ناظم یونسی در جلسه شورای فنی استان با اعلام این خبر، گفت: در سال گذشته برای اجرای 22 پروژه عمرانی ملی در بخش راه استان، سه هزار و 661 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد که از این اعتبار، 760 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
وی با بیان این که پروژههای باند دوم سراب- بستانآباد، راه اصلی کنارگذر میانه، چهارخطه کردن محور سرچم- میانه، راه اصلی کنارگذر ایلخچی و کنارگذر غربی تبریز بیشترین تخصیص اعتبارات عمرانی را داشتند، افزود: هفت پروژه بخش راه از جمله آزادراه تبریز- سهند، آزادراه تبریز- ارومیه و آزادراه مراغه- هشترود نیز فاقد تخصیص اعتبار بودهاند.
یونسی اظهار داشت: خوشبختانه 100 درصد اعتبارات تخصیص یافته پروژههای ملی بخش راه استان در سال 92 جذب شد و علاوه بر آن یکهزار و 266 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران و مشاوران این بخش باقی مانده است.
سرپرست دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: هشت پروژه بزرگ بخش راه شامل راهآهن میانه- تبریز، آزادراه تبریز- بازرگان، قوریگل تبریز، آزادراه مراغه- هشترود، راهآهن سراب، آزادراسه تبریز- ارومیه، بزرگراه اهر- تبریز و بزرگراه تبریز- اسپیران- نوردوز، 80 درصد اعتبارات مورد نیاز بخش راه را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: با توجه به موافقتنامههای مبادله شده در سال 92، پيشبينی متوسط پيشرفت فيزيکی پروژههای بخش راه در پایان این سال، 73.94 درصد بود در حالی که پيشرفت واقعی این پروژهها 47.57 درصد اعلام شده است.
یونسی خاطرنشان کرد: تفاوت این دو عدد نشان میدهد که پروژههای بخش راه استان به طور متوسط 26.37 درصد عقبتر از برنامه زمانی اجرا میشوند و به همين ميزان از دستيابی به اهداف تعيينشده فاصله دارند.
وی گفت: از عمدهترين دلايل افزايش مدت زمان اجرای پروژهها و عقب افتادن از برنامه زمانی، نارسایی در تامين اعتبارات و تعدد پروژهها نسبت به اعتبار موجود است.
یونسی اظهار داشت: در صورت تخصيص اعتبار عمرانی طبق روال سال 92 و در شرایطی که هیچ کار جدیدی در پروژههای بخش راه انجام نشود، تنها تسویه مطالبات پیمانکاران نزدیک دو سال طول خواهد کشید و 33 سال زمان لازم است تا 19 پروژه ناتمام بخش راه به بهره برداری برسند.
وی در پایان گفت: با توجه به شرايط موجود در تامين اعتبارات عمرانی، اولويتبندی پروژهها و استفاده از منابع مالی غيردولتی براي تکميل و اجرای آنها ضروری است.