کد خبر: ۳۷۰۶
۵۲۴ بازدید
۱ دیدگاه (۱ تایید شده)

امنیت اخلاقی

۱۳۹۰/۳/۲۵
۱۷:۲۰

موضوعی که طی هفته های اخیر بسیار روی آن مانور داده می شود ،طرح "امنیت اخلاقی "در جامعه است،قبل از ذکر هر صحبتی لازم است ذکر شود که هدف تایید یا رد این طرح نیست ،بلکه به نوعی ریشه یابی این مسئله هدف است که چرا به اینجا رسیدیم که الگوی غربی در جامعه ی ما رسوخ کرده باشد ؟

 مسئله ی تیپ یا مدل بحث امروز نیست ،به خیلی سالها پیش هم اگر برگردیم رد پایی از این مسئله را می بینیم زمانی بود که عده ای فیلم فارسی را تماشا کرده و قیصر می شدند ،گنج قارون تماشا کرده، فردین می شدندو ... کلاه مخملی ،شاپو با شلوارهای پاچه گشاد مشکی ،نمادی از مد های آن زمان بود.

چند روز پیش پیامکی دریافت کردم با این مضمون :

"سلامتيه بچه هاي قديم كه با ذغال واسه خودشون سيبيل ميذاشتن تا شبيه باباهاشون بشن،نه بعضي از بچه هاي الان كه ابروهاشونو برميدارن تا شبيه مامانشون بشن"

این پیام به ظاهر خنده دار است ولی در باطن حکایت از واقعیت تلخی دارد که در جامعه شاهد آن هستیم ، تفاوت در نگرش نسل ها ،مقوله ی مد همانطور که عرض شد مختص امروز نیست ،همواره با پیشرفت جوامع خودش را نشان داده است .

اما بهتر نیست قبل از اینکه با جوانان در مورد پوششان تذکر یا برخود کنیم ،فرهنگشان را بشناسانیم الان در روستاها و عشایر شهرمان افرادی زندگی می کنند با لباس های محلی که تلفیقی است از رنگهای شاد و فرهنگ مادری .

انسان و مخصوصا جوانان با عنایت به اقتضای سنشان تنوع طلب هستند ، اگر این تنوع طلبی در مسیر صحیح خود استفاده نشود ، الگوهای غیر ایرانی جایگزین آن می شود و نتایج آن را می بینیم .

اما شاخص هایی که برای این مسئله(پوشش) ذکر شده به شرح زیر است :

 

" خانم هايي که از مانتوهاي کوتاه و آستين کوتاه يا مانتوهاي تنگ، شلوارهاي کوتاه استفاده مي کنند يا اين که از هر دو طرف روسري موهايشان پيدا باشد بدپوششي اطلاق مي کند. موضوع بدپوششي منوط به يک نفر نمي باشد بلکه به عنوان يک پديده اجتماعي در جامعه ظاهر شده است و ما بايد به دنبال حل اين پديده باشيم. بدپوشش تنها در اين نيست که شخصي پوششي نامناسب در منظر مردم داشته باشد. بلکه متأسفانه نگراني و اتفاقات ديگري از قبيل مزاحمت ها و آزار و اذيت ها در کنار آن رخ مي دهد به نحوي که جامعه به نوعي دستخوش رنج و اذيت از اين نوع وضع ظاهر مي شود"

 

دراین جا فقط به خانم ها اشاره شده ولی همانطورکه می بینیم ،آقایان نیز از این امر مستثنی نیستند و گاهی اوقات بدپوشش تر از خانمها نیز هستند ،پس نباید آنها از قلم بیافتند وتبعیض جنسیتی وجود داشته باشد .

چرا نباید آموزش قانونمند بودن افراد به مردم یاد داده نشود تا جوان به خودش این اجازه را بدهد که به شخص دیگری متلک گفته یا مزاحمش شود ، مزاحمت به نوع پوشش نیست همانطورکه افراد محجبه نیز از این معضل در امان نیستند .

