کد خبر: ۱۳۷۴۹۲
۴۵۶ بازدید
۵۲ دیدگاه (۳۶ تایید شده)

"مشارکت در دور دوم" مکمّل "عدم مشارکت در دور اول"

۱۴۰۳/۴/۱۰
۲۱:۳۹

 

عدم مشارکت در دور اول:

واقعیت این است که مردم سال‌هاست از وضعیت اقتصادی سخت، بی‌احترامی به حقوق و نادیده‌ گرفتن صدای‌شان، و بی‌توجهی به مسائل زندگی روزمره‌شان نارضایتی دارند. جز عده‌ای که همچنان کبک­وار سر خودشان را در برف فرو کرده‌اند، نگرانی، درماندگی و سرگردانی تمامی لایه‌های جامعه را فرا گرفته است. این نارضایتی به شکل‌های مختلفی از اعتراضات اجتماعی تا نافرمانی‌های مدنی مانند عدم مشارکت در انتخابات بروز کرده است. در دور اول انتخابات اخیر، مردم با کمترین میزان مشارکت طی ۱۴ دوره گذشته، پیام روشنی از نارضایتی خود را به گوش همه رساندند، فارغ از اینکه شنونده‌ای باشد یا نه.

در انتخابات‌ قبلی، مردم اغلب به گزینه‌هایی رأی می‌دادند که به نظرشان نسبت به گزینه‌های بدتر، بهتر (بخوانید بد) بودند. اما نوع دیگری از این اعتراض با عدم مشارکت از دوره سیزدهم با غربال بهت آور گزینه های حتی خنثی شکل گرفت. حوادثی نظیر سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه مهسا امینی و اعتراضات متعاقب آن و در ادامه برخورد ناسنجیده با این حوادث، مردم را آشتی ناپذیرتر ساخت.

در این دوره، حتی چهره‌ای مردمی و پاکدست، باسواد، سالم و بی غل و غش مثل پزشکیان نیز نتوانست به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت مردم را جذب کند. مردم با عدم مشارکت خود نشان دادند که از تمام جریان‌های سیاسی ناامید هستند. حضور شخصیت‌های سابق و تلاش‌های دیگر هم نتوانست تغییر قابل توجهی ایجاد کند و نتیجه جز یک هفته تأخیر در تکرار نتایج دوره سیزدهم، آن هم به لطف رویگردانی 5 میلیونی رأی دهندگان به این تفکر چیز دیگری نبود.

رأیی که پزشکیان در این دوره به دست آورد، رأی خالص خودش بود؛ نه رأی به اصلاحات و نه رأی به گزینه کمتر بد.

 

ارزیابی وضعیت موجود:

عدم مشارکت 60 درصدی مردم و آرای 12 میلیونی به دو نامزد محافظه‌کار با ریزش 5 میلیونی طرفداران تفکر موجود طی سه سال گذشته، پیام واضحی از نارضایتی اکثریت مردم و حتی بخشی از این قشرِ همیشه محافظه کار بود.

و اما:

  • این 12 میلیون رأی، همان حداکثر توان این جریان است و در دور دوم، سهم دیگری نخواهند داشت. آن هم تنها با فرض توافق همه آن 3 میلیون رای قالیباف. در صورتی که همه آن 5 میلیون یا مشارکت و یا رأی شان را در دور دوم به سمت جریانی که سایقا طرفدارش بوده اند تغییر دهند، این عدد به لحاظ تئوری تا 17 میلیون و در صورت محاسبه خوشبینانه (نصف این آرای هر گروه) تا 13 میلیون قابل افزایش است که یقینا در صورت عدم مشارکتِ شرکت نکنندگان دور اول از 10 میلیون پزشکیان بالاتر خواهد بود.
  • آرای 10 میلیونی پزشکیان هم در دور دوم همین است. مگر این که حداکثر نصف آرای قالیباف به هر دلیل به حساب پزشکیان واریز شود که برای پیروزی نهایی ممکن است کافی نباشد. بنابراین امید اصلی جبهه پزشکیان به آرای کسانی است که در دور اول مشارکت نکرده اند و پتانسیل غیرقابل مهار و دیوانه کننده 60 درصدی است.

