کد خبر: ۸۷۳۰۷
۷۰۱ بازدید
۴۰ دیدگاه

آشنایی با شهرستان میانه (قسمت 20 از 30):

امام جمعه های تاریخ شهرستان میانه

۹۷/۱۱/۸
۲۰:۱۳

تاریخ شیخ الاسلامی و امامت جمعه

حکومت صفوی به تقلید از حکومت عثمانی، با انتخاب و انتصاب امام جمعه در شهرهای بزرگ، نخستین نمازجمعه ها را بصورت ملی در ایران برگزار کرد. آن زمان، امام جمعه را شیخ الاسلام می گفتند. اصلاً شیخ الاسلام مقامی فراتر از امام جمعه بود و برگزاری نمازجمعه تنها یک وظیفه از شیخ الاسلام بود درحالیکه او وظایف دیگری مانند قضاوت، عقد ازدواج و طلاق و ... را نیز عهده دار بود. مقام او توسط حکومت تنفیذ می شد و قدرت او در ایالتها و استانها، شاید قدرت شاه در آن منطقه بود. در زمان صفوی شیخ الاسلام های نامداری مانند شیخ بهایی، میرداماد، سبزواری و محمدباقر مجلسی این عنوان را از جانب شاهان صفوی عهده دار بودند. مقام شیخ الاسلامی تا ابتدای حکومت پهلوی بصورت کژدار و مریز ادامه داشت و در دوره پهلوی خصوصاً پهلوی ثانی، به امام جمعه تبدیل و معروف شد. مقام شیخ الاسلامی مخصوص شهرهای بزرگ بود و هنوز بنده سندی ندارم که آیا میانه صاحب شیخ الاسلام بوده یا نه، اما مقام امامت جمعه در زمان پهلوی شامل بسیاری از شهرها منجمله میانه می شد. پس از برپایی جمهوری اسلامی، منصب امامت جمعه همچنان حکومتی و زیر نظر یک شورا یا ستاد فعالیت کرد هرچند تقریباً تمام استانها دارای نماینده ولی فقیهِ منصوب رهبری شدند که شاید می توان آنان را با مقام شیخ الاسلامی تطبیق تقریبی داد. امامان جمعه در ادوار سابق، مبلغ و مروّج حکومتها بودند و حقوق دریافت می کردند تا حکومت را تبلیغ کنند. مشکلات مردم ربطی به آنها نداشت و رابط مردم و حکومت نبودند.

شیخ الاسلام های میانه در دوران صفوی و قاجاری:

تنها سندی که در مورد شیخ الاسلام های میانه یافته ام، همان نسب نامه مؤتمن الملک انصاری است که در کتابخانه ملی موجود است. در آن نسب نامه اشاره شده است که اجداد انصاریهای روستای ایشلق میانه، سلسله بر سلسله مقام شیخ الاسلامی آذربایجان را از زمان صفویه برعهده داشته اند. خاندان انصاری جزو اسرار میانه هستند. چطوری از یک روستای کوچک میانه، مردان بلندی در سیاست و ادب و اقتصاد و ... برمی خیزند؟ چطور یک سوم عمر وزارت امورخارجه را تا پیش از انقلاب اسلامی سه وزیر ایشلقی وزارت می کنند؟ چطور شاعران و ادیبان و نویسندگان بزرگی در حد عاجز و نثار در تاریخ می پرورند؟ چطور این معما را حل کنیم که سلسله نسب آنها به خواجه عبدالله انصاری ،عارف نامی، می رسد؟ سرسلسله آنها در آذربایجان یعنی مولانا خواجه حمدلله انصاری، مرشد معروف عصر صفوی و از مریدان شیخ صفی الدین اردبیلی، که بود که شاه صفوی آنچنان به او ارادت داشت؟ بابا رکن الدین انصاری که بود؟ میرزا سلیمان شیخ الاسلام از اجداد مؤتمن الملک انصاری که بود که مقام شیخ الاسلامی آذربایجان را برعهده داشت و نوادگان او نیز بارها مقام شیخ الاسلامی آذربایجان بزرگ را برعهده داشتند؟ یکی دیگر از معماهای میانه، طایفه ی شیخ الاسلامی های میانه هستند. واقعاً اینهمه نام خانوادگی شیخ الاسلامی بی دلیل است؟ کُنه این شهرت به کجا می رسد؟ آیا اجداد اینان دارای مقام شیخ الاسلامی در آذربایجان یا جایی دیگر بودند؟

 

امامان جمعه میانه در حکومت پهلوی:

پهلوی دوم، از سال 1324 رسماً برای شهرهای مهم امام جمعه منصوب کرد. برای پایتخت، یکی از اساتید مطرح رشته حقوق کشور یعنی دکتر سیدحسن امامی را منصوب کرد که دروس حوزوی را در نجف و رشته حقوق را تا مقطع دکترا در دانشگاه لوزان سوئیس تحصیل کرده بود. استاد حقوق دانشگاه تهران و مؤلف کتب تخصصی حقوق بود و شاگردان برجسته ای مانند پروفسور کاتوزیان و مهدی شهیدی تربیت کرد. او تا سال 57 این عنوان را برعهده داشت.

