کد خبر: ۱۶۳۴
۳۹۰ بازدید
۵ دیدگاه (۵ تایید شده)

متن سوال آقای حججی نماینده وقت میانه در مجلس در سال 1362 از وزیر راه

۱۳۸۹/۳/۶
۱۵:۲۹
اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس جلسه:تاریخ ۱۳۶۲/۰۹/۱۵ جلسه: ۵۳۸ دوره: ۱  

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. «المؤمنون عند شروطهم» حقیر به نوبه علاقه ندارم تا آن حدی كه در خواسته‌های مردم و حوزه انتخابیه‌ام رفع و مشكل حل بشود وزرای محترم را زیر سؤال قرار و اوقات گرامی نمایندگان محترم را مشغول بدارم ولی ضرورت و ناچاری پیش آمد پس از ارسال نامه‌هائی بی‌حد و بی‌شمار و تماس حضوری و تلفنی با وزیر محترم راه و مسؤولین دیگر كه نتیجه‌بخش نمی‌شود و نشده است ناچار موضوع را بدین‌صورت با عرض معذرت به‌عرض می‌رساند. از دوران وكالت 3 سال تا به امروز درخواست‌هائی از وزارت راه داشته و داریم از جمله: ایجاد پل گردلاین روی قزل اوزن ایجاد این پل در حال حاضر اهالی بخش مهم كله‌بوز و توابع و سناوند را از لحاظ رفت و آمد به مركز میانه و جاده اصلی ترانزیتی آسان اجمالاً از فصل پائیز تا دوماه بهار برای عبور از رودخانة قزل اوزن به‌وسیلة شتر و اسب كارها شروع می‌شود مرد و زنی می‌خواهد با چنین وضع و حالی از رودخانة نامبرده در بالای وسیله یاد شده رفت و آمد نمایند اقلاً یك ربع ساعت و بیشتر روی آب باید با چنین وسیله‌ای رفت و آمد نمایند صبر و توانائی می‌خواهد ای بسا اتفاق افتاده با چنین وضعی راكب و مركوب در زیر آب فرو رفته و مرده‌اند انسان‌های بی‌شماری طعمة مرگ و میر همچنانی شده گذشته اگر در یك منطقه مریضی با چنین حالی در كنار رودخانه با نبودن وسیله چطور می‌توانند به موقع مریضی را به دكتر برسانند بلكه در كنار رودخانه با كمال تأسف و ناراحتی مریض خود را از دست داده جنازه و جنازه‌هائی را به روستاهای خودشان برده‌اند بنده در بیست روز قبل در این منطقه سمیناری بود رفتم و برای عبور از این آب به ناچار سوار شتر شدیم عملاً دیدیم با توجه به اینكه آب زیادی نبود رفت و آمد با چنین شرایطی در چه حالی است بعد از اینكه از جناب آقای وزیر درخواست شد و بعداً عرض خواهم كرد كه خودشان مشاهده نمودند چه بهتر است از وزیر محترم در این مجلس محترم تقاضا كنیم بعد از یك‌ماه به این رودخانه تشریف بیاورند در مسیر این رودخانه تماشا كنند زن و مرد با چه حالی رفت و آمد دارند و خودشان هم یك روز شترسواری كنند تا لذت رفت و آمد در رودخانه قزل‌اوزن را لمس كنند. آن‌وقت به حال این منطقه و اهالی مسلم خواهد افتاد اگر خود از ساكنین این منطقه بودند در چنین حالی چه می‌گفتند و می‌نوشتند و داد می‌كشیدند مسلم حتماً مثل اهالی و مثل یك نماینده مردم این سؤال را از ایشان می‌نمودند با ایجاد این پل علاوه بر این كه اهالی این منطقه استفاده خواهند نمود در آینده می‌توان از این پل برای رفت و آمد مناطق هشترود بلكه مراغه بهره‌برداری نمایند. اما سؤال دوم كه نخواستم همه را عرض كنم ترمیم پل آید غموش ترمیم این پل خیلی كار بزرگی و هزینه زیادی نمی‌خواهد آنچه برای ما مطرح است این است