کد خبر: ۳۳۴۵
۳۳۷ بازدید
۱ دیدگاه (۱ تایید شده)

معرفی رشته های گروه پزشکی درهفته مشاغل


هفته معرفی مشاغل رابه کلیه کارکنان شریف آموزش  وپرورش ودانش آموزان عزیز تبریک عرض می نمائیم .ازدانش آموزان عزیز واولیاء آنان درخواست می شود درصورت تمایل جهت آشنایی بیشتر با رشته های پزشکی و بهداشت ودرمان به سایتهای ذیل مراجعه نمایند.
mianehphc.tbzmed.ac.ir/‏ سایت شبکه بهداشت ودرمان میانه
reshteha.blogfa.com/cat-4.aspx‏ سایت معرفی رشته های پزشکی
 معرفی رشته پزشکی
 مطلب قابل بيان در خصوص رشته پزشکی، طول دوره اين رشته است. پشتکار درونی و حقيقی عامل موفقيت و حفظ نشاط در سپری کردن اين رشته با ارزش هست، تأمل و دقت در انتخاب اين رشته جايگاه ويژه ای دارد که با انتخاب آگاهانه می توان به وظايف سنگين اين انتخاب به خوبی عمل کرد و در پايان سرافراز و پيروز به درجه دکتری رسيد.
- نظام آموزش پزشکی عمومی شامل 5 دوره است:
1- علوم پايه
2- فيزيوپاتولوژی
3- کارآموزی بالينی
4- کارورزی بالينی
5- کارورزی
- دوره علوم پايه: اين دوره ضمن آشنانمودن دانشجويان با مباحث پايه، آمادگی لازم را برای يادگيری علوم بالينی در آنان بوجود می آورد. طول اين دوره 5 نيم سال است.
- دوره فيزيوپاتولوژی: آگاهی از مبانی فيزيولوژيک، شناخت مکانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها نشانه های بيماريها و تشخيص و درمان آنها مطالبی است که شما می توانيد آنها را فرا بگيريد. طول این دوره 6 ماه است.
- کارآموزی بالينی: شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه بالينی و آزمايشگاهی و بدست آوردن توانائی های لازم در به کار بردن انديشه، استدلال و نتيجه گيری سريع در طراحی عمليات پيشگيری و درمان است. طول اين دوره 20 ماه است.
-کارورزی بالينی: پرورش مهارت ها، تقويت قدرت تصميم گيری در مقابل با مسائل بهداشتی و درمانی و قبول مسئوليت در مقابل اقدام لازم هدف های اين دوره مهم است. طول اين دوره 18 ماه است
- کارورزی: اين دوره کنکور کارروزی دارد که کلياتی از دروس 4 دوره قبل می باشد.
فارغ التحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم کشور هستند.
معرفی رشته رادیولوژی
 همانطور كه مي دانيد كمتر خانواده اي را مي توان يافت كه به بخش راديولوژي مراكز درماني مراجعه نكرده باشد. رشته راديولوژي يا همان پرتو‌شناسي علم توضيح و تفسير يافته‌هاي راديوگرافيك در ارتباط با علائم و نشانه‌هاي كلينيكي بيمار است .
راحت‌تر آن همان اشعه x است كه در موقع شكستگي پا يا دست يا ... ، خودتان از نزديك آن را لمس كرده‌ايد. در حال حاضر اين رشته در كنكور سراسري ابتدا در مقطع كارداني عرضه مي‌شود و سپس مي‌توان از سطح ليسانس تا دكتري ادامه تحصيل داد. جزء شرائط اوليه انتخاب اين رشته ، آمادگي كافي جسمي و روحي و موفقيت در دروس فيزيك، فيزيولوژي، آناتومي مي‌باشد. 
 معرفی رشته پرستاری
 پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد.
برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.
تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است.
پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد.
اين رشته در مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتري با گرايش‌هاي مختلف در كشور دائر است.
اخيرا مركزي به نام نظام پرستاري مانند سازمان نظام پزشكي تأسيس شده است.
در خصوص اين رشته صبر و حوصله و مطالعه دقيق در ابعاد اين شغل سنگين را توصيه مي‌كنيم.
طول دوره تحصيل (براي مقطع كارشناسي) حدود 4 سال است.
برای دیدن توضیحات بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید .
معرفی رشته مامائی
 انجام زايمان طبيعي بر مبناي اصول علمي كاري نسبتاً مشكل و پيچيده است و نياز به تجربه آگاهي و تصميم‌گيري صحيح دارد. هر چند مي‌توان با معيارهاي علمي روند يك زايمان را پيش‌بيني كرد ولي هرگز نبايد از اتفاقات غيرمنتظره غافل بود.
رشته مامائي توانائي راهنمائي و سرپرستي از زنان باردار را در دوران حاملگي، زايمان و توجهات پس از زايمان را به عهده مي‌گيرد، عمل زايمان را با مسؤليت خود انجام داده از نوزاد مراقبت مي‌نمايد.
طول دوره كارداني مامائي 2 سال است كه به صورت نظري، عملي و كار آموزي است
طول دوره كارشنائي حدود 4 سال است.
رشته مامائي مسئوليت‌ها و حساسيت‌هاي مخصوص به خود را دارد كه انتخاب آن را با تأمل و با داشتن توانمنديهاي جسمي و روحي بالا امكان پذير مي‌سازد.
لازم به يادآوري است كه فقط خانم‌ها حق شركت در اين رشته را دارند.
معرفی فیزیوتراپی
 بسياري از حوادث باعث مي شوند كه اندام حركتي انسان از حركت بايستند گرچه اين ايستايي موقت باشد اما آسيب هاي آن دراز مدت و در برخي اوقات بهبودي كامل حاصل نمي شود نبايد از نظر دورداشت كه حركت براي بعضي از اندام ها مانند دست و پا همانند اكسيژن ضروري و حياتي است كاري كه فيزيوتراپ انجام مي دهد به جريان انداختن حركاتي است كه بنابر اتفاق دچار آسيب شده اند فيزوتراپ با انجام حركاتي كه مبناي علمي دارد و استفاده از ابزاري كه جريان حركت را تسهيل مي نمايد به خدمت رساني مي پردازد در واقع فيزيوتراپ فردي است با قابليت‌هاي فردي بالا چه از نظر جسمي، چه از نظر روحي. چرا؟ چون فيزيوتراپ كسي است كه توان دوباره‌اي را به شخص بيمار مي‌بخشد.داشتن حوصله و عشق و علاقه به كار تنها راه ادامه تحصيل يا انتخاب اين رشته است.
طول دوره كارشناسي 4در اين رشته سال مي‌باشد. استفاده از كره، نور، الكتريسيته، آب، ليزر و حركات مكانيكي ابزار يك فيزيوتراپ است. اين رشته نحوه استفاده از اين ابزار را براي بهبود بيمار آموزش مي‌دهد. 
 
