کد خبر: ۲۸۱۵
۱۵۰۶ بازدید
۱۸ دیدگاه (۱۸ تایید شده)

مسائلی پیرامون انحراف آزادراه زنجان ـ تبریز از میانه

۱۳۸۹/۱۱/۱۳
۱۸:۳۲

مطلب ذیل بصورت یک کامنت در مطلب "مهندس حاجی اصغری از شعار تا عمل" درج شده بود که بخاطر طولانی بودن سئوال و پاسخ و نیاز دیگران به این اطلاعات بصورت یک مطلب آوردم. در این زمینه بنده علاوه بر تحقیقات گسترده در زمینه راه های میانه، بارها همراه با مهندس هاشمی و مهندس حسینی در جلساتی در سطح وزیر، معاونین وزیر و کارشناسان مرتبط حضور داشتم و دوست دارم در این تالار گفتمان در این ارتباط به بحث بنشینیم تا به یک نتیجه برسیم.

......................................................................................................

سئوال از جانب آقای امید:
با سلام! جناب آقای نائبی انتقاد پذیریتان را تحسین  میکنم.
اولاً؛ خواهش  می کنم این شعار آقای حاجی اصغری را تکرار نکنید. این شعار اوست که "مسیر سرچم به  میانه و میانه به بستان آباد را چهار بانده می کنم". ولی همانطوریکه گفتم این شعاری بیش نیست و آقای حاجی اصغری نمی تواند اینکار را انجام بدهد.
آقای هاشمی هم که تکلیفش معلوم است زمانی که جاده ترانزیت فقط از میانه می گذشت کاری نکرد و بدتر از آن وقتی که سیل مردم عصبانی، تصمیم به اعتصاب و مسدود کردن جاده ترازیت گرفته بودند، به همراه نماینده دیگر وقت آقای ممانی با ترفندی ناجوانمردانه، مردم را مجاب کردند که ما موافقت گرفته ایم اتوبان از 17 کیلومتری میانه بگذرد.چه برسد به الان که باید برای گرفتن اعتبار برای مسیر جدید و به قول شما تعطیل کردن اتوبان زنجان باید زحمتها کشیده شود.
شما به خوبی می دانید که حفظ وضع موجود انرژی بسیار کمتری می برد تا ایجاد یک وضعیت جدید، زمانی که جاده ترانزیت از میانه می گذشت به راحتی نمایندگان و مردم می توانستند با مقاومت خود مانع انتقال آن به مسیر دیگر گردند. ولی نخواستند ونکردند. ولی نمایندگان وقت هشترود و مراغه و میاندواب به موقع وارد عمل شدند وبه اندازه کافی وقت گذاشتند اتوبان را به مسیر خودشان بردند در حالی که نمایندگان ما نه تنها، خودشان خوابیدند بلکه مردم را نیز وادار به خواب کردند.
ثانیاً؛ جناب آقای نائبی شما که میانه و اهالی میانه را دوست دارید، چرا می خواهید مردم را فریب دهید، در متن نامه خود گفته اید: "میانه بن بست نشده است"و" میانه قبل از آزاد راه نیز پیشرفته نبود" و"بناب نیز آزاد راه ندارد ولی پیشرفت کرده است". ما قبول می کنیم  بناب پیشرفته است و اتوبان هم ندارد، اما شما بفرمائید ما که از دار دنیا همین مزیت جاده ترانزیت  را داشتیم و شهرمان هم پیشرفته نبود حالا برای نیل به پیشرفت بیشتر باید اول این مزیت نسبی مان را به حراج بگذاریم و به دیگران ببخشیم آنگاه برای پیشرفت شهرمان همت دوباره بکنیم و یا اینکه نه! در کنار حفظ  امکانات موجود بدنبال اخذ امکانات بیشتر باشیم شهر ما در کنار جاده ترانزیت باشد جذب سرمایه گذار به آن آسانتر است و یا دور از اتوبان باشد؟
اگر شما نقاد هستید بدنبال موضوعاتی بروید که مشکل مردم هستند. برید ببنید چرا شهر ما نتوانسته است مثل امثال بنابها توسعه پیدا بکند، ریشه یابی بکنید چه کسانی بزرگترین زیر ساخت توسعه میانه _ راه _ را از میانه گرفتند و چرا مردم میانه در مقابل  آن ساکت ماندند و چرا الان در مقابل عدم کارائی هر دو نماینده شهرستان همچنان ساکت هستند.
آقای نائبی، شما می توانید یکی از بهترین عوامل توسعه شهر میانه باشید  لطفاً آن را ضایع نفرمائید.
با تشکر- امید
.......................................
پاسخ از جانب اینجانب:

جناب امیدخان! باسلام و احترام؛ آنچه شما درباره آزادراه معترض هستید بنده صدچندان معترض بودم و دوستان سایبری و مطبوعاتی نیک این را می دانند ولی تحقیقات زیادی در این ارتباط کردم و حتی چندین بار به وزارت راه و ترابری و شرکت آزادراه های کشور و به اشخاص حقیقی و حقوقی مراجعه کردم و نتیجه را دو بار به صورت سمینار در حضور دهها نفر در میانه ارائه کردم که تلخیصاً در ادامه خواهم گفت. اگر آنگونه که می گویید به بنده محبت و اعتماد دارید بدانید:
1ـ هرگز در طول اجرای طرح یک میانه ای به این امر معترض نشد.
2ـ نقشه آزادراه بصورت فعلی در سال 1364 در زمان وکالت مرحوم سلیمی و مرحوم پزشکی تصویب شد و در سال 1369 در زمان وکالت مرحوم سلیمی و آقای حججی اجرا شد.

