کد خبر: ۱۴۴۷۸۰
۲۲۲ بازدید
۱۴ دیدگاه (۶ تایید شده)

«وقتی مدرسه فقط مدرک می‌دهد، اما انسانیت گم می‌شود»

۱۴۰۴/۷/۱۱
۱۴:۵۳

 

 

 

گاهی یک جمله، یک صدا، یا یک دغدغه‌ی صادقانه کافی‌ست تا پرده از فراموشی برداشته شود. برای من، جرقه‌ی نوشتن این چند سطر، سخنان پرمغز و دلسوزانه‌ی محمد درویش بود؛ مردی که سال‌هاست با قلم و کلام، از زمین، طبیعت، و ریشه‌های فرهنگی ما دفاع می‌کند¹.

سخنان او تلنگری بود به وجدانی که در هیاهوی این روزگار، آرام گرفته بود؛ یادآوریِ این حقیقت که ما تنها وارثان خاک نیستیم، بلکه حافظان جان آن نیز هستیم.

 

زندگی امروز، زندگی سرعت و تغییر است؛ دنیایی پرشتاب که در آن، بسیاری از مفاهیم عمیق انسانی گاه فراموش می‌شوند. در میان هیاهوی پیشرفت‌های فناورانه، اغلب تصور می‌کنیم «توسعه» یعنی داشتن ابزارهای پیشرفته‌تر و زندگی راحت‌تر. اما آیا واقعاً پیشرفت تنها در نوآوری‌های فنی خلاصه می‌شود؟

 

اگر بخواهیم جامعه‌ای پیشرفته بسازیم، باید به گذشته‌مان نگاه کنیم. به فرهنگی که در دل آن، احترام به زندگی، طبیعت و انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته است. تاریخ این سرزمین، پر است از صداهایی که ما را به مهربانی، همدلی و اخلاق دعوت کرده‌اند.

 

در ادبیات ایران، انسان و طبیعت همواره حرمت داشته‌اند. سعدی با آن بیان شاعرانه‌اش می‌گوید:

«چه خوش گفت فردوسی پاکزاد

که رحمت بر آن تربت پاک باد

میازار موری که دانه‌کش است

که جان دارد و جانِ شیرین خوش است»

 

و می‌افزاید:

 

«سیه‌اندرون باشد و سنگدل

که خواهد که موری شود تنگدل؟»

 

این‌ها فقط شعر نیستند؛ پیام‌های ژرفی‌اند که از دل فرهنگ ما برخاسته‌اند. پیام‌هایی درباره‌ی حق حیات همه موجودات، حتی ضعیف‌ترین آن‌ها.

 

وقتی به گذشته‌ی دورتر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که کوروش بزرگ نیز در منشور خود می‌نویسد:

 

«به فهم آب رسیدن و گندم را گرامی داشتن، این آیین من است.»

 

در نگاه او، آب و گندم تنها منابع طبیعی نبودند، بلکه بخش‌هایی از حیات و شایسته‌ی احترام بودند.

 

اما شاید مهم‌ترین جملاتی که کوروش در دفاع از حقوق حیوانات و طبیعت آورده است، همان جملاتی باشد که نخستین بیانیه علیه حیوان‌آزاری و تخریب منابع طبیعی به شمار می‌روند:

 

«هرکه رونده ای را بیازارد جهان را آزرده است.

او که درختی را بیافکند، بی اجاق خواهد مرد. او که آب را بیالاید، روان خویش را آلوده است.»

 

در این کلمات، احترام به زندگی تمامی موجودات، خواه انسان، خواه حیوان، و خواه درخت و آب، به وضوح دیده می‌شود. درواقع، کوروش نه تنها در پی حمایت از انسان‌ها، بلکه در دفاع از حقوق همه‌ی مخلوقات بود. این نگاه به محیط زیست و موجودات زنده، از همان دوران نشان‌دهنده‌ی پیشرفت و روشن‌بینی اوست.

 

ابوالحسن خرقانی، عارف بزرگ قرن چهارم، بر انسان‌دوستی و بی‌قضاوتی تأکید می‌کرد. از او نقل است:

 

«هر که در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید؛

چه آن‌که به درگاه باری‌تعالی به جان ارزد،

حتماً بر خوان بوالحسن به نانی ارزد.»

