به گزارش مهر ، نبود امکانات لازم در مسير اين آزادراه و نيز عدم رعايت برخي نکات فني و ايمني، موجب بروز تصادفات و تلفات جاني بسياري در اين مسير شده است.
مسير 200 کيلومتري آزادراه تبريز - ميانه در سال 85 با سر و صدا و تبليغات زياد مسئولان به بهره برداري رسيد، در آن سال اگرچه مسئولان محلي از اينکه پروژه ياد شده پس از 15 سال با حمايت دولت تکميل شده بود اظهار خرسندي مي کردند اما به نظر مي رسد رعايت استانداردهاي لازم در اين مسير قرباني تسريع در اجراي اين پروژه شده است.
در همان ابتداي گشايش اين آزادراه نيز محمد رويانيان رئيس پليس راه سابق ناجا افتتاح اين پروژه را با وجود نواقص بسيار آن خطرناک و نادرست خوانده بود اما مقامات ارشد استاني اين موضوع را رد کرده و بر تکميل کاستي هاي آن تاکيد داشتند.
حال که سه سال از گشايش اين آزاد راه مي گذرد اما همچنان کاستي هاي آن رفع نشده و نبود استانداردهاي لازم موجب از دست دادن جان بسياري از هموطنان در اين مسير مي شود.
در اين رابطه رئيس پليس راه آذربايجان شرقي نيز ضمن انتقاد شديد از وضعيت اين آزادراه گفت: نبود امکانات و شرايط ايمني و رفاهي لازم در آزاد راه تبريز - ميانه، اين مسير را به قربانگاه مسافران و نيز ساکنان روستاهاي حاشيه تبديل کرده است.
سرهنگ اصغر ياقوتي هشدار داد که به دليل فقدان شرايط ايمني لازم، ماهانه سه نفر جان خود را در اين آزاد از دست مي دهند.
ياقوتي با اشاره به قول مسئولان براي تکميل کاستي هاي آزاد راه تبريز - ميانه تصريح کرد: با وجود شرايط خطرناک اين مسير، مسئولان نبود اعتبار را بهانه قرار داده و اين امر روند بهسازي و استاندارد کردن آزاد راه بسيار کند کرده است.
رئيس پليس راه آذربايجان شرقي با اشاره به در پيش بودن فصل زمستان تاکيد کرد: اگر شرايط لازم در اين مسير فراهم نشود، طي کردن آزادراه در فصل زمستان براي مسافران و خودروها بسيار خطرناک است.
وي در توضيح کاستي هاي اين مسير گفت: قرار بود در طول آزاد راه مابين تبريز تا ميانه سه مرکز ثابت راهدارخانه احداث شود تا در فصول بارش برف و باران بتوانند خدمات لازم را به خودروهاي عبوري ارائه کنند اما اين مسير فاقد حتي يک پايگاه راهداري است.
سرهنگ ياقوي همچنين با تاکيد بر لزوم وجود حداقل دو پايگاه پليس راه در اين مسير گفت: با وجود قول مجري اين آزادراه تاکنون مرکز ثابتي براي اين منظور هم اختصاص نيافته است.
وي با تاکيد بر اينکه طبق استانداردهاي لازم وجود مراکز رفاهي و خدماتي، پمپ بنزين و حتي سرويسهاي بهداشتي از ضروريات آزادراه هاست، افزود: اين مسير فاقد هرگونه مرکز رفاهي و خدماتي است و بايد از مسئولان پرسيد اگر براي خودرويي مشکلي پيش آيد بايد وسط بيابان به کجا مراجعه کند؟
رئيس پليس راه آذربايجان شرقي با تشريح خطرات يکنواختي جاده و نبود مراکز رفاهي گفت: در اين شرايط چون رانندگان مي خواهند هرچه سريعتر از آزادراه تبريز- ميانه خارج شده و وارد مسيرهاي استاندارد شوند سرعت افزايش يافته و در نهايت منجر به واژگوني خودروها و مرگ و مير راننده يا مسافران مي شود.
وي همچنين با اشاره به وجود چند روستا در حاشيه آزادراه مذکور يادآور شد: قرار بود در مناطق روستايي اين مسير از زيرگذر براي عبور و مرور روستاييان و احشام آنها به طرفين آزادراه استفاده شود اما به دليل عدم احداث اين گذرگاه ها، روستاييان مجبورند احشام خود را در عرض آزادراه عبور دهند که منجر به افزايش سوانح جاده اي شده است.
ياقوتي همچنين از نبود ايمني لازم در مسير آزادراه به ويژه عدم استفاده از گاردريل در مناطق خطرناک به شدت انتقاد کرد و افزود: به دليل نبود گاردريل در ماه گذشته يک کاميون با از دست دادن کنترل خود در پرتگاهي سقوط کرده و منجر به کشته شدن 20 نفر شد.
وي با اشاره به اينکه آزادراه فاقد امکانات و ايمني تبريز - ميانه داراي عوارضي با نرخ بسيار بالا است، خاطرنشان کرد: درحاليکه از مردم عوارض دريافت مي شود اما هيچگونه خدماتي در مسير طي اين مدت ايجاد نشده است.
واژه "آزادراه" در تعاريف فني از استانداردهاي خاصي برخودرار است اما مسير تبريز – ميانه فاقد راهدارخانه، فاقد پليس راه، فاقد پمپ بنزين، فاقد مراکز رفاهي، فاقد امکانات ايمني لازم و.... است و با اين اوصاف بايد از مسئولان خواست تکميل پروژه هاي نيمه تمام و پروژه هايي که با کمبودهاي بسياري افتتاح شده است را در اولويت کاري خود قرار دهند.