در میانه نیز در شرایطی مشابه یک سید که تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی داشت، به سمت امامت جمعه میانه منصوب شد. بعید نیست ایشان در دانشگاه تهران و در همان دانشکده، شاگرد و آشنای دکتر امامی بود یا نه؟(تحصیلات دانشگاهی ایشان مردود است و قول فرزند ایشان اثبات نشد!) آیت الله میرستار محمدی فرزند میرفتاح، متولد 1289 شمسی در شهر میانه، درس آموخته حوزه های زنجان و قم بود. محمدی، تولیت امامزاده اسماعیل (س) را نیز عهده دار بود لیکن آنگونه که حجه الاسلام والمسلمین حاج مرتضی اشراقی که ذهنشان یک دایره المعارف از اتفاقات نیم قرن اخیر است، نقل می کنند، امام جمعه های شهرها از جمله میانه، نمازجمعه برگزار نمی کردند و فقط عنوان آن را داشتند. عبدالستار میرستار محمدی کتابخانه بزرگی در مسجد جامع راه اندازی کرد. وی در سال 1379 و در 90 سالگی درگذشت و در آستان همان امامزاده اسماعیل بن محمد (س) به خاک سپرده شد.

 

امامان جمعه حکومت جمهوری اسلامی:

پس از انقلاب اسلامی، نه شهرستان ها که همه بخش ها، صاحب امام جمعه شدند. آیت الله میرستار محمدی مورد بی مهری و شاید توهین تندروهای انقلابی قرار گرفت و به قهر، میانه را به قصد قم ترک کرد. آن تندروهای تازه به نهضت پیوسته، غافل بودند از اینکه مرحوم میرستار محمدی، همواره فردی مردمی بوده و درب منزلش برای همه باز بود و در شکل گیری انقلاب نیز نقش بسیار مثبتی داشت. آیت الله محمدی به فاصله یک ماه با حکم ولایی و دستور امام خمینی به زادگاه خود بازگشت که همین حکم، اخطاری به تندروهای جوان و خام بود تا ره به خطا نبرند.

در میانه ابتدا آیت الله العظمی شریعتمداری که از پیش از انقلاب، مرجعیت منطقه را داشت، مجدداً مقام امامت جمعه آیت الله میرستار محمدی را تنفیذ و تمدید کرد و در مهر ماه 1358 طی نامه ای، ایشان را به برگزاری نمازجمعه در میانه سفارش می کنند (به نقل از کتاب انقلاب اسلامی در میانه اثر محقق گرانسنگ عبدالرحیم اباذری) لیکن نه ایشان از قدیم چنین نمازجمعه ای برگزار می کرد و نه مردم دوست داشتند با امام جمعه منصوب پهلوی نمازجمعه بگزارند، لذا پس از چندی، آیت الله شیخ هادی نیّری را به عنوان امام جمعه میانه منصوب کرد. موضوع اخیر را تنها حاج آقا اشراقی ادعا کرده اند و در هیچ جایی به چنین انتصابی استناد نشده است.

در آذرماه 1359، پس از ارسال طومار جمعی از مردم میانه، روحانی انقلابی میانه، حجه الاسلام والمسلمین میرسجاد حججی، از طرف ستاد ائمه جمعه و جماعات، به سمت امامت جمعه میانه منصوب گردید و نخستین نمازجمعه انقلابی میانه در هفته نخست آذرماه 1359 در مسجد جامع برپا گردید. حججی، همزمان با سمت خطیر امامت جمعه، 2 بار به عنوان نماینده مردم میانه وارد مجلس اول و سوم شد. آن زمان منع قانونی برای تصدی این دو منصب وجود نداشت لیکن در دور چهارم مجلس، این قانون باعث استعفای ایشان از سمت امامت جمعه میانه شد، هرچند موفق به کسب اعتماد مردم میانه هم نشد و هم از این ماند، هم از آن. حججی 7 سال امامت جمعه میانه را برعهده داشت. ایشان متولد 1307 در شهر میانه بوده و اکنون در 91 سالگی ساکن قم هستند.

