پنجمین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر از دقایقی پیش در حالی با اکران فیلم «روز رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بی سابقه چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم نمایش داده شد؛ رویدادی که در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است و در زمان وقوع این اتفاق در سریال مختارنامه با هشدارهای برخی علما همراه شد بود.
به گزارش «تابناک»، «روز رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره امروز در کاخ جشنواره به نمایش درآمد و از ساعت 10:05 اکرانش آغاز شد. اگرچه به واسطه گذشت دقایقی از فیلم نمی توان تحلیل جامعی درباره داستان پردازی و محتوای این اثر داشت اما در همان دقایق نخست اتفاقی رخ داد که قطعاً بمب خبری روز پنجم جشنواره خواهد بود و «تابناک» در ثانیه ها نخستین پس از نمایش این تصاویر منتشر می نماید: »چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم در قالب جوانی خوش سیما به نمایش درآمد.»
در یکی از نخستین سکانس های فیلم رستاخیز، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على(ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه ای بیش نمی ماند (نقل به مضمون)»
پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از هراس بر زمین می افتد و یاران حسین که خارج از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به توطئه ای می برند که در نهایت حضرت عباس (ع) در شمال جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به داخل کاخ می رود و امام حسین (ع) را تا بیرون از کاخ همراهی می کند و پس از مشایعت حسین (ع) بازگشته و می گوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر در می یابد، چهره حضرت ابالفضل مقابلش نقش بسته است.
این اتفاق در حالی در این فیلم رخ داد که پیش از این داوود میرباقری تلاش کرد در سریال «مختارنامه»، جریان سقای کربلا را به تصویر بکشد و در صحنه آب بر آب ریختن حضرت عباس (ع) در کنار دجله و فرات، چهره ایشان کاملاً مشخص بود و فضای شهادت ایشان نیز با چهره شفاف به تصویر کشیده شده بود که با مخاطب و هشدارهای بسیار شدید برخی از علما و مراجع، منجر به حذف برخی سکانس ها و نورانی کردن چهره حضرت عباس در این سریال شد و با این اوصاف بعید است در اکران عمومی «روز رستاخیز» امکان نمایش چهره علمدار کربلا فراهم شود.
**********************
خبر مرتبط :
فیلمبرداری پروژه عظیم «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، 25 روز دیگر به پایان میرسد.
به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، کوروش زارعی بازیگر نقش محمد بن اشعث در فیلم «روز رستاخیز» به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: بازی من پس از 10 ماه کار مداوم در این فیلم به پایان رسید و فیلمبرداری کل پروژه نیز 25 روز دیگر به پایان میرسد.
وی درباره سند تاریخی شخصیت «محمد بن اشعث» گفت: زمانی که یزید حکومت کوفه را به عبیدالله بن زیاد محول میکند محمد بن اشعث به همراه شمر به عنوان مشاوران عبیدالله به کوفه میآیند و در نهایت در حادثه کربلا به عنوان ناظر بر کار عمربن سعد، کاروان کوفیان را همراهی میکنند.
وی افزود: در این فیلم چهره حضرت عباس ( ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) به طور کامل به تصویر کشیده شده و این سه بزرگوار از شخصیتهای محوری قصه هستند.
وی تصریح کرد: فیلم به سبک تمام دیجیتال با نماهای عظیم و هالیوودی فیلمبرداری شده و ساختارش با مجموعه «مختارنامه» متفاوت است.
زارعی که از کارگردانهای مطرح نمایشهای مذهبی در ایران است و خود در این مجموعه نیز حضور داشته است با تحسین عملکرد میرباقری گفت: نگاه میرباقری بسیار شرقی و مردمی است و این سریال به لحاظ دکوپاژ ، کارگردانی و متن بسیار شاخص و ارزشمند است، چنانکه روز به روز بر تماشاگران آن افزوده میشود.
زارعی در ایام محرم «مسافران کوفه» را در برج آزادی به روی صحنه میبرد.
«روز رستاخیز» عظیم ترین پروژه تاریخ سینمای ایران است که پیش تولید آن چهار سال به طول انجامیده و فیلمبرداری آن نیز به مدت یک سال زمان برده است. این فیلم سینمایی به روایت کامل واقعه عاشورا میپردازد.