کد خبر: ۱۳۲۲۷۱
۵۰۱ بازدید
۰ دیدگاه (۰ تایید شده)

هزینه چاپ تراکت‌های تبلیغاتی

۱۴۰۲/۶/۱۷
۰۹:۵۳

آیا به دنبال تبلیغ کسب و کار، محصولات یا خدمات خود از طریق پخش تراکت تبلیغاتی هستید؟ این کار، به خصوص برای اولین بار ساده نیست؛ چون هنوز تجربه یا بازخورد زیادی از مشتریان ندارید. یکی از سوالات متداول صاحبان مشاغل این است که برای تراکت‌های تبلیغاتی ساده چقدر باید هزینه کنند؟

بازاریابی با تراکت و بروشور، یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی برای کسب و کارهایی با بودجه محدود است. تراکت‌های تبلیغاتی یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای بازاریابی در طول تاریخ هستند. کسب و کارها در عرض چند دهه از این محصول چاپی برای تبلیغ کالاها و خدمات خودشان استفاده کرده‌اند. در ادامه، نکاتی در مورد هزینه چاپ تراکت‌های تبلیغاتی را ارائه می‌کنیم. توجه داشته باشید که قیمت های نوشته شده، قیمت های تقریبی در سال 1402 هستند.

تراکت تبلیغاتی

عوامل موثر بر هزینه چاپ تراکت‌های تبلیغاتی

میانگین هزینه چاپ تراکت بسیار پایین است. این هزینه به صورت میانگین از 100 تومان تا 3 هزارتومان به ازای هر تراکت متغیر است. با این حال، قیمت تراکت بسته به اندازه، نوع کاغذ و طراحی، تغییر می‌کند. تراکت‌ها صرف نظر از عوامل متعدد و موثر بر چاپشان، یکی از ارزان ترین ابزارهای بازاریابی هستند.

هزینه چاپ تراکت بر حسب سایز

اندازه، عاملی تعیین کننده در چاپ تراکت‌ است. به عنوان مثال، سفارش 100 تراکت رنگی سایز A5 با قیمت دویست هزار تومان، ارزان محسوب می‌شود. در واقع هر چه اندازه بزرگتر شود، قیمت بالاتر می‌رود. همچنین استفاده از هر دو طرف کاغذ هم کمی هزینه بیشتری نسبت به چاپ یک رویه دارد، ولی در مقابل اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

هزینه چاپ بر حسب ضخامت کاغذ

هزینه چاپ تراکت، به ضخامت کاغذ نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، یک تراکت 135 گرمی ‌سایز A5، حدود 400 تومان قیمت دارد، ولی ضخامت 80 گرمی آن، نصف قیمت یعنی 200 تومان است. باز هم هر چه کاغذ ضخیم تر شود، قیمت بالاتر می‌رود.

هزینه بر حسب نوع کاغذ

نوع کاغذ هم می‌تواند بر هزینه‌های چاپ تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، چاپ هر قطعه تراکت A4 با کاغذ تحریر 80 گرمی معادل 500 تومان و همین اندازه با کاغذ گلاسه معادل هزارتومان هزینه دارد. همچنین روکش براق و لمینیت هم هزینه بالاتری را به همراه دارد.

تراکت تبلیغاتی

هزینه بر حسب مدت زمان چاپ

برخی از چاپخانه‌ها امکان چاپ فوری و چندساعته را دارند. این سرعت هزینه بالاتری را در مقایسه با چاپ چند روزه به همراه دارد.

هزینه بر حسب طراحی

هنگام در نظر گرفتن هزینه‌های طراحی تراکت ، توجه کنید که عناصر پیچیده‌تر و تزئینی باعث افزایش قیمت می‌شوند. چاپ تراکت‌های تبلیغاتی سیاه و سفید نسبت به تراکت دارای چندین رنگ یا گرافیک، هزینه کمتری دارند.

چرا تراکت‌ها ابزار بازاریابی مقرون به صرفه‌ای هستند؟

به عنوان صاحب کسب و کار، محصولات خودتان را بر اساس میزان سودی که می‌خواهید به دست آورید، قیمت گذاری کنید. در نظر گرفتن هزینه‌های چاپ هم برای تعیین هزینه محصولات و خدمات، مهم است. دو عامل زیر، تراکت‌ها را به ابزار بازاریابی مطلوبی تبدیل کرده است.

  • بازاریابی: تراکت‌ها ابزاری قدرتمند برای بازاریابی کسب و کار یا برند شما هستند. آنها می‌توانند برای افزایش آگاهی در همه بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این ابزارها در هنگامی ‌که میزبان یک رویداد یا در حال راه اندازی فروشگاه جدید هستید، مفید هستند. آنها روشی مؤثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه هستند. می‌توانید آنها را به صورت فیزیکی در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهید.