بنابراین، از لحاظ تئوریک و به اصطلاح فوتبالی، روی کاغذ، پیروزی همان جریان مورد اعتراض مشارکت‌نکنندگان در دور اول و شکست پزشکیان در دور دوم دور از ذهن نیست. فارغ از اینکه برخی به حرف‌های احساسی دلخوش کرده‌اند، پزشکیان چشمش به طور غالب به آرای خاکستری و مشارکت مردمِ قهرکرده با صندوق ها در دور اول است تا حداقل نوار گل به خودی های جریان فکری مقابل را قطع کند.

 

مشارکت یا عدم مشارکت در دور دوم؟

به راستی مشارکت و عدم مشارکت در دور دوم چه معنایی می تواند داشته باشد؟

در دور دوم، برعکسِ دور اول، عدم مشارکت دیگر نمی‌تواند به معنی اعتراض، نارضایتی و تقابل باشد. تکرار یک نوع اعتراض در یک هفته دقیقاً چه سود و معنایی دارد؟ برعکس، مشارکت در این مرحله، پاسخی روشن و محکم به همان تفکری است که در دور اول با عدم مشارکت به آن قاطعانه پاسخ داده شد. عدم مشارکت در دور دوم به‌طور غیرمستقیم ریختن آب (بخوانید رأی) به آسیاب همان‌هایی است که در دور اول مورد اعتراض قرار گرفتند. عدم مشارکت عملاً رأی به همان اقلیتی است که می‌خواهند بر اکثریت سوار شوند. همان‌ها که در تلویزیون با جملاتی مانند "بگم بگم"، "می‌مانم نمی‌زارم رئیس‌جمهور بشی" و "داری با رئیس‌جمهور صحبت می‌کنی" خودنمایی کردند و با جولان دادن در پست‌های مهم مدیریتی به مردم دهن‌کجی می‌کنند. همان‌ها که مشارکت حداکثری در دور اول را آرزو می‌کردند و حالا دست به دعا و پیشانی به مهر برای عدم مشارکت مردم در دور دوم شده‌اند. آیا نباید در مقابل این سطح از فرهنگ قلدری و بی‌نزاکتی ایستاد؟ آیا زمان پاسخ قاطع به این بی‌احترامی به مردم و اشاعه فرهنگ شعبان بی‌مخی نیست؟

 

جمع بندی:

مردم یک هفته بعد از اعتراض‌شان فرصت دارند اعتراض دیگری را به شکلی متفاوت ولی قوی‌تر و در عین حال با همان مفهوم به نمایش بگذارند. فرصت دارند که این بار اعتراض خود را با مشارکت در دور دوم و کشیدن ترمز جریان همیشه تمامیت خواه و حذفگر به گوش دنیا برسانند. دور دوم می تواند یک فریاد گوش خراش و کَرکننده را در دنیا طنین انداز کند. اگر مردم تحریم کننده آرا در دور اول، در دور دوم مشارکت نکنند (که این کار نه سودی دارد و نه معنایی)، در واقع قلدرها وعده قلدرمآبانه اش را عملی نموده اند و در واقع به قول خودشان نگذاشته اند انتخاب مردم رییس جمهور شود. این جنس از افراد همچنان اشغالگران پست های مدیریتی حساس و حتی بالاتر خواهند ماند و فشار حداکثری سوء مدیریت یک فکر بسته، جامعه را به بن بستی دیگر خواهد کشاند. آیا نباید به این بی‌احترامی به فرهنگ مردم واکنش نشان داد؟ انتخاب با شما مردم است.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۳/۴/۱۲ ۰۷:۱۷

چرا دروغ می گویید

۰۳/۴/۱۲ ۰۶:۴۳

وای بر ما اگر بخواهیم به خاطر هم زبان بودن به کسی رأی دهیم

۰۳/۴/۱۱ ۲۳:۱۳

مردم ایران به خصوص همشهریان عزیز مرد روزهای سخت هستند
انشالله جمعه با حضور قاطع خود و رای به دکتر پزشکیان کشور را به ساحل ارامش میرسانند وجلو تاریکی و خفقان را میگیرند والا قهر از صندوق ارزوی افراد مثل رسایی است تابا استفاده از پایگاه اندک خود بتوانند دوباره کشور را در دست خود نگه دارند وبر اکثریت حاکم باشند

۰۳/۴/۱۱ ۱۶:۲۶

آقای جلیلی در بازدید نمایشگاه الکامپ :
سرعت اینترنت موبایل حداقل 10 برابر و اینترنت ثابت باید 50 برابر افزایش پیدا کند و جزو برنامه‌هایی است که برای آن بررسی‌های لازم انجام گرفته است.