در اثر سهل‌انگاری و عدم توجه مسؤولین در فصل بارندگی مناطق كله‌بوز یعنی اهالی و برادران روستائی با هزاران زحمت با ماشین می‌آیند به كنار این پل و منتظر تراكتور می‌شوند با دادن چندتومانی در صورت بودن تراكتور و نبودن وسیله باید با پای پیاده بیایند به ایستگاه راه‌آهن میانه آن هم در برف و باران تا ماشین دیگری پیدا نمایند به شهر بیایند اما مریض‌ها چطور می‌شوند مسلم اما مریض‌ها چطور می‌كنند و چه حالی دارند و نمی‌توانند باز در این صورت به دكتر برسانند مثل عرض یاد شده اتفاق افتاده در كنار این پل با نبودن وسیله مریض‌ها مرده‌اند و جنازه را با همان كیفیت به روستا برگرداندند. 3- ایجاد راه زیرزمینی در آبادی آچاچی كه در مسیر بین‌المللی راه ترانزیتی تهران و تبریز قرار گرفته تاكنون دهها كشته داده‌اند و چقدر خواهد داد خدا می‌داند آیا ایجاد راهرو خیلی بودجه می‌خواهد در برابر این همه كشته‌ها یا ایجاد این راهرو مسلم هم رضای الهی و هم مردم فراهم خواهد شد آیا باز خودتان در آن آبادی بودید و چنین صحنه را می‌دیدید شما را به خدا صبر و تحمل می‌نمودید یا فریاد می‌زدید اگر خدای نكرده برای یك آبادی نتوانیم خدماتی انجام دهیم چرا ساكنین آنها را با تصادفاتی كه هر روز هزاران ماشین رفت و آمد دارد از بین ببریم اما كمبودی بولدوزر و لودر و غیره... از وسائل ادارة راه و تربری میانه خیال می‌كنم خودش هم به این موضوع توجه دارد اداره راهی كه وسیله یاد شده را نداشته به حد كفا هر روز هم دست گدائی به این طرف و آن طرف دراز می‌كنند و در رفع مشكلات راه روستائی و راه عمومی نتواند نیازهای مردم را و راه را برطرف نماید بهتر است آن اداره را تعطیل تا مردم بدانند كه ادارة راهی ندارند همة این تذكرات یعنی چهار تذكری كه عرض كرده‌ام همة اینها را حضوراً یكسال قبل كه به میانه تشریف آورده بودند یعنی وزیر محترم همة این نیازها را و مشكلات را حضوراً مشاهده ولی تاكنون الحمدلله به جواب عملی و مثبت نرسیده‌ایم. والسلام علیكم و رحمه‌الله. رئیس- آقای وزیر راه تشریف بیاورند. نژاد حسینیان (وزیر راه و ترابری)- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، اگر عملكرد هر دستگاه اجرائی را قرار باشد كه با كمبودهائی كه در آن زمینه هست بسنجیم من فكر می‌كنم وضع ما خیلی خراب است یعنی این‌قدر پل و راه و زیرگذر و روگذر در این مملكت می‌خواهد كه تا 20 سال آینده هم اگر با سرعتی چند برابر آنچه كه الان دارد ساخته می‌شود بخواهیم كار انجام بدهیم اینها تمام نخواهد شد. در نتیجه واقعاً عملكرد را نبایستی با كمبودها سنجید با امكاناتی كه شما در اختیار ما قرار می‌دهید باید بسنجیم. آنچه كه شما توقع دارید دربارة مسائلی كه گفتید من با یك پاسخ خدمت شما جواب اینها را عرض می‌كنم كل اعتبارات عمرانی اداره راه و ترابری تبریز استان آذربایجان شرقی كه تمام این پروژه‌ها در حد مسؤولیت آن است در طی 5 ماهه اول امسال تمام شد یعنی آن اعتباری كه شما به این اداره راه داده بودید بر اساس اولویت‌هائی كه برایش تعیین شده بود كل اعتبار 12 ماهه را حدود 5 ماهه جذب كردند و ما تا به‌حال حدود 180 میلیون تومان از جاهای دیگر به آنها كمك كردیم شما عملكرد اداره را نبایستی با اینكه چند تا پل آذربایجان نیاز دارد و مردم محروم با چه وضعیتی می‌روند با اینها بسنجیم كمبودها در كشور زیاد است آن چیزی كه از ما بایستی بخواهید این است كه امكاناتی اگر در اختیار ما هست آیا در حد آن امكانات كه ما داریم توانستیم كار انجام بدهیم یا نه؟ در رابطه با پل‌گردلاین كه گفتند این پلی است كه مثل هزاران پل دیگر كه در مملكت نیاز هست ساختنش بایستی ساخته بشود سال گذشته كه من بازدید كردم قرار شد كه راجع به این پل مطالعه بشود مطالعاتش انجام شده نقشه‌های فاز یك آن آماده است مطالعات خاك شناسیش شده ان‌شاءالله تا آخر امسال كل نقشه‌های محاسباتیش تمام می‌شود البته ساختمانش درگرو تصویب شورای فنی استان است باز سال دیگر از ما سؤال نكنید كار استانی است اگر شورای فنی استان اعتبارش را و اولویتش را تصویب بكند نقشه‌ها در اختیارشان هست می‌توانند بسازند اگر هم تصویب نكند باز می‌افتد به تعویق در رابطه با پل آیدغموش كه گفتند كار فونداسیونش و دیوارچینی‌هایش پایه‌هایش مشغول انجام هستند تابلیه فلزیش ساخته شده و به محل دارد حمل می‌شود امیدواریم كه ان‌شاءالله امسال این پل كارش تمام بشود البته آن مشكلاتی كه گفتند بطور موقت با یك جعبه‌های بتونی كه در سطح رودخانه گذاشتند عبور و مرور موقتاً برقرار است عبور عابرپیاده یعنی آن مشكل در حد گذشته نیست طبق گزارشی كه به من دادند ولیكن خود پل ان‌شاءالله امیدواریم كه اگر هوا به همین صورت مساعد بماند تا یك مدتی امسال تمام بشود در رابطه با زیرگذر آچاچی آنجا هم كار نقشه‌برداری و طرحش آماده شده ولیكن انجامش به دلیل اینكه آن محور الان ترافیك بسیار سنگین دارد در آن محل نمی‌شود جاده فرعی داد و روزی سه، چهار هزار كامیون فقط از آن محور عبور می‌كند اجرای كار مشكلات زیادی دارد و این زیرگذر تنها مربوط به آچاچی نیست در طول محور از بازرگان تا تهران شما روستاهای بسیار زیادی دارید كه اینها كنار گذر هم ندارد ماشین‌های زیادی حتی شهرهائی ما داریم ماشین‌ها الان از اینها عبور می‌كند و خوب اگر مردم هم دقت نكنند باعث مرگ و میر و تصادفات می‌شود بهرحال نقشه این آماده شده اجرایش هم باز به عهده استان هست كه اگر ان‌شاءالله از نظر اجرائی مشكلی نداشته باشند فكر می‌كنم آن را هم انجام بدهند در رابطه با ماشین‌آلات باز در حدی كه بودجه در اختیار وزارت راه قرار می‌گیرد ما ماشین‌آلات باز در حدی كه بودجه در اختیار وزارت راه قرار می‌گیرد ما ماشین‌آلات می‌خریم و بین استان‌ها تقسیم می‌كنیم سال 60 و 61 ما اعتبار خرید ماشین‌آلات داشتیم سال 62 هیچ اعتباری برای خرید ماشین‌آلات به وزارت راه ندادند در نتیجه ما ماشین‌آلات جدیدی نخریدیم در برج 5 ما لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم كردیم كه اجازه ندهند كه یك میلیارد تومان از اعتبارات راه‌آهن بافق – بندرعباس كه هزینه نمی‌شود ما بتوانیم ماشین‌آلات بخریم حدود 4، 5 ماه است كه این لایحه در مجلس مانده و متأسفانه