3ـ کاری از دست این دو وکیل برنمی آمد چون نه تنها آزادراه از میانه عبور نمی کرد بلکه جاده ترانزیت هم از میانه برچیده می شد. علت این امر یک طرح ملی به نام "سد استور" بود. این طرح عظیم مصوب سال 1351 مجلس شورا و سنا بود که قرار بود با ظرفیت دو میلیارد متر مکعب ذخیره آب در میانه احداث شود. با این سد عظیم 175 متری با ظرفیت دومیلیارد مترمکعب آب نه تنها آزادراه از میانه عبور نمی کرد بلکه تصمیم گرفته شده بود جاده ترانزیت منتقل شود، سیلو و ایستگاه راه آهن و حتی پل باستانی راه آهن حذف گردند و دهها روستا مانند آچاچی، سبیز، مامان، تزه کند به زیر آب روند. رایزنی های مکرر و پیگیری های متعدد مسئولین بدینجا منتهی شد که در سال 1383 تصویب شد با کاهش 23 متری از تاج سد، ظرفیت آن به یک سوم کاهش یابد و تلفات مذکور بر میانه مترتب نگردد. با وجود این طرح آیا مقدور بود آزادراه از میانه عبور کند؟ وقتی این طرح بعد از چندین سال پیگیری اصلاح شد، طرح آزادراه با مسیر فعلی تصویب و اجرا شده بود.

4ـ شرکت مذکور با حمایت مالی یک بانک بصورت خصوصی و با دید تجاری به این امر نگاه کرد و اراضی را تصرف کرد که ارزان قیمت و دور از شهرها بودند. ملاحظه می کنید که هدف فقط اتصال تبریز به زنجان بود و در بین راه هیچ شهری ندیده است و اینکه می گویید نمایندگان مراغه و میاندوآب و بناب رایزنی کردند آخرش نگفتید به چه نتیجه ای رسیدند؟ مراغه ای بجای 110 کیلومتر تا جاده ترانزیت اکنون باید 90 کیلومتر تا آزادراه طی کند. آیا امتیاز بزرگی است؟

5 ـ آنچه کارشناس شرکت آزادراه به من گفت این بود که حتی در غیاب طرح سد استور نیز برای بانک مقدور نبود از میانه عبور کند چون بجای عبور از تپه های خاکی و بی دردسر فعلی باید دهها تونل و پل احداث می کرد که همین یک تونل در شیبلی هم پروژه را سالهاست متوقف کرده است چه برسد به دهها تونل و پل در مسیر کوهستانی میانه. در پاسخ به این سئوال که چگونه هشتاد سال پیش با شش تونل زنجان را به تبریز متصل کردند گفت: جاده ترانزیت از شانه کناری رودخانه که مسطح و آسان است عبور کرده است و اگر قرار بود از یک کیلومتر دورتر عبور کند قطعاً بدتر از مسیر ریلی می شد و باید دهها تونل و پل احداث می کردند که بانک حاضر به این کار نبود. آزمایش های RMR برای رشته کوههای میانه نیز در بهترین مسیر عبوری جواب مطمئنی نداده بود. ناتوانی در حذف قوس برای 180 کیلومتر سرعت طراحی و .... از دیگر مسائل فنی هست که اینجا جای بحث و اطاله کلام ندارد.

6ـ در زمان ریاست جمهور جناب رفسنجانی و در سفر استانی شان وعده عبور آزادراه از 17 کیلومتری میانه را دادند ولی این کار هرگز عملی نشد چراکه بانک طرف قرارداد حاضر به تغییر قرارداد و تحمیل هزینه های گزاف مذکور نشد. خوب می دانید که حتی اگر چنین می شد برای یک مسافر فرقی نمی کند که در 17 کیلومتری پیاده شود یا 60 کیلومتری. او باید با وسیله ای دیگر به میانه عازم شود.

7ـ غیر از کرج که اولین شهر آزادراهی بود و آزادراه از وسط آن عبور کرده است هرگز آزادراهی از یک شهر عبور نکرده و نخواهد کرد.

و اما ضمن قبول این تلخی که آزادراه از میانه عبور نکرده است به نکاتی چند اشاره می کنم:

الف. اگر تمام شهرها بصورت استاندارد و رفت و برگشت مستقل بهم متصل شوند دیگر مفهومی ندارد بگوییم آزادراه از میانه عبور نکرد بلکه هر مسافر و صاحب خودروئی از کوتاهترین و بهترین مسیر عبور خواهد کرد که همگی آزادراه هستند. کافیست میانه در نقطه "کارگاه" با 40 کیلومتر به آزادراه متصل شود و در طرح بعدی این کار برای مسیر تبریز تکرار شود آن وقت اختیار به عابر هست که بیابانهای غیراستاندارد آزادراه فعلی را طی کند یا مسیر بهشت گونه میانه را عبور کند.