چرا زمان دولت آقای روحانی، تمام تلاش تان را کردید تا سرعت اینترنت را محدود کنید و فضاهای مجازی را فیلتر نمودید!؟ و باعث متضرر شدن بسیاری از کسب و کارها شدید؟!

ولی الان برای جلب نظر مردم و رأی مردم چنین شعارهایی را می دهید!؟
چرا ملت شریف را عوام فرض کرده و فکر می کنید مردم تمام این بازی های سیاسی ( سیاه نمایی ) شما را از یاد برده اند؟

امیدوارم بعداز انتخاب آقای پزشکیان از طرف مردم شریف ایران برای ریاست جمهوری، نظر خود را عوض نکرده و درصدد توجیه آن بر نیایید و دوباره ساز مخالفت پیشه نفرمائید.

۰۳/۴/۱۱ ۱۵:۱۱

الان نمیخوایم به دولت شهید رئیسی رای بدیم. پزشکیان و جلیلی دو کاندیدای هستند که برای دولت چهاردهم باید یکی از آنها انتخاب بشوند. خدمات شهید رئیسی چه ربطی به جلیلی یا پزشکیان داره؟ میشه بفرمایید جلیلی در دولت سیزدهم چه پست و کمامی داشتند که حامیان ایشان ادعای ادامه راه رئیس جمهور شهید توسط ایشان را دارند؟

۰۳/۴/۱۱ ۱۴:۴۷

متاسفانه همین است. به عنوان و محتوای مقاله بپردازیم بهتر نیست؟

۰۳/۴/۱۱ ۱۴:۰۶

حالا چرا به مرحوم رییسی ربط میدید .
بحث ما دو دولت جدید با تفکرات جدید هست که رای ما در این بین دولت اول پزشکیان است

۰۳/۴/۱۱ ۱۲:۱۵

شهید رئیسی دولت را با خزانه خالی تحویل گرفت و بدهی 550 هزار میلیاردی دولت قبل را تسویه کرد و کارخانه های تعطیل شده را احیا کرد و هزاران کار ارزشمند دیگر و تورم نسبت به دولت قبل رو به کاهش بود و کشور روی رشد اقتصادی را می دید که آن حادثه غم بار اتفاق افتاد
کمی منصف باشیم

۰۳/۴/۱۱ ۱۲:۰۱

عزیزان ، همه ما این دوره با انتخاب یک رییس جمهور خوب ، به برادر و هم زبان خودمان آقای پزشکی رای میدهیم ، الان فقط آن است کسانی که در دوره اول شرکت نکردند برای موفقیت ایشان و خودمان به پای صندوقهای رای بیایند ...
به امید یک ایران آباد و یک زندگی بدون دغدغه ما رای میدهیم ...
انشاا....

۰۳/۴/۱۱ ۱۱:۰۶

بامزه کی بودی تو؟

۰۳/۴/۱۱ ۱۰:۲۴

رشد اقتصادی در زمان روحانی ۰/۶ درصد
رشد اقتصادی زمان شهید رئیسی ۷ درصد
بزرگترین شیرین کن در سیستان توسط شهید رئیسی عزیز
تورم زمان روحانی ۵۰ درصد
تورم زمان شهید رئیسی عزیز ۳۰
افتتاح بزرگترین نساجی خاورمیانه در اردبیل که توسط روحانی خائن تعطیل شده بود
افتتاح دوباره هپکو و تراکتور سازی توسط شهید جمهور عزیز

۰۳/۴/۱۱ ۱۰:۱۷

اگر آقای پزشکیان به سمت افراد آقای روحانی نمی رفت منتخب اول می شد و انتخابات به دور دوم کشیده نمی شد. بورس و بنزین هنوز از خاطر مردم نرفته و ترس از دولت دوم روحانی مردم رو به سمت جلیلی سوق داد. هر قدر حضور افرادی مثل ظریف در کنار ایشان را میتوان به فال نیک گرفت ولی حضور افرادی مثل آخوندی و داماد رئیس جمهور سابق در ستاد انتخاباتی پزشکیان را نمی توان قبول کرد. بیاید باور کنیم حضور برخی اشخاص در کنار پزشکیان در میزان رای مردم به ایشان مهمترین تاثیر منفی را داشت.

