سال تحصیلی 1405-1404 میباشد و این مهلت دیگر قابل تمدید نخواهد بود.
وی افزود: تاکنون بیش از 212 هزار اولیا درخواست سرویس مدارس خود را در سامانه سپند ثبت نمودهاند. اولویت تخصیص سرویس مدارس با والدینی است که در زمان مقرر ثبت درخواست نمودهاند و آندسته از والدینی که ممکن است تا شروع سال تحصیلی تغییر محل سکونت و یا مدرسه دانش آموز داشته باشند و یا در مرحله اول ثبت نام والدین نتوانستند درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند، میتوانند در این مرحله نسبت به ثبت نام اقدام نموده یا اطلاعات خود را ویرایش نمایند. درصورتیکه همچنان محل سکونت و یا مدرسه فرزند آنان قطعی نشده است توصیه می شود ثبت درخواست را در سامانه انجام داده و پس از نهایی شدن نشانی منزل و یا مدرسه از قسمت "ویرایش "نسبت به تکمیل داده ها در سامانه اقدام نمایند . بدیهی است والدینی که تخصیص سرویس مدرسه برای آنان انجام شده است امکان ویرایش اطلاعات در سامانه را نخواهند داشت . ویرایش صرفا تا مرحله قبل از تخصیص سرویس امکان پذیر خواهد بود.
کاظمی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آئیننامه، انعقاد قرارداد بین مدارس و مجموعههای تابعه با پیمانکاران وجاهت قانونی نداشته و ادارات کل آموزش و پرورش موظف هستند با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را بعمل آورند. این به معنای حذف مدارس و یا آموزش و پرورش از فرایند اجرایی سرویس مدرسه نخواهد بود. صرفا عقد قرارداد فی مابین شرکت ها و مدارس و یا مواردی خارج از آیین نامه مد نظر بوده است . بدیهی است حمل ونقل دانش آموزی بدون همکاری و تعامل عوامل اجرایی در هر دو حوزه آموزش و پرورش و شهرداریها امکان پذیر نخواهد بود درخواست دیگر از آموزش و پرورش و مدارس ؛ ترغیب و ملزم نمودن والدین به استفاده از ناوگان ، راننده و شرکت های مجاز است . نتیجه آن هم افزایش اطمینان خاطر و امنیت برای والدین خواهد بود.
این مسئول با اشاره به ثبت نام شرکتهای متقاضی حمل و نقل دانش آموزی، اینگونه گفت: تاکنون در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به 1069 شرکت حمل و نقل دانش آموزی ثبت گردیده که توسط شهرداریها ارزیابی، اعتبار سنجی و تائید می گردد و پس از آن گواهی صلاحیت برای شرکت ها توسط شهرداری صادر میشود . این شرکت ها ضمن تأمین ناوگان حمل و نقل دانش آموزی موظف به معرفی ناوگان ورانندگانی هستند که پیش از آن گواهی صلاحیت آنان توسط شهرداری محل فعالیت صادر شده باشد .
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور افزود: شرکتهای حمل و نقل دانش آموزی مجاز و رانندگان دارای گواهی صلاحیت از سامانه سپند هستند .ناوگان دانش آموزی نیز دارای برچسب مصوب شورایعالی ترافیک را دارند . بنابراین نحوه فعالیت آنان قابل رصد خواهد بود و امکان رسیدگی به تخلفات احتمالی آنان وجود دارد والدین میتوانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام نمایند. در صورتیکه والدین با شرکت های فاقد گواهی صلاحیت از شهرداری و یا رانندگان فاقد مجوز برای سرویس مدرسه استفاده نمایند مسئولیتی متوجه شهرداریها نخواهد بود.
وی در خصوص بهای خدمات حمل ونقل دانش آموزی گفت: به استاد بند 2 از ماده 16 و همچنین بند 26 و بند 27 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تعیین بهای خدمات حمل ونقل و در این مورد خاص ، بهای خدمات حمل ونقل دانش آموزی بر عهده شورای اسلامی هر شهر میباشد که به پیشنهاد شهرداری و براساس پارامترهایی مانند طول مسیر(نقطه مبدا و مقصد)، ترافیک، نوع خودرو ( سواری، ون و مینی بوس) و غیره تعیین و پس از تصویب شورای اسلامی شهر و ابلاغ فرمانداری قابل اجرا خواهد بود.
کاظمی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور نظارت عالیه و بهره وری مناسب در این حوزه ، ضروری است حسب ماده 25 آیین نامه ، کارگروههای ویژه حمل و نقل دانش آموزی ذیل شورای هماهنگی ترافیک استان (ویژه مراکز استان )و شورای هماهنگی ترافیک شهرستان( ویژه سایر شهرها) تشکیل و برای نیازها و مسایل این حوزه راهکارهای لازم اتخاذ و تدابیر مناسبی اندیشیده شود.