پس از حجه الاسلام والمسلمین میرسجاد حججی، آیت الله علی ارومیان، از تیرماه 1367 به سمت امامت جمعه میانه منصوب گردید. ایشان متولد 1311 در شهر مراغه، با 17 سال تحصیل علوم حوزوی در نجف و سابقه دو دوره نمایندگی مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی بوده و دارای تالیفاتی بودند و همزمان با امامت جمعه میانه و بعد از آن نیز، دو بار، به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان شرقی انتخاب گردید. ارومیان پس از سه و نیم سال امامت جمعه، از آذرماه سال 1370 برای حضور در انتخابات مجلس از حوزه مراغه، از سمت خود استعفا داد ولی رأی مردم مراغه را نیز کسب نکرد. بعد از آن، علاوه بر یک دور حضور در مجلس خبرگان برای بار دوم، در واحد استفتائات دفتر رهبری به فعالیت پرداخت و اکنون در 87 سالگی همچنان امام جماعت مسجد موسی بن کاظم (ع) تهران را عهده دار است. سوابق و مناصب و حتی موقعیت علمی آیت الله ارومیان، بیش از تمام امامان جمعه میانه بوده است.

با استعفای حاج آقا ارومیان و عدم معرفی امام جمعه جدید و بلاتکلیفی مردم، مرحوم حجه الاسلام والمسلمین عبداللهی که از قدیم امام جماعت مسجد جامع را منهای نمازجمعه برگزار می کرد، به مدت 3 سال به جای نمازجمعه، نمازجماعت ظهر و عصر را مانند روزهای دیگر برپا کرد که جزو موارد خاص و جالب تاریخی میانه است اما به هرحال مرحوم عبداللهی، فقیه بسیار استوار و محبوبی بود و نمازجماعات ایشان همواره مملو از جمعیت بود. وی متولد 1305 در روستای ایشلق بود و در شهریور 1383 درگذشت. 

شیخ رفعت الله حامدی در سال 1373 با وقفه 3 ساله در برگزاری نمازجمعه، به عنوان امام جمعه میانه معرفی شد. ایشان متولد سال 1320 و نوه ملا مرادعلی گرمرودی بود. علوم حوزوی را بدواً در میانه و ختماً در قم تحصیل کرده بود. مرحوم حامدی پیش از میانه، 1 سال امامت جمعه جلفا و 5 سال امامت جمعه مرودشت را عهده دار بود و به مدت 12 سال امامت جمعه میانه را برعهده گرفت تا در نهایت در روز 23 بهمن 1385 در منزل خود توسط فردی روانپریش جان خود را از دست داد. جد ایشان مراد گرمرودی، از علمای شناخته شده میانه بوده است.

پس از درگذشت مرحوم حامدی، نزدیک به شش ماه میانه فاقد امام جمعه بود تا در تیرماه 1386 حجه الاسلام والمسلمین نورپور به سمت امامت جمعه میانه منصوب شد. ظاهراً وی تمایلی به حضور در میانه نداشت چراکه بعد از چند هفته، در تریبون آخر با لحنی عتاب انگیز و خطاب آلود، مردم و مسئولین میانه را مورد هجمه و حمله قرار داد و رفت. او تا ماه گذشته امامت جمعه آذرشهر تبریز را برعهده داشت و اکنون امامت جمعه یک بخش از حوالی رباط کریم تهران را برعهده گرفته است.

به فاصله یک تا دو ماه پس از رفتن عجیب و غیرمنتظره نورپور، فرزند مرحوم حامدی به نام محمدرضا حامدی متولد سال 1349 در شهر قم، مسئولیت امامت جمعه میانه را برعهده گرفت. پیش از ورود ایشان به میانه همه توانستند پیش بینی کنند که پذیرش چنین مسئولیتی برای شهر و حتی منزلی که پدر ایشان آنگونه ناجوانمردانه جان خود را از دست داده است، برای هر انسانی سخت و در حد محال است. لیکن آقای حامدیِ پسر هیچگاه از این نظر گلایه ای نکرد و همچنان در همان منزل پدری، درِ خود را برای انجام امور مردم باز گذاشت. از آبان 1386 تا بهمن 1395 به مدت بیش از 9 سال، امامت جمعه میانه را برعهده داشت و آشنایان به تاریخ معاصر و اختلافات شدید امامان جمعه میانه با سپاه یا نماینده یا امام جمعه قبلی یا فرماندار، می توانند قضاوت کنند که دوره حامدیِ پسر، آرامترین و متحدترین دوران میانه بود چراکه خود ایشان شخصیتی ممتاز و با دانش بود.

به هر حال تعهد 2 ساله ایشان در قبول این مسئولیت، تبدیل به 9 سال شده بود و پس از سالها اعتراض مبنی بر کناره گیری از این سمت و تمرکز روی مدیریت آموزش حوزه های علمیه، در بهمن ماه 1395، جای خود را به شیخ عبدالله محمدی داد.

