کد خبر: ۲۵۵۳
۴۷۳ بازدید
۳ دیدگاه (۳ تایید شده)

اولین روز ((هدفندی سوخت )) تان را چگونه گذراندید؟

۱۳۸۹/۹/۲۸
۲۰:۲۰

رییس جمهور: ((قیمت ها واقعی نمی شوند و تنها پلکانی و با شیب ملایم تغییر می کنند )).

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان ،تیر هدفمندی سوخت هم زده شد و در اولین روز شاهد افزایش 300درصدی در قیمت بنزین ،900درصدی در گازوییل و 600 درصدی CNG بودیم که اینها هیچ کدام یک شیب ملایم نیست و در هیچ فرمول ریاضیی شیب آرامی به این صورت وجو د ندارد.

در ابتدا این نکته قابل ذکر است که طرح اجرایی یعنی ((هدفمندی یارانه ها )) طرح لازم الاجرایی بود که می بایستی انجام گرفته می شد ،تا مصرف افسار گسیخته ی انرژی توسط مردم کنترل شود وصرفه جویی در این زمینه بین اقشار مختلف انجام گیرد ولی خارج کردن این غده ی سرطانی از اقتصاد بیمار ایران همراه هزینه هایی است که نباید این واقعیات را کتمان کرد .

حرف هایی زده میشود ،قانون های جدید نرخ سوخت ،چتر حمایتی دولت از مردم برای ماه دی و... ظاهر امر را نشان می دهد که یک طرح خوبی اجرا می شود ولی این طرح در روز اول خود چندان هم آرام نبود که مسئولین در رادیو وتلویزیون اعلام می دارندبلکه با اشکالات زیر مواجه بود  :

 

1-     گرانی در حمل ونقل مسافر بر هااعم از تاکسی وآژانس ها:

 

بسیاری شاهد افزایش کرایه های حمل و نقل شده باشند که گاها تا دوبرابر هم می رسید آن هم با منت ،رفتم آژانس برای مسیری که هر هفته آن را به قیمت 3500-4000 می رفتند، این بار مبلغ 7000 تومان پیشنهاد شد که آن هم توسط رانندگان قبول نشد، با خواهش ،یکی از رانندگان که مسافر دیگری هم داشت،با 6000 تومان مرا به مقصد رساند.

اگر هم می خواستم با سرعت 5 کیلومتر در ساعت پیاده این مسیر را طی کنم بایستی تقریبا ً 8 ساعت بدون توقف این کار را ادامه می دادم که ،این مسئله، کار اعراب بادیه نشین بوده ودر این عصر نمی شود ازاین کار ها  کرد ،که هیچ عقل سلیمی آن را قبول نمی کند . پس مجبور بودم که این مبلغ را بپردازم. 

برخی  رانندگان هم می گفتند که ما دیگر در آژانس کار نمی کنیم .اگر هم مسئولین به گفته ها باور ندارند می توانند به صورتی که کسی آنها را نشناسد بروند و وقایع را از نزدیک ببینند ،گاها بین مردم رفتن و مثل آنها زندگی کردن عیب و آر محسوب نمی شود.

 

2 - عدم رغبت حمل و نقل محصولات توسط کامیون داران :

 

کامیون های باری که با سوخت گازوییل کار می کردند ،گفته اند که از فردا برای بارگیری نمی آیند  این یعنی آرام آرام به سمت تعطیلی کارخانه ها رفتن ،حمل ونقل مهمترین عامل بعد ازتولید است ،گران شدن لوازم یدکی ماشین آلات ،مواد روغنی ،لاستیک و... هم که مزید بر علت شده است.

 

3- اعتماد نداشتن برخی اقشار به دولت :

 

بنا بر گفته ی  دکتر احمدی نژاد که مردم در گرفتن پول های خود زیاد عجله نکنند ،اما هر کسی که امروز سری به بانک ها می زد ،عدم همکاری مردم را می دید که بی محابا بدنبال گرفتن پول یارانه های خود بودند ،حتی در بیرون از بانک ها و در جلوی عابر بانک ها هم شاهد این بودیم که تمامی آنها مملو از جمعیت بودند و برخی افراد می گفتند به دولت اعتباری نیست واین حرف بسیار حرف ناراحت کننده ای است ،یک بار در کشور آلمان بحران شکر اتفاق افتاد که مردم با همکاریهای خود پشت دولت را خالی نکردند ،طرح های این چنینی که واقعا عظیم هستند بدون همکاری مردم به سرانجام خوبی نمی انجامد.حتی در این باره می شود به خاطرات مردم در زمان جنگ نیز اشاره کرد که در آن زمان ها همکاری زاید الوصفی با دولت داشته اند.