۰۳/۴/۱۱ ۱۰:۰۷

عزیز، مگر زبان پزشکیان بخشی از خودش نیست؟

مگر رییس جمهور مرحوم، رجایی، احمدی نژاد، روحانی و ... کارنامه داشتند؟ کدامیک حداقل وزارت را تجربه کرده بودند؟ 

کارنامه پزشکیان و خط فکری اش روشن است. 

در ضمن وقتی نظارت استصوابی قلع و قمع می کند انتظارتان چیست؟ وقتی مردم یک نفر را همسو با جریان فکری خودشان می بینند به او رای می دهند. نکند انتظار دارید به کسی خارج از این شش نفر رای بدهند. 

مردم به شخصیت و پاکی و صداقت این مرد رای دادند. 

۰۳/۴/۱۱ ۰۹:۱۷

إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ

همه دوستان

برای آینده روشن و امید به آینده با توجه به تحولات جهانی در ماه های آینده به صندوق های رای بیایید و قهر با صندوق را کنار بگذارند انشالله 

 

۰۳/۴/۱۱ ۰۸:۵۰

مردم حق دارند خسته شوند و قهر کنند ۸ سال همین آدم ها و اطرافیان خاتمی ، اصلاح طلب ها و روحانی دولت را داشتند و روحانی رئیس جمهور بود از اتاقش بیرون نمی آمد نتیجه چی شد دلار از ۳۷۰۰ تومان شد ۲۷،۰۰۰ تومان بیش از ۶ برابر یعنی ۶۰۰ درصد و گرانی عجیبی کشور را فرا گرفت در بورس چه اتفاقی افتاد مردم همه ضرر کردند در بنزین چه اتفاقی افتاد ، بعد مردم به شهید رئیسی رای دادند دلار از ۲۷،۰۰۰۰ تومان شد ۶۰،۰۰۰ تومان بیش از دو برابر در همان اول شروع دولت باز هر جور فکر میکنی نیروی انقلاب بهتر از اصلاح طلب ها هستند نیروهای انقلاب با بدنه نظام همسو هستند و حاشیه ها کمتر است.

۰۳/۴/۱۱ ۰۸:۲۳

خدا بیامرزد مرحوم شهید رییسی و همراهانش را

ولی جدا از تعصب و جانبداری، واقعا دولت ایشان جه کار مفیدی برای ایران انجام دادند؟
آیا تلاش ایشان که با سفرهای استانی تفسیر میشود انصافا دستاوردی داشت؟
آیا گوشت را از 144 هزار تومان به 800 هزار تومان نرساند؟
مرغ از 20 هزار به 100 هزار نرسید؟
دلار از 24 هزار ت به 70 هزار ت نرسید؟
بهای مسکن شاید بالاتر از 200 درصد رشد نکرد؟
بهای اجاره سر به فلک نکشید؟
تورم بلاتر از 40 درصد نماند؟
پس کو نتیجه تلاش دولت 13ام؟
کدامیک از وزرا و مدیران این دولت تخصص لازم را داشته اند؟
همه بی تجربه و رشته ی غیر مرتبط هستند

۰۳/۴/۱۱ ۰۷:۵۹

مردم فهیم منطقه ی میانه در دور اول بالاترین رأی را برای جناب آقای پزشکیان دادند و انشاالله در روز جمعه این امر را با شرکت پر شورشان با نه گفتن به تندروهای افراطی و خانمان سوز تکمیل خواهند کرد به امید روزهای سرشار از همدلی و همزبانی و .......

