کد خبر: ۲۲۲۷
۳۹۱ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

هدفمندي يارانه ها چرخ حمل و نقل را روان مي كند.

حميدرضا ارشاد منش معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور با بيان اينكه يارانه ها چرخ حمل و نقل عمومي را روان مي كند،گفت: دولت خدمتگزار بويژه وزارت كشور در راستاي تحقق برنامه ها و سياست هاي كلان در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي شهري،كوشيده اند تا زمينه توسعه حمل و نقل عمومي شهري و رفاه شهروندان را فراهم كنند.

به گزارش روابط عمومي اتحاديه سازمانهاي حمل و نقل همگاني كشور به نقل از  پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، حميدرضا ارشاد منش معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از عزم جدي وزارت كشور براي توسعه حمل و نقل عمومي شهري و كمك به رفت و آمد سهل و آسان شهروندان در شهرهاي بزرگ، همزمان با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها در قالب توزيع سه هزار دستگاه اتوبوس ،هزار و 500دستگاه ميني بوس و 750 دستگاه ون بين شهرداري هاي كشور خبر داد.
وي افزود: به اين منظور طي ماه هاي اخير قرار داد خريد سه هزار دستگاه اتوبوس با كارخانه هاي توليدكننده اتوبوس در داخل كشور بسته شده است.
وي گفت: بر اساس قوانين و تكاليف برنامه هاي توسعه كشور، سهم حمل ونقل عمومي در كشور بايد در پايان سال 1390 به 75درصد ارتقا يابد كه سهم اتوبوسراني از اين ميزان 40درصد، مترو 10 درصد و مابقي مربوط به تاكسي مي‌شود كه هم اكنون از نظر وجود تاكسي در شرايط اشباع هستيم البته در زمينه استفاده از مترو عقب‌ماندگي‌هاي برنامه‌اي در دولت‌هاي قبلي وجود داشته است به طوري كه انطباق اعتبارات با سفارش قطارهاي شهري وجود نداشته و در تلاشيم اين كسري را با توزيع تاكسي ون‌ها، تاكسي و اتوبوس برطرف كنيم ضمن اينكه مي كوشيم حمايت هاي لازم را از توسعه طرح هاي قطارشهري در كلانشهرها به عمل آوريم.

ارشادمنش گفت واگذاري اين اتوبوس ها به شهرداري ها و سازمان هاي اتوبوسراني در آستانه اول مهرماه و بازگشايي مدارس و دانشگاهها آغاز و به تدريج تمامي اين اتوبوسهابه منظور خدمت رساني به شهروندان تحويل شهرداريها خواهد شد.

معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور خاطرنشان كرد: دولت با هدف توسعه حمل و نقل عمومي و كمك به شهرداري ها 5/82 درصد از قيمت هر دستگاه اتوبوس درون شهري را به صورت يارانه پرداخت مي‌كند و سهم هر شهرداري فقط پرداخت 5/17 درصد از قيمت هر دستگاه اتوبوس است. وي افزود:سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور نخستين مرحله از واگذاري سه هزار دستگاه اتوبوس شهري ويژه ناوگان حمل و نقل درون شهري به شهرهاي مختلف كشور را با واگذاري200 دستگاه اتوبوس به شهرداري تهران و 85 دستگاه به چند شهر مركز استان آغاز كرد.

ارشاد منش گفت:همچنين 300 دستگاه اتوبوس در كارخانجات مختلف آماده تحويل است كه بعد از تأمين منابع از سوي معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري ، آنها را تحويل خواهيم گرفت.

معاون عمراني وزير كشور همچنين از عقد قرارداد توليد هزار و 500دستگاه ميني بوس با شركت ايران خودرو ديزل خبر داد و افزود: با توجه به اينكه در مراحل اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها هستيم اين قرارداد به منظور حمايت از حمل و نقل عمومي شهري منعقد شد و توافقات اوليه فيمابين وزارت كشور و وزارت صنايع در زمينه تأمين خودروهاي حمل و نقل درو‌ن‌شهري ايجاب كرد كه نسبت به عقد اين قرارداد اقدام كنيم كه بر اساس آن 65 درصد قيمت هر دستگاه ميني بوس توسط وزارت كشور و 35 درصد مابقي از سوي شهرداري‌ها پرداخت مي‌شود و ظرف چند روز آينده حداقل 600 دستگاه ميني بوس ساخت شركت ايران خودرو ديزل تحويل و به ناوگان حمل و نقل عمومي شهري اضافه مي شود و مابقي در ماه هاي آينده تحويل مي شود.

رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور با بيان اينكه جدول تقسيم و تخصيص اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها بين شهرداري‌ها تهيه شده وبا توجه به نياز شهرها تحويل داده خواهد شد ، تصريح كرد: با توجه به اينكه در مرحله اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها هستيم تلاش ما اين است كه برخي خلأ‌هاي موجود در حوزه حمل و نقل درون‌شهري را برطرف كنيم و توزيع مينيبوس و ون بين شهرداري ها به عنوان مكمل خطوط اتوبوسراني و مترو يكي از اين راهكارهاست.

ارشــاد منــش اظــهار داشت: از بين سه هزار دستگاه اتوبوسي كه قرارداد توليد آنها با توليدكنندگان داخلي امضـــا شــده، 400دستگاه اتوبوس توسط ايران خودرو ديزل توليد و تحويل سازمان شهرداري‌ها و دهيـــاري‌هـاي كشـــور ميشود ضمن اينكه هم اكنون 110 دستگاه اتوبوس ساخت ايران خودرو ديزل آماده تحويل است كه به محض تخصيص اعتبارات مربوطه توسط معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري، آنها را تحويل گرفته و بين شهرداري‌ها توزيع مي كنيم.

وي همچنين از اجرايي شدن واگذاري 750 دستگاه ون از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور براي ورود اين خودروها در آينده نزديك به ناوگان حمل و نقل عمومي شهري خبر داد و افزود: قرارداد خريد اين خودروها به منظور تقويت و حمايت از حمل و نقل عمومي شهري و در آستانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها پيش از اين از سوي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور با شركت بهمن خودرو، يكي از توليدكنندگان داخلي ، منعقد شده بود و همينطور كه پيشتر اشاره كردم توزيع ون به ناوگان حمل و نقل عمومي شهري به منظور برطرف كردن برخي خلأ‌هاي موجود در حوزه حمل و نقل عمومي ‌شهري است تا به عنوان مكمل خطوط اتوبوسراني و مترو تردد شهروندان در شهرها را تسهيل كند.

رئيـــس ســــازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور خاطرنشان كرد: اين خودروهاي ون با توجه به ويژگیهاي فني و ايمني‌اي كه دارند و مجهز به ترمز ABS و كمربند ايمني هستند به زودي در اختيار شهرداریها قرار ‌مي گيرند.   

 معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور در ادامه به توجه ويژه رئيس جمهوري به توسعه حمل و نقل عمومي شهري اشاره كرده و مي‌افزايد: با توجه به دستور رئيس جمهور، وزارت كشور ظرف چند روز آينده در خصوص يارانه بليت اتوبوس و مترو كمك ويژه‌اي به تهران و كلانشهرها پرداخت مي‌كند. 

 وي مبلغ يارانه بليت را 8 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين مبلغ به صورت كمك ويژه توسط وزارت كشور به عنوان يارانه بليت مترو و اتوبوس به كلانشهرها و شهرهاي مراكز استان هاپرداخت مي‌شود كه سه ميليارد تومان آن سهم يارانه‌ بليت مترو و اتوبوس شهر تهران خواهد بود.

منبع : www.miyanehtaxi.org

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

اخبار روز