دارو سازی
 رشته داروسازي سرحلقه درمان همه بيماراني است كه چشم اميد به داروهاي مؤثر، كم ضرر و پر اثر دوخته‌اند. ابزار مداوا كه دارو بخشي از آن است، نقش خود را به خوبي ايفا مي‌كند و رشته داروسازي همان علمي است كه در ساخت و توليد دارو و دادن اطلاعات داروئي خدمات ارزنده‌اي را ارائه مي‌دهد.داروسازي با علوم زيست‌شناسي، بيوشيمي و علوم پايه پزشكي ارتباط وسيعي دارد. آموزش دوره دكتري داروسازي در ايران پيوسته است و پس از طي دوره 8 ساله به دانشجويان، درجه دكتراي عمومي داروسازي اعطا مي‌شود.
دندان پزشکی
 رشته دندانپزشكي هدفش از تربيت دانشجو پيشگيري و درمان بيماري‌‌هاي دهان و دندان و تامين بهداشتي عمومي دهان و دندان است.
علاوه بر اين رشته، دو رشته ديگر نيز وجود دارد كه ارتباط نزديكي با اين رشته‌ها دارند: پرستاري دندانپزشكي و پروتز‌هاي دنداني .
پرستاري دندانپزشكي در مقطع كارداني ارائه مي‌شود و فقط خانم‌ها در آن پذيرفته مي‌شوند. دانشجويان در اين رشته در طول دوره تحصيل با اصول و كليات مربوط به دندانپزشكي آشنا شده ، در پايان دوره تحصيل مي توانند به عنوان دستيار در مطب هاي دندانپزشكي مشغول كار شوند.
پروتز‌هاي دنداني نيز در مقطع كارداني ارائه مي‌شود. دانشجويان در اين رشته‌ها در طول دوره تحصيل با روش ساخت انواع دندان‌هاي مصنوعي آشنا مي‌شوند و در مطب دندانپزشكان به عنوان دستيار مشغول كار مي‌شوند ضمن اينكه مي‌توانند مجوز لابراتوار دندانسازي نيز دريافت كنند.
طول دوره تحصيل رشته دكتري دندانپزشكي حداقل 5/5 و حداكثر 8 سال است دانشجويان اين رشته مقطع خود را در دو بخش سپري مي‌كنند. مقطع قبل از علوم پايه و مقطع بعد از علوم پايه. يعني پس از ورود و سپري كردن دروس پايه عمومي در مدت 2 سال، براي ورود به دوره نيمه تخصصي و تخصصي بايد در امتحان جامع علوم پايه كه هر سال از سوي وزارت بهداشت برگزار مي‌شود شركت و نمره قبولي دريافت كرد در حال حاضر حدود 14 دانشگاه براي دوره دكتراي حرفه‌اي دانشجو مي‌پذيرند.
ضريب دروس زيست 4 ، فيزيك 2 و شيمي 3 براي اين رشته در نظر گرفته شده است.
کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته ای
  امروزه با توجه به ابعاد گسترده علم پزشكي ، عم پزشكي هسته اي در امر تشخيص و درمان بيماريها ارز ش والايي را كسب كرده است و به دليل اهميتي كه استفاده از اشعه يونيزان و راديو داروها در امر تشخيص و درمان و تحقيق بيماريها دارد ، نياز به تربيت افرادي كه آشنا به كاربرد اين علم و استفاده از آن در علم پزشكي باشند ، از اهميت خاصي برخوردار است .
بدين منظور و در اجراي بند 12 و اصل سوم و اصل بيست و نهم و سي ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، بايد به موازات تربيت پزشكان متخصص و متعهد به تربيت سريع كادانان ماهر در رشته پزشكي هسته اي نيز همت گماشت.
1-تعريف و هدف
در كارداني پزشكي هسته اي با توجه به آشنايي دانشجويان اين رشته با كاربرد چشمه هاي باز راديو داروها در تشخيص و درمان بيماريها فارغ التحصيلان اين دوره آموزشي قادر خواند بود در مراكز بهداشتي و درماني سراسر كشور ، زير نظر متخصصين اين رشته كليه خدمات مورد لزو را انجام دهند.
2-طول دوره و شكل نظام
متوسط طول دوره كارداني پزشكي هسته اي 2 سال و نظام آموزشي آن مطابق آيين نامه آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مصوب شوراي برنامه ريزي است :
دروس بصورت نظري و عملي و كار آموزي در عرصه ارايه مي شود كه در طي جلسات متعدد هفتگي ، آموزش مورد نظر انجام مي يابد.
5-ضرورت و اهميت
با توجه به روز افزون روشهاي پزشكي هسته اي و نيز گسترش روز افزون پزشكي هسته اي در تشخيص و درمان بيماريها و همچنين توسعه مراكز آموزشي و بخش هاي پزشكي هسته اي در سراسر كشور جهت اجراي دستورات صحيح متخصصين اين رشته نياز به تربيت كاردان تكنولوژي پزشكي هسته اي احساس و لذا رشته فوق ايجاد مي گردد. 

