سيد مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك در گفتوگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين كه براي اولين بار روابط تعيين نوع خودرو مناسب براي تاكسي در شوراي عالي ترافيك به تصويب رسيده است، افزود: بر اساس اين ضوابط هر خودروي جديدي كه قرار است به عنوان تاكسي در ناوگان تاكسيراني اضافه شود، بايد بر اساس اين دستورالعمل سنجش شده و بعد براي توليد آماده شوند.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس نيازسنجي سال جاري و مصوبات سفر استاني رييس جمهوري و نيز با توجه به برآوردي كه از تقاضاي موجود در بازار داشتهايم، برنامه توليد 30 هزار دستگاه تاكسي جديد پيشبيني شده است و بر اين اساس 7 نوع خودرو موجود كه براي تاكسي استفاده ميشوند، استاندارد تشخيص داده شده است.
دبير شوراي عالي ترافيك اضافه كرد: بدين ترتيب كليه خودروهايي كه تاكنون به عنوان تاكسي استفاده ميشد به جز «پرايد» و «روآ» از اين پس توليد خواهند داشت. وي خاطرنشان كرد: از مجموع 30 هزار دستگاه تاكسي جديد 20 هزار دستگاه توسط شركت ايران خودرو اعم از دو خودرو پژو 405 و سمند و 10 هزار خودروي بعدي از طريق ساير خودروسازان و نيز واردات تامين خواهد شد. شفيعي عنوان كرد: در حال حاضر قرار داد برخي از اين خودروسازان براي توليد اين خودروها نهايي شده و مبادله قرار داد با ساير اين خودروسازان ادامه دارد. وي با بيان اين كه با توجه به قيمت خودروهاي استفاده شده براي تاكسي موضوع كيفيت در مورد اين تاكسيها بسيار اهميت دارد، به ايسنا گفت: در حال حاضر با توجه به تقاضاي موجود در بخشهاي مختلف از جمله شهرداريها برخي از اين تاكسيها در فرودگاهها و به عنوان تاكسيهاي ويژه و توريستي مورد استفاده قرار ميگيرند و به مرور براي بالا رفتن كيفيت ناوگان تاكسيراني در سطح شهر وارد ناوگان خواهد شد كه البته اين موضوع به صرفه اقتصادي اين خودروها براي رانندگان آنها و خودروسازان بستگي دارد. دبير شوراي عالي ترافيك اظهار كرد: متاسفانه عليرغم توجه خاصي كه شوراي عالي ترافيك براي شركت ايران خودرو داشت، اين شركت تاكنون براي همكاري با اين طرح تمايل چنداني را نشان نداده و عليرغم اين كه دو هفته از آماده بودن اين قرار داد مي گذرد، اما اين شركت به دلايل مختلفي امضاي قرار داد را به تاخير مياندازد. وي با اعلام اين كه براي تامين اين خودروها از سوي ساير خودروسازان تقاضاهاي زيادي داشته ايم و در عين حال زمينه واردات خودرو نيز فراهم است، اميدواريم ايران خودرو هر چه زودتر براي اين قرار داد اقدام كند. شفيعي تاكيد كرد: شوراي عالي ترافيك تا پايان هفته براي انعقاد اين قرار داد با شركت ايران خودرو منتظر ميماند و اميدواريم شرايط براي حضور اين خودروساز هر چه زودتر فراهم شود وي يادآور شد كه تحقق 30 هزار دستگاه تاكسي با استانداردهاي جديد بايد ظرف يك سال صورت گيرد، ادامه داد: البته عمده اين تاكسيها با توجه به ظرفيت موجود خودروسازان بايد تا پايان سال جاري تامين شود و آنچه موجود است را در حد استاندارد فعلي تحويل دهند. دبير شوراي عالي ترافيك با بيان اين كه اين 30 هزار دستگاه خودرو شامل خودروهاي فعلي توليد شده براي تاكسي به جز «پرايد» و «روآ» ميشود، تصريح كرد: در جريان تامين اين 30 هزار دستگاه موضوع واردات خودرو به عنوان تاكسي نيز بسيار جدي است. وي در پاسخ به اين سوال كه از چه زماني ديگر خودرو «پرايد» و «روآ» به عنوان تاكسي توليد نميشود توضيح داد: طبق آييننامه فعلي استهلاك تاكسيها 10 سال است، اما ممكن است سن فرسودگي خودروها پايينتر بياييد؛ ضمن اين كه پس از ابلاغ اين آييننامه ديگر خودرو پرايد به عنوان تاكسي توليد نميشود و خودروهاي موجود «پرايد» به عنوان «تاكسي» پس از دورهاي منتهي به 10 سال از ناوگان خارج خواهند شد. شفيعي اضافه كرد: اين موضوع شامل حال تاكسيهاي ثبتنام شده در طرح خودروهاي فرسوده نميشوند. وي اظهار كرد: موضوع نظارت بر نحوه توليد اين تاكسيها و رعايت استاندارد آنها همانند خودروهاي شخصي از سوي اتحاديههاي تاكسيراني و مجري طرح نوسازي كنترل ميشود ، چرا كه در گذشته به دليل قيمت كمتر تاكسيها كيفيت پايين آنها توجيه پذير بود، اما در حال حاضر كه قيمت تاكسيها تفاوتي با خودروهاي شخصي ندارند، كيفيت آنها نيز بايد يكسان باشد.
دبير شوراي عالي ترافيك تاكيد كرد كه در قرار داد منعقد شده با اين خودروسازان موضوع رعايت كيفيت و استانداردهاي روز در مورد آنها مورد تاكيد قرار گرفته و در عين حال موسسه استاندارد و وزارت صنايع نسبت به تعيين ضوابط استاندارد براي تاكسيها حضور و توجه كافي را داشته اند و به اين دليل نداشتن كيفيت تاكسيها ديگر به هيچ وجه توجيه پذير نيست.
وي خاطرنشان كرد: بسياري از خودروهايي كه پيش از اين به عنوان تاكسي استفاده مي شدند، ترمز ضد قفل و كيسه هوا را نداشتند، اما در توليدات جديد استفاده از اين دو وسيله ايمني مورد تاكيد قرار گرفته و به همين دليل شمارهگذاري آنها منوط به داشتن اين دو شاخص است و پليس مجاز به شمارهگذاري اين تاكسيها بدون داشتن اين شرايط نيست.