 

این‌ها میراث ماست. اما سؤال مهم اینجاست: آیا امروز این ارزش‌ها در زندگی ما جاری‌اند؟ آیا جوانان و کودکان ما از آن‌ها خبر دارند؟

 

واقعیت این است که ما در انتقال این گنجینه‌ها به نسل جدید، کوتاهی کرده‌ایم. این آموزه‌های بزرگ، نه در مدارس به‌درستی آموزش داده می‌شوند و نه در رسانه‌ها بازتاب مناسبی دارند. کودکان ما با تاریخ، ادب و اخلاق خود بیگانه شده‌اند.

 

در جهانی که اخلاق و انسانیت به حاشیه رانده شده، نیازمند بازگشت به این ریشه‌های فرهنگی هستیم. آموزش و پرورش ما باید تنها به دنبال مدرک و موفقیت ظاهری نباشد؛ باید روح و اخلاق را هم پرورش دهد.

 

پیشرفت واقعی، تنها در فناوری و اقتصاد نیست؛ در حفظ احترام انسان‌ها، حیوانات، محیط زیست و در زنده نگه‌داشتن آن چیزی است که ما را «انسان» می‌کند.

 

اگر می‌خواهیم آینده‌ای بهتر داشته باشیم، باید امروز دوباره از نو بیاموزیم. باید قدر تاریخ‌مان را بدانیم و آن را زنده نگاه داریم؛ نه برای غرور بی‌پایه، بلکه برای تربیت نسلی که هم خردمند است و هم مهربان.

 

با امید به فردایی روشن‌تر،

و جامعه‌ای آگاه‌تر و مهربان‌تر.

 

 

 

۱: برداشت آزاد از سخنرانی محمد درویش، فعال محیط زیست و نویسنده، که در آن به اهمیت حفظ طبیعت، احترام به زندگی موجودات و ارتباط انسان‌ها با محیط زیست اشاره کرده‌اند.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۴/۷/۱۲ ۱۳:۳۸

الان سالهاست که جامعه ما از کوچک و بزرگ دیگر کتاب شعر و داستان اخلاقی نمی خواند و سخنان نغزی نمی گوید و به هنر اصیل نمی پردازد. از شعر و ادبیات و هنر و اخلاق بی بهره مانده ایم. همه دنبال معیشت و گذران زندگی و یا عده ای پیگیر سوداگری و دلالی هستند البته اگر سرمایه ای داشته باشند. حتی کسانی که دنبال درس و دانشگاه هستند دیگر برای مشکل گشایی از جامعه و حل معضلات و گشودن باب انسانیت دنبال مطالعه نیستند بلکه به خروجی مادی و مالی آن نگاه می کنند. پیامد این فضا و فرهنگی که پدید آمده است جز اختلالات روانی و انتظارات غیرواقعی از زندگی، و به دنبال آن، افزایش جرایم و تخلفات و بی احترامی به بزرگترها و حرمت شکنی، آسیب رساندن به طبیعت و موجودات نیست؟

۰۴/۷/۱۲ ۱۳:۳۶

✍🏻 مهارت فردی در مدارس فنلاند

🔹به منظور پرورش جامعه‌ای پیشرفته و سرآمد، در آموزش‌ برای كودكان ١٥-٩ سال فنلاند، موارد زیر در نظر گرفته می‌شوند:

