کد خبر: ۳۰۴۷
۴۰۴ بازدید
۱۰ دیدگاه (۱۰ تایید شده)

داستان نجات جان یک مادرباردار درشهرستان میانه

                         
مادربارداری با حاملگی  37-36 هفته در روستای  حاج خلیل (ازروستاهای تیم سیاری مرکز بهداشتی ودرمانی  آرموداق - 72 کیلومتری شهرستان میانه) سکونت داشت وبه علت صعب العبور بودن راه روستا و احتمال مسدود شدن راههای مواصلاتی ، جهت اسکان نامبرده ، هماهنگیهای لازم صورت گرفته بود و قرار بود که در تاریخ 14/12/89 در محل اسکان بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) میانه استقرار یابد.
 صبح روز پنجشنبه (12/12/89) در پی درد ناگهانی و احساس وضع حمل مادر ، تلفنی به بهورز خانه بهداشت و پزشک مرکز بهداشتی ودرمانی آرموداق   اطلاع داده شد که مادر در حال زایمان است و به علت مسدود بودن راه بدنبال بارش برف ،  امکان انتقال مادر به بیمارستان توسط همراهان مقدور نمی باشد ، با هماهنگی  بین کادر تیم پزشکی مرکز آرموداق و مسئولین مرکز بهداشت ستاد شهرستان ، تصمیم بر انتقال مادر به بیمارستان تحت نظر تیم سلامت ( با وسائل لازم و مورد نیازاورژانسی،  سرم و داروها، وسایل  زایمان وکپسول اکسیژن و ...) گرفته شد . ساعت 15/8 صبح  ، ماشین حامل پزشک و ماما و بهورز مرکز به همراه تجهیزات لازم ، از مرکز آرموداق  به طرف روستای حاج خلیل  حرکت کردند   همچنین با پیگیری های مسئولین بهداشت،  جهت گشایش راهها  با رئیس محترم اداره راه و ترابری میانه و جهت اعزام آمبولانس اورژانس 115 با سرپرست محترم شبکه بهداشت و درمان میانه هماهنگی لازم  به عمل آمد.
  ماشین حامل پزشک و ماما و بهورز مرکز به همراه تجهیزات لازم ، در میانه راه ،  حد فاصل  مرکز تا روستا   به علت مسدود بودن  راه با برف سنگین متوقف شد  وامکان  هیچ حرکتی  ممکن نبود  (طوری که خطر جان تیم اعزامی را هم تهدید میکرد ) و متأسفانه به دلیل شرایط بد  آب و هوائی،  اکیپ راه و ترابری علیرغم تلاش بسیاری موفق  به بازگشایی مسیر نشده بودند . توسط تلفن همراه از روستای حاج خلیل درخواست کمک شد و در طول این مدت بارها  ومکرراً  بین سرپرستی شبکه بهداشت و درمان –سرپرستی مرکز بهداشت-مسئول گروه بهداشت خانواده و پزشک مرکز آرموداق تماس های تلفنی برقرار بود و وضعیت موجود پیگیری  و راهکارهای لازم ارائه  می گردید
در ساعت 45/10 با رسیدن  سه نفر از روستائیان تیم  اعزامی پزشک وماما   به همراه تجهیزات پزشکی در کولاک و برف با استفاده از چهارپا (قاطر) به طرف روستای فوق الذکر حرکت نمودند و بعد از طی مسیر با مشکلات و مشقات فراوان ( وجود برف سنگین ، باد بسیار سرد و طوفانی ) بعد از 2 ساعت پیاده روی وحرکت با چارپا در ساعت 45/12 به منزل مادر در حال وضع حمل رسیدند   .   چون امکان حرکت وسیله نقلیه، و انتقال مادر با آمبولانس  وجود نداشت ،   با توجه به پیشرفت زایمان  و نزدیک شدن زمان تولد نوزاد   ، به تشخیص پزشک  و ماما  با توجه به شرایط پیش آمده اضطراری ، تصمیم به انجام  زایمان در منزل گرفته شد  و  با کنترل  علائم حیاتی و  گرفتن راه وریدی و تزریقات لازمه وسایر تمهیدات پزشکی  در ساعت 45/13  زایمان طبیعی  بدون عوارض انجام شد.
حاصل زایمان  نوزاد دختر در سلامت کامل بود که بعد از تزریقات وریدی و عضلانی لازم  ، مادر و نوزاد  تحت نظر پزشک و ماما مراقبت  شدند  وتاساعت 4 بعدازظهر پزشک وماما درمحل حضورداشتند وپس از مطمئن شدن از شرایط مطلوب مادرو نوزاد به محل کار خودمراجعت نمودند وتا 24 ساعت بعد، لحظه به لحظه وضعیت مادرو نوزاد با تماس تلفنی پیگیری می شد .
با تشکر از تمامی کسانی که در این راه و نیل به این هدف کوشا بوده وهستند0
ازکلیه پرسنل زحمتکش شبکه بهداشت ودرمان میانه  واز رئیس محترم اداره راه وترابری شهرستان  وهمکارانشان که کمال همکاری رابا شبکه بهداشت ودرمان بعمل آوردند تقدیر وتشکر می نمائیم. 


کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۹۰/۱/۲۰ ۱۸:۰۱
ممنونم از تمام کسانی که برای نجات جان دیگران جان خودرا به خطر می اندازند.
۸۹/۱۲/۲۱ ۲۰:۵۱
یادآوریش خیلی برام تلخه. زمانی که با سایت میانه دات کام کار می کردم خبری اومد که نوعروسی فوت کرده بخاطر اینکه خانم دکتر گفته این دفترچه بیمه کافی نیست هشتاد هزار تومن هم باید بدید. حتی شوهرش راضی شده بود که فردا بره از دهاتش پول بیاره ولی خانم دکتر گفته بود اول پول بعد عمل. بعدش هم عروس فوت کرد و فرزندش سالم به دنیال اومد اما چه فایده؟
درخواست تقدیر وتشویق این همکاران پرتلاش ازدانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی تبریز توسط رئیس محترم شبکه بهداشت ودرمان میانه انجام شده است.
۸۹/۱۲/۲۱ ۰۹:۰۵
در سال 1380 خانم من حامله بود روز عاشورا بود که بیمارستان تقریباً تعطیل با هزار زحمت از روستا به بیمارستان خراب شده میانه آمدیم، آنجا بعد از کلی معطلی زنگ زدن به خانم دکتر ....، ایشان بعد از کلی سلام و صلوات ایشان آمدند، و خدا را شکر جان خانم نجات پیدا کرد، ولی به دلیل خفگی، نوزاد دچار بیماری آسیفکسی شد، حدود 3 سال با بیماری نوزاد درگیر بودیم و کلی هزینه و گرفتاری و عذاب، بعد به دلیل فلج مغزی، نوزاد فوت کردند. من متن شما را دیدم یاد آن موقع افتادم حالا ته دلم راستشو بخوایین، از میانه، خانم دکتر ....، بیمارستان امام راضی نیستم،
۸۹/۱۲/۲۰ ۱۰:۳۳
انشاالله خدا به همه کسانی که به مردم کمک میکند سلامتی بده و همیشه موفق باشند.
۸۹/۱۲/۱۹ ۱۸:۱۹
پیشنهاد آقای نائبی خیلی خوبه. امیدوارم رئیس شبکه بهداشت از این پرسنل فداکار تجلیل کنند تا تشویقی برای دیگران باشد.
۸۹/۱۲/۱۹ ۰۷:۰۷
مادر بزرگ من در روستا تعريف ميكرد كه به عنوان ماما بيش از 100 زايمان را همراهي كرده همه ان مادر وبچه ها سالم هستند. چه شاهكاري ؟!! ............................. صدای میانه: لطفاً دوباره متن را بخوانید. زایمان که یک مسئله طبیعی است. حماسه اصلی رساندن امداد به آن روستا در آن شرایط سخت است که ممکن بود در کولاک گیر کنند.
۸۹/۱۲/۱۸ ۲۲:۲۶
فرشتگان نجات،خداوند پشت وپناه شما وخانواده تان باشد.انشاءالله
۸۹/۱۲/۱۸ ۲۲:۲۱
بلی آقای نایبی در تائید سخن تان باید بگویم آن کسی که به خاطر 80 هزار تومن راضی به یتیم شدن یک بچه شده "پزشک" نه یک "راهزن بی وجدان" است
۸۹/۱۲/۱۸ ۱۴:۲۷
اينها فرشتگان خدا روي زمينند. دست چنين انسانهاي فداكاري را بايد بوسيد كه براي نجات جان مادر و كودكي، چه بسا ممكن است جان خود را از دست دهند. بي ترديد اين فرشتگان با آن خانم پزشك يكسان نيستند كه بر سر اضافه دريافت 80 هزار تومني مادر جوان تركمنچايي را به كام مرگ داد تا فرزند او براي هميشه از آغوش گرم و لبخند مهربان مادر محروم بماند. هرچند اين بزرگواران در آن كولاك تنها به فكر نجات دو انسان بودند، اما انتظار هست مورد تقدير مسئولين امر نيز قرار گيرند. باز هم سر ارادت ما و آستان حضرت اين پرسنل فداكار!

اخبار روز