ب. میانه همین الآن هم شاهراه ارتباطاتی هست و در چند سال آتی با رسیدن میوه های کاشته شده به شرایط ایده آل خواهد رسید. دوبله ریل های میانه ـ تبریز و میانه ـ زنجان و تک ریلهای میانه ـ مراغه و میانه ـ اردبیل ، میانه را دیفرانسیل ریلی شمال غرب کشور می کند که مانند چهارراهی، قطارها را تقسیم می کند. عبور 40 کیلومتر از آزادراه اردبیل ـ سرچم از روستاهای میانه، اتصال جاده پهن میاندوآب به میانه، اتصال جاده پهن میانه به استان گیلان و شهر فومن، اتصال میانه به نیر و استان اردبیل، ارتباط میانه با تبریز از طریق جاده ترانزیت یا جاده هشترود ـ آزادراه یا جاده میاندوآب ـ آزادراه و ... میانه را به یک شاهراه ارتباطی تبدیل می کند.

ج. طبق محاسبات بنده، شاخص طولی میانه (معیاری فنی در ریل) در سال 1386 برابر با 455 است که بعد از افتتاح راه آهن تبریز و اردبیل به 1765 می رسد درحالیکه این شاخص در حال حاضر در ایران 92 و در آلمان 430 و در فرانسه 496 هست. شاخص دیگری در بحث ریلی داریم به نام شاخص جمعیتی ریل که این عدد را برای میانه در سال 1386 برابر 14.7 و بعد از افتتاح این طرح ها 57 درآوردم. این عدد هم اکنون برای ایران 4.3 و برای آلمان 96 ، ایتالیا و فرانسه و ژاپن در حدود 50 است. از نظر راه های جاده ای نیز وضعیت میانه عالی است. شاخص تراکمی راه های میانه در حال حاضر 5.1 و با افتتاح این طرح ها 7.8 است درحالی که شاخص استانی 1.88 و شاخص کشوری 2.86 است.

در نهایت عرض می کنم جاده های میانه مرگبار است و باید جاده های آن دارای رفت و برگشت مستقل باشند. میانه قطعاً و قهراً شاهراه و مرکز تقسیم راه ها خواهد بود. اینکه تمام مشکلاتمان را رها کنیم بچسبیم به این بحث یا اینکه تمام ناکرده ها و ناتوانائی هایمان را ناشی از آن بدانیم یا اینکه دو نماینده ای را مقصر بدانیم که نه در زمان تصویب و نه در زمان اجرا دخیل نبودند و تنها زحمتشان به این منتهی شد که جاده ترانزیت از میانه برچیده نشود، زهی دور از انصاف است. آنچه بنده عرض کردم این است که دوری 110 یا  120 کیلومتری مراغه حتی از جاده ترانزیت هم مانع رشد آن نشد و مراغه ای خود آستین بالا زد و شهر خود را آباد کرد. ما نیز دارای پتانسیل خیلی بالایی هستیم و گواه بر ادعای من حضور صدها میانه ای سرمایه دار و سرمایه گذار در تهران است که بعد از تبریزی ها و اردبیلی ها به عنوان سرمایه دارترین تهرانی ها محسوب می شوند. گواه من وجود بیش از 10 نفر تک رقمی کنکوری و بیش از 100 ورزشکار ملی و بین المللی و ... است. کدام شهر چنین پتانسیلی دارد؟ اگر شهروند میانه به اندازه خود تلاش کند و چشم به کمک غیرضروری مسئولین نکند و اگر مسئولین به وظیفه خود عمل کنند و بجای راه اندازی طرح های کلیدی، مانع تراشی نکنند یا به کارهای جزئی نپردازند، میانه به شرایط آرمانی و درخور خود خواهد رسید.