در این میان واکنش نیروی انتظامی چه خواهد کرد ؟

 

"برخوردهاي انتظامي به اين طريق است که در مرحله اول افراد مورد تذکر واقع مي شوند و اگر در محل اقدام به رفع اشکال ظاهر کرده اند که هيچ، و اگر نشد دستگير و به مراکز پليس امنيت اخلاقي منتقل مي شوند و توسط مشاور خانم مشاوره صورت مي گيرد سپس از خانواده اين افراد دعوت مي شود تا با تهيه لباس مناسب به مراکز مراجعه کنند و پس از اخذ تعهد انتظامي از اين مراکز خارج شوند در اين صورت سابقه انتظامي ايجاد مي شود ولي اين سابقه به منزله سوء سابقه افراد نخواهد بود و پرونده قضايي هم در اين خصوص تشکيل نمي شود. چرا که عده اي به صورت ناآگاهانه و بدون عناد خاص اين نوع پوشش را داشته اند و اگر مجدداً دستگير شدند پرونده قضايي در مورد آنها تشکيل خواهد شد و به مقامات قضايي تحويل داده مي شوند و اينان جزء گروه عفاف ستيزان هستند".

 

می توانستیم والان هم شدنی است لباس های محلی به شکل مدرن تر دربیاوریم، جوانان هم از آن استقبال می کنند ،اگر این کارها نشود شلوارهای زخمی ،تیغی ، مارک دار و... جایگزین آن می شود .کشور ژاپن نمادی از یک جامعه ی سنتی ولی پیشرفته است لباس های کیمونو هنوز هم مورد استقبال جوانان این کشور است .

بیکاری عامل مهم دیگری است که باعث می شود جوانان جامعه به این سمت کشیده شوند ،در مورد آقایان می توانم بگویم که  موها را به شکل پریشان وفشن در آوردن، ساعتی وقت می برد،تنها به یک دلیل میسر است و آن هم فراغ بال و خاطر بودن جوان .

لذت های زود گذر جوانی ، تشویق های دوستان نزدیک ، بی تفاوت بودن خانواده ها،عدم احساس مسئولیت جوان و...  از عوامل دیگری است که نمود آن در شهر به این شکل دیده می شود .

به شخصه مخالف مد و تنوع رنگ ها بین جوانان نبوده و نیستم ولی در حد معقول ، بسیاری از شلوارهای جینی که امروزه پوشیده می شود در حد معقول نیستند ،شلوارهای پاره پاره که قیمت را جویا می شویم 60تا 100 هزار تومان نرخ آنهاست ،وقتی از فروشنده می پرسم در شهری مثل میانه کشش دارد با جواب مثبت مواجه می شوم .قیمت پیراهن چروکی چند؟32 هزار تومان ،متاسفانه این هم کشش دارد.

سوالی که این جا مطرح می باشد این است که اگر یک شخص برای بدست آوردن این مقدار درآمد عرق می ریخت وتلاش می کرد باز هم تمایلی برای پرداخت این هزینه برای یک مدت کوتاه داشت یا نه ؟  زیرا که مدها فصلی هستند .

جامعه ی ما جوان است و نیاز هایی دارد ،با درست هدایت نشدن ،رفع نیاز جوان غیر اصولی خواهد بود ، داشتن شهر یا کشوری با جوانان بی خیال نسبت به آینده ضربات جبران ناپذیری می تواند وارد کند !

طرح "امنیت اخلاقی " فعلا ً در 3 استان و بعد از 3 روز در کل کشور اجرا خواهد شد ،امید که مشکلات دیگر جوانان مثل بیکاری و ازدواج نیز با این شدت و جدیت حل شود که بدون شک بسیاری از این دغدغه ها نیز همراه آن رفع خواهد شد .

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۹۰/۳/۲۶ ۲۱:۴۱
حاج طاهر آقا دیگه وقتش داره میرسه از شما انتقاد کنیم.

اخبار روز