حجه الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله محمدی، متولد 1343 در تکاب، از بهمن 1395 عهده دار امامت جمعه شهرستان میانه شد. در سال 1362 وارد حوزه علمیه ولیعصر تهران و در سال 1366 وارد حوزه علمیه قم شده بود. بارها در دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشته است. پیشتر امامت جمعه شهرستان تکاب را به مدت چهار و نیم سال در کارنامه خود داشت.

 

تحقیق از: محمدصادق نائبی

منبع : آشنایی با شهرستان میانه (قسمت 20 از 30):امام جمعه های تاریخ شهرستان میانه

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۷/۱۱/۱۵ ۱۴:۲۷

انتصاب برادر بزرگوار جناب آقای قاسم ابوالقاسم زاده را بعنوان ریس و مسول امور اداری بیمارستان خاتم الانبیاء میانه تبریک وتهنیت عرض می نماییم

۹۷/۱۱/۱۳ ۱۴:۲۶

متن را دوباره مطالعه نمایید یک گردآوری اطلاعات در مورد موضوع منتخب می باشد اگر جنابعالی به آن معترض هستید محبت نمایید حقیقتی که مغفول مانده را کشف و در همین سایت صدای میانه عرضه نمایید.

۹۷/۱۱/۱۳ ۰۹:۲۹

با عرض سلام و ادب

اولا با یک اهل رسانه چکشی بخورد نکنید.

ثانیا صدای میانه فقط یک بستر ایجاد کرده است که فاصله مردم و مسئولین را حذف کند. روابط عمومی ادارات خودشان عضویت حقوقی دارند و بدون نظارت ما مطلب درج میکنند. از روابط عمومی های فرمانداری و نماینده تا شبکه بهداشت و دانشگاه. بهتر است یکی از اعضای ستاد نمازجمعه این زحمت را عهده دار شوند وگرنه صدای میانه برای هیچ سازمان یا تشکیلاتی خبر نمی نویسد.

۹۷/۱۱/۱۳ ۰۷:۳۳

جناب نایبی این حرفها ازمن قبیح است یا از شما که امامان جمعه رالجن مال کرده بعضی را عامل صفوی ومروج شاه واستقبال کننده شاه معرفی کرده اید جناب نائبی از وقت امدن ان همه فحش وتوهین درکامنت های شما برعلیه امام جمعه گذاشته شد دوسال تمام یک کلمه درباره نماز جمعه ننوشتید حالا مرا از کامنت می ترسانید من با شماره خودم ان مطالب رانوشتم که یک مقدار انصاف داشته باشید ولی بعید می دانم چرا که رویه شما تاکنون برمدار خاصی چرخیده واین اخرین کلام است که برای شما نوشتم ولی بدانید یوم تبلی السرائر درپیش است واین هیاهوهای زندگی تمام انجا باید پاسخگوی بسیاری از حرفها باشیم فذکر عباد الذین یستمعون القول ویتبعون احسنه

۹۷/۱۱/۱۳ ۰۰:۳۹

دقیقا نمیدانم لیکن در اردیبهشت 1337 بعنوان امام جمعه میانه از محمدرضا شاه پهلوی در میانه استقبال می کند.

۹۷/۱۱/۱۳ ۰۰:۱۳

آقای نایبی مقاله مفیدی بود واقعا ممنون شمایم. یک سوال دارم اینکه مرحوم عبدالستار محمدی از چه تاریخی امام جمعه میانه شدند. شروع امامت جمعه همه را نوشته اید غیر از ایشان.

۹۷/۱۱/۱۲ ۱۹:۰۰

باسلام. این مقاله بیستمین مقاله ام در باب میانه شناسی است. ممکن است فردی از میان مقالات پروفسورهای میانه یا رجال برجسته سیاسی میانه یا شاعران میانه و غیرهم نیز نامزد انتخابات شوند.

اولا واقعا بنده خبر از اینان ندارم.

ثانیا اگر هم مطلع باشم, نه من مقاله ام را بخاطر نامزدی یک فرد قطع میکنم و نه آن نامزد, از نامزدی اش منصرف میشود.

لکم دینکم ولی دین

چندانکه پدر شما را در بین نمایندگان میانه معرفی کردم, ایشان را نیز در بین امامان جمعه میانه باید بیآورم.

به هر حال از تذکر شما سپاسگزارم.

۹۷/۱۱/۱۲ ۱۳:۵۸

آقای نایبی با توجه به اینکه در سایت ها و کانال های شهرستان که فعالیت پیش از انتخابات رو آغاز کرده اند نام آقای حامدی رو به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس آینده مطرح می کنند و ایشان نیز تکذیب نکرده اند مطرح کردن این چنین بحث هایی از طرف شما آغاز جهت گیری است که به همین بحث ختم می شود ؟

 

۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۲۶

ترس که ندارید لااقل ادب را رعایت کنید.