۰۳/۴/۱۱ ۰۶:۵۴

آقای جمشیدی
مردم صف مرغ ، سبد کالا، قطعی مکرر برق ، صبح جمعه فهمیدم ، بی شناسنامه ، بی هویت ، امضای جان کری تضمین است ، ما نمی توانیم ، به ما نمی دهند و .... را فراموش نکردند

۰۳/۴/۱۱ ۰۶:۵۰

بزرگوار در متن فوق آورده اید: "رأیی که پزشکیان در این دوره به دست آورد، رأی خالص خودش بود؛ نه رأی به اصلاحات و نه رأی به گزینه کمتر بد."
همه می دانیم که آقای پزشکیان سابقه و کارنامه و حتی قابل ارائه ای ندارد و رأی دهندگان یا از روی تعصب هم زبان بودن یا از لج طرف مقابل به ایشان رأی دادند

۰۳/۴/۱۱ ۰۶:۳۵

به ا دعای خود اصلاح طلبان ، روحانی را آنها به پیروزی رساندند سوال ؟ چراهیچ وقت پاسخگوی عملکرد 8 ساله روحانی نبودند ؟؟؟ !!!! روحانی چنان افتضاحی به بار آورد که بقول معروف سر نخواستنش دعوا بود . جالب تر اینکه همون کابینه ی دولت روحانی الان جمع شده اند اطراف پزشکیان !!!!!! پیدا کنید پرتقال فروش را

۰۳/۴/۱۱ ۰۶:۲۱

صدای میانه##
صدای اصلاحات

۰۳/۴/۱۱ ۰۱:۱۷

ادب رو رعایت نمیکنه حرفی برای گفتن نداره ، حتی یک برنامه ارائه نداده.منتظر باش بعدا صداش در میاد بنزین ۲۵۰۰۰ هزاری بذار بیاد بعد ....

۰۳/۴/۱۱ ۰۱:۱۱

انقلابی هیچ وقت خسته نمیشه مثل شهید رئیسی عزیز که بقول رهبری خستگی رو خسته کرد.

۰۳/۴/۱۱ ۰۱:۱۰

اینهمه به اطرافیان پزشکیان ایراد می‌گیرند و پزشکیان هم رعایت ادب میکنه و جواب نمیده
آخه یکی نیست بگه اطرافیان پزشکیان که هزار مرتبه از عتیقه های اطراف جلیلی که بهترن

۰۳/۴/۱۱ ۰۱:۰۸

صدای میانه نظرات رو تقطیع نکن پیام ها رو کامل بذار ، سانسور میکنی فردای قیامت یقه ت گیره مطمئن باش. پیامبر فرمود : اگر جهنمی بداند به اندازه سنگ ریزه های بیابان ها در جهنم است خوشحال می‌شود ولی اگر بهشتی بداند به اندازه سنگ ریزه های بیابان ها در بهشت می‌ماند ناراحت می‌شود. آخرت ابدی رو نفروش .ارزش نداره . 

۰۳/۴/۱۱ ۰۱:۰۶

خسته نباشی دلاور. 

۰۳/۴/۱۱ ۰۰:۵۱

جوابش را خودت دادی. روحانی اصلاح طلب نبود. 

۰۳/۴/۱۱ ۰۰:۴۶

🎥هیچ‌کس روحانی را گردن نمی‌گیرد!

🔻رئیس ستاد پزشکیان: روحانی از جنس ما نبود

🔹رئیس ستاد پزشکیان در جمع حامیان او پس از آنکه تاریخ برگزاری انتخابات را ۹ تیر اعلام کرد(!) گفت: امروز، دولت پزشکیان را به دولت سوم روحانی ربط می‌دهند. نخیر، ما اصلاح‌طلبان توانستیم روحانی را پیروز کنیم اما روحانی از جنس ما نبود!

✍این ادعا در حالی است تقریبا نود درصد اعضای اصلی ستاد پزشکیان از اعضای دولت روحانی هستند.

۰۳/۴/۱۱ ۰۰:۳۷

احمدی نژاد رو نمیدونم نمیتونم گواه دروغ بدم ولی رهبری فرمودن کشور در دهه ۹۰ چندین سال عقب افتاد

۰۳/۴/۱۰ ۲۳:۵۱

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

۰۳/۴/۱۰ ۲۳:۲۹

کسی فهمید برای منم ترجمه کنه. 