كمیسیون برنامه و بودجه این لایحه را رد نمی‌كنند و این لایحه را نگه داشته‌اند نتیجه‌اش هم این است كه ما هم امكانی برای خرید ماشین‌آلات نداریم من توقعم از برادرها این است كه اگر انتظار فعالیت بیشتر از ما دارند این امكانات مقدار سطح توقعات از دستگاه اجرائی پائین بیاید. رئیس- آقای حججی بفرمائید. حججی- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم بنا به بیان وزیر محترم 3 سال است یا بیشتر بنا به اظهار وزیر محترم گویا پل‌گردلاین در تحت مطالعه است و این مطالعه را خیلی وقت است قبل از ما هم مطالعه كرده بودند و درباره راه‌گذری یا راهرو زیرزمینی آچاچی هم نقشه‌برداری شده است برای همه اینها ما باید اینقدر عمر داشته باشیم كه مثل عمر حضرت نوح حالا بعد از ماها ببینند كه پل گردلاین یا راهرو گذرگاه آچاچی چه وقت نقشه‌برداریش تمام می‌شود بعد از نقشه‌برداری در كدام سالی در كدام دوران نمایندگی سایر برادران نمایندگان ان‌شاءالله علمی خواهد شد این برای ما واقعاً جواب قانع‌كننده نیست از نظر وسائل ماشین‌آلات واقعاً میانه‌ مثل شهرهای دیگر آذربایجان نیستند شما به شهرهای دیگر آنچه داده‌اید اقلاً به میانه از آن ماشین‌آلات نداده‌اید من خیال می‌كنم كه واقعاً در اثر عدم توجه و بی‌اعتنایی كار به اینجا كشیده و من تقاضا می‌كنم دستور فرمائید سؤال بنده به كمیسیون سؤالات ارجاع شود خیل یمتشكر هستم.

منبع:http://www.ical.ir/index.php

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۸۹/۳/۱۰ ۰۲:۲۵
جناب آقای صادقیان دستتان درد نکند.
۸۹/۳/۹ ۱۲:۴۰
خیلی جالب در صورت امکان و دسترسی به سایر سخنرانی های نمایندگان محترم میانه آنها را نیز درج نمایئد
۸۹/۳/۹ ۰۰:۱۱
جناب اقای نماینده :از کارخانه ها وپلهایی که به اسم میانه ثبت ولی به نمایندگان شهرهای دیگر بزل و بخشش شده تا از نمایندگان رای اعتماد برای رئیس کمسیون صنایع مجلس شدنشان بگیرندنمایندگان مانند اهالی راه اهن نیستند به حرف نماینده که بگوید پل راه اهن در اراک اماده وبار گیری میشود و در عرض یک هفته به این شهر می رسدتا رای بگیرداگر چنین نیست در همان مسجد راه اهن حاضر شوند نمایندگان اول متالبات خود را میگیرند بعد به رئیس صنایع بودن اقای نماینده ما رای می دهند تا به ان میز محکم بچسبند
۸۹/۳/۸ ۰۸:۰۶
کاش بعضی ها هم یاد بگیرند. با اینکه سالها رئیس کمیسیون صنایع مجلس بوده و هستند ولی می توانستند کارها برای میانه بکنند ولی صد افسوس نکردند . آیا کسی صدای ایشان را در تریبون خانه ملت (مجلس) شنیده است. این عدم پیگیری ایشان نوعی محافظه کاری است . وی به دنبال مقام است نه حل مشکلات مردم. (البته حل مشکلات نزدیکان و خواص وی فرق می کند مثل برج اصغری در سرآسیاب) بگفته شهید بهشتی " ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت " آیا این امر در مورد رئیس کمیسیون صنایع مجلس صدق می کند؟ ------------------------------- الان نزدیکان مهندس آمده و از وطایف نماینده مجلس حرف می زنند. منتظر باشید.
۸۹/۳/۷ ۱۱:۰۹
ممنون آقای صادقیان خیلی جالب بود .

اخبار روز