منظورم این بود که از روی آی پی شما را میشناسم. اینگونه حرف زدن در شان شما نیست.

۹۷/۱۱/۱۲ ۰۲:۴۵

دیگه پیش فرزند امام جمعه دوران قبل انقلاب نروید که مجبور بشید و تکذیبیه بدید.

۹۷/۱۱/۱۲ ۰۲:۳۳

اقای نایبی ،مردمی را از ای پی نترسانید،

۹۷/۱۱/۱۲ ۰۲:۳۱

شما بیشتر از امام جمعه انقلابی و ولایی حجه الاسلام محمدی،بیشتر به تعریف و توصیف از امام جمعه قبل از انقلاب پرداختید،

۹۷/۱۱/۱۲ ۰۲:۱۵

زنده باشید برادر.

۹۷/۱۱/۱۱ ۱۶:۰۲

با سلام بیماری روحی وروانی چیزی است که شفا یافتن. ان نیازبه همت ودعا وتضرع دارد .وهیچکدام در این برادر صادق نایبی وجود ندارد بزادهم الله مرضا

۹۷/۱۱/۱۱ ۱۵:۵۳

با سلام بیماری روحی وروانی چیزی است که شفا یافتن. ان نیازبه همت ودعا وتضرع دارد .وهیچکدام در این برادر صادق نایبی وجود ندارد بزادهم الله مرضا

۹۷/۱۱/۱۰ ۱۹:۴۷

باسلام. در مورد چیدمانی عکس واقعا قصد و غرضی نبود. خواستم به ترتیب سن یا مسئولیت یا اسم بزنم ولی فیگور عکسها اجازه نداد. عکسهایی که کیفیت پایین داشت را کوچک گرفتم. از نظر خود من که در مکبر نمازجمعه حاج آقا ارومیان بودم یا به منزل مرحوم میرستار محمدی رفت و آمد داشتم, این دو را باید بزرگتر, مرکزی تر و برجسته تر می زدم ولی پایینتر از همه آوردم تا آشنایان, چنین استنباطی نکنند.

در مورد حضور اندک آقای حامدی پسر, نظر شما را محترم می دارم ولی از نظر خودم عدول نمیکنم.

۹۷/۱۱/۱۰ ۱۸:۴۲

جناب مهندس نایبی دلیل اینکه عکس آقایان حامدی را از بقیه بزرگتر زدین چیه؟ وتعریف و تمجید هایی که از حامدی پسر کرده اید اغراق‌آمیز هست
مثلا نوشته اید که ایشان در خانه را بر روی مردم باز گذاشت!!!
ایشان از 7 روز هفته فقط 2 روز (آنهم نه بصورت کامل) در میانه بودند که بیشتر در مراسمات بودند یا با مسئولان شهر جلسه داشتند

اینکارتان برای من که اصلاً خوشایند نیست

۹۷/۱۱/۹ ۲۲:۲۱

کاش نوادگان میرزا علی اصغر کاظمی که هم اکنون در تهران تشریف دارند اظهار نظر فرموده و در صورت وجود مدارکی خاندان کاظمی و علاقه مندان به تاریخ میانه را بی بهره نگذارند.

امیدوارم بتوانم ملاقاتی با ایشان داشته باشم. 