۰۳/۴/۱۰ ۲۳:۲۹

معترضانی که به وضعیت آن زمان در سال ۸۴ یا دلزده شدن از اصلاحات با نه گفتن به مرحوم رفسنجانی و انتخاب شدن احمدی نژاد نه تنها به هدف اعتراضی خود نرسیدند ؛ بلکه احمدی نژاد در چهار سال اول مملکت را چهل سال عقب برد. در سال ۸۸ معترضین حتی با رای به موسوی دوباره شکست خوردند و آن هزینه سنگین را دادند. بیایم؛ امروز را گذشته مقایسه نکنیم! فردایمان بسیار مهم است. فردایی بدون طرح نور و اخراج استادان از دانشگاه ؛ اعتراضات ۱۴۰۱ و حوادث مربوط به گشت ارشاد را حتما خوب بیاد دارید.
با رای ندادن در این دور؛ محتمل هیچ هزینه ای همچون تعاریف دروغین اپوزوسیون خارجی ب نظام تحمیل نخواهد شد؛ بلکه پایداری ها هزینه های بیشتری برای ما خواهند تراشید.‌

۰۳/۴/۱۰ ۲۳:۱۲

ما از وطن نرفته ایم؛ وطنمان و ملتمان بجز فاشیست ها در قلبمان همه کجا با ما هستند!

۰۳/۴/۱۰ ۲۲:۵۷

با سلام به همشهریان محترم
و با تشکر از جناب آقای جمشیدی عزیز

آقای حجت عبدالملکی مشاور ارشد آقای جلیلی چند سال پیش چنین تحلیلی از تحریم های کمر شکن که همفکرانشان بر این مملکت تحمیل کرده اند، داشت :
اقتصاد امریکا و اروپا از تحریم ایران لطمه سنگین دیده؛ خودشان همه تحریم‌ها را برمی‌دارند!/تسنیم

ایشان همان وزیر کار و امور اجتماعی بودند که ادعا می کردند با هر یک میلیون تومان می توانند یک شغل در کشور ایجاد کنند!؟!
و بسیاری از این ادعاهای پوچ و غیر علمی را داشتند.

در کنار آقای جلیلی پر است از چنین افرادی که خودشان بخش اعظمی از مشکلات کشور هستند که بر این مردم و مملکت تحمیل شده اند!؟!

خود ایشان نیز در تمام سال های خدمت در پست ها و مناصب حساس و کلیدی، کوچکترین نفعی برای مردم و کشور نداشتند و هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نکرده اند و جهت پرسش و پاسخ در هر دانشگاهی حاضر شدند، مورد شدیدترین انتقادات دانشجویان قرار گرفتند و جواب قانع کننده ای نیز نتوانستند ارائه دهند!

حال با تهیه کلیپ های مستند خود، عکس عملکردهای خود( غیر مستند )، تصویری تطهیر شده از خود به نمایش می گذارد!؟!

جالب اینجاست که ایشان و همفکرانشان فرصت های بسیاری در پست های کلانی که در ارکان نظام جمهوری اسلامی داشتنند یکی پس از دیگری از دست دادند و نتوانستند از آنها به نفع کشور و مردم استفاده کنند!؟ و الان شعارشان شده:
«یک جهان فرصت و یک ایران جهش»
واقعا جای بسی تأسف و تأمل است.

ولی مردم شریف ایران بسیار آگاه تر از آنها بوده و هستند و در پانزدهم تیرماه با انتخاب آقای پزشکیان، آگاهی خود را به آنها گوشزد خواهند کرد.

۰۳/۴/۱۰ ۲۲:۱۵

انشالله با مشارکت حداکثری مردم و بویژه به صحنه آمدن قشر خاکستری نشان خواهیم داد اولین رییس جمهور از آذربایجان را روانه پاستور خواهیم کرد.

۰۳/۴/۱۰ ۲۱:۵۵

سلام دوست عزیزم, جناب آقای دکتر جمشیدی عزیز. با این که ساکن ایران نیستی, ولی دغدغه وطن دارید. مرحبا. جملاتی که نوشتید بسیار قابل تامل است. دکتر پزشکیان فرد پاکدستی است که قابلیت نجات این مملکت از وضع موجود را دارد. دست در دست هم دهیم تا میهن خویش آباد کنیم.

اخبار روز