 

4- اجرای طرح قبل از ایجاد زیر ساخت های مناسب مثل جایگاه هایCNG        :

 

اگر کسی مسیرش به جاده ترانزیت می افتاد مطمئنا ً صف های کیلومتری را می دید  که منتظر زدن گاز به ماشین های خود بودند البته بسته به شانس شان که موفق شوند یا نه؟

گاها این صبر کردن به 3 ساعت هم می رسید و این یعنی هزینه ی فرصتی برابر با صفر برای مردم که معلوم می شود دیگر وقت ،طلا نیست .

خرابی یکی از جایگاه ها در مسیر کمربندی و جوابگو نبودن 2 جایگاه دیگر برای سوخت رانندگان سواری ،باعث این می شود که راننده ای در آژانس بگوید که ساعت 10 اولین سرویس کاریش است ،چه کسی جوابگوی هزینه ی از دست رفتن درآمدش در این سه ساعت خواهد شد ،پس بهترین موقعیت پیش می آید تا این هزینه را هم بر روی نرخ کرایه ی خود بکشد.

 

5- آزاد سازی سوخت و واحد های صنعتی :

 

کارشناسان اداره ی گاز با حضور در کارخانجات مختلف اقدام به اندازه گیری مصرف گاز وگازوییل این واحد ها می کنند،اگرقیمت مواد سوختی در کارگاه ها آزاد شود حداقل دو اتفاق در بسیاری ازآنهامی افتد:

الف ) تعدیل نیرو در ابتدای کار و یااعلام ورشکستگی بعد از رسیدن به زیر نقطه ی سر به سر تولید و به دنبال آن  بیکاری عده زیادی از کارگران

ب)  افزایش قیمت محصولات تولیدی

 

6- تورم ناشی از آزاد سازی 80هزار میلیارد ریال پول ذخیره شده در بانکها به غیر از بانک مرکزی:

 

در اقتصاد کلان یک نظریه است که طی آن علت تورم را تغییرات حجم پول می داند،همانطورکه در بند 3 اعلام شد هجوم  مردم به بانک  ها برای گرفتن پول یارانه ها ،تورمی را به همراه خواهد داشت که حداقل براساس فرمول MV=PY       ،20 % را باید شاهد باشیم ،اینکه می گوییم اتفاقی نیافتده ،آرامش برقرار است ،اینها آرامش قبل از طوفان است، وقتی که این میزان پول به بازار خرید وفروش منتقل شود ،با افزایش تقاضا محصولات گران خواهند شد .

و...

 

در زمان تحصیلات راهنمایی در درس انشابعد از تعطیلاتی که می گذراندیم ،یک سوالی مطرح میشدکه آشنای بسیاری از ماست :

تابستان یا عید خود را چگونه گذراندید؟

حالا بعد از یک روزی که در تاریخ کشور ما بی سابقه بود جای این سوال است که پرسیده شود :

اولین روز ((هدفندی سوخت)) تان را چگونه گذراندید؟

این ها و خیلی موارددیگر دیده های من از روز اول ((هدفمندی)) بود که اولین ضربه اش را با دادن کرایه 1.7 برابری خوردم . 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

۸۹/۱۰/۱ ۱۵:۰۰
اولا قيمت 100 تومان شده 700 تومان يعني 700% اگر سواد داشته باشي. ----------------- طاهر نائبی : من که ادعای داشتن سواد را نکردم ،ولی ما باید بر اساس واقعیات حرف بزنیم ،نمی شود که یکی را بر حسب قیمت سهمیه ای و دیگری را بر حسب قیمت آزاد حساب کنیم.
۸۹/۹/۲۹ ۱۳:۰۲
سلام برای من ارزان تر تمام شد. مسیر 700 تومنی را با 1000 تومن رفتم. راننده تاکسی می گوید تمام درآمدم از صبح تا ظهر را باید برای پول سوخت بدهم. در این صورت نرفتن سر کار ارزانتر تمام می شود!
۸۹/۹/۲۹ ۰۹:۴۳
قیمت بنزین از 400 شده 700 که می شود افزایش قیمت 75 درصدی(اگر 100 درصد افزایش قیمت داشتیم قیمت دوبرابر می شد یعنی 800 تومان). حال نویسنده محترم چطور محاسبه کرده که شده افزایش قیمت 300 درصدی من نمی دانم(افزایش قیمت 300 درصدی یعنی 1200 تومان). ------------------------ طاهر نائبی: خواننده گرامی ،من قیمت 100 تومانی را حساب کردم که شده 400 تومان،یعنی بنزینی که با کارت سوخت استفاده می شود نه بنزینی که آزاد می گیریم و اکثرا ً هم مردم به این نحو از بنزین استفاده می کنند نه آزاد .

اخبار روز