۹۷/۱۱/۹ ۲۲:۰۱

هر سه مورد را به دیده منت می پذیرم. ممنونم از تذکرهایتان 

۹۷/۱۱/۹ ۲۱:۰۳

با تشکر و سپاس مجدد 1 - در یک تحقیق صرف ادعای منسوبان و نزدیکان به تنهایی نمی تواند ملاک و معیار باشد. با همه احترامی که به همه آن عزیزیان داریم, باید سند و مدرکی قابل اعتماد ارائه بشود. به خصوص که اگر تحصیلات دانشگاهی باشد دسترسی به آن خیلی آسان تر است. گفتنی است در این مورد بخصوص اطلاعات حاج آقای اشراقی بیشتر و دقیق تر از فرزند ایشان باید باشد علاوه این همه علمای میانه سال ها با ایشان مراوده داشتند حتی یک بار هم نقل نشده که ایشان یک همچون سابقه ای داشته باشند. حداقل بنده نشنیدم. البته خدمات آیت الله آقا سید عبدالستار محمدی آنقدر شگفت انگیز و مخلصانه و زیاد است که هیچ نیازی به این امور نیست با همه احترامی که به دانشگاهیان عزیز داریم و مدارکشان هم برای خودشان ارزشمند است اما به نظر حقیر داشتن مدرک دانشگاهی برای روحانی بزرگواری امثال ایشان اصلا منزلتی نیست بلکه یک نوع تحقیر هم هست. بنده با توجه به تجریبات چند ساله ای که دارم مرتب با این گونه اظهارات و مشکلات مواجه هستم . به عنوان نمونه عرض می کنم در قبرستان ابو حسین قم یکی از علمای میانه مدفون است که بسیار هم مورد احترام می باشد ولی فرزندانش روی سنگ قبر آن مرحوم «آیت الله العظمی» نوشتند در حالی که چنین نبودند. یا بعضی فرزندان یک سری اساتیدی برای پدرشان ذکر می کنند که اصلا وجود خارجی ندارند!! یا اگر هم وجود داشته باشند از نظر تاریخی با هم جور در می آیند! 2 - صدور حکم آقای نیری برای امامت جمعه قطعی است ولی ایشان هرگز حتی یک جمعه هم نماز اقامه نکردند. 3 - در اصطلاح حوزه کسی که در منبر سال های سال برای مردم مسائل شرعی بگوید به آن شخص محترم « مسئله گو» اطلاق می شود و این مسئولیت هم در نوبه خود بسیار ارزشمند است و از دست هر کسی بر نمی آید. ولی فقیه به مجتهدی گفته می شود که به درجه اجتهاد مطلق رسیده باشد و احکام دینی و فقهی را بتواند از کتاب و سنت و عقل و اجماع استنباط و استخراج نماید.

۹۷/۱۱/۹ ۲۰:۱۸

باسلام خدمت محقق بزرگوار جناب اباذری

1_ در مورد بند یک, این موضوع را صراحتاً یکی از فرزندان ایشان, به اینجانب گفتند و مایه تعجب من هم شد اما کیست نزدیکتر از چنین فردی به آن مرحوم؟

2_ در مورد آ شیخ هادی نیری همین چند هفته پیش با حاج آقا اشراقی صحبتی داشتیم و ایشان نیز اندکی تردید داشتند و اتفاقا در کتاب شما نیز همین تردید را دیدم. لابد بعدا به سند متقن رسیده اید که کاش حدود و ثغور این حکم را می دانستیم که آیا ایشان نمازجمعه ای گزاردند؟ و تا چه تاریخی این حکم جاری بود (شاید تا ابتدای آذر 59 و صدور حکم آقای حججی)

3_ غرض از فقیه خواندن ایشان, فعالیت دهها ساله ایشان در بیان فقه و مسائل رسالات عملیه در مسجد جامع بود. نمیدانم چه جایگزینی برای این اصطلاح میتوانم داشته باشم.

۹۷/۱۱/۹ ۱۹:۳۳

با سلام و تشکر از مطالب ارزشمند دوست عزیز مان جناب آقای نائبی
چند نکته به ذهن حقیر رسید در ادامه و تکمیل تقدیم حضور می گردد:

1 - این که مرحوم آیت الله آقا سید عبدالستار محمدی از دانشگاه تهران در رشته فلسفه تحصیل کرده باشند برای بنده تازگی داشت. اگر در این مورد از فرزندان و نزدیکان ایشان اسناد و مدارکی در دست هست حتما استفاده می کنیم ؛ اما حقیر که بارها به خدمتشان می رسیدم و در مورد شرحالشان پرسجو می کردم ایشان هرگز چنین ادعایی نداشتند حتی این اواخر شرح حال مکتوب از ایشان خواستم و آن مرحوم با کمال تواضع وقت گذاشتند و آقای بهروز عطایی از فرهنگیان خوشنام هم زحمت کشید و آن را با دست خط خود پانویس کرد و هم اکنون آن را دارم ، در اینجا نیز هرگز به این موضوع اشاره نشده است. علاوه آقای سید عبدالحسین جواهری نویسنده کتاب « تربت پاکان» که یک سالی به میانه آمد و با ایشان مصاحبه ای انجام داد و زندگینامه ایشان را گرفت باز چنین چیزی در آن نیز مشاهده نمی شود. اما در مورد تحصیل ایشان در حوزه نجف و مشهد نیز جای تامل دارد، احتمالا بیشتر به قصد زیارت به آن دو شهر مشرف شده اند. آنچه که یقینی است محل تحصیل ایشان همان حوزه زنجان و قم بوده است.

