انتهاي سال بعد، انتخابات مجلس نهم برگزار خواهد شد و نامزدها با نقد عملکرد نمايندگان مجلس، آنان را به چالش خواهند کشاند. نمايندگان کنوني در اين يک سال فرصت دارند خود را براي نقدهاي بنيادين آماده کنند. در این میان کار نماینده شهرستان میانه آقای حاجی اصغری که ورود ایشان به مجلس هشتم بخاطر بخت و اقبالی به نام تقابل مثلث رقابتی هاشمی ـ مددی ـ حسینی و ایجاد حاشیه امن و مسیر روان برای ایشان بود، سختتر خواهد بود چراکه در این مدت بیشتر شعار داده است تا عمل. گویا کماکان ایام تبلیغات انتخاباتی است که با مبرّا دانستن خود فقط شعار می دهند و مانند مردم از دیگر مسئولین سئوال می کنند و دنبال مقصر و مجرم می گردند. زودا که انتخابات مجلس نهم فرا رسد و مردم ايشان را مورد بازخواست قرار دهند. نه تنها در ترازوی عملکرد این نماینده، کفّه شعار بسیار سنگینتر از کفّه عمل است، بلکه بعضی از اقدامات و ادعاهای ایشان تا سالها و شاید برای همیشه رشد و شکوفائی میانه را در زمینه مربوطه به بن بست بکشاند. تاوان این مانع تراشی ها و ادعاهای غیرواقعی را ما مردم میانه باید پس بدهیم که در ادامه به نمونه هايي از آن اشاره می شود:
1 ـ چوب گذاشتن لاي چرخ توسعه و پيشرفت ميانه
اعتراض هاي مکرر به ضرردهي فولاد آذربايجان درحاليکه تمام فولاد کشور در سال گذشته ضررده بودند و فولاد آذربايجان از موفقترين صنايع استان بود، اعتراض به راه اندازي واحدهاي دانشگاه آزاد در آغکند و ترکمنچاي تا مرز ابطال مجوز آنها درحاليکه در مناطق مشابه نيز چنين واحدهاي دانشگاهي راه اندازي شده است، اعتراضات و رايزني هاي مکرر جهت جلوگيري از راه اندازي دانشکده دولتي فني و مهندسي ميانه که چندین ترم به تعویق افتاد، تحريک مردم ترکمنچاي براي عدم فروش ارزانقيمت اراضي خود به شهرک صنعتي ترکمنچاي در آستانه آغاز به کار آن و موارد متعدد ديگر، قطار رشد و توسعه ميانه را گاهي متوقف کرد و گاهي بسيار کند نمود.
2 ـ تحقير مردم ميانه در بين هم استاني هاي خود
بعضی ادعاهای نماینده میانه در خبرگزاریها یا شبکه محلی، پیش از آنکه بیان مشکلات مردم میانه باشد، تحقیر همشهریان در بین هم استانی های خود و به سخره گرفتن حیثیت و شخصیت آنهاست. ارائه آمار غلط (حتی درست) مانند آنچه در گفتگوی شبکه استانی یا خبرگزاری ها در مورد وضعیت تکان دهنده و بحرانی صنعتی یا کانی میانه شنیدیم ، بیشتر به شخصیت میانه ایها در بین دیگران آسیب رساند. لااقل ایشان در کنار تحقیر مردم میانه می توانند از سرمایه گذاری دولتی هزار میلیارد تومانی در زمینه های سدسازی، صنایع، انتقال گاز و ... ، سرمایه گذاری 420 میلیارد تومانی برای توسعه فولاد آذربایجان، رکورددار بودن میانه در بین تمام شهرستانهای استان از نظر بودجه (حتی بالاتر از تبریز) سخن بگویند. یک نماینده باید از چنان اقتدار و نفوذ استانی و ملی برخوردار باشد که مشکلات منطقه را با رایزنی حل نماید نه از طریق تریبونهای عمومی.
3 ـ ادعاهاي اشتباه در مسائل غيرتخصصي
آقاي حاجي اصغري در بيان مسائل مهندسي بايد از کارشناسان مهندسي بهره جويند تا با بيان مطالب اشتباه بيش از اين ميانه را تحقير نکنند. براي نمونه مصاحبه اخير ايشان با خبرگزاري فارس و ادعاي رتبه هفدهم صنعت ميانه در ميان نوزده شهرستان خطا بود. رتبه بندي صنعتي براساس معيارهايي است که با جمع زدن آنها مي توان رنکينگ صنعتي را اعلام کرد، مانند: تعداد شهرکهاي صنعتي، تعداد واحدهاي فعال، تنوع واحدها و ... . شهرستان ميانه طبق آمار اداره کل صنايع و معادن استان، چهارمين شهرستان صنعتي استان است ولي با پتانسيلهاي موجود و با پيش بيني راه اندازي و گسترش صنايع نيمه آماده اين رتبه بهبود خواهد يافت. مجموع 18 شهرستان غير از مرکز استان داراي 25 شهرک صنعتي هستند که سهم ميانه 3 شهرک صنعتي است. از 14 ناحيه صنعتي استان نيز سهم ميانه يک ناحيه صنعتي است که هر دو بيش از متوسط استان است. ميانه با 219 پروانه بهره برداري(کارخانه فعال و موجود) رتبه چهارم استان است و غير از فولاد ميزان سرمايه گذاري آن 1300 ميليارد ريال مي باشد. گامهاي محکم و استوار ميانه در نيل به صنعت عظيم فولاد کشور به زودي ميانه را در سطح کشور مطرح خواهد کرد همانطور که ذوب آهن اصفهان اين منطقه را متحول نمود. البته اين امر بدين شرط محقق مي شود که کماکان با اعتبارات دولتي رشد اصلي را داشته باشد. چراکه فاز احياي مستقيم و توليد يک ميليون تن فولاد در کنار ذوب آهن با سرمایه گذاری عظیم 420 میلیارد تومانی و اشتغالزائی حدوداً هزار نفری با اعتبارات خصوصي محقق نمي گردد.
