رئيس كميسيون صنايع مجلس درباره طرح ادغام خودروسازان از سوي جريان انحرافي بر مخالفت مجلس با اين طرح تاكيد كرد و گفت: ادغام وزارت صنايع در بازرگاني با جهاد اقتصادي مغاير است و مجلس دنبال ادغام وزارت بازرگاني در صنايع است.
به گزارش فارس، سيد حسين هاشمي درباره ادغام وزارت صنايع در بازرگاني اظهار داشت: اين روش ادغام يعني به حاشيه رفتن توليد و اين پيام بدي براي توليد داخل است.
وي افزود: با توجه به اينكه رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهاد اقتصادي است نامگذاري كرده و قرار است بر اساس برنامه پنجم 2.5 ميليون شغل ايجاد شود، اين روش ادغام با اين پيام سازگاري ندارد.
هاشمي در خصوص پيشنهاد كميسيون صنايع براي تغيير روش ادغام بيان كرد، كميسيون صنايع مطمئناً معتقد به ادغام وزارت بازرگاني در صنايع است و اين پيشهاد را به مجلس مي دهيم زيرا ادغام صنايع در بازرگاني خلاف است و توليد در حاشيه و واردات در محور قرار ميگيرد.
رئيس كميسيون صنايع در خصوص سرپرستي غضنفري براي رياست اين وزارتخانه گفت: ما با شخص مشكلي نداريم و ايشان از دوستان نزديك ما است ولي مسئله اصلي نفس كار است.
*انتقاد هاشمي از ادغام خودروسازان
وي در پاسخ به سؤالی درباره ورود جريان انحرافي در بخش خودروسازي و پيگيري مجلس در اين خصوص، تصريح كرد: با هر ادغامي كه بخواهد در بخش خودروسازي رخ دهد مخالف هستيم، اين مسئله در زمان بذرپاش مطرح شد كه مخالفت كرديم ولي مجدد اين را اعلام كردند كه همچنان ما مخالف هستيم.
هاشمي گفت: كميسيون صنايع معتقد است تعرفهاي كه در مجلس براي خودرو در نظر گرفته شده، سياست حمايتي خوبي بوده و باعث ايجاد رقابت نسبي بين خوردو سازان ميشود در حالي كه ادغام خودروسازان رقابت را كاهش داده و به ضرر مصرف كننده است.
وي با اشاره به اينكه اين روش ادغام خودروسازان كارشناسي نبوده و مبناي علمي و اقتصادي ندارد، تأكيد كرد: در دنيا وقتي دو شركت خودروساز قصد ادغام شدن را دارند، در خصوص مسائل مالي، وضعيت بازار و ساير موارد تحقيق و بررسي انجام ميدهند تا نقاط مشترك خود را پيدا كنند تا بتوانند زماني كه ادغام شدند هزينههاي بخشهاي مشترك را كاهش دهند.
به گفته رئيس كميسيون صنايع، اين مسئله كه به صورت ديمي سهام يك شركت را در در شركت ديگري ادغام كنيم و سهم آن افزايش يابد تا در هيئت مديره رأي بيشتري بياورند درست نيست.
وي در پايان اظهار داشت: خودروسازان بايد بنا به درخواست مردم به دنبال كاهش قيمت، افزايش كيفيت و كاهش مصرف سوخت باشند و به ذهن خود را به سمت مسائل حاشيهاي مشغول نكنند.