
با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیاتی شدن راه آهن میانه – اردبیل، قطعه ۱ این مسیر به حالت نیمه تمام رها شده که دلیل آن اخراج صدها نفر از کارگران توسط شرکت پیمانکار به بهانه عدم وجود منابع مالی عنوان شده است.
سال ۱۳۸۱ طرح ساخت راه آهن میانه – اردبیل تصویب و پس از ۱ سال در سال ۱۳۸۲ راه آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر وارد فاز عملیاتی شد.
به گفته کارشناسان و مجری طرح، پروژه راه آهن میانه – اردبیل شامل ۸ قطعه با طول ریلی متفاوت، با دارا بودن ۲۳ کیلومتر تونل، پرتونل ترین مسیر خط ریلی کشور محسوب می شود.
با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیاتی شدن راه آهن میانه - اردبیل این پروژه ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
سال ۱۳۹۱ نیکزاد وزیر وقت راه و ترابری در بازدید از این پروژه از کمبود اعتبارات لازم برای تسریع در پیشرفت پروژه خبر داد.
شرکت “...” مدیرعاملی شخصی به نام ... ، یکی از شرکت های پیمانکار در زمینه راه سازی ساخت و تحویل قطعه ۱ مسیر راه آهن میانه – اردبیل به طول ۳۶ کیلومتر را بر عهده دارد.
به رغم گذشت چندین سال از آغاز مراحل اجرایی قطعه ۱ راه آهن میانه - اردبیل، شرکت “...” به بهانه عدم وجود منابع مالی این پروژه را قبل از رسیدن به مرحله ریل گذاری به حالت نیمه تمام رها نموده است .
همچنین این شرکت صدها نفر از کارگران شاغل در پروژه را به همین بهانه اخراج نموده و از پرداخت حقوق ایشان خودداری می نماید.
به گفته یکی از کارگران – که پیش تر اخراج شده است – این شرکت با دارا بودن وضعیت مالی مطلوب حقوق معوقه بسیاری از کارکنان شرکت که دست به اعتصاب زده بودند را پرداخت نکرده و کارگران بسیاری را به دلیل اعتصاب اخراج کرده است.
به گفته یکی دیگر از اخراج شدگان شرکت ... ، تا چندی پیش کارگرانی در قطعه ۱ راه آهن میانه – اردبیل مشغول فعالیت بودند که این افراد از سال ۱۳۸۹ حقوق معوقه داشتند؛ و شرکت “...” با وعده های تو خالی آنها را وادار به فعالیت شبانه روزی می کرده است.
به گفته این افراد، با وجود منابع مالی عظیم، شرکت “...” به دلایل نامعلوم از پرداخت حقوق کارگران خود سرباز میزند و این امر باعث شده پروژه قطعه ۱ راه آهن میانه – اردبیل به حالت تعطیل درآید.
با وجود گذشت چندین ماه از تعطیلی پروژه وشکایت انبوه کارگران ، سازمان های ذیربط علی الخصوص کارفرما و مسئولان اجرایی کشور بدون توجه به نیمه تمام ماندن پروژه، حقوق صدها کارگر اخراج شده را نیز پیگیری نکرده و باعث بیکاری خیل عظیم کارگران بومی “حران راه” شده اند.
بر اساس این گزارش، در کارگاه های این شرکت پیمانکاری ، معدود افراد باقی مانده از ۲۰ کارگر تجاوز نمی کند.
منبع : اویان نیوز