استفاده از دوچرخه برای تردد درون شهری امروزه به یکی از پذیرفته شده ترین راه های حمل و نقل در شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان تبدیل شده. شاید ویدئوی زیر بهتر از صدها خط بتواند چگونگی آداپته شدن مردم این شهرها با دوچرخه را شرح دهد، اینکه چطور فارغ از سن و جنس و موقعیت اجتماعی و در هر شرایط آب و هوایی از دوچرخه برای جابجایی، خرید، گردش، ورزش و ... استفاده می کنند:
حالا افزایش قیمت بنزین از یک سو و افزایش ترافیک در مرکز شهر میانه از سوی دیگر میتوانند بهانههای خوبی برای حرکت شهر میانه به سمت استفاده از دوچرخه بجای خودروهای شخصی خصوصا در مرکز شهر باشند؛ اما این بهانهها به تنهایی برای چنین حرکتی کافی نخواهند بود. حرکت به سمت پذیرش فرهنگ دوچرخه سواری علاوه از موارد نامطلوبی مثل افزایش قیمت سوخت و ترافیک سرسام آور مرکز شهر، به فرهنگ سازی، تبلیغات و صد البته فراهم کردن زیرساخت ها نیاز خواهد داشت.
یکی از این زیرساخت ها پیش بینی و احداث لاین مخصوص دوچرخه در خیابان های شهر است که می تواند مشوق خوبی برای شهروندان برای استفاده از دوچرخه بجای خودرو خصوصا هنگام مراجعه به مرکز شهر باشد. خوشبختانه اکثر خیابان های شهر میانه خصوصا خیابان های اصلی آن بدون شیب یا دارای شیب بسیار ملایم اند که مناسب دوچرخه سواری می باشند، از طرف دیگر وسعت شهر میانه به قدری نیست که امکان تردد با دوچرخه در سراسر آن نباشد و حداکثر زمان مورد نیاز برای رسیدن از هر نقطه شهر به هر نقطه دیگر آن با دوچرخه حداکثر 15 دقیقه و برای رسیدن از هر نقطه به مرکز شهر کمتر از 10 دقیقه است که با پیش بینی لاین های ویژه دوچرخه در سطح شهر این زمان بیش از این کاهش خواهد یافت.
در مرحله اول و بعنوان پایلوت ایجاد این لاین ویژه در چهار مسیر زیر یا حداقل یکی از آنها پیشنهاد می شود:
1. مسیر اول: خیابان امام خمینی (ره) بطور کامل از گلستان شهدا تا پارک انقلاب
2. مسیر دوم: از میدان شهیدان خانمحمدی فرهنگیان تا بانک ملی از مسیر خیابان های ارشاد - پیام نور - سرآسیاب - بانک ملی
3. مسیر سوم: از چراغ قرمز پارک انقلاب تا انتهای کمربندی ساحلی از مسیر خیابان های فرمانداری - شاهد - CNG - کمربندی ساحلی
4. مسیر چهارم: خیابان های معلم شمالی و جنوبی از پمپ بنزین تا کمربندی