2 - در مورد امامت جمعه مرحوم آیت الله نیری چنان که در کتاب انقلاب اسلامی در میانه به نقل از حاج آقای اشراقی آمده درست و قطعی است و این حکم صادر شده و موجود بود. بعد از رحلت ایشان نزد یکی از منسوبان محترم نگهداری می شد . بنده چند سال پیش ، بعد از چاپ کتاب وقتی خدمت ایشان رسیدم و درخواست و مطرح کردم تا متن نامه را ببینم گفتند چند سالی پیشم بود ولی بعد آن را به همراه اسناد و مدارک دیگر بردم به رودخانه میانا چایی انداختم و از بین رفت...
3 - همان طوری که حتما مستحضر هستید اصطلاحات حوزوی به خصوص القابی که به روحانیون داده می شود از قواعد و حساسیت خاصی برخوردار است و باید حدالامکان سعی شود در جای خود استفاده بشود. اگر چه در میان مردم و حتی در روزنامه ها و فضای مجازی متاسفانه رعایت نمی شود ولی در کار تحقیق و پژوهش انتظار این است که باید خیلی دقت شود. با همه احترامی که نسبت به ساحت مرحوم حاج آقای عبداللهی داریم و ایشان یکی از امام جماعت های خوشنام و و روحانی محبوب شهرمان به شمار می آیند و در تعلیم و تربیت جوانان مسجدی بسیار کوشا بودند و حتی یک سالی به عنوان امام جماعت نمونه ی کشوری انتخاب و معرفی شده و لوح تقدیر گرفتند ، اما اطلاق « فقیه» برای ایشان جای تامل و دقت دارد. البته حقیر زندیگنامه و خدمات ایشانرا نوشتم که در آینده اگر توفیق حاصل شد به همراه زدنگینامه سایر علمای شهرستان تقدیم خواهد شد.

۹۷/۱۱/۹ ۱۵:۱۲

اجازه نامه ها متفاوت و بسیار زیاد بوده لیکن اعطای عناوین و مناصب مانند شیخ الاسلامی, بسیار محدود بوده است. لذا میرزا علی حسین شیخ الاسلام قطعا از جانب قاجار, اختیارات حکومتی داشته است.

۹۷/۱۱/۹ ۱۴:۲۵

هنوز مدرکی دال بر اعطای لقب شیخ الاسلام به میرزاعلی حسین که عموی پدربزرگم هستند بدست نیاورده ام. تنها یادداشت میرزا علی اصغر فرزند ایشان و نیز گزارش های شفاهی عموزاده های ایشان که برخی هنوز در قید حیات هستند موجود می باشد.

مدرک حکومتی درخصوص اجازه قضاوت همان است که در خصوص میرکاظم گرمرودی، پدر میرزا علی حسین، از طرف بهمن خان صادر شده است که اصل آن نزد جناب آقای سید ستار کاظمی فرزند حاج سید موسی کاظمی ترکی که مقیم تبریز هستند می باشد و در پستهای قبلی تصویر آن را تقدیم کرده ام. 

البته در اینجا تنها نمی توان به مدارک حکومتی استناد کرد. بلکه اجازه نامه هایی که از طرف مراجع فراگیر شیعه مانند سیدابوالحسن اصفهانی یا میرزا احمد مجتهد به برخی علما به منظور رفع مرافعات و اختلافات و یا طلاق غیابی صادر می شده است نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

۹۷/۱۱/۹ ۱۳:۴۷

حاج آقا محمدی امام جمعه فعلی قویترین امام جمعه شهرمان است اما چون منافع برخی را که در دوره امام جمعه قبلی تامین شده بود تامین نکرد بعضی ها ناراحت اند

۹۷/۱۱/۹ ۱۱:۲۰

امام جمعه یا امام جماعت؟ امام جمعه کسی است که پیگیر امور مردم درد مردم و کار مردم باشد. کسی که حقوق می گیرد تا هفته ای یک روز نماز برپا کند. و کاغذ دیکته شدهاز بالا را بخواند. امام جمعه نیست امام جماعت است. امام جمعه یعنی اقای عاملی از اردبیل یعنی اقای حسنی از ارومیه که پیگیر درد مردم هستن و بودن

۹۷/۱۱/۹ ۱۰:۴۰

باتشکر از جناب اقای نایبی .داشتن جایگاه در بین مردم برای امامان جمعه ومبلغ دینی سرمایه بزرگی است وائمه جمعه قبلی چنین بودند متاسفانه اخیرا این جایگاه وجود ندارد که توسط دلسوزان وفعالان فرهنگی ونخبگان و مسئولین شهرستان باید علت یابی شده وفکری برای این وضعیت بکنند

۹۷/۱۱/۹ ۱۰:۲۱

واقعیت هست . یعلت که میگفتند شیعه پویا هست بدلیل عدم نهادی بودن ان هست این نظر شریعتی بود . البته من با ان مخالفم چون ایران به هر روی به صفویه و ترکان مدیون هست .
ولی روحانیت مردمی همیشه جدا روحانیت حکومتی بودند .
اغلب هم منزوی و گوشه گیر میشدند این را اکثریت در تاریخ خودشان گفته اند

۹۷/۱۱/۹ ۱۰:۱۷

اینکه حاکم شرع اکثریت روحانی بودند قدمتش هزاران ساله هست . اما در عهد اواخر قاجار و پهلوی نظیر به این شد این کار متوقف شود.