4 ـ غوطه شدن در حمايت از دولت نهم و غفلت از ولايت فقيه و حکومت جمهوری اسلامی
آقاي حاجي اصغري به بهانه حمايت از دولت نهم، دولتهاي قبلي را تخريب کرده و اقدامات مفيد آنها را منکر مي شوند. غافل از اينکه دولتهاي قبلي همگي زيرمجموعه اي از حکومت جمهوری اسلامی بوده و تحت زعامت و نظارت ولي فقيه بوده اند که اتفاقاً در رأس دو دولت نيز ولي فقيه کنوني حضور داشته است. انکار اقدامات مفيد دولتهاي قبلي چه مفهومي دارد؟ مگر اين معاون سابق اداره کشاورزي ميانه آمار رشد امکانات روستاهاي ميانه بعد از وقوع انقلاب اسلامي به ويژه در امر آموزش را ندارند که مي گويند: "دليل كمبود فضاهاي آموزشي در شهرستان ميانه بيبرنامگي دولتهاي قبلي است كه نتوانستهاند عرضه و تقاضا را با هم هماهنگ كنند".
5 ـ بيان حرفهاي احساساتي و شتابزده
از خصوصيات ديگر نماينده مان بيان احساسات منفي دروني از تريبون عمومي است که آثار تخريبي فراواني براي مردم و منطقه ما دارد. چراکه ايشان يک شهروند عادي نيست و تمام حرکات و سکنات ايشان زير ذره بين است. براي نمونه ايشان در روز افتتاح فولاد بناب که بصورت خصوصي از جانب يک سرمايه گذار راه اندازي شده است، با بغض و اندوه از تريبونهاي عمومي مراتب ناراحتي خود را اعلام مي کنند گويا مردم ميانه از رشد بناب ناراحتند يا اينکه از سهم ميانه کنده و به سهم بناب افزوده اند. عکس العمل نماينده ميانه که نماينده آذربايجان هم هست در مورد افتتاح فولاد بناب اين است که ضمن اعلام عدم حضور در مراسم افتتاح اين کارخانه بگويد: "از خدايي که خرمشهر را آزاد کرد مي خواهم ميانه را آزاد کند!".
6 ـ جابجايي سائل و مسئول
غرض از انتخاب يک نماينده اين است که مشکلات مردم را به مسئولين بالاتر منتقل کرده و صحت اجراي قوانين و مصوبات در منطقه را بررسي نمايد نه اينکه خود در جايگاه مردم قرار گرفته و از خود مردم سئوال کنند و درد مردم را افزون کنند. براي نمونه ايشان در طومار بلندی به نام کارت تبريک روز معلم که اعتراض فرهنگیان ،این فرهیختگان جامعه، را برانگیخت، به بيان مشکلاتي مي پردازند که خود مردم و معلمان بدانها واقفند. ايشان بجاي بيان خيل عظيم سئوالات بايد بگويند در اين مدت لااقل يکي از مشکلات عديده ميانه را حل کرده اند. نماینده مجلس بعد از بيان مشکلات عديده ميانه مي نويسند: " اکنون با اين مقدمه اين سوالات را مطرح مي کنم که آيا شما به عنوان يک شهروند از وضعيت خدمات شهري ،وضعيت عرصه علم و فضاي دانشگاهي، توسعه صنعتي، حوزه سلامت و درمان و خدمات حمل و نقل و ... در محدوده شهرستان ميانه راضي هستيد؟". نماينده ميانه مانند خود مردم مي دانند که هيچکس از وضعيت کنوني ميانه راضي نيست و براي رساندن ميانه به مقام شايسته خود بايد تک تک مديران و آحاد مردم به قدر وسع، آجري را بلند کرده و ديوار رشد ميانه را بالاتر ببرند نه اينکه سوته دلان با مردم گرد هم آمده و بعد از دو سال ليست مشکلات ميانه را استخراج کنند.