معرفی رشته تکنولوژی پرتو شناسی
 امروزه با توجه به ابعاد علم پزشكي ، علم راديولوژي در امر تشخيص ، درمان بيماريها ارزش والايي را كسب كرده است و به دليل اهميتي كه استفاده از اشعه يونيزان در امر تشخيص و تحقيق و درمان بيماريها دارد ، نياز به تربيت افرادي كه آشنا به كاربرد اين علم و استفاده از آن د رعلم پزشكي باشند از اهميت خاصي برخوردار است .
بدين منظور و در اجراي بند 12 و اصل سوم و اصل بيست و نهم و سي ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، بايد به موازات تربيت پزشكان متخصص و متعهد به تربيت سريع كاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نيز همت گماشت.
1-تعريف و هدف
دوره كارداني پرتو شناسي تشخيصي علاوه برآنكه مقدمه اي است براي دوره هاي بالاتر اين رشته ، تربيت نيروي انساني مورد نياز بخشهاي پرتو شناسي تشخيصي را نيز در حد كاردان بعهده دارد.
فارغ التحصيلان اين دوره آموزشي قادر خواهند بود در مراكز بهداشتي و درماني سراسر كشور به عنوان همكار در كنار كارشناسان و متخصصين اين رشته كليه خدمات مورد لزوم را انجام دهند.
2- طول دوره و شكل نظام:
متوسط طول دوره كارداني پرتو شناسي تشخيصي دو سال و نظام آموزشي آن مطابق آيين نامه آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است . دروس بصورت علمي و نظري و عملي – نظري و كارآموزي عرضه مي شود كه در طي جلسات متعدد هفتگي – اموزش مورد نظر انجام مي يابد.
5-ضرورت و اهميت
بكار گرفتن اشعه يونيزان در علم پزشكي نياز به افرادي دارد كه كاملا به روش كارگيري آن اشعه آشنايي و آگاهي داشته باشند لذا به دلايل زير بر پايي اين دوره ضرورت پيداميكند : 1-5-باتوجه به وسعت علم پزشكي و نياز روز افزون به علم پرتو شناسي جهت كمك به تشخيص و تحقيق و درمان بيماريها:
2-5- كمبود افراد تحصيل كرد و آشنا به اين فن و تكنيك در سطح مملكت .
3-5-لزوم گسترش مراكز درماني و بهداشتي بخصوص تاسيس و راه اندازي درمانگاههاي بهداشتي درماني در تمام مناطق ايران كه فارغ التحصيلان اين دوره در اين مراكز بتوانند به خدمات درماني اشتغال ورزند.

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۹۰/۲/۱۰ ۰۱:۲۲
ضمن عرض سلام از اطلاع رسانیتان در صورت امکان در زمان انتخاب رشته دانش آموزان برای ورود به دانشگاه اطلاع رسانی زیاد صورت گیرد.

اخبار روز