اگر قرار بر تغییر اختیارات قوا باشد باید قانون اساسی تغییر کند
رئیسجمهور در با اشاره به اینکه تفسیرهای متناقض در مقاطع مختلف در قانون اساسی سبب وارد شدن خدشه به اصل آن میشود گفت: تفسیر باید با اصل قانون اساسی مطابق باشد، یعنی اکثریت قاطع مردم این تفسیر را درست بدانند، چرا که اصل قانون اساسی به خاطر رأی مردم است، اگر مردم رأی نمیدادند این قانون اجازه اجرا پیدا نمیکرد. از این رو تفسیر قانون و اصل قانون اساسی باید به گونهای باشد که مردم نیز آن را درست بدانند و ما نباید بگوییم مردم نمیفهمند.
احمدینژاد با اشاره به اینکه یک بحث مهم دیگر تغییر اصول قانون اساسی است، گفت: البته در این خصوص ساز وکارهای خاص این مسئله پیشبینی شده است، باید رهبری فرمان بدهند و یک شورای ویژه تشکیل شود و سپس این مسئله به رفراندوم گذاشته شود تا قانون اساسی تغییر کند، با تفسیر نمیتوان قانون اساسی را عوض کرد، حتی از طریق ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام. تشخیص مصلحت باید زمان داشته باشد ما نمیتوانیم قانون اساسی را به نام مصلحت عوض کنیم در این صورت دیگر نیازی به قانون اساسی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تغییر قانون اساسی بر اساس مصالح اشتباه است و نباید تبدیل به مسیری برای دور زدن قانون اساسی شود، افزود: اگر در جایی قرار است تا مصلحت لحاظ شود باید آن مصلحت به گونهای باشد که برای اکثریت مردم آشکار باشد.
رئیسجمهور ادامه داد: بعضاً مسئلهای در مجلس شورای اسلامی برخلاف قانون اساسی تصویب میشود و بعد به شورای نگهبان میرود و در آنجا رد میشود و به مجمع تشخیص مصلحت نظام میرود و آنجا عدهای قلیل که دور یکدیگر نشستهاند مصلحت را تشخیص میدهند چرا که فکر میکنند ملت نمیفهمد این در حالی است که ملت خودش آنها را حاکم کرده است اما نمیتواند مصالح خود را تشخیص بدهد؟
رئیسجمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه رئیسجمهور در قانون اساسی ادامه داد: جایگاه رئیسجمهور صرفنظر از احمدینژاد که قطرهای از دریای ملت است بسیار بالا است. بر اساس قانون اساسی رئیسجمهور تنها مقامی است که نماینده و نماد تحرک و شکلگیری اراده ملی است.
انتخابات ریاستجمهوری تنها جایی است که تمام اراده ملت در آن جمع میشود. رئیسجمهور نمایندگی کل ملت را در اختیار دارد و بالاترین سطح نمایندگی بر اساس قانون اساسی بر عهده اوست.
احمدینژاد با اشاره به اصل 113 قانون اساسی گفت: بخش مهم مردمسالاری و جمهوری نظام در انتخابات ریاستجمهوری متبلور میشود که همه مردم میتوانند اعمال اراده کنند البته همه ارکان نظام باید بر اساس رأی و اراده مردم باشد اما مشکل اینجاست که اقلیتی میخواهند کل ملت را کنترل کنند.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نمایندگان اقلیتی از مردم هستند افزود:البته مجلس جایگاه نمایندگان مردم است اما به واسطه قوانین عادی کار به جایی رسیده است که اینها نماینده اقلیت مردم شدهاند.
رئیسجمهور ادامه داد: بر اساس قانون انتخابات در حوزههای انتخابیه با رأی نصف به علاوه یک نماینده انتخاب میشد اما با برخی از مشکلات اجرایی درصد کسب آرا به 30درصد رسید و در ادامه نیز پایینتر آمدو 25 درصد تعیین شد،
احمدینژاد گفت: این یعنی در بهترین شرایط نمایندگان، نماینده 30درصد ازمردم هستند و 70درصد در آن مشارکتی ندارند حالا اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود مشارکت پایینتر نیز میآید چرا که در دوره اول انتخابات مشارکت مردم بالاتر است.
احمدینژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در انتخابات ریاستجمهوری مشارکت مردم بسیار بالاتر است گفت: رأی مردم تنها یک شماره نیست بلکه نمادی از اراده آنان است. اگر نماینده اکثریت ملت در جایگاه حکمرانی قرار بگیرد در آن زمان نظام با تمام قدرت به جلو خواهد رفت. اگر نهادهایی که نماینده اقلیت هستند اجازه حکمرانی پیدا کنند در آن موقع ما به مشکل بر میخوریم، اراده مردم است که تمام برآیندهای قوا را شکل میدهد و تا زمانیکه ملت نخواهد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه نیروی ملت است که کار را جلو میبرد.
وی افزود: حالا اینکه عدهای در اقلیت بخواهند کل ملت و اکثریت را کنترل کنند درست نیست.