کد خبر: ۱۳۷۴۱۵
۸۰ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

پورمحمدی با «کرسنت» در مناظره آتش به‌پا کرد

۱۴۰۳/۴/۵
۱۱:۳۵

 

 

برترین‌ها: مناظره‌ چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری‌ با محوریت سیاست خارجی برگزار شد.

پدیده امشب‌ مصطفی پورمحمدی بود. صریح‌ و شجاع در بیان ناگفته‌های پرونده موسوم به کرسنت. پرونده کرسنت یکی از پیچیده‌ترین و بحث‌برانگیزترین قراردادهای گازی ایران است که به دلیل مسائل متعدد مالی، حقوقی و سیاسی به یک مناقشه بزرگ تبدیل شده است.

قرارداد فروش گاز ایران به امارات بین «شرکت ملی نفت ایران» و شرکت نفتی کرسنت پس از سال‌ها مذاکره، در زمان ریاست‌جمهوری «محمد خاتمی» و وزارت نفت «بیژن نامدار زنگنه» امضا شد. شرکت ملی نفت ایران در این قرارداد متعهد بود که به مدت ۳۰ سال، گاز میدان نفتی «سلمان» را که با امارات متحده عربی مشترک است و در حال حاضر روی مشعل‌ها می‌سوزد، با خط لوله‌ای که از کف خلیج فارس عبور می‌کرد، به این کشور صادر کند. 

قرارداد کرسنت باید از سال ۱۳۸۵، یعنی سال دوم ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» به مدت ۲۵ سال به مرحله اجرا در می‌آمد. اگر این قرارداد در زمان مقرر اجرا می‌شد، امروز ۸ سال از آن هنوز باقی مانده بود اما دولت وقت با کنار گذاشتن اجرای آن خساراتی میلیاردی به ایران زده که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

«محمدرضا رحیمی»، رییس وقت دیوان محاسبات کشور (بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی) در یک کنفرانس خبری در تهران اعلام کرد که مقام‌های وزارت نفت دولت خاتمی قیمت گاز در این قرارداد را بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی به شرکت کرسنت واگذار کرده‌اند و به همین دلیل باید اجرای قرارداد متوقف شود.

«سعید جلیلی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت در جلسه‌ای در سال ۱۳۹۱ به نوشته رسانه‌های ایران گفته بود جمهوری اسلامی نباید قرارداد کرسنت را اجرا کند و در صورت شکایت طرف اماراتی هم خسارت و جریمه چندانی متوجه ایران نخواهد شد.

 اما ایران به دلیل عدم اجرای قرارداد و محکومیت‌های حقوقی، با خسارات مالی بزرگی مواجه شد.

 موضوع کرسنت در مناظره امشب مطرح شد و حواشی زیادی را بین نامزدهای انتخاباتی ایجاد کرد.

پور محمدی با نطقی طوفانی در خصوص کرسنت گفت: جلیلی در خصوص کرنست دچار کوتاهی بزرگی شده،  از طرفی جلیلی مسبب این اتفاق را زنگنه می‌داند، اما اگر واقعا زنگنه مقصر است چرا با او وارد مناظره نمی‌شود؟ ما از دادگاه می‌خواهیم زودتر این موضوع را بررسی کند.

جلیلی نیز در واکنش به حرف‌های پورمحمدی گفت: در قضیه کرسنت فساد رخ داده و به ثمن‌بخس قرارداد بسته‌اند و باید برخورد شود و فرد باید متهم باشد ولی دادگاه می‌گوید پس رئیس‌جمور شما فردی که متهم است را چرا به عنوان وزیر نفت استخدام کرد؟ این رفتار را باید جواب بدهید.

زنگنه نیز یک واکنش طوفانی درباره ادعای جلیلی داشت: گفته می‌شود با رهنمودهای آقای سعید جلیلی نفت صادر کردم. آیا ما اینقدر بی‌عقل بودیم! آن زمان هم پاسخ حرف‌های رویایی شما را دادیم، اگر نامه‌ای دارید، منتشر کنید.

وزیر اسبق نفت این‌گونه ادامه داد که ما با تمام قدرت صادرات داشتیم و زمانی که صادرات به دولت سیزدهم سپرده شد، در مجموع 1.5 میلیون بشکه صادرات داشتیم. بدینوسیله مجدداً آمادگی خود را برای ⁧مناظره⁩ با آقای ⁧جلیلی ⁩با پخش مستقیم از صداوسیما، از همین ⁧فردا (سه شنبه) اعلام می‌کنم.

واکنش برخی چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی به بحت و مجادله در مناظره امشب در خصوص کرسنت را بخوانید: 

 محمد امین سلیمی نوشت: تمرکز امشب پورمحمدی بر جلیلی طبیعی بود، برای خودش هم استراتژی بدی نیست، ولی اینکه آقای پورمحمدی محوریت کنش خودش را کرسنت گذاشته مشورت کی بوده واقعا؟ عجیبه!

مهتاب کاربر توئیتر نوشت: پاسخگو باشین چرا فساد کرسنت رو پیگیری نکردین؟

پورمحمدی با «کرسنت» در مناظره آتش به‌پا کرد

فریبرز کلانتری روزنامه نگار نوشت: می‌خواهند تمام مشکلات قرارداد کرسنت را گردن سعید جلیلی بیاندازند، در حالی که اگر کمی انصاف داشتند، نامه حسن روحانی در مقام دبیر شورای امنیت ملی را منتشر می‌کردند که در آن به صراحت اعلام کرده بود این قرارداد خسارت‌بار است. اگر نامه جلیلی را دیدید، نامه روحانی را هم ببینید.

میلاد علوی فعال سیاسی نوشت:  جلیلی، طبق معمول از مناظره با طیب‌نیا و زنگنه فرار کرد، منتظر زاکانی هستیم! او در برنامه زنده گفت حاضر است «فردا مناظره کند»، زنگنه هم رسما آنان را دعوت به مناظره کرده، بسیج دانشگاه شهید بهشتی هم برای برگزاری مناظره اعلام آمادگی کرده.

کاربری به نام تینا نوشت: اون طرف استودیو دارن سر کرسنت دعوا می‌کنن این طرف قالیباف میگه جهیزیه می‌دم!

کاربری به نام امید نوشت: فساد کرسنت تا ابد گردن باند زنگنه و دولت خاتمی خواهد بود و پاک هم نمیشه، دو دهه‌ست کشور رو درگیر این پرونده کردن و الان طلبکارن.

مهدیه نوشت: چقدر دلم برای این مرد سوخت ...!!

کرسنت را خاتمی امضا می کند، زنگنه دادگاهش را می‌رود و محکوم می‌شود، ولی جلیلی فحشش را باید بخورد...

پورمحمدی با «کرسنت» در مناظره آتش به‌پا کرد

رحمت‌الله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: جلیلی زنگنه را متهم به خیانت در قرارداد کرسنت کرد. طبق اسناد خود جلیلی در این قرارداد خیانت کرده است. زنگنه بلافاصله جلیلی را به مناظره دعوت کرد. بر صداوسیما شرعا واجب است که فردا مناظره‌ای بین زنگنه و جلیلی برگزار کند.

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز