اخیرا در جلسه استانی عبور و مرور کامیون از جاده قدیم میانه بستان آباد ممنوع اعلام شد.
سئوالاتی که به ذهن می رسد این است که آقای محترم آیا تردد ممنوع بهترین راه مقابله با کاهش تصادفات است ؟ آیا می دانید در اذر ماه تعداد کشته های تصادفات 11 برابر مدت مشابه سال گذشته است ؟ آیا با توجه به بررسی های لازم در زمان عید نوروز وقتی که تردد ممنوع اعلام شد در بعضی مواقع شاهد افزایش تعداد کشته های تصادفات در زمان ممنوعیت تردد بودیم!
آقای محترم که در جلسه چنین مصوبه ای را تصویب کردید آیا می دانید شهر میانه همچون روستای دور افتاده ای است که با دوری از اتوبان باعث کاهش رونق اقتصادی شده است ؟ جنابعالی با چنین مصوبه ای باعث افزایش بیکاری و تعطیلی ررستوران های غذاخوری و باعث کاهش رونق اقتصادی شهر خواهید شد!
تصادف رخ داد تعدادی از هموطنان در سر صحنه کشته شدند! جناب رییس محترم راهکارتان چیست ؟ کامیون باعث تصادف می شود پس تردد ممنوع کنیم مصوبه را تصویب کنید خدا را شکر مشکل حل شد !!!
متاسفانه چنین چیزی غیرممکن است ! آقای مسئول ایمنی جاده!
خبر برخورد 206 با تریلر در فضای مجازی پخش شد! خانواده ای به کام مرگ و کشته شدند ! چهار نفر
خبر غم انگیز و ناراحت کننده بود ! با ممنوعیت تردد فقط تیتر روی خبر را پاک می کنیم! آقای رییس ایمنی جاده آیا جنابعالی از مسیر پر پیچ و خم میانه گذر کردید ؟ آیا موج ها و چاله و چوله های جاده های میانه را حس کردید ؟ آیا نا امنی جاده را می بینید؟ ناگفته نماند با تغییر در مدیریت راه شهرستان میانه رییس فعلی از فعالیت خوبی برخوردار است که جای تقدیر و تشکر دارد ولی متاسفانه در مدیران قبلی چنین حرکاتی شاهد نبودیم.
جناب آقای رییس ایمنی جاده زمانی که 206 به چپ انحراف کرد با تریلر برخورد نمود و مستقیم به سمت کناره پل رفت و چون پل حفاظ نداشت امار فوتی افزایش یافت! مقصر کیست؟ حتما کامیون اگر چنین است تردد ممنوع کامیون باید سالها قبل انجام می گرفت ! آیا تاکنون خبر شاخ به شاخ شدن دو تریلر را در این مسیر شنیدیم! یک طرف تصادف خودروی سواری یا از خدا بی خبر همان نیسان آبی رنگ می باشد .
وقتی از حوزه راه میانه خارج می شویم به سمت تبریز می بینیم پل ها دارای حفاظ می باشند ولی حوزه راه میانه خیر!!!
جناب آقای رییس ایمنی راه پیچ های جاده های میانه را دیدید چرا برای حذف آنها اقدام نمی کنید! چرا برای نقاط کور پروژه ها با سرعت انجام نمی گیرد ! چرا تونل های مسیر فاقد روشنایی و کم نور هستند! چراهای دیگر هم هست چرا پروژه تعریض جاده میانه ترک با سرعت انجام نمی گیرد همه اینها در بروز تصادف دخیل می باشند.
عواقب ممنوعیت تردد
رانندگان سواری چون می دانند در مسیر کامیون و تریلر نیست با سرعت های سرسام آور می روند و در مسیر هم نظارت کم می باشد و با این وصف خانواده های زیادی داغدار خواهند شد در صورتی که اگر تردد باشد مجبور خواهیم بود با سرعت مطمینه حرکت کنیم و اگر تصادفی رخ بدهد احتمال فوت کم خواهد بود. اشاره به اینکه اگر 206 به حفاظ پل برخورد می کرد احتمال فوت کاهش می یافت
تعداد عبور خودرو در مسیر کاهش می یابد پس دولت محترم نیاز به ترمیم جاده نخواهد دید و از اولویت خارج خواهد کرد.
با بررسی تصادفات مسیر تبریز اهر و مقایسه آن با این مسیر به واقعیت پی خواهیم برد که نیاز به ممنوعیت تردد نیست بلکه نیاز به تعریض جاده است ! آقای رییس زمان شاخ به شاخ شدن گذشته است !
اگر تردد کاهش یابد پلیس راه محترم نمی تواند نیرو و امکانات خود را افزایش دهد چون مقرون به صرفه نیست که در مسیری که تردد کم است ناوگان را افزایش دهیم چون مسیر روستایی هست . پس ناوگان و نیرو را به مسیرهایی خواهند داد که نیازمند باشد نه میانه البته باید بگوییم روستای میانه !
با توجه به فراوانی مسیر پلیس راه محترم فعالیت زیادی دارند ولی چون ناوگان کمی دارند لذا با مشکل نظارتی روبرو خواهند بود/.
سئوال دیگر در مورد فرهنگ رانندگی چقدر فعالیت کردیم ! آقای رییس وقتی کودکی می بیند تردد ممنوع و پدر با سرعت عبور و مرور می کند دیگر نمی توان کاری کرد چون فرهنگ زیربنایی را اشتباه برداشتیم ! بله فرهنگ سازی زمان و هزینه دارد!
سعی بر اینکه اخبار تصادفات را پنهان کنیم و وانمود کنیم که جاده امن است کار اشتباهی هست ! کار اشتباه ما این است که نمی خواهیم باور کنیم در ساختن فرهنگ در پله اول درجا می زنیم ! اگر توان رانندگی با حوصله را نداریم لزومی به رانندگی نیست وقتی جاده شلوغ است نباید حوصله مان برود و با سرعت عبور کنیم آقای راننده سرعت زیاد یعنی مرگ اگر امروز در کمیسیون استان تردد ممنوع کامیون اعلام شد سرعت زیاد یعنی فاتحه مع صلوات !
سوالی دیگر چون اکثر شهروندان میانه ای به مرکز استان هر روز تردد می کنند چرا نباید یک قطار هر روز صبح به سمت تبریز و بعد از ظهر به سمت میانه حرکت و همشهریان را در ایمنی کامل به مقصد برساند ! آقای رییس کمیسیون استان با این دید به موضوع نگاه کنیم اگر روزانه قطار در این مسیر باشد شاهد کاهش تردد خودروهای سواری خواهیم بود و این یعنی کاهش تصادفات بصورت عملی .
به هر حال حوزه راه میانه مشکلات زیادی دارند که خدا را شکر با تغییر در مدیریت این مشکلات کمتر شده و در نشستی که با معاون راهداری میانه داشتیم ایشان نیز ابزار می کردند که کارهای خوبی صورت گرفته و خواهد گرفت که جای تشکر دارد . در هر سازمانی اگر مدیر توانمند و مدبر باشد می تواند مشکلات را حل کند.