١- مهارت درست لباس پوشيدن
٢- مهارت درست راه رفتن
٣- مهارت خوب حرف زدن
٤- مهارت حرف خوب زدن
٥- مهارت منظم بودن
٦- مهارت شعر خواندن
٧- مهارت نقاشی كردن
٨- مهارت نوشتن
٩- مهارت ترانه و دكلمه خواندن
١٠- مهارت بهداشت
١١- مهارت کار تيمی
١٢- مهارت انتقاد كردن
١٣- مهارت جرات ورزی و تمرین شجاعت
١٤- مهارت تشخيص درست از نادرست
١٥- مهارت درست غذا خوردن
١٦- مهارت گره زدن
١٧- مهارت كار با قيچی و برش زدن
١٨- مهارت سعی در خوش خط بودن
١٩- مهارت شستن اشيا
٢٠- مهارت مطالعه
٢١- مهارت مدیریت زمان
٢٢- مهارت كنترل خشم
٢٣- مهارت انتقاد پذیری و تحمل حرف مخالف
٢٤- مهارت پژوهش و تحقيق
٢٥- مهارت تشخيص دوست خوب
٢٦- مهارت بازی كردن
٢٧- مهارت غذا پختن
٢٨- مهارت كار با سوزن
٢٩- مهارت تشكر و سپاسگزاری  كردن
٣٠- مهارت خوب توجه كردن
٣١-مهارت تفكر كردن
٣٢- مهارت تفكر خوب داشتن
٣٣- مهارت دوست خوب پيدا كردن
٣٤- مهارت نگهداری دوست خوب
٣٥- مهارت نگهداری لوازم
٣٦- مهارت انتقاد پذیری و نقد شدن
٣٧- مهارت رازدار بودن
٣٨- مهارت برنامه ريزی كردن
٣٩- مهارت گذشت
٤٠- مهارت صبور بودن
٤١- مهارت حل مساله
٤٢- مهارت نگهداري گياه و گل
٤٣- مهارت دقت به پيرامون
٤٤- مهارت صادق بودن
٤٥- مهارت وفادار بودن
٤٦- مهارت نوشتن
٤٧- مهارت آينده نگری
٤٨- مهارت تلاش كردن
٤٩- مهارت نا اميد نشدن
٥٠- مهارت هدف داشتن
٥١- مهارت كار با ابزار
٥٢- مهارت كار با كامپيوتر
٥٣- مهارت در فضای مجازي و سايبری
٥٤- مهارت در تصوير ذهنی داشتن
٥٥- مهارت احترام گذاشتن
٥٦- مهارت كم مصرف بودن
٥٧- مهارت بهره گيری از اشيا
٥٨- مهارت مشورت گرفتن
٥٩- مهارت مشورت و همفكری كردن
٦٠-... مهارت ١٢ و مهارت ٣١ و مهارت ۳۶

فراگیری و ارتقای این مهارتهای فردی می‌تواند آینده بهتری را برای خودمان و فرزندانمان فراهم آورد و سرآمدی فردی ما را تسهیل نماید.

📕‌ تحول نظام آموزش فنلاند
✍🏻 #مرتضی_روغنی

🆑️ @vomir

۰۴/۷/۱۲ ۰۷:۰۳

جایگاه رفیع معلمان زمانی احیا می شود که عدالت در جامعه برقرار باشد . عدالت اجتماعی . عدالت اقتصادی . عدالت بهداشتی و درمانی . عدالت گردشگری . عدالت رفاهی و سایر نگاههای انسانی

۰۴/۷/۱۲ ۰۶:۵۶

چه سنخیتی بین آموزش و پرورش آلمان با آموزش و پرورش ایران وجود دارد ؟ آیا معلم آلمانی با معلم ایرانی یکسان است ؟ ؟!! مسلم است که معلم آلمانی خیلی بالاتر و به قول شما متعالی تر از معلم ایرانی است . معلم ایرانی بیش از نصف سال رو تعطیل است . حد نهایی صلاحیت و توانایی معلم ایرانی کجاست ؟ در ساختار تحول و پیشرفت کشور معلم ایرانی چه نقشی دارد ؟ بله ایران معلم پرورش دهد در سطح جهانی مثل آلمان و ژاپن و فنلاند و آمریکا ، حقوق بالاتر از پزشک رو هم بگیرد . معلم ایرانی دایما در خواب و تفریح است تا کار و تلاش و تحقیق . همین حقوق هم که میگیرد از سرش هم زیادی است . دوست عزیز با مردم و با خودت صادق باش و خودتو فریب نده . بله انتقاد می کنی درست و منطقی انتقاد کن . آنچه باعث نابودی آموزش و پرورش ایران شده تبعیض و ناعدالتی است . با آموزش و پرورش در ایران جفا و ظلم شده است . چه درون سازمان چه برون سازمان .