7 ـ بیان پنج خطاي بزرگ در حق مردم ميانه از زبان نماینده
آقاي حاجي اصغري دست نوشته اي در وبسايت خود دارند که از ميان انبوه مشکلات بنيادين ميانه به ترتيب پنج مورد حاد را استخراج کرده و باز بدون ارائه راه حل به بيان آنها مي پردازند. هرچند اگر اندکي تأمل مي کردند، مشکلات اساسي تر و راه حل هاي منطقي تر به دست مي آوردند. بزرگترين معضل ميانه از نظر منتخب ميانه "انتقال اتوبان به مسيري خارج از دسترس شهر ميانه و شهر ترکمانچاي" است. اين اتوبان قبلاً در کدام مسير بود که به مسير ديگري منتقل یافته است؟ آيا ميانه قبل از آزادراه شهر پيشرفته اي بود؟ چرا با القای اصطلاح بن بستي به ميانه مردم را مي باورانيد که اگر در کنار جاده بين المللي ترانزيت و راه آهن اگر آزادراه از کنار ما نگذشته است بايد ماتم بگيريم؟ مگر همين بناب در 100 کيلومتري آزادراه و 130 کيلومتري جاده ترانزيت قرار نگرفته است؟ آيا آنها ماتم گرفته و نشسته اند يا سخت در تکاپو هستند؟ نماینده میانه در این مدت چه اقدامات عملی برای عملی کردن مصوبه هیات دولت برای چهاربانده کردن جاده میانه ـ سرچم کرده اند؟
دومين خطاي بزرگ درباره ميانه از نظر نماينده ميانه "تعطيلي بيمارستان امام خميني (ره)" است. مردم ميانه قدردان آنهايي هستند که در راه اندازي بيمارستان خاتم الانبياء (ص) همت گماشتند و از آنهايي که هيچ قدمي در تجهيز مجدد بيمارستان قديمي برنداشتند، بازخواست خواهند کرد. سومين خطاي بزرگ ميانه "مسائل شهرک انديشه" است. يک نماينده بايد از چنان اعتبار استاني و ملي برخوردار باشد که بتواند حتي مجوز ساخت يک شهر استاندارد و مجهز را بگيرد نه اينکه در حل مشکل فاضلاب يا پلاک يا آسفالت خيابانهاي يک شهرک عاجز بماند. ايشان چهارمين خطاي بزرگ در حق مردم ميانه را چنين مي نويسند:" پل راه آهن ميانه را به عنوان شاخصه سوء مديريت متمرکز شهري و نماد بي توجهي مسئولين بايد قلمداد کرد." عجيب است که نماينده ميانه نمي گويند در دو سال و نيم انتخاب خود چه کاري براي اين پل کرده اند؟ حتی اگر بپذيريم که قبلاً هيچ کاري در اين ارتباط نشده است، با اين حساسیت نماينده ميانه بايد اين پل به اتمام مي رسيد. و اما در ميان انبوه مشکلات قابل حل و لاينحل ميانه به پنجمين خطاي بزرگ در حق ميانه مي رسيم: "در استان آذربايجان شرقي حدود 48 شهرک صنعتي وجود دارد که از آن يک شهرک صنعتي به ميانه رسيده است." که پيشتر به توضيح آن نيز پرداختيم.
8 ـ جنجالهای تبلیغاتی هماهنگ شده و سرپوش گذاشتن به کم کاري ها
آيا همزمان دهها شرکت و شخص به اين نتيجه رسيدند که نماينده ميانه و عضو عادي کميسيون کشاورزي نقطه عطف پيشرفت در مسائل کشاورزي و دامي کشور شده است که بصورت متحد تبريکهايي در دو يا سه نوع پارچه مشابه و با خط يک يا دو نفر! در سرتاسر خيابان معلم شمالي الصاق کردند؟ آيا از ميان حدود 20 نماينده کميسيون کشاورزي رئيس گروه تحقيق و تفحص از "بيمه"ي "محصولات کشاورزي" شدن آنقدر برجسته است که همه جا تيتر کنند؟ اینهمه جنجال تبلیغی با چه هدفی است؟ آیا مردم نمی بینند که پیشرفتی حاصل نمی شود؟
مطالب فوق تنها گوشه ای از عملکرد منفی نماینده میانه است که اثر منفی آن می تواند خیلی بدتر از حالت "بدون نماینده" باشد. به هرحال اگر منطقه ای هیچ نماینده ای نداشته باشد خیلی بهتر از آن است که نماینده ای داشته باشد که مانع از راه اندازی دانشگاه آزاد یا دانشکده فنی مهندسی یا شهرک صنعتی شود و صنعت مادر منطقه یعنی فولاد آذربایجان را تا مرز لغو طرح توسعه پیش ببرد. باید بپذیریم تا زماني که انتخابات مجلس استاني نشده و راي 10% از يک جمعيت دويست هزار نفري معادل با نيم درصد از جمعيت استان، براي ورود شخص به مجلس کشوري کافي باشد چنين خطاهايي را هم بايد داشته باشيم.
منابع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر ارتباطات مردمی مهندس سید محمد رضا حاجی اصغری www.hajiasghari.com