دست در دست هم دهیم به مهر    میهن خویش را کنیم آباد

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۸۹/۱۲/۲ ۱۲:۴۷
حقّا که مهندسی. مستدل و دقیق. حالا هی یکی بیاد با اسمهای من درآوردی مخالفت کنه.
۸۹/۱۱/۱۹ ۰۷:۳۰
سد استور بهانه است. كجا چنين حرفي زده شده است؟ چرا غير از شما كسي اين را مطرح نكرده؟ شما اولين بار در انتخابات مجلس سال 86 اين موضوع را خلق كرديد. به ملانصيرالدين گفتند: مركز زمين كجاست؟ گفت: همين جا كه ايستادي! گفت: از كجا مطمئن بشم؟ ملا گفت: برو دور زمين را قدم بزن اثبات ميشه. حالا شما هم اين داستانها را در مورد سد استور خلق مي كنيد ما بايد بريم اثبات كنيم. كيه بايد رد يا تاييد كنه؟ ................................ محمدصادق نائبي: اطلاعات كامل درباره سد استور، مراحل تصويب، علل و عوامل تصويب اين طرح و مراحل اجرايي آن و لطمات و صدمات آن همگي در كتاب شهرستان ميانه ذكر شده است. بنده كتاب شهرستان ميانه را در سال 84 منتشر كردم. تحقيقات و فيش برداري هايم نيز مربوط به سالهاي 82 و 83 بود. چطور ادعا مي كنيد كه اين بحث، سياسي بوده و مربوط به انتخابات 86 هست؟
۸۹/۱۱/۱۸ ۲۳:۲۰
مهندس کدام صنعت؟کدام تجارت؟ تاکی با کلمات بازی کنیم؟ آیا برای 1 درصد از فارغ التحصیلان شهرمان اشتغالی وجود دارد؟ یا همه باید برای پیدا کردن شغل آواره تهران و تبریز باشیم ؟ من یک نمونه گفتم . شما هم فقط یک جمله خوانده اید چرا باید همه شاغلین جاده اصلی نالان از کمبود مشتری باشند؟ مگر ما چقدر ایجاد اشتغال داریم که اندک شغلهای موجود را از بین ببریم؟ ............................ محمدصادق نائبي: شما عرايض بنده را تكميل مي كنيد. حرف جنابعالي با گفته هاي من منافاتي ندارد. در پاسخ به مهندس واعظي بر اين ضرر و زيان بزرگ تاكيد كرده ام.
۸۹/۱۱/۱۸ ۱۹:۳۱
آقای نایبی با این حرفهایتان می خواهید چه چیز را ثابت کنید؟ شما که این همه اهل تحقیقید سری به مغازه های جاده اصلی مابین ورودی شهر از سمت زنجان تا ورودی شهر از طرف تبریز سری بزنید و تحقیقاتی انجام دهید تا ببینید چقدر کسبه آنجا متضرر شده اند؟ چرا فرقی بیا 17 کیلومتر و 55 کیلومتر نیست؟ می دانید من خودم شخصا چند بار در همان 55 کیلومتری پیاده شده ام و ساعتها ویلان و سرگردان بوده ام؟ از تهران به قصد میانه سوار اتوبوس شده ام ولی 55 کیولومتری میانه رانده گفته من میانه نمی روم؟ آقای مهندس ما روز گاری برای سوار شدن به اتوبوس ناز می کردیم از بین دهها اتوبوس هر کدام را که دوست داشتیم سوار می شدیم حالا ناز مارا چه کسی از بین برد چرا باید برای رفتن به تبریز یا تهران با مشکلات فراوان روبرو بشویم. .................................................. محمدصادق نائبی: نمی دانم متن را کامل مطالعه می کنید یا فقط یک جمله را می بینید؟ خدا کند مشکل شما همان اتوبوسی باشد که شما را دقیقاً در میانه پیاده کند و صنعت و تجارت و فرهنگ و ... ضربه نبیند. اگر دید ما تا این میزان باشد تا صد سال آینده هم همینیم.
۸۹/۱۱/۱۸ ۱۳:۵۷
جناب مهندس واعظي! با سلام و احترام؛ نوشتار جنابعالي قسمتي در تكميل نوشتار بنده، قسمتي در خلاف آن و قسمتي نيز مانند بحث پيمانكاري خنثي و بي ربط است. شما نيز مانند بنده اعتقاد داريد كه "راه" براي يك منطقه مانند شريان خون يا رودخانه اي براي يك منطقه كشاورزي است. كيست كه منكر اين باشد كه منطقه بن بست و بدون گذر راه يك منطقه مرده و راكد است؟ براي همين است كه عرض كردم با تمام ضرر و زياني كه بخاطر بي مهري آزادراه كشيديم باز نسبت به تمام شهرهاي منطقه داراي شاخص هاي مهندسي بسيار عالي هستيم. عرض بنده اين است كه اولاً در كنار ضرر ناشي از دوري آزادراه بايد چشم اميد به شبكه ريلي قوي در ميانه داشته باشيم كه نه تبريز، نه زنجان، نه اردبيل و نه مراغه چنين چهارراه ريلي به چارسو ندارند. ثانياً اگر با اتصال مستقيم تبريز به ميانه ديگر مشكلات اتصال از طريق مراغه حذف مي شود ما نيز با اتصال بزرگراهي به آزادراه ديگر حساسيتي به انحراف آزادراه نخواهيم داشت و تمام راه ها بصورت رفت و برگشت مستقل خواهند بود. با اين همه جنابعالي به عنوان كارشناس پايه يك عمران كه بالاترين رتبه سازمان نظام مهندسي محسوب مي شود نيك مي دانيد كه آنچه در صنعت، تجارت، فرهنگ، واردات و صادرات نخبگان و متخصصان و ... سهم به سزائي دارد شبكه ريلي است نه جاده اي. الآن هشترود به فاصله ده كيلومتر در يمين و يسار خود به جاده بين المللي و آزادراه مي رسد ولي آيا شكوفا خواهد شد؟ زودا كه آنتن ميانه به آزادراه نيز چهاربانده شود و ديگر عابرين سابق حسرت جاده زيباي ميانه را نكشند. چه بسا آن زمان بيش از پيش قدر اين عزيز را بدانيم. و اما در بحث فني نيز مشرفتر و واقفتر از بنده هستيد كه اگر براي اتصال جاده ترانزيت زنجان به ميانه به تبريز تنها از شش تونل و چند پل كوچك در شانه كناري رودخانه استفاده شده است، در عمق يكي دو كيلومتري رودخانه، به تونل ها و پلهاي به مراتب بيشتري نيازمند خواهيم بود كه از نظر تعدادي و طول و حتي جنس با اينها متفاوت است. اگر در خوشبينانه ترين حالت تنها به ده كيلومتر تونل نياز داشته باشيم با اين ادعاي شما چرا بعد از سالها هنوز در راه اندازي تونل پنج كيلومتري شيبلي مشكل داريم؟ اين تكنولوژي كه مي گوييد كجاست تا بعد از 20 سال آزادراه تهران ـ چالوس را از بن بست نجات دهيم؟ و ديگر نگذاريم 40 نفر زير آوار تونل شيبلي مدفون شوند و جنازه شان هم پيدا نشود؟ با اين حال با چشم پوشي از دليل اصلي انحراف آزادراه يعني تبعات و لطمات سد استور و عدم امكان عبور از كوههاي بهم فشرده و قوس هاي كمرشكن و ... سئوال بنده اين است كه حتي اگر آزادراه از 17 كيلومتري ميانه عبور مي كرد: آيا درآمد ريالي به ميانه از ناحيه مسافرين (اعم از رستوران، خواب، خريد، تعميرگاه، سوغات و ...) داشت؟ آيا امكان معروفيت و جذابيت ميانه براي ديگران وجود داشت؟ آيا اتوبوسهاي راهي تبريز و شهرهاي ديگر حاضر بودند 17 كيلومتر منحرف شده مسافرين ميانه را پياده كنند و برگردند؟ آيا مسافر ميانه اي كه در 17 كيلومتري پياده مي شد مي توانست داخل شهر بيايد؟ مردم بايد بپذيرند كه كمترين فاصله، نزديكترين فاصله نيست بلكه براي رسيدن به آنسوي خيابان ممكن است كيلومترها حركت كرده و از دوربرگردان يا ميدان استفاده كنند. بايد بپذيرند كه تنها به اتوبوس شهر خود سوار شوند. همانطور كه اتوبوس تهران به تبريز حاضر نيست دو سه كيلومتر مسير خود را منحرف كرده و از داخل شهر زنجان عبور كند. ديگر آن زمان گذشت كه هر اتوبوسي ديديم سوار شويم چرا كه جاده از مغز ميانه عبور مي كند. حتي اگر آزادراه از يك كيلومتري ميانه عبور مي كرد هيچ اتوبوسي حاضر نبود چهل نفر را بخاطر يكي دو نفر سرگردان كرده و داخل شهر شود.
۸۹/۱۱/۱۷ ۱۰:۰۵
كو پس آن همه انتقادهايي كه مي كرديد كه چرا اتوبان را از ميانه بردند؟ غير از مهندس واعظي كه خيلي كارشناسي و مهندسي حرف زده كسي نمي بينم. يا سئوالاتتان را بپرسيد يا براي هميشه گير دادن به اين موضوع را رها كنيد. ما ميانه ايها فقط عادت كرديم به گير دادن و نق زدن.
۸۹/۱۱/۱۷ ۰۱:۲۸
جناب آقای مهندس نایبی،ضمن تشکر از مقاله و مباحثات ارزنده شما؛و فارغ از هرگونه بحث سیاسی و مخالفت یا موافقت با این یا آن نماینده،(که به اعتقاد من کاملا بیهوده و کاری بس عبث است.)به استحضار می رسانم: فراخوان اول مناقصه چهار بانده کردن محور میانه - سرچم با مبلغ 80.337.034.123 ریال وبه شماره فراخوان 1172747 توسط اداره کل راه وترابری آذربایجان شرقی و مهلت تا تاریخ 12/11/89 در سایت iets.mporg.ir (سایت مناقصات کشور)درج شده است این بدین معناست که : 1- برای پروژه مذکور تا آخر سال جاری پیمانکار انتخاب شده و عملیات اجرایی پروژه از ابتدای سال 90 شروع خواهد شد. و مصوبه سفر اول و سوم صورت اجرا خواهد گرفت. 2-مبلغ پیمان پروژه مذکور قابل توجه است(8 میلیارد تومان)!،وقتی در فضای آزاد سازی قیمت ها می توان یک مسیر 40 کیلومتری را با 8 میلیارد چهاربانده نمود. با توجه به توپوگرافی منطقه و در نظر گرفتن افزایش طول مسیر اتوبان به همان 40 کیلومتر در صورت انحراف مسیر اتوبان تا 17 کیلومتری(یعنی اتوبان بدون تونل) و با در نظر گرفتن 2میلیارد برای احداث هر کیلو متر اتوبان ،می توان با مبلغ 80 میلیارد تومان در زمان حاضر (در فضای آزاد سازی قیمت ها ) این مسیر را تا 17 کیلومتری آورد. اگر مطابق اولین واریانت اتوبان زنجان تبریز(طرح مهندسین مشاور پارس) مسیر اتوبان تا 5 کیلومتری میانه می آمد.(یعنی نیاز به احداث تونل می بود. که با توجه به مقاطع زمین شناسی و پارامترهای ژئوتکنیک منطقه امکان فنی آن به سهولت فراهم است.