۰۴/۷/۱۱ ۲۰:۰۱

آموزش و پرورش ما از بنیان سست بود و در سنوات اخیر هم با علم کردن درصد قبولی و سخت گیری های بی مورد و نا آگاهنه یا مغرضانه که صرفا برای حفظ میزهای ریاستها بوده این رکن رکین جامعه سست تر و بی محتوی تر گشت از طرفی دانشگاه آزاد هم با صدور مدرکهای بی محتوی و بدون توجه به نیاز جامعه که جز افزایش بیش از حد خیل بیکاران تحصیلکرده پشیزی ارزش ندارد تیشه بر ریشه آموزش زد و بدنبال آن آموزش مجازی از طریق شاد آموزش را شخم زد و زیر وزبر کرد ، جناب کاووسی با این شیوه آموزش و با این رفتارهای نا شایستی که با معلمان میشود شما چه انتظاری از تعالی و پیشرفت نهاد تعلیم و تربیت دارید !!؟؟ تا سبستم آموزش و پرورش کاملا متحول نشود و تا زمانی که شان معلم از هر لحاظ اعم از اقتصادی ، روحی و روانی ، اجتماعی ، فرهنگی ، و ...متعالی نگردد انتظار پیشرفت و توسعه جامعه فکریست عبث . جناب اقای کاووسی خانم مرکل صدر اعظم پیشین آلمان در جمع پزشکان که نسبت به حقوق و دستمزد خود تحسن کرده بودن سخنرانی کرد و با شهامت و با صدای رسا گفت شما انتظار دارید حقوق شما با تربیت کنندگان و پرورش دهندگان شما یعنی معلمان برابر باشد!؟ ، بله آقای کاووسی چنین جامعه ای که به معلم ارزش قائل میشوند و معلم در جایگاه رفیع و در خور شان معلمی قرار میگیرد چنین جامعه ای مسلما ترقی و پیشرفت خواهد داشت .

۰۴/۷/۱۱ ۱۶:۴۸

ممنون آقای کاوسی می خواستم در جواب دوست عزیزمان آقای مهاجری نظری که در پست قبلی تان فرمودند جه باید کرد در حدبضاعتم بنویسم که با این مقاله شما تا حدود زیادی حق مطلب ادا شد
وضعیت تدریس ، پژوهش وتعلیم علوم انسانی در کشور ما آشفته است و آثار این آشفتگی به بدنه جامعه هم منتقل می شود چنانچه در مقاله ای از،یکی،از اساتید مبرز علوم انسانی آوردم تب روانشناسی بیش از حد منطقی در جامعه بالاست آن هم با هزینه های،سرسام آور ویزیت روانشناسی و روانپزشکی وعدم توجه کافی رسانه ها ومراکز تعلیم در آموزش مهارت‌های روانشناختی همراه شده وضع علوم اجتماعی هم که در کماست فلسفه هم آیا کسی از نزدیکانش سراغ دارد در این رشته پراهمیت در دانشگاه مشغول تحصیل باشد البته نبود بازارکار هم دلیل است اما اشتیاقی هم در این زمینه متاسفانه دیده نمی شود در کلان کشور باید دولت تدبیری،بیاندیشد
اما به باور برخی از فضلا ایران تنها ادبیات برایش باقی مانده است و در آن مزیت نه تنها نسبی،بلکه می توانیم بگوییم مطلق دارد شیوه ادبیات عمدتا بقول سعدی "سهل وممتنع" است در عین اینکه مفاهیم بلند و عمیقی دارد برای عموم هم قابل فهم است خوشبختانه برخلاف سالیان قبل که در رسانه ها ایام فترت ادبیات را شاهد بودیم اخیرا دوره بازگشت را شاهدیم انسان همواره به تغذیه فکری و روحی نیازمند است تا مسائل درونی واجتماعی اش را حل کند اگر این ماده فکری را از راه درست به دست نیاورد ودر دسترسش نباشد روی به ابتذال خواهد آورد در مدارس مواد درسی در این باره گنجانده شده بقول شما باید با اشتیاق بیشتری تدریس شود ضمن اینکه اداره ارشاد هم طبق سرفصل کاری خود می تواند نقش موثری داشته باشد این رسانه وزین " صدای میانه " هم محفل خوبی است
درپناه حق باشید

اخبار روز