ضمن تشکر از اداره راهداری شهرستان میانه جهت پاسخ به مطلب انتقادی همشهری فعال و ساعی اقای امیر مهرانپور.
پاسخ اداره مزبور باعث شد من هم سوالاتی را که چند سالی است در ذهنم بود به امید دریافت پاسخ از اداره راهداری مطرح نمایم
جاده میانه زنجان به طول حدود 135 کیلومتر یکی از راههای شریانی شمال غرب کشور می باشد که حدود 90 کیلومتر از آن در محدوده استان زنجان و 45 کیلومتر آن در محدوده استان آذربایجان شرقی و شهرستان میانه قرار دارد.
با توجه به اینکه اکثر کامیونها و سواریهای عبوری از این مسیر ، مقطع میانه تا سرچم و بلعکس را از طریق جاده قدیم و مقطع سرچم تا زنجان و بلعکس را از طریق اتوبان طی می کنند لذا آن قسمت از جاده میانه زنجان که در محدوده شهرستان میانه قرار دارد نسبت به قسمت دیگر که در محدوده استان زنجان قرار دارد ترافیک چندین برابری دارد که به تبع آن میزان تصادف و نقاط حادثه خیز آن هم افزایش می یابد.
حال با این مقدمه عملکرد سازمان راهداری را در جاده میانه زنجان و در محدوده دو استان آذربایجان شرقی و زنجان مقایسه می کنیم
1_ در محدوده استان زنجان در محل تلاقی همه راههای روستایی با جاده اصلی میانه زنجان برجهای روشنایی پایه بلند استادیومی نصب شده است در محدوده استان آذربایجان شرقی وشهرستان میانه نه تنها سه راهی های فولاد و خلخال با وجود ترافیک دهها برابری نسبت به جاده های روستایی زنجان چنین برجهای روشنایی ندارند بلکه در کل محدوده شهرستان میانه از این نوع روشنایی استفاده نشده است
2_ در حدود 10 سال قبل در راستای رفع نقاط حادثه خیز ،وزارت راه اقدام به اصلاح و ساماندهی جاده ترانزیت داخل آچاچی نمود ولی این طرح هم در ورودی از سمت زنجان و هم در ورودی از سمت میانه بصورت ناقص اجرا شد و علاوه بر آن تا یک سال قبل با وجود تصادفات مرگبار متعدد در این محل که علت اکثر انها فقدان روشنایی بود ، سازمان راهداری نتوانست روشنایی داخل محدوده آچاچی را تامین کند و در نهایت پس از تبدیل آچاچی به شهر توسط اداره برق روشنایی این مسیر تامین شد
در محدوده استان زنجان ، همزمان با آچاچی ، در نزدیکی نیک پی اقدام به تعریض و بلوار نمودن قسمتی از جاده نمودند که علیرغم اینکه منطقه مسکونی نیک پی در مسیر جاده واقع نشده و از جاده فاصله دارد ولی طول بلوار احداث شده در آن منطقه چندین برابر بیشتر از بلوار آچاچی می باشد و بلافاصله پس از اجرای پروژه ، روشنایی آن نیز بطور کامل نصب گردید.
3_ چند سال قبل سازمان راهداری اقدام به احداث 50 ساختمان پلیس راه در سراسر کشور نمود تعدادی از این ساختمان ها در محلهایی احداث شد که ساختمان سابق پلیس راه قدیمی و فرسوده شده بود یکی از این ساختمان ها در پلیس راه زنجان میانه واقع در 5 کیلومتری زنجان احداث گردیده است ساختمان سابق این پلیس راه در حدود 20 سال قبل احداث شده بود و قبل از آن در مسیر زنجان به سمت میانه پلیس راه وجود نداشت در حالی که ساختمان پلیس راه میانه زنجان بسیار قبل تر از ساختمان پلیس راه زنجان میانه احداث شده ولی جزو این 50 ساختمان جدید پلیس راه قرار نگرفته است.
سعید صادقیان