کما اینکه در مسیر مذکور حدود 2000 متر تونل (جاده و راه آهن)با امکانات و دانش فنی 50 سال قبل،سال 1340، احداث شده است.) با در نظر داشتن افزایش مجدد طول مسیر وهزینه تونلها اعتبار لازم به 100 میلیارد بالغ می شد. آیا برای یک شهرستان 200 هزار نفری(متوسط جمعیت زمان احداث و هم اکنون) و دروازه آذربایجان به نظر شما مبلغ زیادی ست!؟(برای هر نفر 500000 تومان!!؟) 3- اگر زمان اجرای طرح را در نظر بگیریم(سال 1375) مبلغ فوق 10 میلیارد بوده است.(مطابق برآورد این 10 میلیارد مبلغ واقعی مورد نیاز در زمان اجرای طرح برای انحراف اتوبان تا 5 کیلومتری بوده است.) که برابر دیدار مسئولین و ریش سفیدان شهر در آنزمان با رییس جمهور وقت(آیت اله هاشمی) مقرر گردیده بخشی از مبلغ مذکور با خودیاری شهرستان و استان تهیه شده و مابقی توسط دولت تامین شود. آیا به نظر شما یک روحیه عدم همت(حالا نگوییم کم کاری یا حتی بی خیالی و اختلاف) در میان کلیه مسئولین شهرستان و استان در آنزمان نبوده که این وضع پیش آمده!!؟ 4- جناب مهندس،یکی از دلایل پیشرفت و شکوفایی این منطقه در گذشته های نه چندان دور واقع بودن آن در محل تقاطع مسیر تبریز - تهران و اردبیل- مراغه و دیگر شهرهای این راستا بوده است، دور شدن از مسیرهای مواصلاتی حتما تاثیر خوبی بر شکوفایی و توسعه شهرمان نخواهد داشت. (هر چند دیگر شاخصه ها را هم رشد داده باشیم .) 5-در خصوص سایر مباحث فنی که مطرح نموده اید. در مجال دیگری بحث خواهم نمود. فقط همانگونه که در بند 2 نیز مطرح نمودم با قاطعیت به اطلاع می رسانم. امکان فنی احداث تونل با توجه به آندزیت و تراکی آندزیت بودن سنگهای منطقه، به سهولت فراهم بوده،کما اینکه با دانش فنی و امکانات50 سال قبل و در همان منطقه قافلانکوه برای جاده و راه آهن این مهم اجرا شده است. 6- در نهایت ضمن پوزش از اطاله کلام، همانگونه که در ابتدای امر نیز عرض کردم هدف تخطئه یکی و تایید دیگری نیست. که این دامن زدن به اختلاف بوده و فضا را ملتهب نموده و به منزله ترمز و متوقف نمودن آبادانی و چوب گذاشتن لای چرخ توسعه و پیشرفت منطقه در دهه عدالت و پیشرفت است. چرا که ابادانی،پیشرفت و عدالت در فضای اختلاف والتهاب مجال رخ نمودن ندارد. بلکه یاد آوری این مطلب است که ما در حال قرارداریم. وبه جای سیر و بحث تکراری و فرسایشی و تفرقه افکن در گذشته نه چندان خوشایند،به فکر هم افزایی بوده و تدبیری بیاندیشیم و گرنه آیندگان نیز همانند ما، گذشتگانشان را بی همت و متفرق خواهند نامید. ویهترین راه کار همان بیت جنابعالی است که: دست در دست هم دهیم به مهر و میهن خویش کنیم آباد. در ضمن کلاسهای کونگ فو یادت هست : هر که خواهد من و تو ما نشویم ،خانه اش ویران باد.
۸۹/۱۱/۱۶ ۰۱:۵۷
همه مثل( دیل آجی باشن) کارها درست میشه!!!؟
۸۹/۱۱/۱۵ ۱۷:۵۷
با نام و یاد خدا الحمدالله رب العالمین دقیقا اگر به موضوع خروج ار اتوبان جهت ورود به شهرستان میانه نگاهی بکنیم متوجه می شویم اینقدر بحث در این زمینه شده که گویا تنها مسیر خروجی از منظومه شمسی به میانه (عین المغریبن و المشرقین) و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد. بحث بسیار جدی که حتی دامنه آن به اتخابات اخیر مجلس و حتی به دکتر آمبولانسوف نیز رسید ایشان نیز لطف نموده از سمت تبریز جهان هستی را به میانه وصل نمود (به وسیله آنتن جدید که وزیر قبلی و بعدی و سرپرست فعلی از آن خبری نخواهند داشت) و لازم به ذکر است تصوری به آدم دست می دهد اینه که بلوغ زمین موقعی امکانپذیر خواهد بود که این اتوبان بر خاک میانه هم بوسه ای بزند. من سوالی از همشهریان عزیزم دارم این خط راه آهن از کمر میانه می گذرد چه استفاده ای از نظر صنعتی شده آیا کارخانه ساخت واگن در میانه احداث شده آیا کارخانه ساخت ریل راه آهن در میانه هست؟ آیا گمرگی در میانه راه اندازی شده است حداقل می شه تصور کنیم یک کارگاه تعمیر قطار در میانه احداث شود حداقل زمان مرحوم رحمتی رئیس اسبق ایستگاه میانه بدون بلیط سوار می شدیم الان با بلیط هم نمی تونیم سوار شیم اصلا قطار به تهران نمی رسه آقای مهندس نائبی هم گیر داده به این آنتن. آقای مهندس حاجی اصغری نماینده مردم شریف میانه هم هرچقدر نامه از این وزیر بهبهانی (جناب آقای دکتر بهبهانی وزیر محترم راه و ترابری و استاد دانشگاه علم و صنعت) گرفته الان نامه ها را رو میکنه. یک مطلبی هم بنویسی جواب بدی فوری ماجرای قلم بدستان مزدور پایتخت را علم می کند. بابا این آنتن تمام شد به فکر دیش دیگری باشید عوارضی هم احداث شد حالا هی بکشید بکشید این جهان هستی را از میانه مرحوم کنید. راه حل اینه یک ماشین شاسی بلند ایرانی بخرید درست روبروی میانه از اتوبان خارج شید این همه داد و قال نداره ندارید این بانک چهارراه قدیم فروشگاه ارتش سابق امکانات فراوان داره (اسمش ذکر نمیشه تا تبلیغ نشه برادرش در جریان انتن بوده و مساعدت می کنه) برادران عزیز اگر توانایی حل مشکل را ندارید نمی توانید بلند شید از این وزارتخانه به آن وزارتخانه بروید خواهش می کنم اینقدر مسئله اتوبان را علم نکنید همه کارها امکانپذیر است با همت عالی همشهریان عزیز . بایستی برای حل موضوع مشکل را در محضر بالاترین مقامات عالی کشور مطرح نمائید فضای سایبری برای این موضوع بسیار کوچک بوده اگر به این یقین رسیده اید این طرح و یا حتی عبور اتوبان از قلب میانه هزینه بسیار زیادی دارد با یقین کامل می گویم هزینه این طرح پول توجیبی سایر طرح های عظیم در جریان این کشور بزرگ ایران هم نمی باشد. قطعا بدانید اجرای طرح اتوبان مقصران زیادی دارد و حتی من و شما هم یکی از طرف های مقصر و گناهکار واقعی این مساله و درد عمیق هستیم ولی از طرف دیگه اینم بایستی قبول کنیم اگر اتوبان از مرکز میانه هم عبور می کرد ما باز دست گدایی مان را باز می نمودیم و درخواست حقمان را داشتیم. کدامیک از ما می توانیم ادعا کنیم در این مساله عبور اتوبان از این فاصله بسیار زیاد طرحی با عنوان بررسی خسارات وارده به شهرستان میانه بررسی شده است مگر نه این است که در انتخابات مجلس اخیر فقط سالن های غذاخوری اعتراض کردند آیا مسئله دیگری نیز وجود ندارد آیا فضای کسب درآمد میانه از این نظر آسیب دیده است؟ مگر وزارت کشور و در راس آن فرماندار محترم میانه مسئول آن نیست آیا ایشان این طرح را دنبال نموده اند آیا اصلا این اهمیتی داره؟ این همه شکایات شده و حتی ابزار انتخاباتی هم هست ولی یک سوال بزرگ این است اگر این مصیبت بزرگ برای میانه واقعا ایجاد شده طرح فرمانداری میانه برای جبران خسارات ناشی از آن چیه که مایقه این فرماندار محترم را بگیریم؟؟؟ الان طرح رسما اتمام یافته و ما اگر به خسارات آن اعتقاد داریم بایستی نماینده دولت در میانه پاسخگو باشد؟
۸۹/۱۱/۱۵ ۱۶:۲۰
با تشكر از اطلاع رساني شفاف و بي پرده سايت صداي ميانه و اعضاي فهيم آن ، اولأ حقير ترجيح مي دهم براي مسافرت از تهران به تبريز به جاي استفاده از آزاد راه غير استاندارد و حادثه خيز پيامبر اعظم ، از همان جاده قديم استفاده نمايم چرا كه اولأ جاذبه هاي طبيعي منحصر به فردي دارد و ثانيأ از كنار ميانه ي عزيز عبور مي كنم . در ضمن ما بيشتر عادت كرده ايم بسوزيم و حرف بزنيم ، ليكن براي اصلاح و پيشبرد امور عملأ كار كمتري انجام مي دهيم . اين كه در انحراف آزاد راه چه كسي مقصر بوده يا نبوده ، كاري ندارم ولي دليل عقب ماندگي شهرستان ميانه صرفأ انحراف اتوبان نمي باشد . در گذشته هاي دور و نزديك عوامل متعددي دخيل بوده اند و بسياري از مسائل و مشكلات جاري شهرستان هم دستپخت خود مسئولان مي باشد . اما با كمي وحدت نظر و دوري از حب و بغض هاي بي مورد و استفاده از نخبگان و كار هاي كارشناسي و فرهنگي مي توانيم ميانه را آن گونه كه در شأن خودش است آباد كنيم . اميدوارم اين مهم به وسيله ي سايت صداي ميانه فراهم شود .
۸۹/۱۱/۱۵ ۰۹:۱۰
جناب آقای نائبی باسلام و احترام فراوان خواسته اید آزادانه سئوالاتمان را در این ارتباط بپرسیم. واقعیت این است که هنوز برایم حل نشده است که آیا آزادراه در زمان مهندس هاشمی و قنبری راه اندازی شد یا نه؟ اگر هم در زمانهای سابق بوده باز هم این دو نماینده که همزمان رئیس دو کمیسیون مهم بودند آیا نمی توانستند طرح را عوض کنند؟ چطور آقای هاشمی طرح مصوب هیئت دولت برای اتصال میانه به سرچم را به میانه ـ کارگاه (مکانش برایم نامعلوم است) تبدیل کرد ولی آن طرح را نتوانست تغییر دهد؟ آیا این دو نماینده سهل انگاری نکرده اند؟ ............................... محمدصادق نائبی: قیاس نکنید کوتاه کردن 17 کیلومتری آنتن میانه به آزادراه را با تغییر مسیر آزادراه زنجان ـ تبریز که فقط برای فاز صفر آن (یعنی فاز مطالعاتی) و فاز اول آن یعنی تملک اراضی و زیرسازی میلیاردها تومان هزینه شده است. نه تنها هاشمی میانه بلکه هاشمی رفسنجانی نیز نتوانست آزادراه را از 17 کیلومتری میانه عبور دهد که همه ما شاهد وعده آقای هاشمی رفسنجانی مبنی بر عبور آزادراه از 17 کیلومتری میانه هستیم. مگر می توان طرح صدها میلیاردی را به همین راحتی تغییر داد؟ در جلسه ای که همراه با مهندس هاشمی با همین مهندس بهبهانی مخلوع الوزاره داشتیم (آن زمان معاون وزیر بودند)، چنان مخالفتی با کوتاه شدن 17 کیلومتری آنتن داشتیم که قابل باور نبود. به این بهانه که اتصال میانه به آزادراه در نقطه کارگاه (کارگاه شن در محل پل جاده ترانزیت با زنجان چایی) نیاز به رمپ ها و لوپهای متعدد دارد ولی اگر بجای آن 17 کیلومتر آسفالت بریزیم خیلی کم هزینه تر خواهد بود. به هر روی تصویب گردید که میانه در 40 کیلومتری به آزادراه متصل گردد که کمترین فاصله ممکن نسبت به قطاع قوسی آزادراه می باشد. طرح آنتن چهاربانده 57 کیلومتری میانه ـ سرچم در نخستین سفر استانی هیئت دولت تصویب شد ولی حتی یک سال بعد از آن نیز جزو پروژه های عملیاتی وزارت راه و ترابری قرار نگرفته بود و وقتی در این وزارتخانه این موضوع مطرح شد حتی عنوان این مصوبه نیز در ذهن آنها نمانده بود. در آن زمان آقای حسینی نماینده میانه و عضو کمیسیون راه و ترابری بودند.
۸۹/۱۱/۱۴ ۲۳:۰۹
کیف کردم با اینهمه اطلاعات ریز و دقیق. دستتان درد نکنه
۸۹/۱۱/۱۴ ۱۶:۵۷
نیه اوتوربانی میانادان آپاردیلار؟ ..................... محمدصادق نائبی: مگر قبلاً کجا بود که به جای دیگری منتقل کنند؟
۸۹/۱۱/۱۴ ۱۳:۰۷
جناب آقاي نايبي ارائه تحليل آماري و شاخص هاي توسعه و دوري از قضاوتهاي شخصي بهترين شرايط يك مباحثه علمي را فراهم ميكند.دستت درد نكنه. كاش فرصتي ميشد تا همين مقايسه ها و برنامه هاي آتي در مورد صنعت ميانه و اشتغالزايي آتيه كه از طريق ذوب آهن و سدها و كشاورزي ايجاد خواهد شد تشريح مينموديد. ...................... محمدصادق نائبی: با تشکر از لطف جنابعالی ، ملاحظه می کنید که عده ای دوست دارند بحث را به مصادیق ببرند و بنده ناگزیر و ناگریز مجبورم پاسخ دهم اما فارغ از حب و بغض دوستان را به رفع ابهام و کشف راهکارهای جدید دعوت می کنم.
۸۹/۱۱/۱۴ ۱۳:۰۴
کاش كادر تاكسيراني بعوض درج چنين مطالبي مي گفت كه تو اين چند هفته يخبندان و سرماي شديد كو آن ساعت زني قديم تاكسيها كه از بزرگترهايمان شنيده بوديم تاكسي صبحها تو سطح شهر پيدا نمي شه الان وقت حضور وغياب تاكسيهاست ... ........................ صدای میانه: جناب آقای عتیقه! هنگام درج و ارسال کامنت به خبر مربوطه دقت کنید تا کامنت شما با موضوع مورد نظر همخوانی داشته باشد. جنابعالی یک کامنت را کپی کرده و در هشت مطلب متفاوت ارسال کرده اید که نوعی سهل انگاری یا آزاردهی است. لطفاً عنایت داشته باشید.
۸۹/۱۱/۱۴ ۰۹:۵۰
آقای نائبی شاید شرایط آب وهوائی با فاصله 5یا10 کیلومتر کمی متفاوت باشد ولی از نظر امنیتی قابل توجیه نمی باشد .............................. محمدصادق نائبی: اگر خدای نکرده روزی دشمن به آذربایجان حمله کند و تصرف کند، می تواند با یک مقدار قوای مفروض همزمان جاده و آزادراه نزدیک به انرا کنترل کند ولی اگر از هم فاصله چند کیلومتری داشته باشند باید این قوای مفروض را دوبرابر کند. آیا از نظر امنیتی فرقی نمی کند؟
۸۹/۱۱/۱۴ ۰۹:۱۹
با تشکر از آقای نائبی دلایلتان درست ولی این سیاست دولت بود که ورودی و خروجی آذربایجان را از یک مسیر به دو مسیر بافاصله زیاداز نظر امنیتی اجرا کند. ........................ محمدصادق نائبي: منكر اين دليل نيستم ولي به هر نيتي باشد صحيح است اما نه به اين فاصله. تصور كنيد برف و بوران يا باران و سيل زيادي آمده و جاده ترانزيت بسته مي شود. معلوم است كه اگر جاده زنجان ـ سرچم در اثر اين مسئله بسته شود در چند صدمتري آن، آزادراه نيز قفل خواهد شد. لذا منطق حكم مي كند كه يك فاصله 5 تا 10 كيلومتري بين آنها باشد تا شايد شرايط آب و هوايي آن دو متفاوت باشد و اميد به باز ماندن يكي از راهها باشد.
۸۹/۱۱/۱۳ ۱۹:۲۰
ممنون. این نوشته را در نظرات ندیده بودم. بی عیب و نقص و کامل بود دستتان درد نکند.

اخبار روز