تراکت تبلیغاتی

  • مقرون به صرفه: تراکت‌ها راهی مقرون به صرفه برای انتشار پیام شما و تبلیغ رویداد یا کسب و کارتان با هزینه‌ای مناسب هستند. هزینه این ابزار بسته به کیفیت، اندازه و حجم مورد نیاز متفاوت خواهد بود. بسیاری از کسب‌وکارها تراکت تبلیغاتی را انتخاب می‌کنند تا به سرعت، به طور مقرون به صرفه و مؤثر به مخاطبان هدفشان برسند.

فرایند تهیه تراکت‌های تبلیغاتی

هزینه چاپ در بین چاپخانه‌های مختلف، تا حدی متفاوت است. هر چه چاپخانه از فناوری‌های جدیدتر و طراحان خبره تر استفاده کند، هزینه چاپ تراکت آن هم بالاتر است. چاپخانه‌های با سابقه در کلان شهرها هم هزینه بالاتری در مقایسه با چاپخانه‌های شهرستانی دارند.

اگر طراحی تراکت را خودتان با کمک ابزارهایی مثل کانوا یا ادوبی انجام دهید، در هزینه طراحی صرفه جویی کرده و تنها هزینه ویرایش و بازنگری در طراحی را به چاپخانه پرداخت خواهید کرد.

هزینه چاپ و توزیع تراکت

اگر چاپ را خودتان انجام ‌دهید، هزینه کاغذ و جوهر برایتان به سرعت افزایش می‌یابد. همچنین اگر آگهی‌های خودتان را پست می‌کنید، باید هزینه حمل و نقل را نیز در نظر بگیرید.

اگر از چاپخانه استفاده می‌کنید، بسته به اندازه و تعداد آگهی‌هایی که سفارش می‌دهید، قیمت متفاوتی پرداخت خواهید کرد. در بیشتر موارد، بهتر است هزینه چاپ و توزیع تراکت‌ها را بیشتر تخمین بزنید تا در ثبت سفارش چاپ، ضرر نکنید.

چه تعداد تراکت باید چاپ شود؟

در هنگام تعیین قیمت، توجه به تعداد تراکت‌ها، بسیار مهم است. هر چه بیشتر سفارش دهید، قیمت هر عدد تراکت کمتر خواهد شد. به همین ترتیب، هرچه تراکت‌های شما در فاصله بیشتری توزیع شود، هزینه ارسال آنها بیشتر خواهد شد. اگر فقط مشاغل و ساکنان محلی را هدف قرار دهید، حمل و نقل عامل هزینه برداری نخواهد بود و تعداد هم محدود می‌شود.

تراکت تبلیغاتی

قانون قیمت گذاری

یک قانون سرانگشتی خوب این است که هنگام قیمت گذاری تراکت‌های خودتان، حداقل حدود 500 تومان برای هر تراکت در نظر بگیرید. این هزینه، تیم چاپ و توزیع را پوشش می‌دهد. نکته دیگر این است که این قیمت به شما کمک می‌کند تا از هر تراکت سود ببرید؛ چون مشتریان بالقوه را به سمت شما راهنمایی خواهند کرد.

این قیمت را با خیال راحت، بسته به نیاز خودتان تنظیم کنید. اگر به تعداد زیادی تراکت نیاز دارید، یا منطقه بزرگی را هدف قرار می‌دهید، پس باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر فقط مشاغل و ساکنان محلی را هدف قرار ‌دهید، می‌توانید هزینه کمتری پرداخت کنید.

طراحی تراکت

تراکت کاربردی باید جزئیات ضروری و مرتبط با کسب و کارتان را در قالبی زیبا ارائه دهد. باید مطالبی را قید کنیم که توجه خواننده را به خود جلب کرده و مطالب مدنظرتان را به طور موثر به مخاطب منتقل کند. با چیدمان واضح، تصاویر جذاب و اطلاعات ضروری، تأثیری ماندگار بر مخاطبان هدف خواهید داشت.

نکاتی برای صرفه جویی در هزینه چاپ تراکت‌های تبلیغاتی

  • به دنبال تخفیف‌های دوره‌ای و مناسبتی بگردید. بسیاری از چاپخانه‌ها برای سفارش‌های حجیم(بالای 1000 برگ)، تخفیف‌هایی را ارائه می‌دهند، بنابراین حتماً در مورد تخفیف‌ها سؤال کنید.
  • از اندازه کاغذ استاندارد استفاده کنید. اگر از اندازه کاغذ معمولی (مانند 0A یا A) استفاده کنید، احتمالاً قیمت بهتری نسبت به اندازه‌های سفارشی پرداخت خواهید کرد.
  • روی دو طرف کاغذ چاپ کنید. با این کار در هزینه های کاغذ و چاپ صرفه جویی می‌کنید.
کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

امکان درج دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.

اخبار روز