علل متعدد بود. در هر قشر عده ای فرصت طلب هستند که لباس ان قشر لکه دار میکنند . طبق تحقیقات بنده ، عده ای از محدود اخوندها . زن شوهردار که شوهرش سفر رفته بود عقدش باطل میکردند ..... و یا خانی ، املاک خان دیگر با همدستی عده ای شاهد دروغین تصرف شرعی میکردند . لذا احساس شد باید یک سازمان ثبت اسناد قانونی بوجود بیاید تا چنین تخلفات جلوی انها گرفته شود .
اینها در خاطرات جلال آل احمد و بسیاری از رجال انزمان هست.

درمورد قدرت روحانیان . امام جمعه ، بیشتر تحقیقات نشان میدهد دوران قاجار اوج قدرت هست . یعلت ان میتوان ضعیف شدن حکومت دانست ، اتفاقا در صفویه شاه عباس به عمد روحانیان به جان هم می انداخت . روحانیون ضعیف میکرد قضیه ملاصدرا معروف هست .
کلا صفوی ها صوفی مسلک بودند دلایل سیاسی از روحانیان حمایت میکردند اما در واقعیت بین خودشان انها را کمتر قبول داشتند یک اصطکاک بوده است مثلا شرابخواری و اخد مالیات از روسپیان اصفهان خود میان دعوا این دو قشر بود
اما امام جمعه ، قدمتی بسیار بیشتر دارد مثل محمد غزالی ، که حتی سیاست هم مینوشت .
مطمئنا اگر مطالعات بیشتر شود شگفتی ها بیشتر خواهد بود

۹۷/۱۱/۹ ۰۹:۱۳

این جمله تان بی غرض نیست: 

امامان جمعه در ادوار سابق، مبلغ و مروّج حکومتها بودند و حقوق دریافت می کردند تا حکومت را تبلیغ کنند.

۹۷/۱۱/۹ ۰۸:۴۷

آقای حامدیِ پسر به مدت بیش از 9 سال، امامت جمعه میانه را برعهده داشت و آشنایان به تاریخ معاصر و اختلافات شدید امامان جمعه میانه با سپاه یا نماینده یا امام جمعه قبلی یا فرماندار، می توانند قضاوت کنند که دوره حامدیِ پسر، آرامترین و متحدترین دوران میانه بود
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

۹۷/۱۱/۹ ۰۸:۲۵

همچنین یکی از اجداد شما به نام شیخ الاسلام که هنوز معلوم نیست او شیخ الاسلامِ کجا بوده؟

۹۷/۱۱/۹ ۰۸:۰۳

ضمن تشکر از راهنمایی درباره لقب شیخ الاسلام، برخی مشاهیر ملقب به این لقب از این قرار اند:

- ابوالعلاء صاعد بن محمد معروف به قاضی صاعد، پیشوای حنفیان نیشابور، قاضی نیشابور و قاضی‌القضات خراسان و ربع نیشابور در دورهٔ غزنویان (عصر خلافت عباسیان)، مؤسس مدرسه صاعدیه در نیشابور در قرن چهارم هجری

-  احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی معروف به ابن تیمیه. 

-  اسماعیل بن عبدالرحمن صابونی​. عالم و محدّث شافعی در قرن پنجم​.

-  احمد تفتازانی ملقب به سیف الدین. اواخر سده نهم و اوائل سده دهم هجری

- احمد جامی ژنده‌پیل. نیمه دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم هجری.

- خواجه عبدالله انصاری

- عبدالقادر گیلانی و یا غوث گیلانی قرن پنجم

۹۷/۱۱/۹ ۰۷:۲۱

اگرچه حامدی پسر در میانه اقامت نداشت و هر هفته در رفت و آمد بود و همین مسئله باعث انتقادات و جو سازی های زیادی شده بود ولی از حق نگذریم ایشان برای میانه خیلی زحمت کشیدند و مثمر ثمر بودند.

۹۷/۱۱/۹ ۰۱:۳۸

متاسفانه در حال حاضر ائمه جمعه فقط خطبه های دیکته شده را ارائه می کنند و نماز جمعه بیشتر تبدیل به تریبون سیاسی یک جناح خاص شده

۹۷/۱۱/۸ ۲۳:۰۲

فقط میرسجاد حججی

۹۷/۱۱/۸ ۲۱:۵۸

سلام.از مطالب مفید شما استفاده کردم.با تشکر

۹۷/۱۱/۸ ۲۱:۰۷

من که همیشه در نمازجمعه بوده ام این نورپور را اصلا یادم نبود و تازه یک چیزهایی به ذهنم آمد.

اخبار روز