کد خبر: ۵۷۵۶۷
۲۱۱۶ بازدید
۸ دیدگاه (۸ تایید شده)

راه‌آهن میانه- بستان‌آباد در مسیر اتصال ایران به شبکه ریلی بین‌المللی

۱۳۹۵/۲/۵
۱۸:۵۷

به گزارش صدای میانه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، علی نورزاد گفت: با احداث راه‌‌‌آهن دو خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری- ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه راه‌آهن از تبریز ادامه می یابد و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، احداث این محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وی افزود : با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه خطوط ریلی و اتصال ایران به شبکه ریلی بین‌الملل، محور میانه- تبریز یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود و بخش بستان‌آباد- تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

 

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه اغاز می شود و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می‌شود و در حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه‌داش و بستان‌آباد دارای ایستگاه است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : این خط‌آهن به طول 200 کیلومتر در 10 قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول 132 کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.

 

نورزاد با اشاره به خط‌آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز اغاز می‌شود ، گفت : مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و در نتیجه با احداث خط‌آهن میانه- بستان‌آباد - تبریز که 100 کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از 7 ساعت و نیم به کمتر از 3 ساعت و برای قطارهای باری در حدود 5 ساعت کاهش خواهد یافت.

 

وی اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه- بستان آباد- تبریز را 8 هزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد که 6 هزار و 500 میلیارد آن مربوط به میانه- بستان‌آباد است.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۲/۶ ۰۰:۵۱

مسولین محترم میانه انشاالله پیگیری جدی واساسی نمایند واختلافات را کنار بگذارند ازتمام ظرفیت خود استفاده نمایند...

۹۵/۲/۵ ۲۳:۴۹

دوستان عزیز ببینید الان پانزده سال است که با این اگرها دل مردم را خوش می کنند و می گویند که اگر تامین اعتبار شود تا پایان سال مورد بهره برداری می شود تردد قطار در این مسیر عمر نوح می خواهد و صبر ایوب

۹۵/۲/۵ ۲۳:۳۰

دوست عزیز ممنون از توجه شما؛

من بحثی درخصوص جایگزین یا مکمل بودن نظام ریلی با نظام جاده ای نکرده ام و تنها گفته شد که می تواند بخشی از فقدان وجود اتوبان را جبران نماید. بدیهی است که هرکدام از بخش های حمل و نقل درجای خود محاسنی دارد و اگر من آزاد باشم حتی وجود فرودگاه را در میانه لازم خواهم دانست. لیکن ازنظر تجاری اهمیت آن را یادآوری کردم و با توجه به اینکه این شبکه از میسرهای بسیار مهمی چون ترکمنچای، بستان آباد، تبریز و جلفا گذر خواهد داشت قطعا می تواند در بخش تجارت برای شهرستان با اهمیت باشد. بنابراین امیدوارم این مهم محقق شود.

۹۵/۲/۵ ۲۲:۳۷

در جواب حسین حسینخانی
با سلام . در قطار مبدا و مقصد مهم هستند نه طول مسیر چند مزایا ومعایب دارد: محدودیت سرعتش از ازادراه که 120 هست بیشتر هست و درنتیجه سرعت حمل ونقل بالا میرود ایمنی بالا دارد . حمل و نقل کالا های تولیدی ها و کارخانه ها ارزانتر جابجا میکند که بطور مثال فولاد میانه از قطار استفاده میکند جاده ها خلوت و امن میشوند معایب .در قطار هیچ مسافری در طول میانه نمی ایستد و فقط در ایستگاه راه اهن میانه می ایستد در نتیجه برای مغازه و رستوران ها هیچ فرقی نمیکند از قطار نمیتوان هر زمان استفاده کرد چون زمان حرکت مشخص دارد بطور مثال شاید کار واجبی برای شما پیش امد هر زمان میتوانید از جاده استفاده کرد ولی قطار اینجور نیست و اخر اینکه راه اهن جایگزین آزادراه و بزرگراه باشد بلکه مکمل هم هستند و هر کدام در جای مناسب خود جایگاه و فایده دارند و نمیتوان هریک را جایگزین دیگری کرد

۹۵/۲/۵ ۲۲:۱۵

باسلام

ما هم امیدواریم این مسیر هرچه سریعتر به شبکه بین المللی اتصال شود تا بتواند بخشی از کاستی های اتوبان را جبران نماید. بزرگواران استحضار دارند که خوشبختانه فرصت منطقه آزاد ارس برای توسعه تجاری میانه بسیار استراتژیک است و این شبکه ریلی می تواند روابط بازرگانی میانه و منطقه آزاد و کشورهای همسایه شمال غربی را دوچندان نماید. لازم به ذکر است که از جمله یکی از شاخص های توسعه کشورها، گستردگی بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی است که واقعا هم این بخش زیربنایی نقش بی بدیلی در توسعه و رشد اقتصادی اجتماعی مناطق و کشورها داشته است تا آنجاکه حتی در تاریخ ایران مورخان، انوشیروان پادشاه ساسانی را به جهت توجه و عنایت خاصی که برای توسعه راه های ارتباطی داشت، ستوده اند.

۹۵/۲/۵ ۲۰:۲۵

قراره بعد از افتتاح که تا شبلی هست فاز برقی کردن انهم تامین اعتبار بشه چون قطارهای برقی چهار برابر بیشتر قابلیت حمل دارند همچنین قطارهای برقی تا سرعت 250 کیلومتر میروند که فاصله زمانی میانه به تبریز زیر یک ساعت میرود همچنین فاصله تهران تبریز کوتاه تر شده و سیر قطارها هم از 13 ساعت به شش ساعت میرسد که هفت ساعت کوتاه تر میشود که با قطار برقی به سه ساعت هم میرسد وفاصله تهران تا میانه هم به دوساعت میشود همچنین مراغه از مسیر تبریز کنار گذاشته میشود و تنها قطارهای ارومیه که در اینده افتتاح شوند از مراغه خواهند رفت . اینجا هنر نمایندگان میانه و استان و استاندار معلوم خواهد شد که ایا میتوانند بودجه و فاینانس برقی کردن راه اهن میانه تبریز خط ترانزیت بین الملل را بگیرند؟ودر بودجه سالیانه بگذارند ویا به قضیه چهار بانده شدن سرچم میانه دچار خواهد شد

۹۵/۲/۵ ۲۰:۱۲

یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخورررررررر

با همت مسئولین شهر حتما همین فردا پس فرداس که برسه

۹۵/۲/۵ ۱۹:۲۴

خدایا روز موعد کی رسد از راه

اخبار روز