کد خبر: ۲۱۴۴
۶۸۴ بازدید
۸ دیدگاه (۸ تایید شده)

ما ساکنان زمین هستیم نه مالک آن - به بهانه کوهپیمایی روز جمعه

۱۳۸۹/۷/۲۵
۱۹:۵۶

کوهنوردی - لذت آزادی در اوج بلندیهاست

خبر فرا خوآن کوهپیمایی عمومی در جمعه هفته آینده 30/7/1389 ما را بسیار خرسند نمود و به همین دلیل بر خود وظیفه دانستیم که ضمن تشکر از مجریان این برنامه مفرح کوهپیمایی از عموم علاقه مندان و همنوردان جهت شرکت در این برنامه دعوت بعمل آوریم .

محیط طبیعی به آن بخش از محیط زیست اتلاق می شود که، ساخته دست انسان نباشد. این بخش از محیط زیست، هر چند به صور گوناگون مورد دستکاری انسان قرار گرفته، ماهیت اصلی خود را هم چنان حفظ نموده است .لذا امیدواریم منطقه گئچیلیک با کمک دوستان همچنان ساختار طبیعی خود را حفظ نماید.

ما ساکنان زمین هستیم نه مالک آن

با عنایت به تجربه اجرای چنین برنامه هایی پیشنهاد می شود  :

1- از گروهها و کوهنوردان پیشکسوت و با تجربه جهت همکاری و همفکری دعوت به عمل آید

2-توصیه ها و بروشورهای مختلف برای حفظ بهداشت کوهستان و محیط زیست در بین شرکت کنندگان توزیع گردد

3- همزمان با این برنامه ، برنامه ای نیز برای پاکسازی این محیط زیبا پیش بینی شود . با پخش کیسه زباله در ابتدای برنامه می توان اینکار را انجام داد .

4- بعلت خطرناک بودن مسیر جاده بخصوص هنگام گردش به چپ در کنار گذر تونل با راهنمایی و راننگی هماهنگ گردد

البته پیشنهاد می شود که در تمامی جمعه های هفته این نکته رعایت شود و فکر می کنم نصب تابلوهای مناسب در این مکان ضروری به نظر می رسد .

5- آتش افروختن برای تهیه یک قوری چایی یکی از متداول ترین کارهای دوستان در این برنامه هاست که اثرات تخریبی فراوان دارد می توان با توزیع آب جوش یا چای در پای کوه و یا در کنار چشمه از آن جلو گیری نمود .

6-بازگشت از مسیرهای شن اسکی  به فرسایش سریع کوه کمک می کند ضمنا موجب آسیب دیدگی عضلات پا می شود

7-آگاهی دادن به سایر کوهنوردان و کسانیکه برای اولین بار به کوهستان می آیند و هیچگونه اطلاعاتی ازاین محیط ها ندارند و اصولاً اهمیت کوهها را نمی دانند و مطلع ساختن آنها از اینکه  کوهها چه نقشی در زندگی انسانها دارند.  بسیار مهم بوده و جزو وظایف همنوردان پیشکسوت می باشد لطفا دریغ نفرمایید.

به امید دیدار تمامی عزیزان علاقه مند در قله زیبای گئچیلیک


کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۸۹/۸/۱۴ ۱۹:۴۲
برنامه هاتون اجرا نمیشه !
۸۹/۸/۷ ۱۳:۲۷
ما ساکنان زمسن هستیم نه مالک آن قابل تامل است !
۸۹/۸/۳ ۱۶:۴۵
البته باید توجه کنید که هنگام استفاده از هندز فری از دو گوشی آن بطور همزمان استفاده نکنید چون در این صورت ضمن عدم بهره مند شدن از نوای زیبای طبیعت هشدارهای احتمالی و یا درخواست کمک احتمالی دوستان را نمی شنوید
۸۹/۷/۲۹ ۱۲:۱۲
ساعت بازگشت از کوه کیه ؟
۸۹/۷/۲۸ ۱۱:۱۳
اوجا داغلاردا گوروشک
۸۹/۷/۲۶ ۱۶:۱۴
بهتر است نکات زیر را فراموش نکنیم : 1- با گروههای چند نفره برنامه کوهنوردی و کوهپیمایی را اجرا کنید ،هرگز تنها به کوهستان نروید .این کار ضمن افزایش ضریب امنیت هزینه ها و خطرات احتمالی حمل ونقل و خوراک و . . . را کمتر می کند. البته سالهای پیش سرویسی جهت حمل علاقه مندان از مبدا میانه به گئچیلیک بود ، امیدواریم که با همت مسئولین مجددا راه اندازی شود . 2- به موقع از خانه خارج شوید تا احیانا بدلیل تاخیر مجبور نشوید مسیر (جاده)را به سرعت طی کنید ( وقت کافی برای اجرای برنامه بگذارید)و هنگام گردش به سمت پل کوهنوردی بدلیل خطرناک بودن خروجی تونل جوانب احتیاط را رعایت فرمایید – البته پیشنهاد می گردد که در این محل تابلوهای مناسب (توسط مسئولین محترم )نصب گردد تا ضریب ایمنی منطقه بالا رود . 3- بدلیل شیب تند گئچیلیک خصوصا هنگام شروع کوهپیمایی حتما قبل از حرکت نرمش نمایید و مسیری را انتخاب کنید که شیب کمتری داشته باشد .و از کفش مناسب استفاده کنید. 4- جهت حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن از مسیر کوهپیمایی ( پاکوب ) استفاده کنید 5- برای حفظ آرامش در کوهستان و احترام به سایر دوستان از فریاد کشیدن و پخش موسیقی با صدای بلند خودداری فرمایید (برای گوش دادن به موسیقی دلخواه تان از هندزفری استفاده نمایید) . 6- پوشش گیاهی و درختان و بوته های گئچیلیک محدود و رو به نابودی است حتی المقدور از افروختن آتش بپرهیزید و یا از کپسولهای گاز استفاده کنید . آوردن هیزم از میانه نیز می تواند یک راحل دیگر باشد . 7- آب چشمه گئچیلیک نعمت خدادادی در این منطقه است در رعایت بهداشت آن کوشا باشید . 8- مطمئنا شما آشغال نمی ریزید اما اگر احیانا دوستانی سهوا این موضوع را فراموش کردند با کیسه ای که همیشه در همراه دارید آشغالها را به پایین حمل و یا آتش بزنید . 9- بدلیل شیب تند مسیر قدمها را کوتاه برداشته و سعی کنید فاصله خود را از نفرات جلو و عقب حفظ کنید 10- حتما یک بادگیر اضافی بهمراه داشته باشید تا در قله از آن استفاده کنید تا در مقابل سرما و باد در امان باشید . 11- در بازگشت از قله از مسیر های شن اسکی استفاده نکنید چون ضمن آسیب رساندن به زانوهای شما باعث تخریب سریعتر پوشش گیاهی کوهستان می شود . بهترین مسیر برای بازگشت کم شیب ترین مسیر است . 12- تنها یادگاری از کوهستان عکس و فیلم و خاطرات خوشایند آن است از چیدن گلها ، جابجایی سنگها ، کشتن یا گرفتن حیوانات بی آزار خودداری کنید. دلیل اینکه از صحنه های طبیعی کوهستان لذت می برید این است که قبل از شما کسی آن را تخریب نکرده ! این لذت را از دیگران دریغ نکنید 13- بیشترین آسیبها و حوادث در کوهستان هنگام فرود پیش می آید پس هنگام فرود و پایین آمدن از کوه عجله نکنید و سعی کنید گامهایتان محکم ، استوار و حتی المقدور تمامی کف پا با زمین در تماس باشد تا کمتر سر بخورید . 14- هترین صعود سریعترین صعود نیست ، سالمترین صعود است بیان خاطرات شیرین این صعود در کنار خانواده گرم و صمیمی و دوستان عزیزتان آرزوی ماست
۸۹/۷/۲۶ ۰۸:۴۲
سلام امیدوارم برنامه خوبی باشد - سعی می کنم با دوستان در این برنامه شرکت کنیم
چشم آقا سعید عزیز مجری طرح تربیت بدنی است شما که استادید کم پیدا

اخبار روز